Spring naar inhoud

- - - - -

Moeder en kittens

• Log in om te reageren
30 reacties op dit onderwerp
Thetrueone
Thetrueone
  • 12 berichten

#1 Geplaatst 30 november 2016 - 11:19

Beste,

Ik heb mij ontfermd over vijf katten (moeder + vier kittens). Ze zijn allemaal volledig in orde en hebben alle nodige voorzieningen (vijf kattenhokken met overdekt terras, een groot geitenhok met overdekt terras gemaakt op maat van katten, een bombshelter tent). Ja, ze dienen dus wel buiten te blijven, maar de moeder kan tijdens de dag binnen. Aangezien de kittens buiten geboren zijn (zonder mijn medeweten omdat de moederkat niet van mij was) en grotendeels zijn opgegroeid zonder mensen is het bijzonder moeilijk hen vrij te laten rondlopen in een huis dat niet is afgestemd op binnenhuiskatten (leren zetels, talloze bloempotten, …), laat staan echte buitenkatten die bijzonder schuw zijn en enkel mij vertrouwen. Vrees niet, ze zijn allen gelukkig, ravotten met elkaar en we wonen in een doodlopende straat. Nu zijn ze vier maanden, maar de moeder moet niet langer van haar kittens weten en blaast en gromt. De moeder is reeds gesteriliseerd. Zal dit gedrag ophouden na enige tijd of zal zij nooit meer van haar kittens moeten weten? Vroeger lag de moeder natuurlijk steeds bij de kittens en in een later stadium in de buurt van de kittens. Nu maakt ze echter geen gebruik meer van alle installaties die ik heb voorzien. Ze wil echt niet meer in de buurt zijn van de kittens. Men zegt wel, een kat kan zich redden en vindt wel een plaatsje, maar ik wens toch te weten dat zij wel degelijk ’s nachts een goede slaapplaats heeft, zeker indien het vriest.

Ik heb twee vragen:
-kan ik iets doen zodat de moeder opnieuw normaal kan samenleven met haar afstammelingen?
-kan men kartonnen dozen plaatsen in een buitenhok aangezien katten zo houden van dozen en dit misschien de moeder aanzet om terug in bv. het groot geitenhok te slapen of is er een te groot risico dat de kartonnen dozen toch klam worden en nadelig kunnen zijn voor de gezondheid?

Dank bij voorbaat voor uw goede raad.

Bewerkt door Thetrueone, 30 november 2016 - 11:20.

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#2 Geplaatst 30 november 2016 - 11:36

Bekijk berichtThetrueone, op 30 november 2016 - 11:19, zei:

Beste,

Ik heb mij ontfermd over vijf katten (moeder + vier kittens). Ze zijn allemaal volledig in orde en hebben alle nodige voorzieningen (vijf kattenhokken met overdekt terras, een groot geitenhok met overdekt terras gemaakt op maat van katten, een bombshelter tent). Ja, ze dienen dus wel buiten te blijven, maar de moeder kan tijdens de dag binnen. Aangezien de kittens buiten geboren zijn (zonder mijn medeweten omdat de moederkat niet van mij was) en grotendeels zijn opgegroeid zonder mensen is het bijzonder moeilijk hen vrij te laten rondlopen in een huis dat niet is afgestemd op binnenhuiskatten (leren zetels, talloze bloempotten, …), laat staan echte buitenkatten die bijzonder schuw zijn en enkel mij vertrouwen. Vrees niet, ze zijn allen gelukkig, ravotten met elkaar en we wonen in een doodlopende straat. Nu zijn ze vier maanden, maar de moeder moet niet langer van haar kittens weten en blaast en gromt. De moeder is reeds gesteriliseerd. Zal dit gedrag ophouden na enige tijd of zal zij nooit meer van haar kittens moeten weten? Vroeger lag de moeder natuurlijk steeds bij de kittens en in een later stadium in de buurt van de kittens. Nu maakt ze echter geen gebruik meer van alle installaties die ik heb voorzien. Ze wil echt niet meer in de buurt zijn van de kittens. Men zegt wel, een kat kan zich redden en vindt wel een plaatsje, maar ik wens toch te weten dat zij wel degelijk ’s nachts een goede slaapplaats heeft, zeker indien het vriest.

Ik heb twee vragen:
-kan ik iets doen zodat de moeder opnieuw normaal kan samenleven met haar afstammelingen?
-kan men kartonnen dozen plaatsen in een buitenhok aangezien katten zo houden van dozen en dit misschien de moeder aanzet om terug in bv. het groot geitenhok te slapen of is er een te groot risico dat de kartonnen dozen toch klam worden en nadelig kunnen zijn voor de gezondheid?

Dank bij voorbaat voor uw goede raad.

Als kartonnen dozen nat of klam worden kan een kat er in doodvriezen.
Beter iets zetten uit ander materiaal

Worden kittens ook gesteriliseerd ?
Ik hoop v wel, anders ga je snel met hele kolonie katten zitten vrees ik
Geplaatste afbeelding

Thetrueone
Thetrueone
  • 12 berichten

#3 Geplaatst 30 november 2016 - 11:45

Beste,

De kittens zullen allemaal gesteriliseerd worden op zes maanden.

De kartonnen dozen zou ik plaatsen binnen een houten hok zodat er zeker geen nattigheid aankan, maar bij extreem vochtige lucht kunnen ze misschien wel klam worden? Ik zoek enkel naar een methode om de moeder terug te lokken naar haar vroegere plekjes toen ze allen rustig samenleefden.

Syntara
Syntara
  • 2.396 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 30 november 2016 - 11:54

Ik zou de kittens zeker eerder laten steriliseren als ze buiten zitten. Dat kan perfect en ze hebben er zelfs minder last van dan wanneer ze op 6 maanden gesteriliseerd worden. Zo loop je ook niet het risico dat er toch eentje wegloopt dat je dan niet meer kunt steriliseren.

Als de kittens ouder worden, begint moeder ze idd vaker weg te jagen omdat ze vindt dat de kittens op eigen benen moeten staan. Ook hiervoor kan sterilisatie van de kittens helpen. Katten die geen last meer hebben van hun hormonen komen vaak beter overeen met andere katten.

Als schuilplekjes zou ik idd ook geen kartonnen dozen gebruiken, maar eerder hout of plastic :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.220 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 30 november 2016 - 12:25

Sommige katten zijn ook vroeger geslachtsrijp dan die algemene 6 maand. Mijn 2 jongste zijn voor die reden op hun 5 maand gecastreerd.
Geplaatste afbeelding

Thetrueone
Thetrueone
  • 12 berichten

#6 Geplaatst 30 november 2016 - 12:33

Beste,

Dank voor uw antwoord. Ik zal de sterilisatie bespreken met mijn dierenarts. Hier heb ik alvast een vraag voor jullie. Ik heb dus vier katten die dienen gesteriliseerd te worden en beschik normaal gezien over twee vervoerhokken. Zoals eerder vermeld zijn de kittens redelijk schuw. Plaats ik voor het vervoer naar de dierenarts twee kittens in één hok of doe ik deze operatie beter in twee keer? Mochten ze echt bang zijn en ze zitten met twee in één hok dan kunnen ze zich misschien kwetsen of zou dit eerder geruststellend werken indien ze hun broertje/zusje hebben?

Momenteel heb ik het volgende staan in mijn tent en geitenhok:
http://www.zooplus.n...attenhol/357490

Maar de moeder maakt hier echter geen gebruik meer van en aangezien katten verzot zijn op kartonnen dozen dacht ik dat dit haar zou kunnen stimuleren om terug te komen naar haar vroegere slaapplaatsen.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.889 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 30 november 2016 - 14:39

Super dat je dit doet!!

Qua sterilisatie/castratie dat kan veel vroeger tegenwoordig. Van dat ze 1 kg zijn dacht ik, rond 12 weken. Ze genezen dan ook sneller, maar sommige dierenartsen zijn er nog niet bedreven in. Ik denk ook dat moeder ze beter zal gedragen als ze gecastreerd zijn.
Geplaatste afbeelding

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#8 Geplaatst 30 november 2016 - 14:55

Zeker de kittens inderdaad eerder laten steriliseren. Kan perfect nu al :). Ze hebben véél minder last van de operatie dan volwassen katten.
Je kan ze zeker met twee in een transportbakje plaatsen als het ruim genoeg is... Indien niet zou ik persoonlijk vragen aan de DA of aan iemand andere om nog twee extra bakjes te lenen zodat ze in één keer gesteriliseerd kunnen worden... Ze zullen anders ruiken (naar DA) dus beter allemaal in één keer....

Hier hebben we een kattin gehad in opvang die op 6 maand al zwanger was en op 8 maand is bevallen (en dan erna hier pas is aangekomen). Dus ik zou zeker niet wachten tot 6 maanden.

Sommige moeders nemen inderdaad liever afstand... Als ze binnen mag, kan ze snachts dan niet gewoon binnen slapen ? :) Dan hoef je daar geen zorgen om te maken ;)
Als de kittens ouder worden zal de spanning wellicht wel wat afnemen tussen haar en de kittens

indian
indian
  • 52 berichten

#9 Geplaatst 30 november 2016 - 14:57

Hoe dit verhaal verder zal gaan en of mamapoes haar kittens nog terug zal toelaten dat is natuurlijk niet te voorspellen,immers poes doet wat zij wil
Ik kan je wel mijn ervaring meegeven hoe het hier is gegaan.Hier was een damepoes (eigelijk zelf nog maar een grote kitten) komen aanlopen in de tuin:ze was niet benaderbaar.Ik gaf haar te eten,gaf haar drinken,maakte haar een huisje,waar ze kon slapen.Elke dag was ze op post.Ze zat me zelfs op te wachten als ik thuis kwam van m'n werk.Lente 2014 zag ik haar verdikken.Haar aanraken was nog steeds niet mogelijk.Maar beetje bij beetje lukte het me om haar uit m'n hand te laten eten.Een nieuwe liefde ontstond en ik besliste om voor haar en haar kittens te zorgen.21 mei beviel ze in het huisje dat ik haar had gemaakt:4 flinke kittens.Al meteen begon ik aan een nieuwe woning voor hen:ik bouwde zo'n box voor tuinkussens om tot een twee verdiepingen-woning met venster,deur en inkom.Toen de kittens 5 à 6 dagen waren,nam ik hen allen één voor één op:mamapoes liet het toe.Zelfs meer,ze wachtte om haar plasje te gaan doen,achter m'n tuinmuur tot ik thuis was.Als ik dan zei " ga maar hoor,ik zal voor je kindjes zorgen ",dan pas ging ze.Toen de kittens 3 weken waren verhuisde ik hen naar de nieuwe woonkoffer.Ook het andere huisje bleef staan,voor het geval mamapoes er anders overdacht.Maar al van de eerste nacht bleven ze in de nieuwe woning slapen.Op 4 weken , leerde ik de kittens zelf eten.Op 7 weken ging ik met amampoes naar de dierenarts voor sterelisatie.Nog nooit had ik haar kunnen pakken,enkel eens voorzcihtig strelen.Die ochtend pakte ik haar op alsof ze nooit anders gewend was.Na haar sterelisatie moest mama 10 dagen gescheiden worden van de kittens,omdat die anders terug zouden gaan drinken bij haar en dat was te gevaarlijk voor de wonde na haar operatie.Dus kampeerde ik mamapoes met mandjes,eet en drinkpot,kattenbak(die ze nog nooit had gezien,want was buitenpoes) in de badkamer:iedereen verklaarde me gek.Maar reeds vanaf de eerste dag ging ze mooi op de kattenbak.Alles verliep prima.
Ik kon het echter niet aanzien dat de 4 kittens daar zo alleen buiten zaten(was ondertussen wel zomer),dus verbouwde ik mijn veranda tot een poezenhuis en haalde hen in huis(allez toch in de veranda).Mijn pa bouwde aansluitend aan de veranda een kattenren,zodat ze buiten konden,maar niet uit de tuin.
Na 10 dagen liet ik mama weer bij haar kittens:zo zo schattig,ze waren zo gelukkig om weer samen te zijn.De kittens gingen ook terug drinken bij haar,en mamapoes liet het toe.Als de kittens 4.5 maand waren heb ik hen laten castreren en stereliseren.De eesrte week 2 en de week erna nog twee:eigenlijk mochten die alle 4 in één keer gaan,maar ik kon dat zelf niet aan om hen alle 4 te zien vertrekken.Zelfs daarna gingen ze nog drinken bij mama.
Dan heb ik hen alle 5 beetje bij beetje in huis gelaten,op hun eigen tempo.Eerst in de keuken,komen spelen en eten.Want de living,oh neen,dat durfden ze niet.Heb alles stapje per stapje gedaan en op hen tempo van hen gingen bevoorbeeld al boven , terwijl er nog ééntje niet naar de living durfde,maar ik heb nisk geforceerd.
En nu:en dan spreek ik van de koude vriesdag die het nu is:liggen er twee te slapen op de salontafel voor de kachel,twee liggen te slapen in de zetel en ééntje ligt boven op m'n bed.Mijn huis is nu hun huis.
Ik vind het in alle geval super dat er toch nog mensen zijn die zich het lot aantrekken van huisloze diertjes,er zouden er zo meer moeten zijn.

Thetrueone
Thetrueone
  • 12 berichten

#10 Geplaatst 30 november 2016 - 15:16

Bijzonder mooi verhaal en komt mij heel bekend voor en goede tips, dank u wel. Het is inderdaad een enorme verantwoordelijkheid, maar ik ben ook trots op hen dat ze het al zo ver gebracht hebben ondanks de initieel weinig rooskleurige toekomst. Zij hebben nu geluk gehad en kunnen zelfs hun hele leven samenblijven. Maar voor iets positief zijn er natuurlijk vele negatieve situaties. Een mens heeft dikwijls eerder de duivel in zich alhoewel we de macht hebben om zoveel goeds te doen...

De moeder binnenlaten 's nachts ligt moeilijk. Ik heb nog andere huisgenoten en we dienen allen over een goede nachtrust te beschikken wegens het werk. Ik heb er wel aan gedacht om eventueel de garage open te laten waar het niet vriest, maar de koude in een garage voelt mij onaangenamer aan dan de koude buiten. Dit klinkt misschien raar, maar zo voel ik het aan.

lathyrus
lathyrus
  • 4 katten

#11 Geplaatst 30 november 2016 - 15:22

Bekijk berichtindian, op 30 november 2016 - 14:57, zei:

Hoe dit verhaal verder zal gaan en of mamapoes haar kittens nog terug zal toelaten dat is natuurlijk niet te voorspellen,immers poes doet wat zij wil
Ik kan je wel mijn ervaring meegeven hoe het hier is gegaan.Hier was een damepoes (eigelijk zelf nog maar een grote kitten) komen aanlopen in de tuin:ze was niet benaderbaar.Ik gaf haar te eten,gaf haar drinken,maakte haar een huisje,waar ze kon slapen.Elke dag was ze op post.Ze zat me zelfs op te wachten als ik thuis kwam van m'n werk.Lente 2014 zag ik haar verdikken.Haar aanraken was nog steeds niet mogelijk.Maar beetje bij beetje lukte het me om haar uit m'n hand te laten eten.Een nieuwe liefde ontstond en ik besliste om voor haar en haar kittens te zorgen.21 mei beviel ze in het huisje dat ik haar had gemaakt:4 flinke kittens.Al meteen begon ik aan een nieuwe woning voor hen:ik bouwde zo'n box voor tuinkussens om tot een twee verdiepingen-woning met venster,deur en inkom.Toen de kittens 5 à 6 dagen waren,nam ik hen allen één voor één op:mamapoes liet het toe.Zelfs meer,ze wachtte om haar plasje te gaan doen,achter m'n tuinmuur tot ik thuis was.Als ik dan zei " ga maar hoor,ik zal voor je kindjes zorgen ",dan pas ging ze.Toen de kittens 3 weken waren verhuisde ik hen naar de nieuwe woonkoffer.Ook het andere huisje bleef staan,voor het geval mamapoes er anders overdacht.Maar al van de eerste nacht bleven ze in de nieuwe woning slapen.Op 4 weken , leerde ik de kittens zelf eten.Op 7 weken ging ik met amampoes naar de dierenarts voor sterelisatie.Nog nooit had ik haar kunnen pakken,enkel eens voorzcihtig strelen.Die ochtend pakte ik haar op alsof ze nooit anders gewend was.Na haar sterelisatie moest mama 10 dagen gescheiden worden van de kittens,omdat die anders terug zouden gaan drinken bij haar en dat was te gevaarlijk voor de wonde na haar operatie.Dus kampeerde ik mamapoes met mandjes,eet en drinkpot,kattenbak(die ze nog nooit had gezien,want was buitenpoes) in de badkamer:iedereen verklaarde me gek.Maar reeds vanaf de eerste dag ging ze mooi op de kattenbak.Alles verliep prima.
Ik kon het echter niet aanzien dat de 4 kittens daar zo alleen buiten zaten(was ondertussen wel zomer),dus verbouwde ik mijn veranda tot een poezenhuis en haalde hen in huis(allez toch in de veranda).Mijn pa bouwde aansluitend aan de veranda een kattenren,zodat ze buiten konden,maar niet uit de tuin.
Na 10 dagen liet ik mama weer bij haar kittens:zo zo schattig,ze waren zo gelukkig om weer samen te zijn.De kittens gingen ook terug drinken bij haar,en mamapoes liet het toe.Als de kittens 4.5 maand waren heb ik hen laten castreren en stereliseren.De eesrte week 2 en de week erna nog twee:eigenlijk mochten die alle 4 in één keer gaan,maar ik kon dat zelf niet aan om hen alle 4 te zien vertrekken.Zelfs daarna gingen ze nog drinken bij mama.
Dan heb ik hen alle 5 beetje bij beetje in huis gelaten,op hun eigen tempo.Eerst in de keuken,komen spelen en eten.Want de living,oh neen,dat durfden ze niet.Heb alles stapje per stapje gedaan en op hen tempo van hen gingen bevoorbeeld al boven , terwijl er nog ééntje niet naar de living durfde,maar ik heb nisk geforceerd.
En nu:en dan spreek ik van de koude vriesdag die het nu is:liggen er twee te slapen op de salontafel voor de kachel,twee liggen te slapen in de zetel en ééntje ligt boven op m'n bed.Mijn huis is nu hun huis.
Ik vind het in alle geval super dat er toch nog mensen zijn die zich het lot aantrekken van huisloze diertjes,er zouden er zo meer moeten zijn.

Wat een mooi verhaal
Er zouden inderdaad meer mensen moeten zijn die zich het lot v thuisloze dieren aantrekken
En degenen die de beestjes gaan afzetten of hen achterlaten en die betrapt worden zouden veel zwaarder moeten bestraft worden

Bekijk berichtThetrueone, op 30 november 2016 - 11:45, zei:

Beste,

De kittens zullen allemaal gesteriliseerd worden op zes maanden.

De kartonnen dozen zou ik plaatsen binnen een houten hok zodat er zeker geen nattigheid aankan, maar bij extreem vochtige lucht kunnen ze misschien wel klam worden? Ik zoek enkel naar een methode om de moeder terug te lokken naar haar vroegere plekjes toen ze allen rustig samenleefden.

Ik snap waarom je karton zou willen gebruiken maar k zou zelf toch niet t risico willen nemen dat het toch klam zou worden en er iemand zou doodvriezen.
Wat sterilisatie betreft, onze diddl en yoshi waren op hun 5 maand al geslachtsrijp
Geplaatste afbeelding

Thetrueone
Thetrueone
  • 12 berichten

#12 Geplaatst 30 november 2016 - 15:44

Oké, geen karton is de finale beslissing. Wat de indeling van de hokken betreft heb ik nog een vraag. Ik heb drie kleinere hokken die volledig geïsoleerd zijn voor de winter en waarin een fleece deken ligt. Hier maken ze veel gebruik van. Ik heb nog twee grotere hokken dewelke eigenlijk hondenhokken zijn, maar die ik heb laten ombouwen tot een kattenverblijf: kleinere ingang met kattenluik en een bijkomend verdiep voorzien met plank. De kattenluiken (met magneet) heb ik wel voorlopig verwijderd aangezien ik zelf moeite heb om deze open te duwen en ik zie een kitten van vier maanden dit niet doen. In deze hokken heb ik veel stro gelegd en alsdan een groot warm deken erover. Is deze indeling juist of is het beter van verscheidene dekentjes te leggen en de katten zelf een nestje te laten maken? Ik moet natuurlijk altijd rekening houden met het feit dat meerdere katten het verblijf aanslaan.

Bewerkt door Thetrueone, 30 november 2016 - 15:44.

Syntara
Syntara
  • 2.396 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 30 november 2016 - 16:27

Bekijk berichtThetrueone, op 30 november 2016 - 15:44, zei:

Oké, geen karton is de finale beslissing. Wat de indeling van de hokken betreft heb ik nog een vraag. Ik heb drie kleinere hokken die volledig geïsoleerd zijn voor de winter en waarin een fleece deken ligt. Hier maken ze veel gebruik van. Ik heb nog twee grotere hokken dewelke eigenlijk hondenhokken zijn, maar die ik heb laten ombouwen tot een kattenverblijf: kleinere ingang met kattenluik en een bijkomend verdiep voorzien met plank. De kattenluiken (met magneet) heb ik wel voorlopig verwijderd aangezien ik zelf moeite heb om deze open te duwen en ik zie een kitten van vier maanden dit niet doen. In deze hokken heb ik veel stro gelegd en alsdan een groot warm deken erover. Is deze indeling juist of is het beter van verscheidene dekentjes te leggen en de katten zelf een nestje te laten maken? Ik moet natuurlijk altijd rekening houden met het feit dat meerdere katten het verblijf aanslaan.

Ik denk dat je indeling goed is, hoor :)
Wat mij nu ook niet duidelijk is (misschien lees ik erover), staan de schuilplaatsjes die er nu zijn allemaal ongeveer bij elkaar? Of staan ze ook redelijk verspreid door de tuin? Als ze niet verspreid staan, zou je eentje zo ver mogelijk van de andere kunnen zetten zodat de moeder ook wat meer afgelegen kan liggen als ze dat wilt? :)

Thetrueone
Thetrueone
  • 12 berichten

#14 Geplaatst 30 november 2016 - 16:55

Wij hebben eigenlijk een lange tuin rondom het huis en dus niet zo diep, maar een meter of tien denk ik. De hokken staan allemaal redelijk dicht bij elkaar en gedeeltelijk onder een afdak aan de achterkant van het huis. De kleine hokken staan vlak tegen het huis en daarvoor heb ik een groot hok met terras geplaatst dat deze hokken beschermd bij regenval uit het oosten (wat niet zo dikwijls voorkomt). Dan heb ik nog een ander groot hok, maar dit wordt nu gebruikt als springplank door de kittens om op het regendak te komen en mij alzo gade te slaan 's morgens in het washuis wanneer ik het eten voorbereid. Dan heb ik nog een tent achteraan in de tuin, maar deze is ook bezet door de kittens tijdens de dag. Deze tent ligt vol met stro en verscheidene kattenhuizen, bak met dekens en een zetel. In de tuin aan de zijkant heb ik het geitenhok staan. Hier komen de kittens ook af en toe. Dus eerlijk gezegd is er bijna geen enkele ruimte beschikbaar waar de geur van de kittens niet hangt.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#15 Geplaatst 30 november 2016 - 19:03

Bekijk berichtThetrueone, op 30 november 2016 - 15:16, zei:

De moeder binnenlaten 's nachts ligt moeilijk. Ik heb nog andere huisgenoten en we dienen allen over een goede nachtrust te beschikken wegens het werk. Ik heb er wel aan gedacht om eventueel de garage open te laten waar het niet vriest, maar de koude in een garage voelt mij onaangenamer aan dan de koude buiten. Dit klinkt misschien raar, maar zo voel ik het aan.

Ik slaap met 40-tal katten in huis en slaap goed :p hihi (en vaak ook nog één of meerdere in mijn bed)

Misschien slaapplaatsen maken in de garage ? Hier liggen ze supergraag in hun mandje op de pallet met pellets of gewoon het rek met zadeldekjes :p