Spring naar inhoud

- - - - -

Katten binnen bezig houden

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
travelgirl
travelgirl
  • 115 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 03 november 2016 - 13:51

Vergeef me als er al vele discussies hierover zijn gevoerd.
Ik vind wel wat informatie, maar misschien dat iemand zelf een goede ervaring kan delen.

Ik ben recent verhuisd van een appartement naar een huis.
Het appartement was klein maar de tuin was ruim genoeg zodat ze aan een tuigje buiten konden zitten.
Vaak hield dat niet meer in dan gewoon baksteen spelen en zitten rondkijken maar ze leken er op zich wel content mee.

Nu wonen we in een huis met gelijkvloers en 2 slaapkamers boven. Ze rennen wel eens de trap op en af, en neuzen wat rond.
Ik heb ook een tuin, die wel smaller is dan de vorige, maar langer. Toch lijken ze niet echt geïnteresseerd in buiten te blijven. Ze gaan ook aan het tuigje, waar ze 4 meter ver mee kunnen in beide richtingen. Recent hadden ze wel kennis gemaakt met de honden van de buurvrouw, zo'n keffers die blaffen naar het minste geringste, en daardoor zijn ze praktisch hysterisch geworden.
Ze genieten niet meer van buiten zitten. Ik ga de omheining nog aanpakken zodat ze wel buiten kunnen zitten zonder gezien te worden maar het kwaad is al geschied: ze associëren de tuin nu met die blaffende honden. Toch zeuren ze wel om buiten te mogen. Een kattenren is niet mogelijk, omdat ik hen niet wil opgesloten hebben en omdat het financieel niet haalbaar is nu.

Ik wil hen niets verbieden maar ik wil ook niet dat ze tegen hun zin buiten zitten, in angst.
Daarom blijven ze nu even binnen. Vraag is nu, wat kan ik zelf doen om het hen naar hun zin te maken?

Aanwezig is/zijn:

- 2 grote krabpalen, aan weerskanten van de living. 1 ervan staat voor het raam, dus ze kunnen people watchen / bird watchen / grommen naar de vuilniskar.
- 1 grote speeltunnel
- 1 katmat (lijkt op zoiets dat ze ook voor baby's hebben)
- genoeg speeltjes (balletjes, vogeltjes, kattenkruidspeeltjes, muisjes)
- 2 speelhengels
- een occasioneel klein stukje touw of wasspeld.
- dozen

Ze spelen wel met elkaar, maar niet zo lang of vaak. Ik zie ze vaak gewoon liggen op de zetel of in een mandje, en dan vraag ik me af of ze zich niet vervelen.

Wie weet wat ik nog kan doen om mijn beestjes te amuseren?

Kaprice
Kaprice
  • 4.906 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 03 november 2016 - 15:16

Ik denk zo aan verstop plaatsjes zowel hoog als laag, kan je met dozen, of hoge kast met mandje op of hoge krabpalen
Speeltunnels, of kubussen
Krabpalen of -mat of -plankjes om aan te krabben en uitrekken
Cat's meow spelletje,
Laserspelletje waarbij ze een rood lichtje volgen en willen vangen, of speelhengels,
voedseltoren om eerst te werken voor extra snoepjes of brokjes, ook kleinere modelletjes zoals balletjes voor brokjes of snoepjes, ook in een fun bord of pipolino kun je extratjes verstoppen,
de kong en muisjes eventueel ingesprayed met catnip
Zo'n cat ik rollerbaan waar een lichtgevend balletje in rolt

Maar het is wel zo dat ons  :catscratch 3/4 van een dag eten en slapen hé…

travelgirl
travelgirl
  • 115 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 03 november 2016 - 15:48

Hey Kaprice,

Dank je wel voor je reactie.
Ja, zo'n activitybord en lasertje was ik vergeten erbij te zetten, die hebben ze ook.
Helaas heeft maar 1 van de 2 er interesse in, de ander is....laten we zeggen niet echt snugger.

Hoge kasten zijn er ook, maar Jane heeft minipootjes en geen staart dus die kan niet altijd mee.

Ik zal misschien te 'mens' denken, dat ze zich vervelen?

Audrey57
Audrey57
  • 789 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 04 november 2016 - 17:15

Hier is de laser ook topfavoriet, maar dan moet je zelf alweer constant met dat ding heen en weer zwieren. En aangezien er ook nog gekookt, gepoetst, gestreken moer worden, heb ik al een paar keer gekeken naar deze: http://m.zooplus.nl/...aterijen/568913
Net toevallig ook een filmpje gezien op Facebook en het ziet er goed uit!

Ik wil ook niet dat hij constant op bed ligt te luieren zodra hij even in mijn slaapkamer moet, dan is zo'n ding wel ideaal, na 15min schakelt hij uit.

Ook heeft Lumos een bal met een soort staart aan die in gang schiet als hij er tegen schopt. Dan begint dat ding wild heen en weer te rollen. Voorlopig heeft hij het nog niet door, dus beweegt de bal enkel als hij er toevallig tegen loopt of als ik hem een tik geef. Maar dat komt wel hoop ik.  :d

Een voerpuzzel vindt Lumos ook leuk, daar wil ik graag een moeilijker exemplaar van aanschaffen zodat hij iets langer bezig is om de snoepjes te pakken die hij krijgt als hij even in de slaapkamer moet blijven.
Happiness can be found
even in the darkest of times
if one only remembers to turn on the light.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#5 Geplaatst 05 november 2016 - 16:48

Vergeet na het spelen met de laser je katje niet te belonen met een echt snoepje of speeltje. Anders raken ze makkelijk gefrustreerd omdat ze na al dat jachtgedrag niets kunnen "vangen".

Kan je misschien je hoge kasten/krabpalen verbinden met wandplankjes tussenin, zodat Jane er ook op kan? Op zich lijken je katjes alles te hebben hoor :) sommige vinden een ballenbaan leuk. Speeltjes wegstoppen en na een maand weer bovenhalen, of regelmatig verplaatsen helpt ook.

Als katten zich vervelen, gaan ze vaak lastig doen (niet allemaal natuurlijk). Veel janken, dingen van de kasten gooien, een beetje de boze peuter uithangen. Dus als je daar niks van merkt is het vast ok.

Bewerkt door Machteld., 05 november 2016 - 16:49.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP