Spring naar inhoud

- - - - -

kat met autisme kan dat?

• Log in om te reageren
11 reacties op dit onderwerp
anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#1 Geplaatst 04 november 2016 - 16:45

Een vriendin haar kat zou autisme hebben. Ze is er blijkbaar mee naar de dierenarts geweest omdat ze haar niet gedroeg. Dierenarts heeft gezegd dat de kat autistisch is. Kan dit bij katten? Vriendin zegt dat ze via internet gevonden heeft dat het bestaat. Ik heb er daarentegen niks van gevonden. Ze zou ook 2 boeken besteld hebben over katten met autisme. De kat zou nu voedingssupplementen krijgen om het eventueel op te lossen. Maar als ik haar verhaal hoor vrees ik eerder dat de kat te veel alleen zit. Ze woont op een appartement en de kat is alleen als huisdier. Vrees dus dat ze 'vanalles' doet zoals die vriendin het noemt, om aandacht te trekken.
Nu is de vraag, zou dat kunnen bestaan? Vind het een beetje zielig dat het katje van die supplementen moet nemen om haar 'kalm' te houden.

Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#2 Geplaatst 04 november 2016 - 18:18

Bekijk berichtanja1, op 04 november 2016 - 16:45, zei:

Een vriendin haar kat zou autisme hebben. Ze is er blijkbaar mee naar de dierenarts geweest omdat ze haar niet gedroeg. Dierenarts heeft gezegd dat de kat autistisch is. Kan dit bij katten? Vriendin zegt dat ze via internet gevonden heeft dat het bestaat. Ik heb er daarentegen niks van gevonden. Ze zou ook 2 boeken besteld hebben over katten met autisme. De kat zou nu voedingssupplementen krijgen om het eventueel op te lossen. Maar als ik haar verhaal hoor vrees ik eerder dat de kat te veel alleen zit. Ze woont op een appartement en de kat is alleen als huisdier. Vrees dus dat ze 'vanalles' doet zoals die vriendin het noemt, om aandacht te trekken.
Nu is de vraag, zou dat kunnen bestaan? Vind het een beetje zielig dat het katje van die supplementen moet nemen om haar 'kalm' te houden.

ik denk dat alle katten min of meer autistisch  zijn :)

En als ze helemaal alleen zit kan ze zich wel wat vervelen .
Misschien een ander katje bijzetten.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 04 november 2016 - 20:02

Dat een kat autistisch kan zijn, daar kan ik nog wel inkomen. Waarom niet he?
Maar dat dit op te lossen valt met voedingssupplementen, lijkt me wat geldklopperij.

Als de kat autisme heeft, maakt het andere verbindingen in de hersenen (ale ja, 'andere' dan het zou moeten volgens wat normaal is). Dat valt niet op te lossen met supplementen.

En 'supplementen' om kalm te houden , strookt ook al niet met 'autisme'. Dus gekke ideeën van die DA.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 04 november 2016 - 20:16

Ik las ooit eens (vraag me niet meer waar of hoe, het is al een tijd geleden) dat alle katten autistisch zijn.
Ze zijn o.a. nog erger gesteld op structuur dan de doorsnee mens. Dat deel herinner ik me nog uit wat ik las.

Om nu een diagnose te stellen bij een kat als autisme...(?)
Het is bij mensen ook niet op 1-2-3 gesteld, dus lijkt me raar dat die dierenarts daar zo snel van overtuigd is.
Bij de mens is het belangrijk voor z'n omgeving om te weten hoe om te gaan met autisme, ik vraag me af waarom het bij een kat wel op te lossen zou zijn met medicatie. Zo éénvoudig ligt het allemaal niet.

Het lijkt me niet onmogelijk om een kat rustiger te krijgen met supplementen. De vraag is of deze supplementen bijwerkingen hebben en of ze gaan werken.
Is het valeriaan (bijvoorbeeld) zal het geen kwaad kunnen vermoed ik.
Maar bij elk gedrag die men graag veranderd ziet lijkt het me toch eerst wenselijk om te weten of men zelf iets kan doen om het ongewenste gedrag te voorkomen.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 04 november 2016 - 20:23.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 04 november 2016 - 20:29

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 04 november 2016 - 20:16, zei:

Ik las ooit eens (vraag me niet meer waar of hoe, het is al een tijd geleden) dat alle katten autistisch zijn.
Ze zijn o.a. nog erger gesteld op structuur dan de doorsnee mens. Dat deel herinner ik me nog uit wat ik las.

Om nu een diagnose te stellen bij een kat als autisme...(?)
Het is bij mensen ook niet op 1-2-3 gesteld, dus lijkt me raar dat die dierenarts daar zo snel van overtuigd is.
Bij de mens is het belangrijk voor z'n omgeving om te weten hoe om te gaan met autisme, ik vraag me af waarom het bij een kat wel op te lossen zou zijn met medicatie. Zo éénvoudig ligt het allemaal niet.

Het lijkt me niet onmogelijk om een kat rustiger te krijgen met supplementen. De vraag is of deze supplementen bijwerkingen hebben en of ze gaan werken.
Is het valeriaan (bijvoorbeeld) zal het geen kwaad kunnen vermoed ik.
Maar bij elk gedrag die men graag veranderd ziet lijkt het me toch eerst wenselijk om te weten of men zelf iets kan doen om het ongewenste gedrag te voorkomen.

Rustiger krijgen met supplementen oké, maar dat heeft in de verste verte niets met autisme te maken.... En net zoals jij zegt, vind ik het gek om zomaar snel die diagnose te geven.
Het is ook niet omdat je van structuur houdt omdat je anders onrustig wordt, dat je autisme hebt. Dus die DA heeft dit maar met de natte vinger gedaan.
Of zoals soms nog gebeurd bij mensen .... als men het niet weet, is het autisme.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.864 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 04 november 2016 - 20:36

Bekijk berichtdolfjeweerwolfje, op 04 november 2016 - 20:29, zei:

Rustiger krijgen met supplementen oké, maar dat heeft in de verste verte niets met autisme te maken.... En net zoals jij zegt, vind ik het gek om zomaar snel die diagnose te geven.
Het is ook niet omdat je van structuur houdt omdat je anders onrustig wordt, dat je autisme hebt. Dus die DA heeft dit maar met de natte vinger gedaan.
Of zoals soms nog gebeurd bij mensen .... als men het niet weet, is het autisme.

Inderdaad, ik snapte ook niet goed waarom er over "rustiger maken" gesproken werd in hetzelfde topic als waar gesproken werd over autisme.
En niet iedereen die onrustig wordt bij minder structuur heeft autisme, dat bedoelde ik ook niet ;)
Enkel dat in het gene ik vroeger las (dat alle katten autistisch zouden zijn) dit één van de punten was die ik me herinnerde.

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 04 november 2016 - 21:26

Bekijk berichtHelpLuckyvinden, op 04 november 2016 - 20:36, zei:

Inderdaad, ik snapte ook niet goed waarom er over "rustiger maken" gesproken werd in hetzelfde topic als waar gesproken werd over autisme.
En niet iedereen die onrustig wordt bij minder structuur heeft autisme, dat bedoelde ik ook niet ;)
Enkel dat in het gene ik vroeger las (dat alle katten autistisch zouden zijn) dit één van de punten was die ik me herinnerde.

Ah, maar zo bedoelde ik het niet hoor :-). Maar wel iets dat algemeen zo wordt beweerd.
Dus dan heb ik nieuws :-). Ik heb dan ook autisme. Kan er ook niet tegen dat mijn planning door derden wordt gewijzigd haha.

anja1
anja1
  • 1.172 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 05 november 2016 - 08:16

Ik heb haar ook al die dingen gezegd, maar ze wil niet luisteren. Ze zegt dat de dierenarts contact zou opgenomen hebben met een gedragstherapeut. Nu geloof ik eigenlijk juist niks van wat ze zegt. En zoals sommigen onder jullie zeggen, denk ook dat elke dat dan autisme heeft. Onze 7 hier hebben ook hun structuur nodig hoor. Ik vrees dat er een tweede katje bijzetten geen optie is, het is te zeggen, zij zegt dat haar kat absoluut met geen andere katten overweg kan.
Inti Juno, Pipo, Patch, Mushi, Ziggy, Mojito

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 05 november 2016 - 09:50

Bekijk berichtanja1, op 05 november 2016 - 08:16, zei:

Ik heb haar ook al die dingen gezegd, maar ze wil niet luisteren. Ze zegt dat de dierenarts contact zou opgenomen hebben met een gedragstherapeut. Nu geloof ik eigenlijk juist niks van wat ze zegt. En zoals sommigen onder jullie zeggen, denk ook dat elke dat dan autisme heeft. Onze 7 hier hebben ook hun structuur nodig hoor. Ik vrees dat er een tweede katje bijzetten geen optie is, het is te zeggen, zij zegt dat haar kat absoluut met geen andere katten overweg kan.

Als iedereen die van structuur houdt, autisme heeft, dan heeft 80% van de wereldbevolking autisme :-).
Maar weet wat je bedoelt :-) :-).

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 05 november 2016 - 10:52

Tekenen van autisme bij dieren kunnen zijn: weinig/geen initiatief tot contact met soortgenoten of mensen; niet reageren op emoties, weinig/geen oogcontact/initiatief tot communicatie; een overdreven aandacht voor objecten zoals vallende blaadjes/ronddraaiende dingen; enorm vastzitten aan routines en stereotyperende bewegingen (nutteloze, steeds herhalende bewegingen zoals achtjes lopen of likken op één specifieke plek).

Autisme bij dieren, bestaat dat? - Dierenarts Jenny

Dit heb ik op internet gevonden.

Bewerkt door DORIS, 05 november 2016 - 10:52.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 05 november 2016 - 14:38

Bekijk berichtDORIS, op 05 november 2016 - 10:52, zei:

Tekenen van autisme bij dieren kunnen zijn: weinig/geen initiatief tot contact met soortgenoten of mensen; niet reageren op emoties, weinig/geen oogcontact/initiatief tot communicatie; een overdreven aandacht voor objecten zoals vallende blaadjes/ronddraaiende dingen; enorm vastzitten aan routines en stereotyperende bewegingen (nutteloze, steeds herhalende bewegingen zoals achtjes lopen of likken op één specifieke plek).

Autisme bij dieren, bestaat dat? - Dierenarts Jenny

Dit heb ik op internet gevonden.

De 'typische' kenmerken (opvallende) van autisme ook bij mensen :-).

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#12 Geplaatst 05 november 2016 - 15:11

Idd.Bij ons komt een autistische jongen eenmaal per week werken.Ik moest er aan denken.
Ik denk dat autisme bij dieren bestaat.Mijn hondje blaft het dorp bijeen als de buren hun auto scheef op de oprit zetten..
Alles moet gebeuren op dezelfde manier of ze geraakt in paniek.
Ik heb hun vriendelijk gevraagd die auto recht te zetten en het blaffen heeft opgehouden.Ik laat je raden wat ze dachten van mij op dat moment.Naderhand zeiden ze wel dat ik zeer waarschijnlijk gelijk heb.Zij hebben een dochter die autisme heeft.

Bewerkt door DORIS, 05 november 2016 - 15:12.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig