Spring naar inhoud

- - - - -

Hln : waarom zijn raskatten eigenlijk zo duur?

• Log in om te reageren
19 reacties op dit onderwerp
Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.330 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 03 november 2016 - 06:49

Waarom zijn raskatten eigenlijk zo duur? - HLN.be http://www.hln.be/hl...k-zo-duur.dhtml

juleken
juleken
  • 7.238 berichten

#2 Geplaatst 03 november 2016 - 11:34

Zou fijn zijn moest het fokken on hold gezet worden tot alle sukkels een forever home hebben.

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.141 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 03 november 2016 - 12:50

Bekijk berichtjuleken, op 03 november 2016 - 11:34, zei:

Zou fijn zijn moest het fokken on hold gezet worden tot alle sukkels een forever home hebben.

Het zijn niet de raskatten die ervoor zorgen dat sukkelaars in het asiel zitten, daarvoor moet je toch echt bij de liefhebbers van htk-katjes zijn

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#4 Geplaatst 03 november 2016 - 12:54

Beter lijkt mij als er overal in iig Europa een verplichting tot het chippen/castreren/steriliseren en registreren komt,zodat iedere kat een te traceren eigenaar heeft en er wordt gestopt met het zwanger laten worden van al die huiskatten waarvan de kittens vervolgens gedumpt worden.
Leuk je poesje van meestal nog geen jaar oud,buiten laten lopen,het wordt dan "vanzelf" zwanger en als de kittens gaan eten/geld kosten,moeten ze weg.
Stoppen met het fokken van raskatten stopt dat probleem namelijk niet,de meeste mensen die een dure raskat kopen gaan daar(uitzonderingen daargelaten) goed en verantwoord voor zorgen en zo'n dure kat wordt niet in een opwelling aangeschaft,ook al omdat er vaak een wachtlijst is.

Féline
Féline
  • 1.380 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 03 november 2016 - 13:13

Bekijk berichtjuleken, op 03 november 2016 - 11:34, zei:

Veel mensen willen een raskat. Ze sparen ervoor of ze nemen een raspoes die wordt herplaatst
Ze zoeken en vinden een goede fokker die de kittens grootbrengt samen met de mamapoes en voor dat kitten betalen de mensen de gevraagde prijs.
Daar is helemaal niets mis mee.
Wél verschrikkelijk is dat er "broodfokkers" zijn die goedgelovige zielen zieke kittens verkopen.
En voor degenen die niet weten wie ik hier ondermeer bedoel, zoek het even op.
16 verschillende rassen die deze "fokker" kan aanbieden.
En , niet te vergeten : Chihuahuas en Engelse Bulldogs die blijkbaar de "de specialiteit" zijn, maar andere rassen kunnen ook worden aangekocht.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 03 november 2016 - 18:43

Ik kan me anders heel goed vinden in de reactie van Juleken.
Ondanks dat we zelf een sphynx, dus raskat, geadopteerd hebben.
Ik vrees namelijk dat het niet zo uitzonderlijk is dat mensen veel geld voor een kat betalen en er op een gegeven moment niet meer of minder naar omkijken.
Ons Luna is vertrokken van bij de cattery zonder gechipt te zijn naar een andere cattery.
Deze tweede cattery heeft haar (en haar zus) later verkocht aan een dierenverzamelaarster die haar ook niet chipte. De reden van deze verkoop was dat Luna door haar deels geamputeerd staartje niet meer in aanmerking kwam om te fokken of te showen. Waarom haar zus ook verkocht werd dat weet ik niet, maar de reden die ik vernoem van Luna heb ik zelf vernomen van de tweede cattery.
De dierenverzamelaarster verkocht Luna en haar zus later aan het koppel waar wij Luna geadopteerd hebben, weer ongechipt.
Dat koppel zat op dat moment met 3 sphynxen (haar zus hebben ze aan andere mensen verkocht) en nog tal van andere katten.
O.a. een ongesteriliseerde kattin en ongecastreerde volwassen kater. Ze gingen het wel laten doen...
Wie mijn berichten las over de beginperiode dat Luna bij ons was weet dat ze met verschillende gezondheidsproblemen te kampen had die we na een half jaar verzorging hebben kunnen oplossen.

Dat zijn bij ons Luna al 4 verschillende eigenaars die in mijn ogen niet voldoende gezorgd hebben voor haar. Ze had nergens mogen vertrekken zonder chip.
4x een thuis waar er niet echt voor gezorgd werd zoals het hoort...mij maak je niet meer wijs dat je er kan vanuit gaan als iemand veel geld uitgeeft dat de kans groot is dat er voor gezorgd wordt.
Ik ga niet in detail ingaan over de financiële situatie van dat laatste koppel, maar het was niet dat ze het nog maar onlangs krap hadden en daardoor plots niet meer voor hun katten konden zorgen.
En daar zaten 3 sphynxen...

Ik denk eerder dat er veel mensen om hun "status" geven. Het duurste of wat het duurst lijkt willen om zich te profileren tov anderen.
De grootste tv's, de duurste gsm's, enz... : je vindt ze niet persé meer bij de mensen met de grootste vermogens.
En natuurlijk hoef je ook niet rijk te zijn om goed voor een kat te zorgen. Het is vooral een kwestie van prioriteiten te stellen.

Ik snap natuurlijk dat mensen met een cattery op die manier reageren.
Met ons Luna hebben we de "sphynx" mogen leren kennen, en ga het niet onder stoelen of banken steken dat ik het een prachtig ras vindt.
Elk ras heeft bepaalde eigenschappen die je minder snel terug ziet bij andere katten.

De liefde voor bepaalde rassen snap ik dus ook wel. Zo ook waarom bepaalde mensen toch voor een ras gaan kiezen als ze een nieuw huisgenootje zoeken.
Maar er zijn zoveel sukkeltjes die rond lopen en geen thuis vinden en daarom zou ik het best wel begrijpen als het fokken met zowel niet-raskatten als raskatten on-hold wordt gezet.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.010 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 03 november 2016 - 19:48

Ik ben ook zot van Sphynxen, heb zelf onze Sierra, ik ben dus wel pro raskatten.
Maar moest ik niet zo zot zijn van Sphynxen, zou ik wel een asielkatje of opvangkatje willen.
Ik hou ook veel van onze 2 zwarte koppen (raslozen) aan zee,
dus het is niet dat ik meervan een raskat zou houden dan een rasloze.

Maar als je zot bent van een ras, tja... ik ga zeker niet zeggen stop met fokke , want dan sterven die rassen uit.
Sterliseren en castreren is heel belangrijk, er moet toch meer controle komen om de asielen leeg te krijgen.
En ipv oops nestjes, zouden er beter ook fokkers van raslozen komen.
Elk kitten dat niet naar een geregistreerde fokker gaat castreren.
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.238 berichten

#8 Geplaatst 03 november 2016 - 23:35

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 03 november 2016 - 18:43, zei:

Ik kan me anders heel goed vinden in de reactie van Juleken.
Ondanks dat we zelf een sphynx, dus raskat, geadopteerd hebben.
Ik vrees namelijk dat het niet zo uitzonderlijk is dat mensen veel geld voor een kat betalen en er op een gegeven moment niet meer of minder naar omkijken.
Ons Luna is vertrokken van bij de cattery zonder gechipt te zijn naar een andere cattery.
Deze tweede cattery heeft haar (en haar zus) later verkocht aan een dierenverzamelaarster die haar ook niet chipte. De reden van deze verkoop was dat Luna door haar deels geamputeerd staartje niet meer in aanmerking kwam om te fokken of te showen. Waarom haar zus ook verkocht werd dat weet ik niet, maar de reden die ik vernoem van Luna heb ik zelf vernomen van de tweede cattery.
De dierenverzamelaarster verkocht Luna en haar zus later aan het koppel waar wij Luna geadopteerd hebben, weer ongechipt.
Dat koppel zat op dat moment met 3 sphynxen (haar zus hebben ze aan andere mensen verkocht) en nog tal van andere katten.
O.a. een ongesteriliseerde kattin en ongecastreerde volwassen kater. Ze gingen het wel laten doen...
Wie mijn berichten las over de beginperiode dat Luna bij ons was weet dat ze met verschillende gezondheidsproblemen te kampen had die we na een half jaar verzorging hebben kunnen oplossen.

Dat zijn bij ons Luna al 4 verschillende eigenaars die in mijn ogen niet voldoende gezorgd hebben voor haar. Ze had nergens mogen vertrekken zonder chip.
4x een thuis waar er niet echt voor gezorgd werd zoals het hoort...mij maak je niet meer wijs dat je er kan vanuit gaan als iemand veel geld uitgeeft dat de kans groot is dat er voor gezorgd wordt.
Ik ga niet in detail ingaan over de financiële situatie van dat laatste koppel, maar het was niet dat ze het nog maar onlangs krap hadden en daardoor plots niet meer voor hun katten konden zorgen.
En daar zaten 3 sphynxen...

Ik denk eerder dat er veel mensen om hun "status" geven. Het duurste of wat het duurst lijkt willen om zich te profileren tov anderen.
De grootste tv's, de duurste gsm's, enz... : je vindt ze niet persé meer bij de mensen met de grootste vermogens.
En natuurlijk hoef je ook niet rijk te zijn om goed voor een kat te zorgen. Het is vooral een kwestie van prioriteiten te stellen.

Ik snap natuurlijk dat mensen met een cattery op die manier reageren.
Met ons Luna hebben we de "sphynx" mogen leren kennen, en ga het niet onder stoelen of banken steken dat ik het een prachtig ras vindt.
Elk ras heeft bepaalde eigenschappen die je minder snel terug ziet bij andere katten.

De liefde voor bepaalde rassen snap ik dus ook wel. Zo ook waarom bepaalde mensen toch voor een ras gaan kiezen als ze een nieuw huisgenootje zoeken.
Maar er zijn zoveel sukkeltjes die rond lopen en geen thuis vinden en daarom zou ik het best wel begrijpen als het fokken met zowel niet-raskatten als raskatten on-hold wordt gezet.

En weeral vind ik dat jij het hier perfect verwoordt. Ik ben overtuigd van het feit dat vele mensen heel goed voor hun raskatje zorgen, maar ik denk ook niet dat raskatten gelijk staan met sowieso goede baasjes en dat het voor sommige mensen inderdaad een status symbool is. Collega van mij haar zoon kocht vorig jaar bij wijze van verrassing voor zijn vriendinnetje met zijn zuurverdiende spaarcenten een raskat. Als "kado". Rara, ouders van zijn vriendin zagen dit niet zitten en de kat moest weg. Waarmee ik maar wil zeggen dat het ene niet onlosmakelijk verbonden is met het andere.

Bekijk berichtBlackScorpion, op 03 november 2016 - 19:48, zei:

Ik ben ook zot van Sphynxen, heb zelf onze Sierra, ik ben dus wel pro raskatten.
Maar moest ik niet zo zot zijn van Sphynxen, zou ik wel een asielkatje of opvangkatje willen.
Ik hou ook veel van onze 2 zwarte koppen (raslozen) aan zee,
dus het is niet dat ik meervan een raskat zou houden dan een rasloze.

Maar als je zot bent van een ras, tja... ik ga zeker niet zeggen stop met fokke , want dan sterven die rassen uit.
Sterliseren en castreren is heel belangrijk, er moet toch meer controle komen om de asielen leeg te krijgen.
En ipv oops nestjes, zouden er beter ook fokkers van raslozen komen.
Elk kitten dat niet naar een geregistreerde fokker gaat castreren.

Ik kan mij hierin ook wel vinden hoor, absoluut.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.679 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 03 november 2016 - 23:51

Sinds ik met Chanel 'de pers' ontdekt heb, ben ik helemaal verliefd.
Nu heb ik Mi Amor, en je mag zeggen wat je wil, maar het is een heel andere kat dan mijn HTK's.
Is het nu omdat ik zowel Chanel als Mimi als volwassen kat heb, ik weet het niet maar het is gewoon 'anders'

Pluche en Berani hebben meer karakter lijkt het wel.
Met hen kan ik niet doen wat ik wil, er zit meer leven in.
Mimi pak ik op als een baby en kan hem op zijn buik kussen.
Als ik dat met 1 van mijn 2 HTK's doen, ben ik minstens een oog kwijt :)

Wat het artikel betreft, vind ik het wel goed.
Mss denken mensen nu wel eens na wat het verschil is tussen een dierenwinkel en een fokker.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#10 Geplaatst 04 november 2016 - 16:16

Er zit toch echt een groot verschil in een fokker die fokt uit liefhebberij voor het ras of een iemand die kittens fokt voor het geld.
Helpluckyvinden,jouw Sphynx komt bij een fokker vandaan die haar niet heeft gechipt en ook haar nestgenootjes niet,dat zegt mij al voldoende,dat is geen liefhebber,de tweede cattery heeft haar ook niet gechipt,naar mijn mening weer geen liefhebber.
Hierdoor wordt de naam van echte liefhebber fokkers ernstig door het slijk gehaald en dat is niet fair.
Ik fok zelf raskatten en ben gek op alle katten,ik screen de mensen die een kitten van mij willen kopen en bij mij zou er nooit een kitten ongechipt of zonder entingen het huis verlaten.
Zoals ik al eerder zei: het probleem van het kattenoverschot komt doordat iedereen zijn katten ongecastreerd/gesteriliseerd buiten laat lopen en leuk zwanger laat worden,de enige oplossing is verplicht chippen en registreren/steriliseren en castreren van alle katten zodat de eigenaar altijd getraceerd kan worden

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 04 november 2016 - 20:59

Bekijk berichtDuchess, op 04 november 2016 - 16:16, zei:

Er zit toch echt een groot verschil in een fokker die fokt uit liefhebberij voor het ras of een iemand die kittens fokt voor het geld.
Helpluckyvinden,jouw Sphynx komt bij een fokker vandaan die haar niet heeft gechipt en ook haar nestgenootjes niet,dat zegt mij al voldoende,dat is geen liefhebber,de tweede cattery heeft haar ook niet gechipt,naar mijn mening weer geen liefhebber.
Hierdoor wordt de naam van echte liefhebber fokkers ernstig door het slijk gehaald en dat is niet fair.
Ik fok zelf raskatten en ben gek op alle katten,ik screen de mensen die een kitten van mij willen kopen en bij mij zou er nooit een kitten ongechipt of zonder entingen het huis verlaten.
Zoals ik al eerder zei: het probleem van het kattenoverschot komt doordat iedereen zijn katten ongecastreerd/gesteriliseerd buiten laat lopen en leuk zwanger laat worden,de enige oplossing is verplicht chippen en registreren/steriliseren en castreren van alle katten zodat de eigenaar altijd getraceerd kan worden
Van die tweede cattery (die haar bij de eerste cattery kocht) weet ik dat ze anders al jaren deelnemen aan shows en nog wat prijzen binnen gehaald hebben.
Beide catteries (deze waar ze geboren is, is ondertussen wel gestopt) hebben/hadden een website die er heel betrouwbaar uitziet en op het eerste zicht zou je er ook van uitgaan dat er enkel gefokt werd uit liefde voor het ras.
En ik sluit ook niet uit dat er liefde is voor het ras en misschien ook niet enkel voor het geld gefokt werd...maar ze mochten haar inderdaad nooit ongechipt laten gaan.

Maar mijn punt was vooral dat je er niet kan van uitgaan dat het enkel een paar uitzonderingen zijn die veel geld voor een kat gaan neerleggen en er op een bepaald moment niet meer zullen naar omkijken.
Dat de cattery waar ze eerst zat en de twee volgende eigenaars, die er ook redelijk wat geld voor betaalden, ook niet naar haar omgekeken hebben zoals het hoorde.
Dat haar vorige eigenaars wel geld hadden voor 3 sphynxen te kopen maar er na 3 maanden van af moesten...

Goed dat jij de mensen screent (misschien deden de 2 catteries waar Luna zat ook, dat weet ik niet), maar uitsluiten dat er op een gegeven moment niet meer zal naar omgekeken worden kan je niet.
De kans dat iemand z'n kat gaat verwaarlozen of wat dan ook, is even groot als ze weinig of geen geld uitgeven dan als ze eerst moeite doen om een som bijéén te sparen of dan als ze er niet moeten voor sparen.
Dat is een gegeven dat niemand in de hand heeft. Spijtig genoeg.

Verplicht chippen en castreren is inderdaad al een eerste stap. Hier in België trouwens in voege, daarom nog niet altijd toegepast.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 04 november 2016 - 21:02.

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#12 Geplaatst 05 november 2016 - 13:50

Dat de tweede cattery deelneemt aan shows zegt niet zoveel,dat ze haar ongechipt hebben doorverkocht zegt juist dat zij alleen waarde zien in een show waardige kat,wat ik persoonlijk heel raar vind.

Je hebt gelijk dat je er niet vanuit kunt gaan dat welke kat dan ook wel of niet goed verzorgt gaat worden,maar feit is wel dat de echte dure katten veel minder over straat zwerven of in het asiel terecht komen,de raskatten die dit wel overkomt zijn toch vaak de rassen waar marktplaats mee overspoeld wordt,waren eerst dure raskatten en zijn door wildgroei in de fokkerij verworden tot "raskat" die voor een klein prijsje ,meestal zonder stamboom,aangeschaft kunnen worden
Ik ben het niet met je eens dat iemand die gespaard heeft voor een raskat en daar wss ook nog voor op een wachtlijst heeft gestaan,net zo snel een kat zal verwaarlozen als de mensen die in een opwelling een kitten mee naar huis nemen waar dan ook vandaan,voor niets omdat het zo schattig is..

Ik laat het hier verder bij,we hebben allen ons eigen mening en gedachten hierover,gelukkig wel allemaal vanuit liefhebberij voor katten.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 06 november 2016 - 00:40

Bekijk berichtDuchess, op 05 november 2016 - 13:50, zei:

Dat de tweede cattery deelneemt aan shows zegt niet zoveel,dat ze haar ongechipt hebben doorverkocht zegt juist dat zij alleen waarde zien in een show waardige kat,wat ik persoonlijk heel raar vind.

Je hebt gelijk dat je er niet vanuit kunt gaan dat welke kat dan ook wel of niet goed verzorgt gaat worden,maar feit is wel dat de echte dure katten veel minder over straat zwerven of in het asiel terecht komen,de raskatten die dit wel overkomt zijn toch vaak de rassen waar marktplaats mee overspoeld wordt,waren eerst dure raskatten en zijn door wildgroei in de fokkerij verworden tot "raskat" die voor een klein prijsje ,meestal zonder stamboom,aangeschaft kunnen worden
Ik ben het niet met je eens dat iemand die gespaard heeft voor een raskat en daar wss ook nog voor op een wachtlijst heeft gestaan,net zo snel een kat zal verwaarlozen als de mensen die in een opwelling een kitten mee naar huis nemen waar dan ook vandaan,voor niets omdat het zo schattig is..

Ik laat het hier verder bij,we hebben allen ons eigen mening en gedachten hierover,gelukkig wel allemaal vanuit liefhebberij voor katten.
Natuurlijk komen ze niet zo snel op straat of in asielen terecht ; de mensen die er niet meer willen voor zorgen weten maar al te goed dat ze er nog geld zullen voor krijgen als ze er zelf een thuis voor zoeken.
Dat is exact wat er met Luna en haar zus gebeurd is...3x

Ik begrijp dat je zelf ook hoopt bij elk kitten dat bij jou geadopteerd wordt dat het goed terecht komt en dat het helemaal niet leuk is als je zulke ervaringen leest, want dit is niet iets dat je zelf zou willen dat ze bij mensen terecht komen zoals het bij ons Luna gegaan is.
Meer dan de mensen wat screenen kan je niet doen, en verder -ook al hebben we dan een andere mening over het verschil in verzorging dat wel/niet zou verschillen naargelang het bedrag dat mensen uitgeven aan een kat- hopen we hetzelfde : dat ze allemaal goed terecht komen ;)

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 06 november 2016 - 01:47

Ons Luna komt ook niet van marktplaats ofzo, het is niet dat dit haar overkomen is omdat ze al van in het begin voor een "klein prijsje" aangeboden werd.
Een dure raskat is ook niet duur voor iedereen. Voor de cattery die haar en haar zus kochten was het misschien zelfs een goeie investering, zolang dat ze er nog van uitgingen dat ze er konden mee showen en mee fokken.
Daarna zal ze waarschijnlijk voor een minder hoge prijs aangeboden geweest zijn, door de amputatie van haar staartje en omdat ze geen kitten meer was.

"Duur" is ook relatief : mensen met lager inkomen zullen misschien wel zonder moeite een kat adopteren van een opvang of uit asiel, mensen met een hoger inkomen zullen misschien zonder veel moeite een raskat kunnen kopen.
Het emotionele aspect speelt volgens mij een veel grotere rol in de manier waarop mensen hun dieren verzorgen.
Of je een raskat koopt of een asielkatje, of je er ééntje van straat redt of wat dan ook : het is hoeveel je om dieren geeft dat zal uitmaken of je deze goed verzorgt of niet.
Prijzen bepalen die emotionele band niet. En gelukkig maar zou ik zeggen voor de katten die niets (in het geval van vondelingen) of weinig kosten...

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#15 Geplaatst 07 november 2016 - 14:56

Een cattery die de katten ongechipt verkoopt is in mijn ogen geen goede cattery,en een cattery die een ongechipte poes aanschaft en deze zelf ook weer niet chipt is niets beter dan de vorige.

Geld drukt geen emotionele waarde uit,dat heb ik niet beweerd,maar als iemand bereid is om een jaar te wachten op de kat van zijn/haar dromen zal deze naar verwachting goed en liefdevol verzorgt worden(nogmaals op uitzonderingen na),dat neemt niet weg dat ook de zwervers/opvangers gelukkig vaak een gouden mandje vinden bij echte liefhebbers.
Want hier gaat het uiteindelijk om,liefde voor een dier,jong,oud,mooi of iets minder mooi,...