Spring naar inhoud


- - - - -

Weeet niet hoe ik volwassen kat bepaalde dingen moet afleren


  • Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp
Rita2016
Rita2016
  • 18 berichten
OFFLINE

#1 Geplaatst 23 oktober 2016 - 13:47

Hallo, hier ben ik terug. Ik heb net mezelf voorgesteld en het trieste verhaal gedaan van mijn kater Zazu, die ik op 24 mei van dit jaar heb moeten laten inslapen (had uitgezaaide buikvlieskanker).
Ik had dus een tamelijke rustige zomer gehad, waarin ik mij zelf dag na dag wat beter begon te voelen en was het gewoon aan het worden om geen huisdier meer te hebben.

Nu, op 22 september, komt mijn vriend hier (heeft thuis een hele hoop katten, de meeste zijn wilde, maar er zijn er ook een paar bij die binnen komen), en zegt mij dat 1 van die "kalme", een kattin van een jaar of 5, 6, op 3 pootjes gaat, dat hij denkt dat haar 4de pootje gebroken is. Ik wou dat we er direct mee naar de dierenarts gingen, maar die zei dat we niet veel keuze hadden : het is het pootje links achter, is gebroken tussen de bil en de knie. De dierenarts zei dat het op de plaats onmogelijk kon ingeplaasterd of gespalkt worden, de enige manier was een operatie door een dierenchirurg, die dan eventueel een metalen pin zou plaatsen, en dat zou natuurlijk wel helpen. Maar die operatie ging tussen de 600 en 1000 € kosten en zou een lange revalidatieperiode hebben.
Omdat er bij mijn vriend thuis zovele katten zijn, geeft hij er al tamelijk veel geld aan uit, want hij geeft ze allemaal eten, soms zijn er wel 8, 9 katten, en dan zie je er weer een paar dagen een paar minder, maar er zijn er die al jaren komen eten en drinken maar die echt geen contact zoeken met mensen, volgens mij wilde katten. Hij woont tegen een groot bos, heeft vele leegstaande stallen, heeft daar in 1 van die stallen stro gelegd en wat oude dekens, en in de deur een opening gemaakt zodat de katten in en uit kunnen om te komen eten en in de winter slapen ze er ook, maar je weet nooit niet hoeveel er gaan komen. Sommige (ik denk 2 of 3) komen dus wel binnen, en dit katinnetje is er 1 van, die slaapt bij hem op de zetel 's nachts, knuffelt wel maar niet veel maar in de zomer zit ze constant buiten, maar komt binnen eten, omdat ze nogal mager is, en zich niet kan verdedigen tegen al die andere, grotere en struis gebouwde katers, als ze buiten met de rest mee eet, dan heeft ze niks meer, alleen als hij ze binnen eten geeft, dan eet ze iets.

De dierenarts zei dan : als je die hoge kosten van een operatie niet ziet zitten, is er maar 1 oplossing : ze in een bench opsluiten, zien dat ze daar een mandje in heeft, eten en drinken en haar kattenbak en normaal gezien groeit dat ook wel terug aan elkaar. Maar, aangezien het een kat is, die gewoon is om overal te kunnen gaan waar ze wil, zagen we dat  niet zitten, want : in een bench had die waarschijnlijk geprobeerd om op allerlei manieren uit te breken of zichzelf pijn te doen. Dus : omdat mijn vriend haar bij hem thuis niet echt kon "apart" zetten, kreeg ik het niet over mijn hart om het zo te laten, en ja, ik heb ze mee naar huis genomen, ben terug een kattenbak gaan kopen, korrels, nat en droog eten, en nu is ze dus bijna 4 weken hier, en ik moet zeggen : het pootje is nog niet zoals het was, maar het is al stukken beter en ze begint elke dag vinniger en vinniger te worden.
Vanaf de eerste dag tot verleden week zo, heeft ze echt bijna 23 van de 24 uur geslapen, ik had haar een warm nestje gemaakt in de veranda, zodat ze de hele tuin kon zien, maar : ze sliep bijna constant, werd enkel wakker om te eten en te drinken en in de kattenbak te gaan. Ze kende mijn stem wel, want ik heb ze ervoor, vaak gestreeld en haar eten gegeven bij mijn vriend thuis.

Maar: nu : iets wat mijn vorige kat nooit gedaan heeft, doet zij nu wel : bvb : spelen met de draden achter de tv kast, ze kende geen gordijnen en wil nu graag achter het raam naar buiten kijken maar haakt regelmatig met haar nagels in de gordijnen zodat ik al een paar gaatjes daarin heb, ook spelen en bijten in de draden van mijn laptop en bureaulamp op tafel, tja, die heeft dat nooit gekend, en ik vraag me af hoe ik haar dat op die leeftijd nog kan afleren. Ik mag haar nog geen krabpaal kopen, zei de dierenarts, omdat ze nog een paar weken niet op haar achterste pootjes mag steunen, maar nu begint ze dus haar nagels te scherpen aan mijn zetels, aan de kussens van mijn stoelen, Mijn vorige kat, die had ik van kleinsaf aan kunnen leren wat wel en niet mocht, maar hoe doe je dat met een volwassen kat die van sinds haar geboorte haar eigen zin doet en die nooit echt in een huis geleefd heeft maar meestal in een stal ? Ze is al wel goed verdikt, want ze was echt mager toen ze hier kwam, ze slaapt nog wel veel maar nu is het al de 3de of 4de avond dat ze 's avonds constant zit te miauwen om buiten te mogen maar dat durf ik niet, ze kent hier haar weg niet en ik ben bang dat ik ze niet meer zal terugzien als ik ze buiten laat en dat zij ook  haar weg niet meer terug zal vinden naar hier.
Ik weet niet meer hoe ik dat vroeger met mijn kater geleerd heb, dat buiten gaan, maar ik weet wel dat hij altijd na 1 x roepen, direct kwam en 's nachts is hij altijd binnen geweest.
Ik geef toe, ik ben er niet zo aan gehecht als aan mijn vorige kat, die had ik bijna 13 jaar en dat was mijn liefste schat, en ik geef wel om deze kat maar niet zoals om mijn vorige, dat is normaal, denk ik. Toch wil ik ze goed verzorgen zodat haar pootje goed blijft verder genezen. Ze zoekt af en toe toenadering, maar niet echt fel. Ze is heel erg op zichzelf.

En dan nog een vraag : zou ik haar, als haar pootje echt goed genezen is, terug laten gaan naar het huis van mijn vriend of denken jullie dat een kat na 6, 7 weken, haar vorige thuis al vergeten is ? want daar was ze wel goed qua eten maar : ze moest er erg voor zichzelf opkomen, wat meestal niet lukte omdat ze de kleinste is, en niet echt opkon tegen de grotere kattten, maar : ik moet eerlijk zijn : mijn vriend zag er altijd wel op dat ze haar eten dan apart kreeg, niet elke dag want die tijd heeft hij niet, maar hij gaf te tocht regelmatig eten binnen. Nu heeft ze hier echter een prinsessenleventje en ik vraag me af : wat ga ik ermee doen als ze terug normaal kan stappen en wat doe ik er nu mee, om haar die slechte manieren af te leren ???

Graag heel veel tips en raad !!!

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten
OFFLINE

#2 Geplaatst 23 oktober 2016 - 14:13

Twee van mijn katten beten als kitten graag in draden.
Ze zijn nu 4 en bijten  nog altijd even graag in draden...
Afleren lukt niet echt.
Ik denk dat er veel katten zijn  die dat graag doen  hoor :cat
en, een kat vergeet niet snel zijn vorige woonst.
Gordijnen moeten er hier soms ook aan geloven :cat

Bewerkt door lilymaya, 23 oktober 2016 - 14:17.


Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

    Mooiste kortharige raskat 2016

  • 1.048 berichten
    • Locatie: Ardooie
  • 17 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 23 oktober 2016 - 14:57

In plaats van een krabpaal kan je beginnen met een krabplankje ofzo die op de grond ligt... Op zooplus.nl hebben ze redelijk wat keuze daarvoor...

Bijten in kabels enzo... Dat is vrees is, moeilijk af te leren... Mss wel speelgoed geven zodat ze zich mss daarmee kan bezig houden ;)

Als ze bij jou gelukkig is, en jij ziet het zitten, zou ik ze bij jou laten om eerlijk te zijn...


Duchess
Duchess
  • 863 berichten
    • Locatie: Noord Holland
OFFLINE

#4 Geplaatst 23 oktober 2016 - 16:10

Idd krabplankje of krabkarton halen dat leg je gewoon op de grond.
Gaatjes in de gordijnen heeft iedere katteneigenaar denk ik wel,het gordijn dat in de weg zit waar zij graag zit om naar buiten te kijken even opknopen of opzij halen.
Mss de draden omwikkelen met aluminium folie,daarin bijten is niet echt lekker,maar werkt niet voor alle katten.
Heeft ze speeltjes,want zo te horen/lezen verveelt zij zich,een rail met balletje erin(cattit geloof ik) kan ze staand en liggend mee spelen.
Je weet zelf in je hart wel of je haar wilt houden,je hebt haar iig geval geholpen nu ze het nodig heeft,dus als je haar toch niet heel graag ziet,is het mss beter om haar weer bij je vriend te brengen.
Beslis op het moment dat zij echt beter is,dat geeft haar nu nog wat tijd om jou voor zich te winnen.
De enige manier om een kat te "leren" dat iets niet mag is herhaling,dus krabt ze aan de bank,streng nee zeggen en haar bij het krabplankje zetten,krabt zij daaraan,met lieve stem en aaien belonen.Nooit slaan!!
Dit kan lang duren dus verwacht niet dat dit in een weekje is opgelost.
Succes!

Simsham
Simsham
  • 583 berichten
    • Locatie: kortrijk
  • 2 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 24 oktober 2016 - 09:40

iets afleren aan een kat is echt heel moeilijk. ze doen gewoon waar ze zin in hebben he...
belonen wanneer ze iets goed doet. want iets aanleren is veel makkelijker.

succes!


Rita2016
Rita2016
  • 18 berichten
OFFLINE

#6 Geplaatst 24 oktober 2016 - 11:03

Hallo, bedankt voor de reacties en tips. Ik mocht haar van de dierenarts de eerste 5, 6 weken nog geen speeltjes kopen of geen krabpaal omdat ze  zoveel
mogelijk moet stilzitten en rusten voor de genezing van  haar pootje.
Nu ben ik al van deze morgen 7u30 van thuis aan het werken op mijn laptop en ze ligt al sinds toen braaf en stil op de stoel naast mij onder de tafel.
In de dag is ze meestal kalm maar het is tegen de avond dat de "zotheid" opkomt, dat is normaal bij katten, maar ik laat haar nu zeker nog niet buiten.
En het is niet dat ik haar niet graag zie, zeker niet, maar : het is niet met dezelfde soort liefde als ik bij mijn vorige kat had, daar was alles zo vertrouwd, die was zo
aanhankelijk, ik weet dat elke kat anders is, en ik wil alleen maar dat ze gelukkig is. Maar ik kan haar gedachten niet lezen he.
Ik weet echt niet of ze haar vorige thuis al vergeten is, sommige mensen zeggen mij dat ze na 3 weken al ergens anders gewoon zijn, anderen zeggen dat het langer duurt, ik weet het echt niet. Maar ik zou het mezelf nooit vergeven moest ze daar niet meer aanvaard worden in  de groep en uitgestoten worden, en dat ze zich ergens zou verstoppen of weglopen in het grote bos en de velden rondom  het huis van mijn vriend en daar misschien sterven van honger en dorst.
We zien wel, ik moet toegeven dat het niet gemakkelijk is om een volwassen kat in huis te nemen, en dat het veel extra werk met zich meebrengt want ik moet gemiddeld een 3 tot 4 x per dag hare kattebak schoonmaken, en mijn vorige kat ging (tot hij ziek werd in maart van dit jaar), altijd buiten, had zelden zijn kattenbak nodig. Enkel als het buiten vroor of gesneeuwd had, dan ging hij niet even buiten, maar voor de rest : ook al was dat maar 10 minuten 's morgens en 10 min 's avonds : daarvan had ik bijna nooit een vuile kattenbak. Ook moet ik nu constant opletten voor deuren die nu dicht moeten omdat ik niet wil dat ze boven gaat. Reden daarvoor is : dat ze vlooien had toen ik met haar naar de dierenarts ging, hij heeft haar wel een ampul gezet tegen vlooien maar ik zie haar af en toe nog krabben, dus ik ben niet 100% zeker of alle vlooien wel dood zijn. Maar het is nu woensdag pas 4 weken geleden dat hij haar dat gegeven heeft, dus ik mag nog geen ander zetten (is van Bayer "Advantage Cat", voor katten minder dan 4 kg). En dat had ik allemaal niet met mijn vorige kat : die wist waar ze mocht komen en waar niet, bij die kon ik gemakkelijk alle deuren openlaten, die zou nooit gegaan zijn waar ze niet mocht. Dat is zo als je een kat van kleinsaf aan hebt ipv een volwassen kat zoals nu die altijd mocht doen en laten wat ze wou in haar vorige thuis.

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 24 oktober 2016 - 15:33

Ze zijn allemaal verschillend.
Julie is 9 jaar en vanaf ze kitten is bij mij.Het is een echte binnenkat en toch knabbelt ze aan de draden.Ik heb de draden beveiligd met kokers.
Katjes die moeilijk zijn blijken naderhand de dierbaarste.Je moet er zoveel moeite voor doen dat je ze uiteindelijk niet meer kunt lossen.
Heel veel geduld en liefde en het komt goed.Een kat blijft altijd een kat.
Is er geen zwerversproject in je gemeente?Ze vangen de zwervers en castreren ze.Dan worden ze terug op hun plaats van herkomst gezet.
Krijgt je katje pijnstillers?

  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Rita2016
Rita2016
  • 18 berichten
OFFLINE

#8 Geplaatst 24 oktober 2016 - 19:21

Hallo Doris,

Ik ben na 2 weken gestopt met de pijnstillers : ik moest haar 2 x per dag Metacam geven, uit een flesje een bepaalde hoeveelheid trekken met een plastieken spuitje. Ik wou dat de eerste keer gewoon in haar mondhoek steken en voorzichtig in haar mondje spuiten zoals ik met Zazu gedaan had, die liet dat heel goed doen, maar met deze : amai, haar mond niet willen opendoen en altijd weglopen ! dan heb ik het maar in een klein beetje eten gedaan, dat ze gelukkig helemaal opgegeten heeft, dus dan was het ook mee binnen. En vanaf toen elke dag, gedurende 2 weken, maar ik mocht niet langer, zei de dierenarts, alleen maar als ik zag dat ze pijn had, maar na een dikke week al, sprong ze op stoelen enzo, dus : ik zag dat ze geen pijn meer had.

Over het zwerversproject : nee, aan zoiets zou ik haar niet geven, ik wil gerust de kosten van een sterilisatie zelf doen als ik haar hou, maar je zegt : dan worden ze terug op de plaats van herkomst gezet : het is net dat wat mij zorgen baart : als het pootje genezen is, en ik zou ze terug naar mijn vriend doen, weet ik niet wat ik kan verwachten : gaat ze nog herkend worden door de andere katten ? gaat ze voldoende mogen mee eten en niet weer vermageren ? gaat ze ergens terug een warm plekje vinden om te slapen nu het winter is ? allemaal vragen die door mijn hoofd gaan, in geval ik haar niet zou willen houden.
OK, ik had eerst tegen mijn vriend gezegd : "nee bij u thuis kan ze niet rusten en gaat dat pootje nooit genezen, dus laat ze maar een week of 5, 6 bij mij revalideren en dan mag ze terug naar u komen", maar : ik blijf me afvragen of ze haar oude thuis nog zal herkennen en of de andere katten haar nog gaan toelaten in de groep ? ik weet ook niet hoe het geheugen van een kat is : hoe lang duurt het eer ze hun vorige thuis vergeten zijn ? of : met andere woorden : zou ze er nog terug gewoon kunnen worden na dat ze er 6 weken weg is geweest ? Of gaat ze zich ongelukkig voelen, nu ze  hier eigenlijk het rijk voor zich alleen heeft, rustig kan slapen wanneer ze wil, eten wanneer ze wil en zoveel of zo weinig als ze wil zonder met de andere katten te moeten delen ?
Mijn hoofd zit vol vragen....... ik zou een glazen bol moeten hebben of in het hoofdje van het katinnetje moeten kunnen kijken :-)
Daarnet mij weer even kort kwaad gemaakt : ik kwam thuis van het werk, ze lag nog altijd op de stoel onder de tafel waar ze lag toen ik rond de middag vertrok,
en ik riep, uit gewoonte van bij Zazu vroeger, toen ik binnenkwam : "mama is thuis" en ze begint op die stoel zo hard te krabben in het stof van die stoel !!
Ik heb 2 x kort geroepen : "nee, mag niet !!" en ze is wel wat verschoten !
Ik denk dat ik morgen of overmorgen eens ga zien voor ergens een stuk tapijt of zo, in een tapijtenwinkel, een stuk overschot van iets, waar ze haar nagels kan aan scherpen.

Iemand op het werk zei me straks dat ik, als ze nu niet buiten gaat (en dat zal ze ook niet mogen de eerste weken), naar de dierenarts moet gaan en haar nageltjes laten knippen, dan kan ze ook mijn meubels niet meer zo beschadigen.
Hebben jullie daar ervaring mee, met katten, die altijd binnenzitten, hoe het zit met de lengte van de nagels ?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.898 berichten
    • Locatie: Wilrijk, Antwerpen
  • 1 katten
OFFLINE

#9 Geplaatst 24 oktober 2016 - 20:10

Wij knippen de nagels (binnenkat) regelmatig, wanneer we voelen als ze weer wat scherp zijn. De onze komtvaak kneden in onze nek, dus botte nageltjes zijn wel welkom! En ik vijl de nageltjes ook altijd, maar dat is omdat ze het gewend is. Knippen is tot aan het leven, een vaag rode lijn in de nagel. Daar niet in knippen, dat bloed hard! Anders kan een dierenarts het voor doen.
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 24 oktober 2016 - 20:10

<p>Ik heb enkel binnenkatten.Als de nagels te lang zijn knip ik ze korter.De eerste keer zou ik aan de da vragen om te tonen hoe het moet.
Er bestaan krabkartonnen.Sommige zijn behandelt met kattenkruid.Hier zijn ze er verzot op.





Deze bestel ik bij Zooplus.



Krabmeubel Scratch & Play
Krabmeubel Scratch & Play

Bewerkt door DORIS, 24 oktober 2016 - 20:23.

  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#11 Geplaatst 24 oktober 2016 - 20:26

In verband met het zwerversproject bedoelde ik de katjes bij je vriend.

Metacam mag idd niet te lang gegeven worden.Is slecht voor de nieren.Het is wel een goede pijnstiller.

  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Rita2016
Rita2016
  • 18 berichten
OFFLINE

#12 Geplaatst 24 oktober 2016 - 21:34

Ja, Metacam is idd een zeer goede pijnstiller, dat heb ik gezien toen ik het haar begon te geven, maar gelukkig dan dat ik op tijd gestopt ben, wist niet dat het slecht was voor de nieren.

Ivm de katten die bij mijn vriend komen : Hij heeft al meerdere keren geprobeerd om er een paar te vangen, omdat er iemand geïnteresseerd was om er 1 van in huis te nemen, maar : hij krijgt ze nauwelijks vast ! Ze komen om te eten en te drinken maar : buiten die dat ik nu heb (die kwam af en toe in de winter wel binnen slapen), zijn ze niet echt mensen gewoon. Er zijn sommige van die katten, "familie" van die van mij, dus van dezelfde moeder (maar waarschijnlijk van een andere vader), maar helemaal niet gewoon aan mensen.

Rita2016
Rita2016
  • 18 berichten
OFFLINE

#13 Geplaatst 24 oktober 2016 - 21:42

Amai, nu is ze enorm "ambetant", deze avond : loopt constant rond, terwijl ze meestal anders rustig ligt, wel wat wakkerder dan in de dag, maar niet zoals nu :
ze loopt rond, constant voor de vensters, en miauwt niet echt, maar meer "janken" maar pijn heeft ze niet want ze heeft goed gegeten en is daarnet haar knuffels komen "halen" bij mij : dan mag ik haar lang strelen en onder haar kin krabben, maar op mijn schoot wil  ze niet komen, heb het net nog geprobeerd om haar op te nemen, maar : resultaat : een ferme draad getrokken in mijn pull (was pas een nieuwe van een week geleden !), en ze is weggelopen.
Kan het zijn dat ze "krols" is, aangezien ze nog niet gesteriliseerd is ? Hoe kun je dat zien bij een kattin ? ik heb tot nu toe 2 katers gehad, die gecastreerd waren, maar nog nooit geen kattin, dus : ik weet niet hoe je dat kunt zien ? Van een hond is dat gemakkelijker omdat je dat bij die heel goed kunt zien, maar bij een kat niet.
Iemand raad aub ? Die doet echt niet zoals de voorbije weken !

Rita2016
Rita2016
  • 18 berichten
OFFLINE

#14 Geplaatst 24 oktober 2016 - 22:26

Het wordt erger en erger : nu sta ik net af te wassen, en haar kattenbak is helemaal proper en : ik zie ze, net als sommige katers doen, met haar achterste "schudden" en ondertussen doet ze pipi tegen mijn afwasmachine, gaat een stukje verder en doet daar hetzelfde tegen een keukenkast !! ik heb er eens hard op geroepen maar misschien helemaal ten onrechte !! is dit een normaal gedrag misschien van een loopse kattin (of krols, sommige zeggen : "loops", anderen "krols").
En ik laat die ganse dagen als ik werken ben alleen in mijn living, keuken en veranda, wie weet waar heeft ze nog overal pipi gedaan dat ik het niet zie ??

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
    • Locatie: Bierbeek
  • 4 katten
OFFLINE

#15 Geplaatst 25 oktober 2016 - 04:58

Bekijk berichtRita2016, op 24 oktober 2016 - 21:34, zei:

Ja, Metacam is idd een zeer goede pijnstiller, dat heb ik gezien toen ik het haar begon te geven, maar gelukkig dan dat ik op tijd gestopt ben, wist niet dat het slecht was voor de nieren.

Ivm de katten die bij mijn vriend komen : Hij heeft al meerdere keren geprobeerd om er een paar te vangen, omdat er iemand geïnteresseerd was om er 1 van in huis te nemen, maar : hij krijgt ze nauwelijks vast ! Ze komen om te eten en te drinken maar : buiten die dat ik nu heb (die kwam af en toe in de winter wel binnen slapen), zijn ze niet echt mensen gewoon. Er zijn sommige van die katten, "familie" van die van mij, dus van dezelfde moeder (maar waarschijnlijk van een andere vader), maar helemaal niet gewoon aan mensen.

De personen van een zwerversproject komen  vangkooien zetten.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig