Spring naar inhoud

- - - - -

Introductie nieuwe kat

• Log in om te reageren
6 reacties op dit onderwerp
Mickfille
Mickfille
  • 11 berichten

#1 Geplaatst 20 oktober 2016 - 11:15

Hallo!

Mijn naam is Lore, ik ben trotse eigenaar van een poes van 1,5 jaar oud. Zij is erg eigenzinnig en wil enkel geaaid worden wanneer zij dat nodig acht ;) een echte kattin! Humeurig en lief!

Nu hebben we deze weet een vondeling katertje in huis genomen, geschat op 8 maanden. Een echte lieverd, maar moest helaas nog leren wat een kattenbak is etc.. nu hij dit snapt en hem thuis begint te voelen is hij super lief!

Zoals ik op vele sites had gelezen was ik eerst begonnen met het uitwisselen van geuren en het apart houden. Het Katertje kon in een aparte ruimte blijven, maar onze huidige poes kan hem daar wel zien, glazen deur en veel vensters. De eerste 2 dagen verliep dit met heel rare geluiden, nog nooit gehoord bij een kat! Maar dinsdag besloot ze van gewoon te gaan kijken en normaal te reageren dus vond ik het wel geschikt om ze eens samen te zetten, op neutraal terein weliswaar.

Dit verliep niet denderend, maar ook niet vreselijk. De kater had duidelijk last van stress en de kattin maakte weer van die rare geluiden, haar staart helemaal opgezet. Maar na veel snoepjes draaide zij zich gewoon om en begon te spinnen. Maar was die dag wel heel aggressief naar mij toe, dit is op heden helemaal omgekeerd en is heel lief naar mij toe.

Vandaag zette ik ze opnieuw samen en dit verliep reeds beter, een beetje geluidjes over en weer maar geen gevecht integendeel na een 10 tal min gingen zij op een metertje van elkaar liggen. Tot ik in de buurt kom is er geen probleem, van het moment dat ik rondloop en hen passeer beginnen ze opnieuw met geluid maken en blazen. Maar, geen gevecht of achtervolging.

Het is ook nog maar dag drie, maar ik wou weten of iemand van jullie iets gelijkaardig heeft meegemaakt. Hebben jullie hier een goed gevoel bij? Zullen ze elkaar uiteindelijk tolereren?  

Vele groetjes

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.217 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 20 oktober 2016 - 11:31

Zolang ze elkaar niet letterlijk in de haren vliegen moet je je geen zorgen maken…
Als ze gaan liggen bij elkaar in de buurt zou ik hen gewoon laten doen, en van op afstand een oogje in t zeil houden.
Wil je ermee bezig zijn dan zou ik het via een spelletje doen, met een hengel bv, zodat ze onbewust gaan samen spelen

Mickfille
Mickfille
  • 11 berichten

#3 Geplaatst 20 oktober 2016 - 11:41

hey Kaprice!

Bedankt voor de snelle reactie, ik zal inderdaad eens proberen met een spelletje, maar ik het de indruk hoe meer ik in de buurt ben, hoe meer ze blazen, maar als ik bv om het hoekje een oogje in het zeil hou, ze eigenlijk geen probleem met elkaar hebben.

Nou moet ik ook zeggen dat toen we de kattin een jaar geleden binnenbrachten het gelijkaardig ging met onze hond, ik kwam eens toevallig in de garage en ze lagen samen in een mand maar toen ze zagen dat ik er was liep de kat weg zn begon ze te blazen haha!

Misschien wil ze gewoon tegenover mij tonen dat ze niet zomaar iedereen toelaat?

Bewerkt door Mickfille, 20 oktober 2016 - 11:45.

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#4 Geplaatst 26 oktober 2016 - 12:15

Ik zou me geen zorgen maken, dat duurt altijd een tijdje he om aan mekaar te wennen, zelfs als ze zouden meppen naar mekaar gewoon laten doen, hier is er bij nieuwe introducties geblaas en gemep en achtervolgingen aan te pas gekomen maar na een tijdje hebben ze mekaar allemaal aanvaard
Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 3.872 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 27 oktober 2016 - 17:05

Wat ik intussen geleerd heb (2 kattengedragstherapeuten over de vloer gehad), is dat je zeker moet ingrijpen als ze echt gaan vechten. Katten kennen geen vergevingsgezindheid, dus je mag het niet laten escaleren.
Ook naar elkaar staren (zonder knipperen) is al een uiting van agressie.

Zorg voor een aantal verstopplekjes, in een kast of mandjes/huisjes die maar 1 opening hebben. En zet er een paar zo dat als een kat erin ligt, ze geen andere kat kan zien. Dat helpt ze om zich terug te trekken als de stress wat oploopt.

De kans is heel groot dat het uiteindelijk goed gaat hoor.
Maar hier is het, na ruim een jaar, nog steeds regelmatig een gevecht tussen de jongste en de 2de oudste (Luna). Nu is Luna sowieso wel een kat met veel problemen, maar met de andere twee katten komt ze wel redelijk overeen. Geen idee waarom het met de jongste maar niet wilt lukken.

Het klinkt iig alsof het bij jou wel in orde zal komen. En veel plezier met je nieuwe huisgenoot!
Those who don't believe in magic, will never find it

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#6 Geplaatst 27 oktober 2016 - 22:17

Het meppen waar ik v praat daar bedoel ik wel meppen met plat pootje me he, met ingetrokken nagels
Geplaatste afbeelding

Mickfille
Mickfille
  • 11 berichten

#7 Geplaatst 30 oktober 2016 - 16:48

Bedankt voor de reacties!

Ondertussen is er al veel vooruitgang, ze spelen samen en nodigen elkaar steeds uit om een rondje door het huis te gaan lopen 😅
Er is slechts af en toe wat geblaas :)
Mijn oudste toont zelfs onderdanig gedrag, ze legt haar met haar buikje naar omhoog terwijl de nieuwe in haar buurt is :)
Het wil niet zeggen dat ze haar laat doen hoor ;) soms vindt ze dat ze moet tonen dat zij de baas is!

Vele groetjes