Spring naar inhoud

- - - - -

Gekko's!

• Log in om te reageren
99 reacties op dit onderwerp
Eibhlin
Eibhlin
  • 14.191 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 24 september 2016 - 10:45

Omdat het al enkele jaren kriebelt om een terrarium te hebben, en nu met de slakken ik het ook effectief leuk vind, overweeg ik om toch iets van gekko te nemen.

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn hier die ook de combi van een reptiel en katten in huis hebben. Het zouden super kleine gekko's worden in het terrarium dat ik al heb (mn groot). Tot nu toe kijken de katten echt amper tot niet om naar de bakken met de slakken. Maar ik kan me voorstellen dat als er iets in rond crost, ze dat wel gaan doen. Vooral ook... die gekko maakt een vogelachtig geluid... Nu heb ik vroeger ooit wel een kat gehad waar later onverwacht een kanarie bij kwam. Ze heeft die nooit opgepeuzeld. :d Het terrarium zou sowieso wel goed dicht zijn. Het is vol glas en er komt een slot op. Langs achter en opzij komt er zowel voor de gekko zelf als de katten af te schermen een wand in.

Iemand misschien enige tips ofzo?

Ik ga ze sowieso enkel in huis halen als ik eens vakantie heb. Dan kan ik het beetje in de gaten houden of er niks mis loopt. Ik wou eigenlijk een luipaardgekko maar de aanschaf kost is momenteel beetje te hoog. Dus wil ik iets houden waarvoor ik minder moet aanschaffen maar toch ook leuk (en snoezig) is.

Oja, het zou zo een gekkotje worden:
5djrt0.jpg

Bewerkt door Eibhlin, 02 juli 2017 - 16:10.

Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 24 september 2016 - 11:45

Moh, zo schattig!

En waar gaan je slakjes dan naartoe?

Ik zie er uiteraard geen problemen in. Als je muizen en hamsters in een terra kan houden met katten in de buurt, waarom dan geen gekko?
Een slot zou ik idd aanraden, en zo'n wand is wss wel fijn voor de gekko.

Het kan best zijn dat de gekko in t begin bang is vd katten, maar dat gaat wss snel over. Mijn hamsters en muis kijken zelfs niet meer op als er een kattenpoot tegen het glas slaat.
En mss moeten je katten ook wel even wennen, vooral aan het geluid dan zou ik denken. Maar dat zal ook wel niet lang duren.

Leuk iig!

Those who don't believe in magic, will never find it

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.191 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 24 september 2016 - 12:14

De slakjes blijven :) Die zouden naar mn kleiner terrarium verhuizen. Wat op zich ook nog steeds ruim genoeg is voor 5 slakjes. Dat kleine is net iets handiger in onderhoud voor de slakken. De deuren gaan open zoals kastdeuren ipv schuiven. Zo kan ik ze makkelijker eens proper vegen. Nu moet ik die er elke week uit halen, met risico van breken.

Ik ga sowieso zorgen dat de gekko's goed zitten en zich kunnen verstoppen bij 'dreiging'. Het probleem is dat veel van die beestjes hun staart afgooien als ze bedreigd zijn. Beetje natuurlijk mechanisme om het roofdier te misleiden. Dus ik wil zoiets wel vermijden. Ik ga die gekko's dus sowieso nooit voor hun neus houden ofzo. Ook als ik het terrarium moet uitkuisen, zorgen dat de katten niet in de woonkamer zijn en kunnen.

Dit is het geluid dat ze maken:
https://www.youtube....h?v=c3Y5-CXYkcI

Zelf zal ik vast ook aan dat geluid moeten wennen. Zolang het geen tokeh gekko is haha. Die roepen echt. Maar alles went wel. Elke nacht staan er buiten ook ezels te balken, opdenduur slaap je daar door.
Geplaatste afbeelding

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#4 Geplaatst 24 september 2016 - 13:02

Wij hadden hamsters in een terrarium en dit ging zonder problemen :p

Katten vonden het héél tof om te kijken ernaar en nooit geen problemen gehad. Ze kregen het terrarium zeker niet open ofzo...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.191 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 24 september 2016 - 13:16

Jefke_Lientje, op 24 september 2016 - 13:02, zei:

Wij hadden hamsters in een terrarium en dit ging zonder problemen :p

Katten vonden het héél tof om te kijken ernaar en nooit geen problemen gehad. Ze kregen het terrarium zeker niet open ofzo...

Zat er ook een slot op? Ik gebruik van die sloten die je er op moet vijzen en dan het slot over die bar steken. Al denk ik niet dat de katten aan de deuren kunnen. De voorkant staat nogal gelijk met de kast, te hoog voor poezenpootjes. Ze zouden al langs boven moeten zitten hengelen.
Geplaatste afbeelding

Ailure
Ailure
  • 5.264 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 24 september 2016 - 14:04

Het opvanggezin waar Sienna van komt heeft gekko's en katten. Lijkt mij toch goed te gaan.

Ephiny
Ephiny
  • 3.870 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 24 september 2016 - 18:51

Ik zou er zeker een slot opzetten. Had het zelf nog nooit meegemaakt, hier staan er trouwens nog steeds geen sloten op omdat mijn katten blijkbaar niet doorhebben hoe het moet. Maar mijn mama had zelfs verschillende stukken plakband gebruikt om de deurtjes vast te zetten. En 1 van haar katten is er toch in geslaagd het terra te openen met alle gevolgen van dien...

Je kan ook gewoon een stukje hout ofzo in de uitsparing leggen. Dan kan het deurtje niet meer openschuiven, en het kost je minder geld.
Those who don't believe in magic, will never find it

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.191 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 24 september 2016 - 19:03

Er liggen nu plantenstokjes in de gleufjes. Maar ik betrouw het toch niet echt volledig voor gekko's. Nu kijken ze er niet zo naar om maar als een kat iets in zn bolleke heeft... Liever een goed slot dan eigenlijk. :d
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.193 berichten

#9 Geplaatst 24 september 2016 - 19:22

Eibhlin, op 24 september 2016 - 12:14, zei:

De slakjes blijven :) Die zouden naar mn kleiner terrarium verhuizen. Wat op zich ook nog steeds ruim genoeg is voor 5 slakjes. Dat kleine is net iets handiger in onderhoud voor de slakken. De deuren gaan open zoals kastdeuren ipv schuiven. Zo kan ik ze makkelijker eens proper vegen. Nu moet ik die er elke week uit halen, met risico van breken.

Ik ga sowieso zorgen dat de gekko's goed zitten en zich kunnen verstoppen bij 'dreiging'. Het probleem is dat veel van die beestjes hun staart afgooien als ze bedreigd zijn. Beetje natuurlijk mechanisme om het roofdier te misleiden. Dus ik wil zoiets wel vermijden. Ik ga die gekko's dus sowieso nooit voor hun neus houden ofzo. Ook als ik het terrarium moet uitkuisen, zorgen dat de katten niet in de woonkamer zijn en kunnen.

Dit is het geluid dat ze maken:
https://www.youtube....h?v=c3Y5-CXYkcI

Zelf zal ik vast ook aan dat geluid moeten wennen. Zolang het geen tokeh gekko is haha. Die roepen echt. Maar alles went wel. Elke nacht staan er buiten ook ezels te balken, opdenduur slaap je daar door.
Oh die zijn keischattig . :loveshower:
Vind zo'n  beestjes ook echt super leuk.
Moet  wel  lukken met katjes .

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.191 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 24 september 2016 - 19:27

Mijn liefde er voor is beetje aangewakkerd toen ik dierenzorg studeerde. Ik moest toen voor een vak rond reptielen een paper schrijven rond de luipaardgekko. Daarvoor nooit echt bij stil gestaan, vroeg me af wat heb je aan zo een dier in een bak enzo. Ook vond ik het zielig zo een leven in een bakje. Maar dan door me er in te gaan verdiepen werd het wel interessant. En toen ontdekte ik dus dat je gewoon echt mega weel formaten terrariums hebt en diegen die ik tot dan gezien had en zielig bevonden gewoon niet goed gehuisvest waren... Sommige mensen lezen ergens een minimum aanbeveling van bak en kopen dat dan bijvoorbeeld.
Daarna lange tijd dan over zitten denken maar twijfelen ivm de katten. Ook wist ik niet of zo een terrarium echt iets voor mij is. Maar nu met de slakjes vind ik dat echt wel tof. Niet enkel de dieren zelf maar ook gewoon die bak inrichten, die omgeving vorm geven. Ergens hebben ze echt wel iets snoezig, al kan je ze niet knuffelen zoals een kat uiteraard. Maar ik heb knuffeligheid genoeg rondlopen he :d

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.193 berichten

#11 Geplaatst 24 september 2016 - 19:39

Eibhlin, op 24 september 2016 - 19:27, zei:

Mijn liefde er voor is beetje aangewakkerd toen ik dierenzorg studeerde. Ik moest toen voor een vak rond reptielen een paper schrijven rond de luipaardgekko. Daarvoor nooit echt bij stil gestaan, vroeg me af wat heb je aan zo een dier in een bak enzo. Ook vond ik het zielig zo een leven in een bakje. Maar dan door me er in te gaan verdiepen werd het wel interessant. En toen ontdekte ik dus dat je gewoon echt mega weel formaten terrariums hebt en diegen die ik tot dan gezien had en zielig bevonden gewoon niet goed gehuisvest waren... Sommige mensen lezen ergens een minimum aanbeveling van bak en kopen dat dan bijvoorbeeld.
Daarna lange tijd dan over zitten denken maar twijfelen ivm de katten. Ook wist ik niet of zo een terrarium echt iets voor mij is. Maar nu met de slakjes vind ik dat echt wel tof. Niet enkel de dieren zelf maar ook gewoon die bak inrichten, die omgeving vorm geven. Ergens hebben ze echt wel iets snoezig, al kan je ze niet knuffelen zoals een kat uiteraard. Maar ik heb knuffeligheid genoeg rondlopen he :d

ja hoor!
I
Ik denk dat het leuk is om er mee bezig te zijn, hun leefplaatsje in te richten én vooral  er naar te kijken!
Ze zijn echt zo mooi!

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#12 Geplaatst 24 september 2016 - 20:58

Eibhlin, op 24 september 2016 - 13:16, zei:

Zat er ook een slot op? Ik gebruik van die sloten die je er op moet vijzen en dan het slot over die bar steken. Al denk ik niet dat de katten aan de deuren kunnen. De voorkant staat nogal gelijk met de kast, te hoog voor poezenpootjes. Ze zouden al langs boven moeten zitten hengelen.

Was zonder slot. Wist zelfs niet dat er slotjes voor bestonden :d
Kheb er 3 verschillende gehad en geen enkele hebben ze open gekregen...
De katten hebben nochtans wel veel naar de hamsters gekeken en ze proberen te vangen. De hamsters deden niet liever dan de katten uitdagen achter het glas :p

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.191 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 02 oktober 2016 - 17:44

Vandaag begonnen met de eerste stap van de achtergrond die er in moet. Onder inspecterend oogje van Finn is de basis klaar. :)
achterwand
IMG_20161002_172134.jpg
een zijkant
IMG_20161002_155431.jpg
inspecteur Finnetje
IMG_20161002_153035.jpg

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.193 berichten

#14 Geplaatst 02 oktober 2016 - 19:24

Brave Finn������
Heeft hij geen zin om zijn tandjes daar eens in te zetten?
Want ik vermoed toch dat je met isomo bezig bent.

Bewerkt door lilymaya, 02 oktober 2016 - 19:25.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.191 berichten
  • 3 katten

#15 Geplaatst 02 oktober 2016 - 19:27

lilymaya, op 02 oktober 2016 - 19:24, zei:

Brave Finn������
Heeft hij geen zin om zijn tandjes daar eens in te zetten?
Want ik vermoed toch dat je met isomo bezig bent.

Haha ja, de grote stukken niet maar alles dat klein is probeert hij op te eten. Ik zat dus met de stofzuiger naast mij te werken. Bij elk blokje dat af was heb ik alles mooi opgezogen :d
Geplaatste afbeelding