Spring naar inhoud

- - - - -

poes met blaasstenen

• Log in om te reageren
1 reactie op dit onderwerp
mira
mira
  • 363 berichten
  • 10 katten

#1 Geplaatst 22 oktober 2016 - 23:36

Hallo, Maya één van onze poezen, ze is nu 6 jaar en ik heb haar als kitten met de fles groot gebracht, was van verleden week niet zoals het hoorde, lag meer in haar mand en ik merkte dat ze veel minder korrels at. Zondag leek het alsof ze niet meer fatsoenlijk de trap op kon, omdat ik dit jaar al een paar poezen aan hcm verloor en dit me aan één vd overleden poezen deed denken, ging ik met haar naar de dierenarts, ze had lichte koorts 39.4 en volgens dierenarts wel degelijk last van rugpijn, omdat Maya een allergie heeft aan de longen met behoorlijk wat longschade, staat ze op cortisone en kreeg ze extra geen Metacam omdat de 2 samen geven erg belastend zou zijn voor maag-darmen, ze kreeg ook een cortisone injectie waarvan ze zondagnamiddag en maandag wel opknapte en ik moest de dosis cortisone ook verdubbelen om als pijnstiller te dienen, dinsdag zag ik dat ze nog steeds geen korrels wou eten, ondertussen was ik haar al wat aan bijvoederen omdat ze toch 6.5 kg weegt en niet te lang zonder eten mag zitten om leververvetting te voorkomen. Dinsdagavond temperatuur opnieuw verhoogt en ik belde om woensdag opnieuw te kunnen langs gaan bij dierenarts, daar had ze 40.8 gr koorts en volgens hun nog steeds gevoelig in haar rugstreek. Er werd een foto genomen om de rug te kunnen zien, alles normaal, geen artrose wel blaasstenen te zien, klein bloedonderzoek gedaan: lever en nierwaardes ok, urine onderzocht en door stenen ook infectie in vast te stellen dus kreeg ik Baytril mee voor 10 dagen en moest ik toch 3 dagen Metacam bijgeven voor de pijn en tegen koorts. Koorts is gezakt maar poes eet nog steeds zo goed als niets, speciale voeding voor die blaasstenen heb ik dus nog niet kunnen geven, wel ben ik chinese kruidenformule Eurologist aan het geven waar ik in het verleden reeds goede ervaring mee had bij andere, oudere poes met blaasstenen, zij weigerde ook een goede 14-tal dagen te eten doch had wel geen koorts. Ik begin me nu toch wel serieus zorgen te maken omdat Maya nog steeds heel weinig eet, slurpt wat speciale melk, kattenpudding en met veel moeite wat natvoeding, korrels spuwt ze weer uit. Terwijl ze eet, is ze erg chagrijnig en gromt waardoor ik in het begin ook aan tandprobleem dacht, op eerste zich niets aan tanden te zien volgens dierenarts, ze wilden haar echter al onder narcose brengen om de tanden na te kijken en foto's te nemen vd wortels omdat daar een verdoken probleem kan zijn, maar ik vind ze wat slapjes door het weinig eten en door de koorts de afgelopen dagen, bovendien zou de narcose niet zonder gevaar zijn door haar longschade. Weet niet goed wat te doen, iemand ervaring met blaasstenen en daarbij behorende koorts ? Ik maak me al zorgen dat er iets anders scheelt waardoor ze geen eetlust heeft en koorts, ik denk dan bijvoorbeeld aan fip, maar volgens dierenarts moet hier zeker niet dadelijk aan gedacht worden, op foto is totaal geen vocht in buik te zien, lever en nierwaardes ook normaal... Word er moedeloos van vooral omdat ik een week eerder nog slecht nieuws kreeg over poes Yirka, de derde poes dit jaar met diagnose hcm, de andere 2 reeds overleden maar Yirka zou ook niet meer lang hebben.... Het vreet aan me en ben constant met hun in de weer, hoop dat Maya snel weer normaal begint te eten.

DORIS
DORIS
  • 7.689 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 23 oktober 2016 - 07:49

Ik heb er 3 die blaasstenen hadden.Was duidelijk te zien op echo.Ze hadden geen koorts.De stenen zijn bij alle 3 operatief verwijdert.Bij Casper is er een penisamputatie gedaan.Bij Jefke ging dat niet.Aangezien zijn ouderdom was de operatie te riskant.Jefke is heengegaan ondertussen maar niet wegens de blaas.Hij had neuskanker.(niets te maken met blaasstenen).Veel katten krijgen opnieuw stenen.Ze kunnen maar 3x geopereerd worden.Ze krijgen dan ook enkel dieetvoeding en maar hopen dat het niet te snel terug komt.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig