Spring naar inhoud

- - - - -

Mijn kat heeft enorme verlatingsangst...

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Evelien1987
Evelien1987
  • 17 berichten

#1 Geplaatst 23 oktober 2016 - 10:50

Dag Iedereen

Ik heb mijn lieve Fleur nu een jaartje. Ze is als kitten in het asiel toegekomen en heeft daar 2,5 j gezeten. De vrijwilligers waren blij dat ze werd geadopteerd want ze werd gedomineerd door de andere katten. Ze zat treurig in een mandje hele dagen.

Ik zie ze heel graag en spendeer graag tijd met haar, maar soms is ze heel aanhankelijk.

Ik moest gisteren voor een aantal uur weg en toen ik terugkwam: miauwen, miauwen en ze plaste op het bed. Je zag dat het wat paniek was. Ik heb ze bij mij genomen en ze spint nooit, maar nu was het extreem luid en haar neusje tegen mij duwen en dan werd ze rustig. Ze heeft een aantal uur bij mij gelegen, dan samen gaan slapen, terug opgestaan en ze kroop weer bij mij.

Ik heb al geprobeerd van een katje erbij te nemen, maar ze verstopt haar en heeft bang. De andere katten in het gebouw, daar loopt ze van weg. Je ziet dat ze enorm onderontwikkeld is.

Nu pas klimt ze eens in een krabpaal en doet ze zotjes en rollen en spelen.

Als we even weg zijn en we komen terug zie je die angst.

Hoe kunnen we onze Fleur helpen om niet zo gestresst te zijn en een beetje van die verlatingsangst verminderen.

Feliway hebben we terug aangekocht, we spelen veel met haar....

iemand een idee?

Machteld.
Machteld.
  • 2.978 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 23 oktober 2016 - 11:38

Hoi Evelien,

Je schrijft alsof de verlatingsangst, of toch het felle mauwen en plassen van gisteren, iets nieuws is. Ben je al met je katje naar de dierenarts geweest voor een volledige controle met bloed- en urinetesten? Zelfs als haar gedrag niet veranderd is, zou je dat best eens doen, in het asiel zijn waarschijnlijk geen uitgebreide testen gedaan.

Zo ben je al zeker dat je katje geen medisch probleem heeft dat haar gedrag veroorzaakt. Katten tonen namelijk zelden dat ze pijn hebben, ze gaan dan plassen of angstig doen.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.229 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 23 oktober 2016 - 12:04

Is ze al medisch onderzocht waarom ze zo angstig is en op je bed plaste? En bleef het bij één keer op bed plassen?
Misschien kan je proberen met Zylkène (http://www.newpharma...es-30x75mg.html)
Of er bestaat ook speciaal voer voor meer gestresseerde poezen zoals bv deze van royal canin : http://t.zooplus.nl/...t/overig/357786

Evelien1987
Evelien1987
  • 17 berichten

#4 Geplaatst 23 oktober 2016 - 12:15

Bekijk berichtKaprice, op 23 oktober 2016 - 12:04, zei:

Is ze al medisch onderzocht waarom ze zo angstig is en op je bed plaste? En bleef het bij één keer op bed plassen?
Misschien kan je proberen met Zylkène (http://www.newpharma...es-30x75mg.html)
Of er bestaat ook speciaal voer voor meer gestresseerde poezen zoals bv deze van royal canin : http://t.zooplus.nl/...t/overig/357786

Ze is medisch in orde hoor. We gaan zelfs op afspraak bij de dierenarts zodat ze daar alleen is. ze is angstig. het is nieuw hoor... ik wil haar helpen

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.229 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 23 oktober 2016 - 12:30

En is haar bloed en urine àl gecontroleert?
Soms zie je niks uiterlijk, maar geeft ze door haar stress en op bed plassen aan dat er een probleem is of dat ze pijn heeft!
Dus t is ook heel belangrijk via haar bloed en urine ook haar nieren en schildklier enzo te controleren…

Als ze echt een gezondheidsverklaring kreeg van de da,
zou ik dan proberen met zylkène en eventueel traag overstappen naar een speciaal voer (dus elke dag en beetje meer antistress voer onder haar gewoon brokjes, tot ze compleet overgestapt is)
En eventueel ook denken aan een gedragstherapeute die bij je thuis komt kijken hoe haar gedrag is en wat je kan aanpassen om ze minder angstig te laten leven…
Ohja, haar bachbloesemdruppeltjes geven kan je misschien ook proberen…

Bewerkt door Kaprice, 23 oktober 2016 - 12:32.

Evelien1987
Evelien1987
  • 17 berichten

#6 Geplaatst 23 oktober 2016 - 13:22

Bekijk berichtKaprice, op 23 oktober 2016 - 12:30, zei:

En is haar bloed en urine àl gecontroleert?
Soms zie je niks uiterlijk, maar geeft ze door haar stress en op bed plassen aan dat er een probleem is of dat ze pijn heeft!
Dus t is ook heel belangrijk via haar bloed en urine ook haar nieren en schildklier enzo te controleren…

Als ze echt een gezondheidsverklaring kreeg van de da,
zou ik dan proberen met zylkène en eventueel traag overstappen naar een speciaal voer (dus elke dag en beetje meer antistress voer onder haar gewoon brokjes, tot ze compleet overgestapt is)
En eventueel ook denken aan een gedragstherapeute die bij je thuis komt kijken hoe haar gedrag is en wat je kan aanpassen om ze minder angstig te laten leven…
Ohja, haar bachbloesemdruppeltjes geven kan je misschien ook proberen…

Sorry ik heb verkeerd getikt, soms doet ze dit als we lang weggeweest zijn en haar niet direct aandacht geven. Ik heb als eens wat speelgoed gekocht, maar ze snapt het dan niet. De dierenarts zei dat ze echt in orde is, maar waarschijnlijk veel meegemaakt vroeger en dat het goed is dat ze alleen is.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.233 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 23 oktober 2016 - 13:23

Als dat plots is dat ze dat gedrag toont zou ik inderdaad zoals gezegd toch eens bloed enzo laten checken. Kan zijn dat ze zich niet goed voelt en misschien bij jou steun/hulp zoekt.
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 23 oktober 2016 - 17:47

Mss blaasstenen?Als de da een echo neemt kan hij dat zien.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 23 oktober 2016 - 17:51

Zoals de rest zegt, bloed en zeker urine laten controleren is geen overbodige zaak. Ergens anders plassen dan in de bak heeft echt vaak een medische oorzaak. En beter safe he.

Die verlatingsangst, dat betert wss nog wel.
Ik heb mijn jongste gevonden in het motorblok van een auto (heel verhaal), en ze had er in het begin dat ze hier was, ook erg veel last van. Nu heb ik wel het geluk gehad dat ze meteen goed kon opschieten met mijn kater en zolang hij in de buurt was (als ik moest gaan werken bv), was het ook goed.
Maar haar bv buiten laten en de deur dicht doen owv de kou, was een kleine ramp voor haar in t begin. Net alsof ze dacht dat ik haar niet meer ging binnenlaten.
Ondertussen is het een stuk verbeterd (ze is nu een jaar en drie maanden hier ongeveer).

Je katje heeft heel lang de ervaring gehad van alleen zijn, bang zijn, etc. Dat duurt wel een tijdje voor ze erop vertrouwt dat jij altijd terugkomt, of er altijd zal zijn voor haar etc, denk ik.

Je zou eventueel Zylkene kunnen proberen? Dat zijn supplementen voor angstige katten, kan je gewoon bij de apotheker kopen. Maar het werkt niet voor elke kat.

Bewerkt door Ephiny, 23 oktober 2016 - 17:51.

Those who don't believe in magic, will never find it