Spring naar inhoud

- - - - -

Weeet niet hoe ik volwassen kat bepaalde dingen moet afleren

• Log in om te reageren
36 reacties op dit onderwerp
DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#16 Geplaatst 25 oktober 2016 - 05:06

Als ze krols is kun je er niet naast kijken.Raar miauwen,rond de poten van de stoelen draaien en noem maar op.Zou toch een afspaakje bij de da maken.Als ze nu nog niet gecastreerd kan worden zal hij een spuit geven om haar een tijdje stil te houden.
De Metacam is een heel goed medicament.Het kan geen kwaad als je de raad van de da volgt.Ik geef het zelf aan de nierpatienten om de pijn van een operatie bijvoorbeeld te overbruggen.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Rita2016
Rita2016
  • 18 berichten

#17 Geplaatst 25 oktober 2016 - 06:17

Ja, ze doet echt rare dingen : rusteloos, overal gaan zoeken naar iets, veel voor de vensters zitten, en het meest erge is :
dat plassen tegen mijn meubels ! Bah !! En ja, komt nu ook meer aandacht bij mij zoeken, maar ben nu vandaag op van iets na 5u, ik hoorde haar tot boven "janken", een soort gehuil bijna, zelfs met de deuren dicht !! En ik moet straks de ganse dag gaan werken, dus ik weet niet of ik haar nog, zoals andere dagen, alleen ga laten in de living, nu ze zo overal tegen plast en rusteloos is ??

Je denkt dat ze nu nog niet gecastreerd mag worden omwille van  haar pootje dat nog niet genezen is ? Ik denk dat dat niks zal doen aan de operatie, in tegendeel, dan zal ze waarschijnlijk toch een dag of 2 min of meer altijd slapen van de narcose ?

Ik ben gisterenavond nog gaan opzoeken op internet : steriliseren is niet hetzelfde als castreren : wij zeggen hier bij een kater normaal : castreren, en bij een kattin : steriliseren maar een kattin kan evengoed gecastreerd worden : dan worden haar geslachtsorganen weggehaald en komt er geen krolsheid meer, bij gewone sterilisatie kan ze niet meer zwanger worden maar nog wel krols en dat wil ik echt niet meer.

Bestaat dat : een spuitje zetten om de symptomen van haar krolsheid voor een tijdje te onderdrukken ?

Rita2016
Rita2016
  • 18 berichten

#18 Geplaatst 25 oktober 2016 - 07:49

Doris, ik lees hier in een ander topic, wel van in 2011, dat jij bij dierenarts Marc Schepmans in Hoegaarden gaat. Ga je daar nog altijd ?
Ik ben ook van in jouw buurt (Tienen). Heb je enig idee wat een sterilisatie van kattin kost ? ik heb altijd katers gehad, nog nooit een kattin, dus ik heb
geen flauw benul van de prijs van een sterilisatie (alle geslachtsorganen weg, dus eigenlijk een castratie). Ik ken Marc Schepmans van vroeger, toen hij mijn 1ste kater behandeld heeft, maar dat is al geleden van in 1993. Hij heeft dit toen gecastreerd, maar daarna is die nooit meer ziek geweest, dus sinds toen ben ik niet meer bij hem geweest. Toen ik verhuisd ben in 1999 ben ik sinds toen bij een andere dierenarts geweest, en nu de laatste jaren, hier vlakbij bij Dierenartsenpraktijk Merckx, is wel tamelijk prijzig, maar supergoede service. Die hebben mijn Zazu ook behandeld voor haar buikvlieskanker en daar is ze helaas ook ingeslapen.
Maar kun je mij aub eens een prijs geven (ongeveer) van een sterilisatie van een kattin als je dat moest weten ? ik vind op internet heel uiteenlopende prijzen.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.010 berichten
  • 1 katten

#19 Geplaatst 25 oktober 2016 - 08:16

Castratie kost bij elke DA anders, maar ik denk dat je rond de 100 euro mag rekenen? De mijne is al 10 jaar geleden gesteriliseerd (of gecastreerd, ik weet het niet). De mijne sproeide niet, maar liet wel luidkeels merken dat ze krols was, haha.
Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#20 Geplaatst 25 oktober 2016 - 08:59

Merckx is duur en zeker niet beter dan Marc.Bel eens naar Schepmans en vraag alles wat je wilt weten aan hem.Je mag gerust mijn naam noemen.Ik ga er al jaren en ben heel tevreden.Marc is niet duur.Hij stelt het welzijn van de dieren boven het geld.

Zet ze met mandje en bakje en eten in de badkamer desnoods.
Ik stuur je de tel. via PB.

Bewerkt door DORIS, 25 oktober 2016 - 09:01.

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#21 Geplaatst 25 oktober 2016 - 09:42

Sterilisatie van een kattin kost tegenwoordig ongeveer tussen de 110 en 140 euro .

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#22 Geplaatst 25 oktober 2016 - 10:04

Bestaat dat : een spuitje zetten om de symptomen van haar krolsheid voor een tijdje te onderdrukken ?

Ja,dat bestaat maar is maar een hulpmiddel.Er bestaan ook pilletjes.Bij lang gebruik kunnen ze kanker veroorzaken.
Marc castreerd behalve als de mensen het anders vragen.Maar dat zou te zot zijn want dan je zit nog altijd met dezelfde problemen opgeschept.

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#23 Geplaatst 25 oktober 2016 - 10:10

Bekijk berichtDORIS, op 25 oktober 2016 - 10:04, zei:

Ja,dat bestaat maar is maar een hulpmiddel.Er bestaan ook pilletjes.Bij lang gebruik kunnen ze kanker veroorzaken.
Marc castreerd behalve als de mensen het anders vragen.Maar dat zou te zot zijn want dan je zit nog altijd met dezelfde problemen opgeschept.

zou ik ook zeker afraden.
Heeft idd geen zin.

Rita2016
Rita2016
  • 18 berichten

#24 Geplaatst 27 oktober 2016 - 19:10

Morgenvoormiddag om 11u wordt ons Minnie gecastreerd : eierstokken worden eruit gehaald en : wat voor mij heel belangrijk was : het is een dierenarts die
"intra-dermaal" de wonde dichtmaakt : dus : buiten zie je enkel een heel klein knoopje, de rest van de draadjes zit binnen.
Ik heb naar Schepmans gebeld, maar moest ook wachten, zoals bij mijne vaste dierenarts, Merckx in Roosbeek, zeker nog tot maandag of woensdag, en : elke dag is er ene te veel nu dat ze krols is !! het is echt niet leuk meer om naar huis te komen van  het werk : ik moet ze nu (sinds dat ze zo krols is), dag en nacht praktisch, in de veranda opsluiten, waar ze niet echt veel kwaad kan doen, maar : ze heeft al wel 2 x tegen mijn dikke overgordijnen "gesproeit", en het zijn er hele bleke, bijna wit, ik heb het er met een sopje uitgewassen, weet niet of ik die zelf kan wassen. Ik had er zo dikke genomen, omdat we in de veranda natuurlijk geen rolluiken hebben, hebben tamelijk veel geld gekost, maar mijn vorige kat, Zazu, die heeft nooit iets beschadigd, maar ja, hij was wel al van 6 of 7 maanden gecastreerd.

Voor ze krols werd, mocht ze de ganse dag als ik ga werken, in de living overal liggen waar ze wou, maar ik kon het nu niet meer riskeren : ik vond overal pipi, een bepaald stuk van mijn tapijt in de eetkamer heeft ze bijna helemaal kapot gekrabt, op 2 stoelen heeft ze ook heel duidelijk pipi gedaan, nee, zo ging het niet meer. Nu moet ik deze avond haar voor de (hopelijk laatste keer) in de veranda opsluiten, en ze mag nog 1 x eten vandaag maar niet meer na 22u. En dan morgenvroeg, dat is het eerste wat ik doe als ik opsta, rond 7u of soms nog vroeger : haar eten geven, maar morgenvroeg mag dat niet, misschien een beetje water maar dat drinkt ze sowieso niet, maar zeker geen nat eten.

Ik ben nu al de ganse tijd aan het denken : waar zou ik haar het beste zetten morgen na de operatie ? ik heb voorlopig nog geen ander mandje gekocht, maar heb wel al overal (van toen ze hier de eerste dagen was en bijna niet kon stappen met haar gebroken pootje), dikke dekens (die ik nu natuurlijk terug voorlopig weggezet heb omdat ze ze helemaal kapot krabt en erop pipi doet), misschien die in de living leggen en het daar lekker warm maken ?
Toen Zazu in maart thuiskwam van zijn grote buikoperatie (toen ze zijn kanker gevonden hebben), die ging direct terug op zijn vertrouwde plekjes liggen maar ik weet niet wat zij gaat willen morgen....... We zien wel, maar ik moet toegeven dat ik wel wat nerveus ben !

Rita2016
Rita2016
  • 18 berichten

#25 Geplaatst 27 oktober 2016 - 19:18

ik ga dus bij een dierenarts in Tienen, die ik lukraak op internet gevonden heb, een zekere Katrien Bams, heb gewoon de eerste genomen (ja de letter B zegt het al he), gebeld en die was heel vriendelijk aan de telefoon, en ik kon kiezen : gewoon langs buiten dichtnaaien of intra-dermaal, dus dan zie je in de bovenste laag geen draadjes, alleen 1 knoopje. Ik ken Minnie nog niet goed genoeg om te weten of ze er niet gaat aan bijten of ze lostrekken.
Het valt mij wel op : dat het enkel de jongere generatie van dierenartsen is die zo werken want ik had nog naar een dierenarts gebeld, die bijna zo goed als op pensioen is, een hele lieve en zachte man, maar : die kende dat niet : een hond of kat na een buikoperatie dichtnaaien zodat je geen draadjes ziet.
Ik mag ze rond 17u pas gaan halen, want de dierenarts wil dat ze volledig wakker is, ze laat niet graag een geopereerd dier vertrekken dat nog niet 100% wakker is.
Dat vind ik wel goed, en ze gaat ze direct na de operatie, als ze nog slaapt dus, een spuitje zetten met antibiotica dat 3 dagen werkt en eentje met pijnstiller dat ook 3 dagen werkt en zij zegt dat ze na die 3 dagen geen pijn meer gaat hebben, wat ik wel moeilijk kan geloven, maar : het zal zeker zo wel zijn ?
Ik zie morgen wel, ik heb al van mensen hier gehoord dat ik haar altijd mag bellen als ik vragen heb of twijfel over iets en dat geeft mij al een goed gevoel.

Ik zou ze zo graag kunnen knuffelen als ik thuis van werken kom, zoals ik met Zazu deed !! als ik bij hem thuiskwam, riep ik : "mama is thuis" en die kwam bijna onmiddellijk afgelopen en ik pakte die op en hield die vaak een kwartier op mijn arm of schoot en die liet zich zo knuffelen en genoot ervan !! Ik hoop dat deze
kattin ook een beetje van gedrag verandert na de castratie, dat ze een beetje aanhankelijker wordt.

Hebben jullie verandering in gedrag gezien na castratie van een kattin ? van een kater weet ik dat hij kalmer wordt en heel kort bij huis blijft, maar van een kattin weet ik dat nog niet :-)

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#26 Geplaatst 27 oktober 2016 - 19:41

Bams is ook een heel goede da.Na 3  dagen zal ze zeker geen pijn meer hebben.Hier liepen ze al 's anderdaags rond.Of ze een schootkat gaat worden is nog af te wachten.
Ze zal zeker kalmer zijn.

Ik heb er hier die mij achtervolgen en andere die naast mij of achter mij in de zetel liggen.Sommige bepalen zelf als ze geaaid willen worden.

Bewerkt door DORIS, 27 oktober 2016 - 19:55.

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#27 Geplaatst 29 oktober 2016 - 05:31

Hoe is het met je katje?

Rita2016
Rita2016
  • 18 berichten

#28 Geplaatst 29 oktober 2016 - 12:46

Hallo, alles is goed verlopen bij Katrien Bams ! Minnie zelf, ze is terug thuis van gisteren 18u30, slaapt nog steeds op haar zelfde plekje waar ze gisterenavond direct op gaan liggen is toen we thuiskwamen, ik denk dat die narcose nog even zal nawerken. Deze nacht heb ik nog geprobeerd om haar wat laten te eten maar ze wou niet, nu deze morgen rond 10u heeft ze in 1 x een klein potje Sheba op en wat water gedronken, vanop hare stoel, ik ben onder de tafel gekropen (ze ligt op een stoel onder mijn eetplaatstafel) en heb het haar voorgeschoteld en ze had precies wel grote honger ! Maar daarna : direct weer in slaap gevallen op die stoel.
Ik heb het litteken nog niet kunnen zien, gisterenavond kon ik er niet aankomen, zij zelf blies elke keer dat ik haar wou strelen, ik denk dat toen de pijn het felste was, ook al had Katrien Bams gezegd dat ze een spuitje tegen de pijn, een ontstekingsremmer en antibiotica gegeven had direct na de operatie, en dat zou 3 dagen werken, ik weet het niet. Ik heb haar gisterenavond dan maar gerust gelaten, leek me het beste.

Over de dierenarts zelf : ja, is blijkbaar ook een hele goede, toen ik de kat gisterenmorgen binnendeed, zat de wachtzaal al vol, idem voor 's avonds toen ik haar mocht gaan halen en die regeling vind ik niet zo goed : ik mocht dus gaan tijdens de consultatie uren, en er zaten zeker 7 mensen voor mij te wachten met een huisdier bij (een paar katten in een bak maar ook 3 grote honden die enorm zenuwachtig waren en bijna constant aan het blaffen waren, en die moesten allemaal voor mij bij de dierenarts binnen. Toen 1 van hen binnenging, zag ik mijne draagbak staan, met Minnie erin, op de grond, maar heel kortbij de tafel waarpo de dierenarts de andere dieren behandeld, dus : ik denk dat Minnie geen al te leuke herinnering heeft aan het "wakker worden" daar, tussen allemaal geluiden die ze niet kent : vreemde mensen met kinderen, het geblaf van honden die ze niet kent, kortom : in een veel te drukke omgeving.
Dat is het enige nadeel aan die praktijk daar bij Katrien Bams : dat er geen aparte ruimte is voor de dieren die geopereerd zijn, bij mijn vaste dierenarts, Merckx
in Roosbeek, daar heb je een paar consultatie-ruimtes waar je dier onderzocht wordt, een aparte operatie-ruimte en dan achteraan een grote ruimte met allemaal kooitjes (tamelijk groot) voor de geopereerde katten, en daar mag je ze dan zelf gaan halen uit het kooitje, ze in de draagbak zetten. Daar hangt ook een lamp om warmte te geven, er staat een kattenbak in en eten en drinken, en : ze krijgen allemaal na de operatie een baxter met vocht en meestal ook antibiotica/pijnstiller. Daar kan een dier rustig wakker worden zonder stress.

Ik weet niet of het aan de kat ligt maar : toen mijn overleden kater Zazu van bij Merckx thuiskwam in maart van dit jaar, was die heel rustig, had een paar uren in zo'n kooitje gezeten na zijn eerste buikoperatie, en ik mocht hem er zelf uitnemen omdat ze daar redeneren van : "beste is als het dier zoveel mogelijk door zijn eigen baasje wordt opgetild en in de draagbak gezet".

Bij Katrien Bams komt enorm veel volk, echt maar dat komt ook waarschijnlijk omdat het elke dag 's morgens en 's avonds 2 uren vrije consultatie is, dus zonder afspraak, en bij Merckx is het altijd op afspraak, dus daar heb je niet te maken met een overvolle wachtzaal en je kat of hond, die zitten rustig in een aparte ruimte, niet in dezelfde ruimte als waar de dierenartsen de andere  dieren onderzoeken.
Maar : ik ben ervan overtuigd dat de operatie goed gedaan is, ze heeft mij nog gezegd ook dat ik niet onnodig geld moet gaan uitgeven aan speciaal eten voor "gesteriliseerde katten", haar gewoon het eten van vroeger terug geven, volgens haar, aan haar gebit te zien, zou Minnie nog een jonge kat zijn, max 4 jaar, zeker niet ouder. Ze heeft ook de scherpe puntjes van haar nageltjes geknipt terwijl ze sliep, en heeft er niks meer voor aangerekend.
Geven jullie speciaal eten voor "katten die veel binnen zitten" of "buitenkatten" of "gesteriliseerde en gecastreerde katten" ?
Het enige speciale eten dat ik aan mijn Zazu gegeven heb, was vanaf een jaar of 8, van Purina : Senior 7+, omdat ik begon te ondervinden dat hij met zijn normale brokjes voor volwassen katten, het moeilijker had om ze stuk te bijten.

Ik heb in totaal 110 € betaald : 105 € voor de castratie en dan nog 5 € voor een pilletje, preventief voor de wormen. Ik had haar ook gevraagd om te kijken of de ampul van Bayer tegen de vlooien nog werkte en ze zei mij dat er geen enkele vlooi te zien was.

Zou ik nu toch, ook al blijft ze zeker nog een paar weken binnen, terug iets tegen de vlooien moeten zetten ? wat denken jullie ?
Terwijl ze gisteren weg was, heb ik alle tapijten grondig gestofzuigd, alle dekentjes waar ze op gelegen heeft, op 60° gewassen en dan de droogkast in,
zodat ze nu allemaal proper zijn.

Maar wat ben ik gelukkig dat die dagen achter de rug zijn !!! Ik begon echt een wrak te worden : gaan werken, thuiskomen en dan overal die pipi moeten opkuisen, 's nachts van mijn hart een steen maken en haar opsluiten in de veranda vanwege de krolsheid, en de laatste dagen overdag ook als ik weg was.
Ik hoop dat ze vanaf nu, net zoals Zazu, hier overal in huis kan rondlopen, ik zal straks of morgen gaan zien voor een kattenkrabpaal, want ja, een kat moet haar nagels ergens kunnen aan krabben, en de dierenarts zegt dat haar pootje heel goed op weg is om terug helemaal aan elkaar te groeien ! ik had nooit gedacht dat dat ging lukken, maar ze zegt dat ze gevoeld heeft tijdens de narcose en ze voelde nog wel dat het nog niet 100% OK was, maar : zeker al heel stabiel.

Machteld.
Machteld.
  • 3.096 berichten
  • 2 katten

#29 Geplaatst 29 oktober 2016 - 13:25

Bekijk berichtRita2016, op 29 oktober 2016 - 12:46, zei:

Geven jullie speciaal eten voor "katten die veel binnen zitten" of "buitenkatten" of "gesteriliseerde en gecastreerde katten" ?
Het enige speciale eten dat ik aan mijn Zazu gegeven heb, was vanaf een jaar of 8, van Purina : Senior 7+, omdat ik begon te ondervinden dat hij met zijn normale brokjes voor volwassen katten, het moeilijker had om ze stuk te bijten.
Dat is niet nodig hoor, zo lang je oplet dat ze niet te veel eet. Merken met 20 soorten voer zijn vnl. geldklopperij met weinig verschil in samenstelling. Tenzij je echt om medische redenen moet overschakelen blijf je beter bij gewoon voer.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

DORIS
DORIS
  • 7.688 berichten
  • 4 katten

#30 Geplaatst 29 oktober 2016 - 13:32

Ben blij dat alles goed afgelopen is.
Bij Marc is er ook een aparte ruimte met grote kooien en lamp.Ook een operatieruimte.Een aparte ruimte voor echo en RX.
Als ik een kat moet ophalen wacht ik gewoon in de gang.Ze doen het dan tussendoor.
Ik vraag altijd een gasverdoving.Is beter voor de dieren en ze zijn onmiddellijk wakker.