Spring naar inhoud


- - - - -

Welk dekseltje op welk potje? Rus vs Brit vs Kartuizer


  • Log in om te reageren
12 reacties op dit onderwerp

Poll: Ras (2 leden hebben gestemd)

Welk ras is het best passende bij ons

  1. Blauwe Rus (1 stemmen [33.33%])

    Percentage van stemmen: 33.33%

  2. Britse korthaar (2 stemmen [66.67%])

    Percentage van stemmen: 66.67%

  3. Chartreux / Karthuizer (0 stemmen [0.00%])

    Percentage van stemmen: 0.00%

Stem Gasten kunnen niet stemmen
Spikey
Spikey
  • 2 berichten
OFFLINE

#1 Geplaatst 08 november 2016 - 08:58

Hallo iedereen,

Na veel tijd op google te hebben doorgebracht, kom ik uiteindelijk op deze site terecht. Dit in de hoop dat mensen met (hopelijk) verstand van zaken me (ons) kunnen verderhelpen.

Mijn huisgenoot en ik zijn aan het overwegen om een kitten aan te schaffen en deze te laten integreren in onze leefwereld (of is het omgekeerd :goofy: )

We zijn op zoek naar een beestje met volgende eigenschappen:

- Uitsluitend binnen te houden, voorlopig in een huis maar het is de bedoeling dat onze wegen op termijn scheiden en dan zal een appartement 9/10 de uitkomst bieden
- Katje dient grotendeels alleen te zitten gedurende de standaard werkdagen (s'avonds/weekends is er MEER dan genoeg tijd om ons te bekommeren om dit kleine wezentje)
- Graag een aanhankelijk dier:
   * die graag knuffelt
   * van menselijke aandacht geniet (er komt niet veel nieuw volk over de vloer)
   * die soms graag eens speelt
- Lief/zacht karakter

Zoals gezegd hebben we enige tijd liggen googlen en de volgende rassen bleken een eventuele uitkomst te bieden:

- Blauwe Rus
- Britse korthaar
- Chartreux / Kartuizer

Over de Rus en de Brit weten we dat deze zeker als huiskat kunnen worden gehouden, echter over de Kartuizer zijn verschillende meningen... Door zijn jachtinstinct is het blijkbaar een beestje dat graag naar buiten trekt. Nu is het zo dat we de kat de best passende leefwereld willen bieden en we dus ook een kat zoeken die het best bij ons / leefwereld past.

De vragen:

- Is de Chartreux nu een huiskat of niet?
- Welk ras is het beste aangeraden volgens jullie?
- Kennen jullie fokkers met verstand van zaken en vooral met liefde voor het dier waar er de komende maanden kittens beschikbaar zijn (onafhankelijk welke van de 3 het eerste beschikbaar zijn)?

Alvast bedankt & hopend op nuttige info,

:kboe

Bewerkt door Spikey, 08 november 2016 - 09:00.


Syntara
Syntara
  • 2.393 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#2 Geplaatst 08 november 2016 - 11:06

Ik ben van mening dat je eigenlijk elke kat binnen kunt houden als je ze er van kleinsaf aan laat wennen. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken over dat kartuizer niet geschikt zou zijn. Ik heb zelf een (niet ras)kat die na 9 jaar buiten te mogen, is mee verhuisd naar een appartement. Met genoeg klim-en speelmogelijkheden was dat ook geen probleem. Ik denk dat dus de drie rassen alledrie perfect zouden kunnen bij jullie. Je zou eens bij fokkers of op een kattenshow kunnen langsgaan om te bekijken welk ras jullie in het echt het meest aanspreekt. Volgens mij is een Britje over het algemeen het rustigst. Maar dan nog kan dat steeds verschillen per kat natuurlijk.

Wat wel aan te raden is, als je een kitten neemt dat volledige werkdagen alleen moet zitten, is om twee kittens te nemen ipv 1. Dan hebben ze elkaar als gezelschap en om mee te spelen. Als jullie echt maar 1 kat willen, zou ik eerder kijken naar een herplaatser die niet goed met andere katten kan.

Evyke81
Evyke81

        Beste poes 2016


    Mooiste kortharige HTK 2016

  • Moderator
  • 8.588 berichten
    • Locatie: Hamme
  • 4 katten
OFFLINE

#3 Geplaatst 08 november 2016 - 11:28

Zowieso neem je er best 2.
Jij kiest voor gezelschap als je thuis bent, maar het katje kiest niet voor eenzaamheid als jij gaan werken bent en slaapt (70 % van de dag)

Katten zijn sociale dieren.  Zeker kittens laat je beter geen godganse dag alleen.
Je hoeft ook geen 2 raskatten te nemen, je kan een raskat ook combineren met een 'gewoon' katje.

Wil je er echt maar 1, kies dan voor een volwassen kat die liever alleen is.
Waarvan je weet dat die niet eenzaam gaat zijn ;)

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Duchess
Duchess
  • 863 berichten
    • Locatie: Noord Holland
OFFLINE

#4 Geplaatst 08 november 2016 - 12:41

Ik sluit mij volledig aan bij bovenstaande adviezen.
Ik heb zelf actieve katten,zij komen enkel in huis en op het afgesloten balkon,om tegemoet te komen aan hun beweeglijkheid hebben ze diverse krabpalen en een renrad,en zijn met zijn vieren.
Als jullie echt maar 1 katje willen,neem dan aub een herplaatser waarvan bekend is dat deze liever alleen is.
Willen jullie perse een kitten,neem er dan 2, ze zijn normaal gesproken gewend aan hun nestgenootjes en dus gezelschap,zo'n kleintje te dwingen de rest van het leven in eenzaamheid door te brengen is triest,omdat zoals al eerder opgemerkt,katten wel degelijk sociale dieren zijn.
In de opvang zitten overigens ook genoeg katten/kittens die geschikt zijn voor jullie woonsituatie.
Veel wijsheid met jullie keuze,succes!


Féline
Féline
  • 1.330 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#5 Geplaatst 09 november 2016 - 11:10

Sorry, maar ik ben het niet eens met de stelling dat er 2 kittens moeten worden aangeschaft.

Spikey wil een raskatje en twee van die snoezebollekes kopen is misschien financieel niet haalbaar voor haar.

Ik ben het wél eens met Duchess.

Een herplaatser is reeds gewend  aan het gebruik van de kattenbak en weet dat het baasje gaat werken en om hoe laat baasje thuis komt.
Ze zitten je gewoon op te wachten tot je thuis komt en je wordt begroet met kopjes, gesnor en een liefdevolle nep-aanslag op je benen.

Veel succes Spikey !

Spikey
Spikey
  • 2 berichten
OFFLINE

#6 Geplaatst 09 november 2016 - 11:24

Bekijk berichtFéline, op 09 november 2016 - 11:10, zei:

Sorry, maar ik ben het niet eens met de stelling dat er 2 kittens moeten worden aangeschaft.

Spikey wil een raskatje en twee van die snoezebollekes kopen is misschien financieel niet haalbaar voor haar.

Ik ben het wél eens met Duchess.

Een herplaatser is reeds gewend  aan het gebruik van de kattenbak en weet dat het baasje gaat werken en om hoe laat baasje thuis komt.
Ze zitten je gewoon op te wachten tot je thuis komt en je wordt begroet met kopjes, gesnor en een liefdevolle nep-aanslag op je benen.

Veel succes Spikey !

Hartelijk dank voor de vele reacties! Wat het uiteindelijk zal worden, bekijken we nog uitvoerig omdat het in huis halen van een beestje geen ondoordachte beslissing mag zijn. Daarnaast had ik de vraag of er misschien iemand weet waar men ras-herplaatsers kan halen? Zijn daar speciale sites voor of is het de 2dehands-sites afschuimen (klinkt verschrikkelijk voor de beestjes)...

Between... Het is hij ;) haha

Bewerkt door Spikey, 09 november 2016 - 11:25.


Féline
Féline
  • 1.330 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#7 Geplaatst 09 november 2016 - 11:33

Hier een link naar een zeer betrouwbare FB pagina voor herplaatsers en kittens. Allen zijn raskatten.
De dame die deze site "runt" zal ook antwoord geven op je vragen en je links geven waar jij terecht kan.
TIP: ga eens eerst lekker kijken want alle katten staan erbij mèt fotooke !

https://www.facebook...69429469844107/

Syntara
Syntara
  • 2.393 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#8 Geplaatst 09 november 2016 - 13:37

Hier kan je er ook vinden: http://www.kittentek...rder=0&expand=0
Bij de rasverenigingen vind je er soms ook nog.

Choucky
Choucky
  • 48 berichten
    • Locatie: OLV-waver
OFFLINE

#9 Geplaatst 09 november 2016 - 22:15

Ik volg mee.  De zoektocht naar een (jong)volwassen raskat in België is quasi onmogelijk door het verbod op advertenties - wat ik ergens wel snap - maar hoe vindt je die?
In nederland kom je er wel dagelijks tegen - maar steeds zo ver.
Worden er in België geen raskatten herplaatst?

Bewerkt door Choucky, 09 november 2016 - 22:15.


Tripkippiej
Tripkippiej

    Snoezigste nestje van 2016

  • 3.117 berichten
    • Locatie: Hulst, NL
  • 5 katten
OFFLINE

#10 Geplaatst 09 november 2016 - 22:38

Bekijk berichtFéline, op 09 november 2016 - 11:10, zei:



Een herplaatser is reeds gewend  aan het gebruik van de kattenbak

Als een kitten van 13 weken nog niet weet hoe een kattenbak werkt, dan is er serieus tekort gedaan in de opvoeding.
Hier gebruiken kittens vanaf 3,5-4 weken de kattenbak ;)

lilymaya
lilymaya
  • 7.193 berichten
ONLINE

#11 Geplaatst 09 november 2016 - 23:27

Bekijk berichtChoucky, op 09 november 2016 - 22:15, zei:

Ik volg mee.  De zoektocht naar een (jong)volwassen raskat in België is quasi onmogelijk door het verbod op advertenties - wat ik ergens wel snap - maar hoe vindt je die?
In nederland kom je er wel dagelijks tegen - maar steeds zo ver.
Worden er in België geen raskatten herplaatst?
jawel hoor, http://kittentekoop....aatsing.php?w=4

Fieke
Fieke
  • 3.103 berichten
    • Locatie: Vlaams-Brabant
  • 1 katten
OFFLINE

#12 Geplaatst 10 november 2016 - 10:59

Eerst en vooral: heel fijn dat je je informeert over een katje.
Ik ben het trotse personeel van Shiva, een Blauwe Rus van 7 jaar.
Tussen 'het denken aan een katje' en de aankomst van Shiva zat iets meer dan 2 jaar.
Net zoals jij hebben we ons ook ingelezen over de verschillende rassen en hun eigenschappen.
Nadat we op kattenshows met een paar eigenaars van Blauwe Russen gesproken hadden waren we verkocht.
Er zijn niet zoveel fokkers van Blauwe Russen, wij hebben anderhalf jaar op een wachtlijst gestaan maar het was elke dag wachten waard.

Je leest vaak over raskenmerken en 'typische eigenschappen' maar elke kat is uniek. Shiva heeft een aantal karaktertrekjes die 'typisch' zijn voor Rusjes maar hij vertoont ook atypisch gedrag.

Wij hebben 1 katje en we hebben nu niet de indruk dat hij daar erg onder lijdt. Moest ik de tijd kunnen terugdraaien dan zou ik 2 katjes van dezelfde leeftijd in huis genomen hebben maar toen wisten we nog niet beter. Een jaar of 2-3 geleden heb ik een kattengedragstherapeute gecontacteerd en gevraagd of Shiva gelukkiger zou zijn met een broertje. Zij en onze dierenarts hebben dat echt afgeraden. Shiva is rotverwend en hij zou een bijkomende kat eerder als concurrentie aanzien dan als een speelkameraadje.

Over ons Rusje:

- Heel stille kat: hij miauwt zelden of nooit. Blazen heeft hij 2 x gedaan (1 x bij de dierenarts tijdens een vaccinatie, 1 x naar een buurkat op het terras). Klauwen of krabben heeft hij nog nooit gedaan. Hij heeft wel meerdere krabpalen en krabspeelgoed dus hij laat ons meubilair en gordijnen ook met rust.
- Heel speels: Als ik 's avonds thuiskom, dan vind ik overal speelgoed, muisjes, balletjes... Ook als ik thuis ben, kan hij zich een hele tijd vermaken met zijn speelgoed. Maar het allerliefste heeft hij dat je met hem speelt, soms duwt hij zijn muisje of balletje gewoon in je handen. En hij kan heel volhardend zijn.
- Heel aanhankelijk en nieuwsgierig: bv als we bezoek hebben, worden tassen helemaal geïnspecteerd (dit is niet echt typisch voor Rusjes) en hij komt meestal op de leuning van de zetel zitten, niet op de schoot van het bezoek maar wel in de buurt. Bij mijn man en mij en bij mijn ouders is hij een echte schootligger, maar hij kiest wanneer en hoe lang hij op de schoot wil liggen.
- Moeilijke eter: hij lust bijna uitsluitend vis. Brokjes of natvoer met vlees weigert hij.
- Kan niet met kinderen: als we kinderen op bezoek hebben, vlucht hij naar zijn hoogste krabpaal om van daar alles in de gaten te houden. Is er echt veel drukte, dan zoekt hij de rust van de slaapkamer op. Hij zal nooit klauwen of blazen, maar hij gaat het conflict uit de weg. Wordt hij tegen zijn zin opgepakt, dan zal hij ofwel heel stilletjes miauwen ofwel 'wringt' hij zich los door zich heel stil te houden, zich uit te rekken en zo dun mogelijk te maken en zich dan uit je armen te laten glijden.
- Binnenkat: Shiva komt enkel buiten aan een tuigje. Dat hebben we hem al heel jong aangeleerd en hij associeert dat tuigje met buiten spelen.

Heel veel succes met je keuze en als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Geplaatste afbeelding

Féline
Féline
  • 1.330 berichten
  • 2 katten
OFFLINE

#13 Geplaatst 10 november 2016 - 14:18

Bekijk berichtTripkippiej, op 09 november 2016 - 22:38, zei:

Als een kitten van 13 weken nog niet weet hoe een kattenbak werkt, dan is er serieus tekort gedaan in de opvoeding.
Hier gebruiken kittens vanaf 3,5-4 weken de kattenbak ;)
Een herplaatser hoeft niet altijd een kitten te zijn