Spring naar inhoud

- - - - -

Databank voor verdwaalde katten

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.293 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 13 september 2016 - 19:51

Databank voor verdwaalde katten http://nieuws.vtm.be...waalde-katten  :catscratch

Bewerkt door Kaprice, 13 september 2016 - 19:53.

lilymaya
lilymaya
  • 7.283 berichten

#2 Geplaatst 13 september 2016 - 20:05

Bekijk berichtKaprice, op 13 september 2016 - 19:51, zei:

Databank voor verdwaalde katten http://nieuws.vtm.be...waalde-katten   :catscratch
de link werkt precies  niet :)

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.293 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 13 september 2016 - 20:09

Oeps op vtmnieuws.be staat het artikel
In 2017 komt de databank er…

Er komt een centrale databank voor de registratie van katten. Zo'n databank kan ervoor zorgen dat verdwaalde katten sneller herenigd worden met hun baasje. Het is ook een instrument in de strijd tegen malafide dierenhandel. Er bestaat al een gelijkaardige centrale databank voor honden. Begin 2017 zou de kattendatabank operationeel moeten zijn. Dat heeft Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) bekendgemaakt.

In 2014 heeft de vorige federale regering verplicht om katten te laten registreren. Alleen werd er niet gezorgd voor een centrale databank, zodat de registratie in de praktijk dode letter bleef. Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts richt nu samen met zijn collega's in Wallonië en Brussel een centrale databank op voor de identificatie en registratie van katten. De N-VA-minister is ervan overtuigd dat zo'n databank het dierenwelzijn "gevoelig zal versterken".

Betere bescherming
Volgens Weyts zal de databank meer verdwaalde katten kunnen herenigen met hun baasje. Vandaag wordt amper 4,5 procent van de katten die terechtkomen in asielen terug thuis gebracht. Bij de honden, die al sinds 1998 geregistreerd worden in een centrale databank, lukt het in 85 procent van de gevallen om dier en baasje terug te herenigen. Weyts: "We geven katten een betere bescherming en baasjes meer gemoedsrust".

Controleerbare hondelhandel
De databank kan volgens Weyts ook helpen in de strijd tegen dierenhandelaars. Weyts: "De hondenhandel is bijvoorbeeld beter controleerbaar dankzij de databank voor honden. Omdat nu ook katten centraal geïdentificeerd en geregistreerd zullen worden, krijgt de Vlaamse overheid een nog beter zicht op de dierenhandel. De meerderheid van de handelaars is te goeder trouw, maar de kleine groep cowboys moet er uit."

Ook de controle op de verplichte sterilisatie moet makkelijker worden met de databank. Zo zullen er op termijn minder katten gedumpt worden en komt het zwerfkattenprobleem onder controle.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.665 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 13 september 2016 - 20:53

Databank is fijn, maar nog steeds zijn 97 % van de katten niet gechipt.
En dan mag je nog 22 databanken maken :/

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.130 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 13 september 2016 - 21:06

Weyts mag nog eens nadenken wat het registreren van een chip te maken heeft met de castratie-wet....

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.475 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 13 september 2016 - 21:40

Ik weet niet hoe het ergens anders eraan toe gaat, maar hier in Limburg wordt castratie en chippen altijd samen gedaan. Knip en chip. Als de kat via de asiels passeert worden de papieren voor de registratie van de chip ook doorgestuurd naar Brussel. De DA's waarmee ik werk (Genk en Hasselt) geef geen boekje als de kat niet gechipt is. Ik he dat zelf meegemaakt met Butler. Omdat we niet zeker waren dat we hem gingen houden, maar hem toch al wel wilden laten inenten, heb ik het klevertje van de inenting meegekregen tot als de DA een boekje kon maken bij het chippen.
Het nadeel van het chippen vind ik persoonlijk wel dat er nu huiskatten rondlopen zonder halsbandje. Dan vraag je je soms af is dat nu een "verwilderde" of is die kat van iemand. Mijn katten hebben ook geen riempje aan, maar de hele buurt weet wel dat die katten van ons zijn. Daar hebben we voor gezorgd. En ze gaan ook niet ver weg. Ze blijven eigenlijk altijd in een straal van 150m van ons huis af.
Maar het chippen moet inderdaad nog veel verbeterd worden en de mensen moeten dat ook beseffen dat katten geknipt en gechipt worden. Er zijn nog altijd teveel katten. En zolang als er te veel zijn, zullen de mensen hun gedrag niet veranderen en beschouwen velen een kat als wegwerpmateriaal. :censored:

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.272 berichten

#7 Geplaatst 14 september 2016 - 11:27

Ik vind dit een heel goed idee. Ze moeten ergens beginnen en als er al een paar katjes zo terug verenigd worden met hun personeel vind ik dat toppie

Als de regering zo verder doet komen we er misschien ooit wel.
Het is nu nog aan de burger om zijn kat te laten chippen en steriliseren

Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Admin
  • 8.665 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 14 september 2016 - 16:11

Bekijk berichtElma, op 13 september 2016 - 21:40, zei:

Ik weet niet hoe het ergens anders eraan toe gaat, maar hier in Limburg wordt castratie en chippen altijd samen gedaan. Knip en chip. Als de kat via de asiels passeert worden de papieren voor de registratie van de chip ook doorgestuurd naar Brussel. De DA's waarmee ik werk (Genk en Hasselt) geef geen boekje als de kat niet gechipt is. Ik he dat zelf meegemaakt met Butler. Omdat we niet zeker waren dat we hem gingen houden, maar hem toch al wel wilden laten inenten, heb ik het klevertje van de inenting meegekregen tot als de DA een boekje kon maken bij het chippen.
Het nadeel van het chippen vind ik persoonlijk wel dat er nu huiskatten rondlopen zonder halsbandje. Dan vraag je je soms af is dat nu een "verwilderde" of is die kat van iemand. Mijn katten hebben ook geen riempje aan, maar de hele buurt weet wel dat die katten van ons zijn. Daar hebben we voor gezorgd. En ze gaan ook niet ver weg. Ze blijven eigenlijk altijd in een straal van 150m van ons huis af.
Maar het chippen moet inderdaad nog veel verbeterd worden en de mensen moeten dat ook beseffen dat katten geknipt en gechipt worden. Er zijn nog altijd teveel katten. En zolang als er te veel zijn, zullen de mensen hun gedrag niet veranderen en beschouwen velen een kat als wegwerpmateriaal. :censored:

Het probleem ligt ook niet bij asielen en opvangen, maar bij de particulieren die nog steeds kittens uitdelen aan Jan en alleman ;)
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.475 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 14 september 2016 - 20:31

Bekijk berichtEvyke81, op 14 september 2016 - 16:11, zei:

Het probleem ligt ook niet bij asielen en opvangen, maar bij de particulieren die nog steeds kittens uitdelen aan Jan en alleman ;)
Dat bedoelde ik eigenlijk met mijn zin "En zolang als er te veel zijn, zullen de mensen hun gedrag niet veranderen en beschouwen velen een kat als wegwerpmateriaal. ". De mentaliteit van de mensen moet veranderen. Hoeveel mensen droppen nog hun kat, kitten of nestje ergens in het wild. Ik Bokrijk zie ik er regelmatig lopen, die al half verwilderd zijn. Als een kat geïdentificeerd kan worden, kan de vinder er tenminste iets mee doen. Zo hebben wij een tijd geleden een overreden kat gevonden, vlak bij ons thuis. We hebben het dode beestje in een plastiek zak gestoken (ze bloedde nog aan haar kop) en naar de DA in de wijk gebracht. Die heeft aan de hand van het halsbandje (poes was ook niet gechipt) de eigenaar kunnen vinden, omdat de poes een klant van de DA was. Als dat nu niet het geval geweest was, dan hadden we de eigenaars nooit kunnen vinden met alleen maar een familienaam op het bandje geschreven.

Sommige eigenaars gaan zelf nog te los om met het feit dat een kat een levend wezen is. En dan die mythe dat elke kat die naar het asiel gebracht wordt, ook een spuitje krijgt. Ik word daar gewoon razend van, van die mythe, die ik er maar niet uit krijg. Databank is heel goed, maar de mensen moeten eerst nog opgevoed worden. Hoe dikwijls wordt er niet een "lief" kitten geadopteerd omdat het gezin een klein kind heeft die er dan "leuk mee kan spelen" tot poes haar klauwtjes laat voelen, dan moet de poes weg. Ja, het is weer de tijd van het jaar, dat er weer veel katten in het asiel terecht komen of in het bos, want de vakantie is voorbij en nu hebben de ouders geen tijd meer om ook nog voor die soms "krabbende" kat te zorgen.
Eerst de mensen opvoeden, dan is een databank een heel toffe tool.

Bewerkt door Elma, 14 september 2016 - 20:38.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

KNV14
KNV14
  • 2 berichten

#10 Geplaatst 25 oktober 2017 - 21:53

Blijkbaar komt die databank er nu toch? Moet je dan gewoon bij de dierenarts langsgaan?

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Admin
  • 8.665 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 26 oktober 2017 - 13:56

Bekijk berichtKNV14, op 25 oktober 2017 - 21:53, zei:

Blijkbaar komt die databank er nu toch? Moet je dan gewoon bij de dierenarts langsgaan?
vanaf 1 november is ze operationeel.
Wij als asiel moeten ze verplicht gebruiken, maar we weten niet eens hoe.

Normaal worden alle gegevens van ID chips overgenomen, die website blijft ook bestaan, dus er gaan zowieso geen gegevens verloren

Geplaatste afbeelding

KNV14
KNV14
  • 2 berichten

#12 Geplaatst 26 oktober 2017 - 16:46

Bedankt, Evyke81!

Vanaf 1 november zeiden ze mij ook via 'de juridische coach" die ik op facebook heb gevonden (www.facebook.com/juridibot). Daar vertelden ze mij dat ze het blijkbaar bij de overheid zelf nog niet helemaal weten, omdat er nog heel wat privacy problemen zijn. Het is dus nog maar de vraag hoe alles op 1 november in werking zal treden.

Blijkbaar voorziet de wet ook in een financiële bijdrage aan die database voor katteneigenaars.

Toch bizar dat alles nu ineens zo snel doorgaat zonder duidelijke informatie van de overheid...

Bewerkt door KNV14, 26 oktober 2017 - 17:04.