Spring naar inhoud

- - - - -

hulp gevraagd - medicatie geven

• Log in om te reageren
30 reacties op dit onderwerp
lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#16 Geplaatst 04 november 2016 - 19:07

Bekijk berichtEibhlin, op 04 november 2016 - 19:04, zei:

Ik stak die vroeger bij onze kat tussen de tanden achteraan. Daar zit plaats tussen en dan moet je haar mond niet open doen. :)
jaja, juist, zo ik het ook bij mijn kat vroeger :)

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#17 Geplaatst 04 november 2016 - 19:57

Bekijk berichtBlackScorpion, op 04 november 2016 - 18:52, zei:

Kan geen andere tips geven spijtig genoeg, de mijne is super makkelijk.
Vastnemen, bekkie open en hop medicijn binnen.
Zou niet weten hoe je het nog kan doen...

Zo doen we het bij Sloeber en Tijger ook. Zo simpel bij hen! Maar Kiara....

Bekijk berichtlilymaya, op 04 november 2016 - 18:53, zei:

of onder viyo , hier zijn ze dol op viyo

Bekijk berichtEibhlin, op 04 november 2016 - 19:04, zei:

Ik stak die vroeger bij onze kat tussen de tanden achteraan. Daar zit plaats tussen en dan moet je haar mond niet open doen. :)

Viyo al geprobeerd :-). Enkel zonder iets bij drinkt ze het op. Maar er was een kat met platte stoelgang deze morgen en vrees dat het door de Viyo is.... dus geen goed idee.

Ah, dat kan ik nog proberen. Maar wel straks als manlief thuis is, met z'n tweetjes....
Mag haar gelukkig al wel terug aaien.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#18 Geplaatst 04 november 2016 - 20:02

Oei, als ze telkens uithaalt is het natuurlijk heel moeilijk :catsad
Wij knippen de topjes van de klauwen regelmatig, maar dat is dan ook weer heel moeilijk als ze niet vast genomen wilt worden.
Toch doen we het ook bij Moon : één iemand vasthouden, andere (ik ;) ) de topjes knippen.
Dat hoeft zeker niet elke week en dan gaat het misschien makkelijker om haar medicatie te geven.

De tip die Duchess gaf : de vloeistof op haar pootje doen zodat ze het achteraf op likt kregen wij ook al van onze dierenarts.
Als het een grote hoeveelheid is eventueel over verschillende momenten van de dag verspreiden?

Ik zou het anders ook niet weten...

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.480 berichten
  • 3 katten

#19 Geplaatst 04 november 2016 - 20:06

Lijkt me beetje een fluffy geval als ik je beschrijving hoor. :d Gelukkig eet zij gewoon bijna alles op (behalve milbemax).
Ik ontvlooi fluffy al jaren niet meer door de stress en het gedoe.
Veel succes in elk geval.

Geplaatste afbeelding

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.555 berichten
  • 3 katten

#20 Geplaatst 04 november 2016 - 20:17

Ik zou de kat in een handdoek of zoiets draaien, zodat alleen de kop vrij is (om jezelf te beschermen). Neem dan een spuitje zoals in deze video op YouTube te zien is (hier is het wel een konijn, maar ik vond geen filmpje met een kat). Doe haar kop een beetje omhoog, zodat de vloeistof straks niet uit haar bek loopt. Dan steek je dat smalle spuitje opzij in haar bek en spuit langzaam de vloeistof erin. Het type spuitje dat ik bedoel, zie je in het filmpje. Ik heb het nu ook in huis, gekregen van de DA. Als de kat niet wilt slikken, kan je onder de kin wrijven om het slikproces op gang te brengen.
https://www.youtube....h?v=yda4h-uWw_o
Bij mij lukte het, zelfs met het wildste kitten, dat absoluut niet van dat vieze spul wilde "drinken".
Succes. Ik hoop dat het je lukt.

Medicijn op haar pootje wrijven, lukte hier niet. Wij kregen destijds het advies van een DA, om het poeder van een pil onder confituur te mengen en dat op haar poot uit te strijken. Gevolg: heel de keuken hing onder de confituur en poes had niks binnen.

Bewerkt door Elma, 04 november 2016 - 20:20.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#21 Geplaatst 04 november 2016 - 20:27

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 04 november 2016 - 20:02, zei:

Oei, als ze telkens uithaalt is het natuurlijk heel moeilijk :catsad
Wij knippen de topjes van de klauwen regelmatig, maar dat is dan ook weer heel moeilijk als ze niet vast genomen wilt worden.
Toch doen we het ook bij Moon : één iemand vasthouden, andere (ik ;) ) de topjes knippen.
Dat hoeft zeker niet elke week en dan gaat het misschien makkelijker om haar medicatie te geven.

De tip die Duchess gaf : de vloeistof op haar pootje doen zodat ze het achteraf op likt kregen wij ook al van onze dierenarts.
Als het een grote hoeveelheid is eventueel over verschillende momenten van de dag verspreiden?

Ik zou het anders ook niet weten...

Verspreiden mag niet. Heb het aan de DA gevraagd. Anders gaf ik haar even veel extra's :-), maar ze moet het in 1keer binnen hebben. *zucht* Wel een goede tip die ik ga onthouden. Maar nu is de hoeveelheid veel te groot.

Nagels knippen doen we hier niet. Ze komen nog buiten he. Wel niet constant (en enkel als we thuis zijn en het is licht buiten).

Bekijk berichtElma, op 04 november 2016 - 20:17, zei:

Ik zou de kat in een handdoek of zoiets draaien, zodat alleen de kop vrij is (om jezelf te beschermen). Neem dan een spuitje zoals in deze video op YouTube te zien is (hier is het wel een konijn, maar ik vond geen filmpje met een kat). Doe haar kop een beetje omhoog, zodat de vloeistof straks niet uit haar bek loopt. Dan steek je dat smalle spuitje opzij in haar bek en spuit langzaam de vloeistof erin. Het type spuitje dat ik bedoel, zie je in het filmpje. Ik heb het nu ook in huis, gekregen van de DA. Als de kat niet wilt slikken, kan je onder de kin wrijven om het slikproces op gang te brengen.
Bij mij lukte het, zelfs met het wildste kitten, dat absoluut niet van dat vieze spul wilde "drinken".

Medicijn op haar pootje wrijven, lukte hier niet. Wij kregen destijds het advies van een DA, om het poeder van een pil onder confituur te mengen en dat op haar poot uit te strijken. Gevolg: heel de keuken hing onder de confituur en poes had niks binnen.

Hahhaha, zou hier ook zo zijn :-).

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.555 berichten
  • 3 katten

#22 Geplaatst 04 november 2016 - 20:28

Dat smalle spuitje is wel belangrijk als je iets vloeibaars moet ingeven. Wij hebben het verschil hier duidelijk gevoeld.
Groetjes van Elma

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#23 Geplaatst 04 november 2016 - 20:30

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 04 november 2016 - 20:27, zei:

Nagels knippen doen we hier niet. Ze komen nog buiten he. Wel niet constant (en enkel als we thuis zijn en het is licht buiten).

De onze gaan ook dagelijks buiten, behalve ons Luna natuurlijk ;)
Maar dat maakt geen verschil aan hun klauwtjes hoor. Die van Moon en Miloh worden even scherp.
Wat ze doen als ze krabben aan een boom of krabpaal is net hun klauwen scherper maken.

Of misschien (besef ik nu ik het vorige schreef) bedoel je dat ze hun klauwtjes nodig hebben om buiten te klimmen.
Het zijn enkel de topjes dat we knippen uiteraard en ze gaan even snel de tuinpanelen over na een knipbeurt als ervoor :)

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 04 november 2016 - 20:32.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#24 Geplaatst 04 november 2016 - 20:35

Bekijk berichtEibhlin, op 04 november 2016 - 20:06, zei:

Lijkt me beetje een fluffy geval als ik je beschrijving hoor. :d Gelukkig eet zij gewoon bijna alles op (behalve milbemax).
Ik ontvlooi fluffy al jaren niet meer door de stress en het gedoe.
Veel succes in elk geval.

Als ik hier Milbemax geef, doe ik dat in die staafjes. Iedereen eet het netjes op. Kiara moet in een paar keer.... Vaak eet ze het staafje (of het stukje) en spuwt ze het pilletje terug uit .....
Een pipet laat ik geven bij Kiara als we bij de DA moeten zijn. Anders niet te doen. Bij de anderen ook geen probleem (Snoes vindt het niet fijn en is niet simpel, maar lukt wel).

Bekijk berichtElma, op 04 november 2016 - 20:28, zei:

Dat smalle spuitje is wel belangrijk als je iets vloeibaars moet ingeven. Wij hebben het verschil hier duidelijk gevoeld.

Is inderdaad een goed idee. Maar in zo'n smal spuitje gaat zo'n grote hoeveelheid niet in. Moet ik er al enkele hebben.

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 04 november 2016 - 20:30, zei:

De onze gaan ook dagelijks buiten, behalve ons Luna natuurlijk ;)
Maar dat maakt geen verschil aan hun klauwtjes hoor. Die van Moon en Miloh worden even scherp.
Wat ze doen als ze krabben aan een boom of krabpaal is net hun klauwen scherper maken.

Of misschien (besef ik nu ik het vorige schreef) bedoel je dat ze hun klauwtjes nodig hebben om buiten te klimmen.
Het zijn enkel de topjes dat we knippen uiteraard en ze gaan even snel de tuinpanelen over na een knipbeurt als ervoor :)

Ik knip ze niet voor mochten ze moeten vechten....

Bekijk berichtElma, op 04 november 2016 - 20:17, zei:

Liet Kiara dat zo maar eens toe zoals dat konijntje!

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#25 Geplaatst 05 november 2016 - 13:36

Als het zo een vechtpartij is zou ik het toch over haar vacht smeren,desnoods haar hele rug en zijkant,ze gaat het zeker schoonlikken en dan blijven jouw handen heel en zij blijft jou toch graag zien.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#26 Geplaatst 05 november 2016 - 14:38

Bekijk berichtDuchess, op 05 november 2016 - 13:36, zei:

Als het zo een vechtpartij is zou ik het toch over haar vacht smeren,desnoods haar hele rug en zijkant,ze gaat het zeker schoonlikken en dan blijven jouw handen heel en zij blijft jou toch graag zien.

Naar DA gemaild. Ze gaat dinsdag een biopt nemen omdat ze voor 100% zekerheid wil van haar diagnose (foto's mee doorgestuurd + uitleg van trial en error deze week met medicatie) en gaat op zoek naar en oplossing.

liange
liange
  • 2.342 berichten
  • 3 katten

#27 Geplaatst 05 november 2016 - 15:48

Bij mijn vorige opvangers had ik er ook 1tje zitten dat schimmel had en was een tamelijke wilde . Ik wachte steeds tot hij goed sliep voor het dan in de mond te spuiten langs de zijkant tegen dat hij besefte wat ik deed zat het al in de mond daarna sliep hij gewoon verder .

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.555 berichten
  • 3 katten

#28 Geplaatst 05 november 2016 - 21:29

Bekijk berichtliange, op 05 november 2016 - 15:48, zei:

Bij mijn vorige opvangers had ik er ook 1tje zitten dat schimmel had en was een tamelijke wilde . Ik wachtte steeds tot hij goed sliep voor het dan in de mond te spuiten langs de zijkant tegen dat hij besefte wat ik deed zat het al in de mond daarna sliep hij gewoon verder .
Dat lukt inderdaad perfect met kittens, ook met wilde heb ik ook ondervonden, maar of volwassen katten daar nog intrappen ? Dikke werkhandschoenen misschien, zodat ze handen veilig zijn.
Groetjes van Elma

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.838 berichten
  • 4 katten

#29 Geplaatst 06 november 2016 - 09:31

Bekijk berichtElma, op 05 november 2016 - 21:29, zei:

Dat lukt inderdaad perfect met kittens, ook met wilde heb ik ook ondervonden, maar of volwassen katten daar nog intrappen ? Dikke werkhandschoenen misschien, zodat ze handen veilig zijn.

Kiara trapt daar niet in :-). Ze ontwijkt me nu ook na mijn laatste poging met de handdoek :cry: :cry: .
Dinsdag terug naar de DA, mag voorlopig stoppen met de medicatie.

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.330 berichten
  • 3 katten

#30 Geplaatst 06 november 2016 - 11:14

Een goede voorbereiding en zelf geen stress tonen maakt veel verschil… in t begin liep ik ook met geperforeerde vingers en armen

Hier moet witje ook dagelijks zijn pilletje… ik leg t klaar, vul zijn bakje met natvoer waar hij niet bij kan
Neem hem dan ff kordaat op het aanrecht, zonder zelf schrik te hebben
duw hem met mijn arm over zijn lichaam in ligstand, en mijn hand over zijn kopje
Duim en middenvinger duw ik in de mondhoeken tot hij zijn bekje opendoet en zo hou ik zijn kopje achterover waarbij hij àl een beetje zijn bekje opent
Terwijl mijn arm hem in ligstand houd
En dan met de linkermiddenvinger en duim neem ik het pilleke vast en met wijsvinger duw ik de onderkaak verder open en gooi het pilletje in zijn keel
Waar na hij meteen zijn bakje natvoer of kattenmalk krijgt en gaat eten…

(Heel soms als het pilletje niet diep genoeg valt moet ik effe zijn bekje dichthouden en zijn keel strelen, tot hij slikt
Of een tweede poging wagen met een uitgespuwd nat pilleke)

Inderdaad een handdoek ofzo herkennen ze snel, en leg je beter klaar zonder dat ze t merken