Spring naar inhoud

- - - - -

Verlatingsangst?

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 12 oktober 2016 - 11:53

Al een geruime tijd geeft mijn man aan, dat onze Nio 'raar' doet als ik 's morgens naar het werk vertrek.

Het lijkt alsof hij dan klagend begint te miaauwen, altijd met een hogere stem.

Mijn man zegt dat hij het de laatste maanden elke ochtend doet.  Als mijn man dan Nio roept, zal hij wel naar hem toekomen, maar Nio blijft klagend hoog miaauwen.

Dit zou hij gedurende zo een 10 tal minuten doen.

Is dit verlatingsangst?
Kan ik er iets tegen doen?
Is het misschien iets anders?

:anyone: :help: :help: :help:

Bewerkt door Inavanthielen, 12 oktober 2016 - 11:54.

Geplaatste afbeelding HAPPINESS......IS BEING OWNED BY A CAT!!  
WHEN I NEEDED A HAND, I FOUND YOUR PAW

Syntara
Syntara
  • 2.396 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 12 oktober 2016 - 12:53

Ik denk dat dit wel een soort verlatingsangst zou kunnen zijn. Wat je ertegen kunt doen, weet ik niet zo meteen. Ik heb nu een hondje met verlatingsangst, maar een hond en een kat is natuurlijk niet hetzelfde. Ook is het bij ons hondje echt angst om alleen te zijn, terwijl het bij Nio dan specifiek bij jou zou zijn. Volgt hij je in huis ook overal?

Wat je vaak leest bij honden is om een botje te geven op het moment dat je vertrekt zodat ze iets lekkers hebben om zich even mee  bezig te houden. Bij ons hondje werkt dit niet, omdat ze meteen begint te piepen en blaffen als dat botje op is. Maar bij Nio zou dit misschien wel kunnen werken, omdat hij alleen de eerste 10 minuten zo miauwt? Je zou dan misschien een schoteltje natvoer ofzo kunnen geven en dan vertrekken.

Machteld.
Machteld.
  • 2.977 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 13 oktober 2016 - 09:50

Bij honden raden ze aan om ze te laten wennen door steeds wat langer weg te gaan, beginnen met vertrekken, deur toe, omkeren, deur open, terugkomen en zo opbouwen tot de gewenste tijd. Zo begrijpen ze dat je altijd terugkomt. Maar of dat met katten werkt :catscratchhead Zeker omdat Nio alleen op jouw vertrek reageert, denk ik niet dat dit zou helpen.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 13 oktober 2016 - 15:32

Het is vrij frustrerend om te weten, want als mijn man gaat werken en ik ben bv. thuis, dan heeft hij dat niet.  Dan is hij voor mij een gewone kat die tevreden is.

Nu is het al een hele opgave om onze Nio bezig te houden, want snoepjes bv. vind hij niet zo een uitdaging.
Ik kan hem vrij moeilijk geboeid houden..Tenzij hij naar buiten kan gaan, dan heeft hij geen oren.... :lachen:
Maar hij mag alleen buiten als wij thuis zijn (ze blijven in de tuin).

Het is wel zo, dat Nio altijd (maar dan ook altijd) in mijn buurt is.  Hij praat ook constant tegen mij (Tja, tis een viswijf :lachen: )
Ik ben ook eigenlijk constant met hem bezig.....Ik zou het niet over mijn hart krijgen om minder aandacht te schenken aan hem....
Hij hangt ook altijd op mijn nek, of springt in mijn armen, ligt bij mij op de zetel,....Nio is er altijd als ik er ben.

Gisteren heeft mijn man het geluid opgenomen en ik hoor onze Nio dus echt roepen in een vragende toon...hij heeft een hele hoge miaauw op die moment.  Als mijn man hem dan roept, hoor je hem de trap oplopen (naar mijn man toe), maar meteen nadat hij bij mijn man vertrekt, begint hij weer zo hoog te miaauwen. Het klinkt echt zeurderig.... :gek:   Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden....

Syntara
Syntara
  • 2.396 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 13 oktober 2016 - 15:51

Bekijk berichtInavanthielen, op 13 oktober 2016 - 15:32, zei:

Het is wel zo, dat Nio altijd (maar dan ook altijd) in mijn buurt is.  Hij praat ook constant tegen mij (Tja, tis een viswijf :lachen: )
Ik ben ook eigenlijk constant met hem bezig.....Ik zou het niet over mijn hart krijgen om minder aandacht te schenken aan hem....
Hij hangt ook altijd op mijn nek, of springt in mijn armen, ligt bij mij op de zetel,....Nio is er altijd als ik er ben.

Ik zou dan toch eens proberen, hoe moeilijk het ook is, om ervoor te zorgen dat hij je niet steeds overal kan volgen. Natuurlijk heel geleidelijk opbouwen, maar als je eens iets gaat halen in een andere kamer de deur toe doen zodat hij niet mee kan en zo geleidelijk met iets langere periodes opbouwen dat je bezig bent met iets in een andere kamer en hij er niet bij is.
Dat is iets wat we nu met ons hondje ook veel aan het oefenen zijn. Ze mag ons niet meer altijd en overal achtervolgen. Haar verlatingsangst is nog lang niet opgelost, maar ik merk hierin al wel een duidelijke verbetering. Ze lijkt er meer aan te wennen om toch eventjes zonder ons te zijn als we in een andere kamer zijn. Misschien dat dat voor Nio ook wel zou kunnen helpen dan?

Poeslap
Poeslap
  • 1.583 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 13 oktober 2016 - 16:36

Ik denk dat er in dat programma van Jackson Galaxy ook eens een keer een kat was met verlatingsangst ofzoiets. Ik weet wel niet meer welke tips hij gaf, maar misschien moet je eens zien of je de aflevering kunt terugvinden... mogelijk zit er iets bruikbaar in voor jou.

Bewerkt door Poeslap, 13 oktober 2016 - 16:38.

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 14 oktober 2016 - 07:00

Annabelle heeft er ook last van, maar op een andere manier. Ze lijkt vooral bang om weer in de steek gelaten te worden. Zolang Marlee in de buurt is (of zelfs Voodoo tegenwoordig, daar lijkt ze zich ook aan te hechten tegenwoordig), is er geen probleem (of ik, maar ik heb het dan over wanneer ik weg ben). Dat maakt het wel makkelijker.

Ik had vroeger een hond met verlatingsangst en we hadden de tip gekregen om elke keer hetzelfde te zeggen als we weg gingen. Dat doe ik nu met de katten ook nog steeds. Ik zeg elke ochtend dezelfde zinnetjes vlak voor ik vertrek. Ik weet niet zeker of het verschil maakt, maar ik doe het toch maar...

Mss elke nacht met iets slapen (kussensloop ofzo) en dat dan ergens leggen waar hij eraan kan? Dan ruikt het nr jou, mss helpt dat?
Those who don't believe in magic, will never find it

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 14 oktober 2016 - 07:08

Bekijk berichtPoeslap, op 13 oktober 2016 - 16:36, zei:

Ik denk dat er in dat programma van Jackson Galaxy ook eens een keer een kat was met verlatingsangst ofzoiets. Ik weet wel niet meer welke tips hij gaf, maar misschien moet je eens zien of je de aflevering kunt terugvinden... mogelijk zit er iets bruikbaar in voor jou.
Heb dat filmpje opgezocht.....Hij vertelt dat je de ochtend routine moet veranderen.....Maar dat heb ik al geprobeerd.
Ik probeer elke ochtend anders te maken, maar dat helpt Nio niet heb ik de indruk.
Ik mocht ook geen afscheid meer van hem nemen.  Dus als je weggaat mag je niets zeggen.  (Niet makkelijk en ja......mislukt :vlag: )

Bekijk berichtEphiny, op 14 oktober 2016 - 07:00, zei:

Annabelle heeft er ook last van, maar op een andere manier. Ze lijkt vooral bang om weer in de steek gelaten te worden. Zolang Marlee in de buurt is (of zelfs Voodoo tegenwoordig, daar lijkt ze zich ook aan te hechten tegenwoordig), is er geen probleem (of ik, maar ik heb het dan over wanneer ik weg ben). Dat maakt het wel makkelijker.

Ik had vroeger een hond met verlatingsangst en we hadden de tip gekregen om elke keer hetzelfde te zeggen als we weg gingen. Dat doe ik nu met de katten ook nog steeds. Ik zeg elke ochtend dezelfde zinnetjes vlak voor ik vertrek. Ik weet niet zeker of het verschil maakt, maar ik doe het toch maar...

Mss elke nacht met iets slapen (kussensloop ofzo) en dat dan ergens leggen waar hij eraan kan? Dan ruikt het nr jou, mss helpt dat?

Volgens die Jackson Galaxy mag je nou juist niets zeggen....Je moet gewoon vertrekken.   Pffff.....ik zeg ook elke morgen hetzelfde zinnetje (ik dacht dat ze zo wel wisten dat ik toch terug ging komen)...Elke ochtend zeg ik: Tot strakjes eh? :onzeker:  
Volgens Jackson mag dat dus niet.  Vanmorgen kon ik het toch niet laten hoor... :vlag:   Ik voel me schuldig als ik dat niet doe.

Bekijk berichtEphiny, op 14 oktober 2016 - 07:00, zei:

Hij slaapt bij mij ondertussen.  Vroeger mocht hij dat niet (wegens teveel gefoefel in de nacht), maar ondertussen slaapt hij gewoon mooi 'snachts.  Dus heb ik het toegelaten.  Hij slaapt wel in mijn arm ofwel bovenop mijn kopkussen.
Door de dag kan hij ook gewoon op de slaapkamer, dus hij kan mijn geur overall opsporen normaal.  :oops:

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 15 oktober 2016 - 08:19

Bekijk berichtInavanthielen, op 14 oktober 2016 - 07:08, zei:

Heb dat filmpje opgezocht.....Hij vertelt dat je de ochtend routine moet veranderen.....Maar dat heb ik al geprobeerd.
Ik probeer elke ochtend anders te maken, maar dat helpt Nio niet heb ik de indruk.
Ik mocht ook geen afscheid meer van hem nemen.  Dus als je weggaat mag je niets zeggen.  (Niet makkelijk en ja......mislukt :vlag: )

Volgens die Jackson Galaxy mag je nou juist niets zeggen....Je moet gewoon vertrekken.   Pffff.....ik zeg ook elke morgen hetzelfde zinnetje (ik dacht dat ze zo wel wisten dat ik toch terug ging komen)...Elke ochtend zeg ik: Tot strakjes eh? :onzeker:  
Volgens Jackson mag dat dus niet.  Vanmorgen kon ik het toch niet laten hoor... :vlag:   Ik voel me schuldig als ik dat niet doe.

Hij slaapt bij mij ondertussen.  Vroeger mocht hij dat niet (wegens teveel gefoefel in de nacht), maar ondertussen slaapt hij gewoon mooi 'snachts.  Dus heb ik het toegelaten.  Hij slaapt wel in mijn arm ofwel bovenop mijn kopkussen.
Door de dag kan hij ook gewoon op de slaapkamer, dus hij kan mijn geur overall opsporen normaal.  :oops:

Oei, dat wist ik niet. Hier weten ze intussen iig dat de zinnetjes betekenen dat ik wegga. Maar ik heb ook geluk dat Annabelle en Marlee zo close zijn, dat helpt haar echt.

En ja, dan kan hij je geur idd opsporen...

Weet zo meteen ook niks anders... ik hoop iig dat je iets vindt, kan me voorstellen dat het vervelend is om hem achter te laten als je weet dat hij je zo mist...
Those who don't believe in magic, will never find it