Spring naar inhoud

- - - - -

Kat poept op 1 tapijt: hoe oplossen?

• Log in om te reageren
3 reacties op dit onderwerp
Soho
Soho
  • 13 berichten

#1 Geplaatst 03 november 2016 - 09:36

Ik heb al een paar topics gelezen over plassen en poepen van katten buiten de kattenbak. Dikwijls is dat gelinkt aan een medisch probleem.

Bij ons poept 1 van de 2 katten, ondertussen 1 jaar oud, sinds enkele maanden op een van onze tapijten (hoogpolig). Mogelijk is de kat dit beginnen doen nadat ik het tapijt in het gras had gelegd om schoon te maken. Het poepen doet ze enkel op dat tapijt en alleen als het tapijt er ligt. Ik vermoed dat het een geurgerelateerd is, al is het onduidelijk waarom de kat dan poept op het tapijt. Ik heb haar 3x zien plassen op het tapijt, waarvan 1x op een matje dat ik op het tapijt gelegd had, maar ik het de indruk dat ze er vooral op poept.

Ik wil het tapijt echter niet wegdoen, maar er moet een oplossing komen. Het kuisen met azijn en een sopje van Biotex heeft 1 dag geholpen. Ik had er nog Biotex op gestrooid maar na enkele uren grotendeels opgestofzuigd. Tevergeefs. Ik kan het nog eens proberen, grondiger. Of met stoom. Opletten wel dat ik het tapijt niet beschadig. Nieuwkuis of chemisch laten reinigen is ook een optie, maar ik wil geen 200 EUR betalen om na een dag opnieuw poep te vinden op het tapijt.

Wie heeft een succesvolle oplossing gevonden? Wat hielp bij jullie? Helpen anti-katten-sprays? Moet ik ze opnieuw opvoeden? En waarom poept die ene poes op het tapijt, en de andere niet? Beide poezen zitten de halve dag buiten, de kattenbak was proper.

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#2 Geplaatst 03 november 2016 - 12:59

Als ze ook op het tapijt heeft geplast is het zeker geur geralateerd,is de poes medisch in orde/nagekeken en gesteriliseerd ?
Het kan vele oorzaken hebben,onzekerheid,territoriumgedrag of toch pijn.
Begin met meer aandacht te geven,dus als je haar ziet aaien en knuffelen en lief tegen haar praten,zodat ze voelt dat je haar nog steeds lief hebt,want ze voelen irritatie (vanwege kleed)bij de baas snel en kunnen zich dan terugtrekken of onzeker worden.

Bewerkt door Duchess, 03 november 2016 - 13:03.

Soho
Soho
  • 13 berichten

#3 Geplaatst 03 november 2016 - 14:46

Bedankt! Maar ik betwijfel dat het psychologisch of medisch is. Het tapijt is nu weggehaald en ik zal nergens urine of stoelgang vinden buiten de kattenbak tot ik het tapijt terug zal leggen. Maw: het probleem stelt zich enkel met dat tapijt.

Syntara
Syntara
  • 2.393 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 04 november 2016 - 11:22

Wij hebben ditzelfde probleem gehad bij onze badmat. Op een moment dat ik de kattenbak iets minder snel dan normaal had schoongemaakt, is onze kat begonnen met op de badmat te plassen. Dat begreep ik dan wel, dus ik heb toen de kattenbak meteen schoongemaakt en de badmat gewassen. Toch plast ze vanaf dan elke keer op onze badmat. Het lijkt of ze 'ontdekt' heeft dat ze daar ook kan plassen. Wij hebben hiervoor geen oplossing gevonden. We halen onze badmat nu steeds weg en leggen ze enkel op het moment dat we uit bad komen. Op andere plaatsen buiten de kattenbak plast ze ook niet.

Je zou dus ook wel eens kunnen proberen om de kattenbak volledig schoon te maken, met water en javel, en heel goed steeds bij te houden zodat hij nooit ruikt. Dan zou ik het tapijt heel goed wassen, misschien enkele keren na elkaar zodat echt alle geur er zo goed mogelijk uit is. Misschien dat je dan een kans hebt dat ze de kattenbak opnieuw aantrekkelijker vindt dan het tapijt?

En ben je zeker dat ze niet op andere plaatsen plast als het tapijt een langere periode weg is, want om 100% zeker te zijn, kan je misschien best toch ook het medische uitsluiten.