Spring naar inhoud

- - - - -

Hond bijt kat ! Dringend een vraagje !

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Guest_marielle_*
Guest_marielle_*

#1 Geplaatst 21 september 2009 - 05:40

Hallo Allemaal,

Ik heb dringend een vraagje, en hoop dat iemand mij daar een antwoord op kan geven. Even een korte uitleg.
Wij hebben een kruising yorkie, die hebben wij al ruim 6.5 jaar, Toen die een paar maanden oud was vloog die al onze andere hond aan een westie, gewoon zo uit het niets. Dat gebeurde op een gegeven moment wel een aantal keer per week, en de york die hield dan echt zoals een pitbull de westie vast, dus beet echt door tot bloedens toe,en dan moest mijn man altijd de york van de westie los maken. Dan hebben wij de york laten castreren, en na een paar maandjes werd het al beter en viel de york de westie minder vaak aan. Wij hebben toen al op het punt gestaan de york weg te doen ! Maar nu doet zich een ander probleem voor, wij hebben ook ras katten, en voor een aantal maandjes terug beet de york ook een van onze katten zo uit het niets, dan zij mijn man morgen gaat die weg naar een asiel want stel dat die de volgende keer echt zo de kat aanvalt als dat die bij die westie doet, dat overleeft de kat niet. Maar goed je houd van een beest en dan hebben we hem toch maar gehouden. Nu zijn we een paar maandjes verder en de yorkie gromt wel eens tegen de katten maar verder greept die een van de katten gelukkig niet meer. Afgelopen zaterdag begint de york zn eigen weer raar te gedragen tegen over de katten, gromt nog wat erger en zondag dan gaat het dus mis, een kat ligt bij mijn man op de bank en de york springt ook op de bank en gromt tegen de kat, en plots grijpt die de kat. Nu is mijn man het beu en voor dat die echt een kat dood bijt wil mijn man dat die nu maandag dus weg gaat, naar een asiel dus, ik sta daar wel achter, want moet er niet aan denken dat die een van de katten dood zal bijten .Maar nu zag ik deze site en dacht ik ga een berichtje plaatsen, misschien dat iemand ons kan helpen, of goede raad kan geven, want ik kan er gewoon niet van slapen met het idee dat die vandaag maandag dus weg zal moeten.(Wij hebben nog nooit een beestje weg gedaan om wat voor reden dan ook) De york zit nu in de gang in zn mandje want we laten hem niet meer bij de katten. Maar nu zit ik dus met de vraag, kunnen we misschien met de york tot een oplossing komen om met hem naar een gedrags therapeut te gaan of zou dat niets uit halen? Of is de kans gewoon aanwezig dat die echt een van de katten dood zal bijten en dat we hem echt beter vandaag weg kunnen doen Geplaatste afbeelding

Ik moet er even bij zeggen dat het een super lief beestje is, slaapt bij ons, maar wij denken dat de york gewoon jaloers is en dat die dat daarom doet.

Sorry dat het zo een lang verhaal nog is geworden, maar hoop dat er iemand is met de zelfde ervaring, en mij een antwoord kan geven op mijn vraag. Zoals je wel zal kunnen begrijpen, willen wij niet het risico lopen dat de york een van onze katten zal dood bijten.

Vriendelijke groetjes Marielle

Guest_fannie_*
Guest_fannie_*

#2 Geplaatst 21 september 2009 - 08:26

euh weet niet echt , enige hoop is dat je de york heropvoed tot hij volledig gehoorzaam is en laag staat in de roedel. Honden leven in een roedel en kennen graag hun plaats. Tis niet omdat katten geen honden zijn dat de York die niet ziet als deel van de roedel. De york moet dus zijn plaats kennen of het zal idd mis lopen... Enkele tips....
York uit de slaapkamer ( is een superieure plaats)
York als laatste voederen na jullie en na de katten.
york belonen met snoepje als hij rustig naast een kat ligt en geen aanval plant.
De York een eigen mandje geven waar de katten niet in mogen ( kent hij zijn eigen plaats dat alleen van hem is)
York niet teveel op je schoot houden want dat werkt ook weer superieur gedrag in de hand, hondjes kunnen hun baasjes als bezit beginnen zien en als iets of iemand dan te dicht komt, krijg je een aanval.

Gaat er dus om dat het hondje zijn plaats moet kennen in de roedel, en hij precies weet wat mag en wat niet mag. Een hond voelt zich pas echt op zen gemak als hij precies weet wat de regels zijn en naar wie hij moet luisteren. Inconsiquent gedrag van de baasjes of de ene keer mag dit wel en de andere keer niet werkt stress in de hand wat dan zeker niet helpt met het aanvallen.

Hoop echt dat het goed komt, kan mij voorstellen dat het een lastige beslissing is....eerst proberen voor je een diertje zomaar naar het asiel brengt.

groetjes

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#3 Geplaatst 21 september 2009 - 10:01

Ik vrees toch ook dat het gedrag te wijten is aan de verwennerij van de hond. Een hond moet zijn plaats kennen en als dat een kleine hond is al zeker, die worden al gauw veel te hard verwend. Het klinkt hard, maar een hond hoort niet op bed te liggen. Hij zal zelfs veel gelukkiger zijn als hij zijn plaats kent en een echte baas krijgt. Iemand met leiderscapaciteiten die hem echt in de hand kan houden. Want voor de hond zelf is het ook verwarrend die taak op zich te nemen.
Een bench zou het beste zijn nu. Stop hem in een bench als u er niet bij bent, ook 's nachts. Die bench is dan van hem alleen, de anderen moeten leren eruit te blijven.

Ik vrees dat het asiel geen te beste plaats is voor zo'n hond. Het zijn meestal zo'n diertjes die afgemaakt worden omwille van dominant gedrag. Als hij de katten niet heeft om te bijten, zou hij zich wel eens tegen een kind of volwassene kunnen keren...
Heropvoeden is veel beter en als dat niet lukt zou ik opteren voor euthanasie. Vreselijk woord, maar je mag het risico niet nemen dat hij ergens terecht komt waar hij veel slaag krijgt door zo'n gedrag. of dat hij een kind of zo bijt.
Gedragstherapie doet wonderen en je zal er zelf heel veel uit leren. Want meestal ligt het niet aan de hond, maar aan z'n opvoeding. Zeer onbewust en onwetend heeft hij zich meester gemaakt van het gezin. Slimme hond eigenlijk !!!!
Het is alleen maar de vraag of jullie dit zien zitten. Want zo'n heropvoeding kan zeer zwaar zijn en duurt de hond zijn hele leven lang verder. Maar het is het  proberen meer dan waard !!

Ines
Ines
  • 13.375 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 21 september 2009 - 10:36

Misschien kan een gedragstherapeut idd een oplossing zijn, maar dit helpt gewoonlijk pas na enkele weken consequent zijn tips te volgen.

Geplaatste afbeelding

Guest_marielle_*
Guest_marielle_*

#5 Geplaatst 21 september 2009 - 10:57

Hallo,

Super dankje voor jullie reactie`s  Geplaatste afbeelding
Het klopt idd dat onze beestjes die wij hebben incl de 2 hondjes alles mogen  Geplaatste afbeelding Ik ben al helemaal geen dominant type en naar mij luisteren de hondjes dan ook niet echt, wel naar mijn man . Maar een mandje geven werkt ook niet, want zo gauw er dan een kat in de buurt van dat mandje komt dan gaat de york dus ook grommen, of wel dat was de eerste keer dat de york naar een van onze katten uithaalde. dan heb ik de mand weg gezet want dat vond ik dan weer gevaarlijk . Wat betreft onze andere hondje de westie is het wel zo dat eerst de westie eet en dan pas de york, daar laat de westie wel zien dat hij de baas is. Onze westie komt eigenlijk nooit op de bank, maar zo gauw die westie voor bij de bank loopt en dat ziet de york dan gaat de york dus al grommen tegen de westie. En nu een half uurtje terug had mijn man de york uit de gang naar binnen gelaten en het duurde maar even een kleine 10 min en sprong die op de bank, en gromde nu tegen een andere kat dus niet tegen de zelfde kat als die van gister, mijn man heeft hem weer opgepakt en in de gang in zn mandje gezet. En ja mijn man wil dat die echt weg gaat, die wil dus geen risico lopen dat die een van de katten zal dood bijten, en zoals al verteld moet ik daar ook echt niet aan denken. wij hebben de katten al 15 en 14 jaar.
En ik heb contact gehad met de dierenarts, en die weet misschien iemand die hem wel wil hebben en anders ziet zij ook geen andere oplossing als naar een dierenasiel, maar niet naar een waar die een spuitje krijgt, maar waar echt naar een ander baasje gezocht wordt. Ik heb nu nog steeds niet geslapen want ja het doet mij echt pijn dat ik hem weg moet doen, maar ja het risico is echt te groot volgens de dierenarts  Geplaatste afbeelding

Groetjes Marielle

Guest_fannie_*
Guest_fannie_*

#6 Geplaatst 21 september 2009 - 12:16

Is een spijtige zaak maar als je het niet meer ziet zitten dan lijkt het idd een diervriendelijke oplossing om het hondje te herplaatsen....Heropvoeden is meestal wel mogelijk maar dat neemt echt veel tijd in beslag en verbetering zie je niet vanaf de eerste dag als de situatie echt te gevaarlijk is dat je het hondje niet meer bij de andere hond en katten kan laten is het ook knap lastig leven. De york is gestresseerd en de andere dieren op hun beurt ook. Als je echt een goed adoptiegezin kan vinden voor de York gaat die bedroefdheid wel weg, het hondje zal zich misschien ook veel beter voelen als enig huisdier en dan maak je het weer goed voor al je diertjes.....

Als je tog besluit om de york te houden bestaat er iets als hormonen die honden op hun gemak stelt ( heb je ook voor katten) D.A.P feromonen heet het en kan je verkrijgen bij de apotheek op bestelling of bij de dierenarts.

Bij ons heeft de veriant voor katten echt geholpen toen we er een tweede kat bijnamen en die ook constant in gevecht gingen.

Hoop dat je snel een uitweg vindt waar je vrede mee kan nemen!

groetjes
f&c
mientje en fientje

PeggyJ
PeggyJ
  • 45.914 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 22 september 2009 - 14:55

Ik zou ook een gedragstherapeut raadplegen. En vooral op dit moment tot je de hond onder controle hebt hem apart houden van de katten voor er ongelukken gebeuren.
Ik heb ook een hond, weliswaar een grote die in de tuin zit, die de poezen aanvalt, en ik hou ze gewoon apart.
Geplaatste afbeelding
We kunnen het hart van een man beoordelen door te kijken hoe hij met dieren omgaat :cattailwag