Spring naar inhoud

- - - - -

Heeft Stewie FIP of niet?

• Log in om te reageren
180 reacties op dit onderwerp
Stewie22
Stewie22
  • 76 berichten

#166 Geplaatst 08 januari 2017 - 15:34

Bekijk berichtmira, op 08 januari 2017 - 15:15, zei:

Ik zou toch zeker ook eens op hcm laten testen vooraleer te laten dekken, want het komt toch wel vaker voor met BKH, het zou heel spijtig zijn moest je poes het hebben om ze een nestje te laten krijgen die het sowieso zouden erven met alle nodige zorgen en hartpijn nadien. Het is niet omdat ze totaal geen symptomen heeft dat ze het niet heeft, ik heb geen raskatten maar had nooit gedacht dat de poezen die nu het voorbije jaar de diagnose hcm kregen, hartproblemen zouden hebben, ze waren ook nooit ziek, aten als de besten en speelden en stoeiden er op los.

Ja indd, we gaan Millow eerst uitgebreid laten onderzoeken bij de da of ze helemaal gezond is. Want willen geen problemen achteraf indd.

DORIS
DORIS
  • 7.690 berichten
  • 4 katten

#167 Geplaatst 08 januari 2017 - 15:50

Het is pas vanaf 2 jaar dat ze een correcte diagnose kunnen stellen in verband met HCM.Een gewone da kan die hartecho niet lezen.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#168 Geplaatst 08 januari 2017 - 16:13

Bekijk berichtDORIS, op 08 januari 2017 - 15:50, zei:

Het is pas vanaf 2 jaar dat ze een correcte diagnose kunnen stellen in verband met HCM.Een gewone da kan die hartecho niet lezen.
oei, pas na 2 jaar? Ik dacht na 1 jaar
Omdat veel cattery's hun poezen laten dekken rond 1 jaar.

DORIS
DORIS
  • 7.690 berichten
  • 4 katten

#169 Geplaatst 08 januari 2017 - 17:21

HCM is de afkorting voor Hypertrofische Cardio Myopathie. Dit is een aandoening van de hartspier, die gekenmerkt wordt door het dikker worden van de hartspier. Deze aandoening kan zowel verkregen zijn (bijvoorbeeld door een te hard werkende schildklier) maar ook erfelijk. De erfelijke vorm van HCM leidt meestal al op jonge leeftijd tot problemen (<2 jaar), maar ook kennen we veel katten die een geleidelijker ziekteverloop hebben (waarbij het pas op middelbare leeftijd wordt vastgesteld). Bij de erfelijke HCM zijn de spiervezels op microscopisch niveau afwijkend en functioneren niet normaal. Uiteindelijk leidt dit tot een gestoorde werking van het hart. Katten kunnen acuut dood neervallen of symptomen ontwikkelen als benauwdheid, slecht eten, vermageren, achterhandsverlamming. Bij de Maine Coon is al redelijk wat onderzoek gedaan en hier lijkt HCM recessief over te erven. Of dit bij andere katten en bij alle Maine Coons zo is, weten we niet. Waarschijnlijk zijn er, in analogie naar de mens, meerdere genen die HCM kunnen veroorzaken.

HCM kan onderkend worden met een echografisch onderzoek. Een negatieve test (normaalbeeld) is helaas geen garantie voor “HCM vrij” zijn. Hoe ouder de kat is bij een test, des te meer waarde heeft een negatieve test. De meeste katten met HCM ontwikkelen dit nl. meestal op jonge leeftijd. Het meest ideale zou dus zijn om ouders, grootouders en overgrootouders te testen. Daarnaast moet zoveel mogelijk sectie gedaan worden bij katten die onverwachts overlijden. Op deze manier moet het mogelijk zijn om bepaalde lijnen in kaart te brengen.

Bij Flair hebben ze het pas na 2 jaar ontdekt.Ervoor was hij verdacht.
HCM is de afkorting voor Hypertrofische Cardio Myopathie. Dit is een aandoening van de hartspier, die gekenmerkt wordt door het dikker worden van de hartspier. Deze aandoening kan zowel verkregen zijn (bijvoorbeeld door een te hard werkende schildklier) maar ook erfelijk. De erfelijke vorm van HCM leidt meestal al op jonge leeftijd tot problemen (<2 jaar), maar ook kennen we veel katten die een geleidelijker ziekteverloop hebben (waarbij het pas op middelbare leeftijd wordt vastgesteld). Bij de erfelijke HCM zijn de spiervezels op microscopisch niveau afwijkend en functioneren niet normaal. Uiteindelijk leidt dit tot een gestoorde werking van het hart. Katten kunnen acuut dood neervallen of symptomen ontwikkelen als benauwdheid, slecht eten, vermageren, achterhandsverlamming. Bij de Maine Coon is al redelijk wat onderzoek gedaan en hier lijkt HCM recessief over te erven. Of dit bij andere katten en bij alle Maine Coons zo is, weten we niet. Waarschijnlijk zijn er, in analogie naar de mens, meerdere genen die HCM kunnen veroorzaken.

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#170 Geplaatst 08 januari 2017 - 17:32

Hcm komt bij heel veel katten voor heb ik de indruk.
ik dacht altijd dat het meest bij de Britten was.
Maar blijkbaar is het bij alle katten, ras of geen ras..
heeft houw Flair dan medicijnen gekregen voor de Hcm

Bekijk berichtDORIS, op 08 januari 2017 - 17:21, zei:

HCM kan onderkend worden met een echografisch onderzoek. Een negatieve test (normaalbeeld) is helaas geen garantie voor “HCM vrij” zijn. Hoe ouder de kat is bij een test, des te meer waarde heeft een negatieve test. De meeste katten met HCM ontwikkelen dit nl. meestal op jonge leeftijd. Het meest ideale zou dus zijn om ouders, grootouders en overgrootouders te testen. Daarnaast moet zoveel mogelijk sectie gedaan worden bij katten die onverwachts overlijden. Op deze manier moet het mogelijk zijn om bepaalde lijnen in kaart te brengen.

Bij Flair hebben ze het pas na 2 jaar ontdekt.Ervoor was hij verdacht.

Stewie22
Stewie22
  • 76 berichten

#171 Geplaatst 08 januari 2017 - 17:54

Bekijk berichtDORIS, op 08 januari 2017 - 15:50, zei:

Ow ok, dan zouden we nog een goeie 4 maanden moeten wachten

DORIS
DORIS
  • 7.690 berichten
  • 4 katten

#172 Geplaatst 08 januari 2017 - 18:41

Er zijn er veel die vroeger beginnen te fokken.De erfelijke HCM kunnen ze meestal vroeger zien,maar ook niet altijd.Flair heeft geen medicatie gehad en hij is onlangs overleden(zestien jaar en half).Niet aan HCM.Zijn nakomelingen zijn op heel jonge leeftijd gestorven.Ik heb Flair gekregen als herplaatser toen hij 8 was.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.014 berichten
  • 1 katten

#173 Geplaatst 08 januari 2017 - 19:10

HCM komt ook bij Sphynxen veel voor. Mijn Sierra haar oom had HCM. Wij laten haar jaarlijks screenen door een echo bij een dierenkliniek. Ze is nu 11 en al even uit de gevarenzone, maar we blijven haar scannen. Bij ons kijken ze dan ineens naar de nieren en lever. Maar ik hoor het meer en meer, bij rassen en raslozen. Beter checken om later mogelijk leed te voorkomen, bedenk wel dat op 2 jaar HCM vrij niet betekent permanent vrij, het kan altijd opduiken op elke leeftijd. Je kan ook in de stamboom checken in de HCM databank of er voorouders verdacht zijn.
Geplaatste afbeelding

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.141 berichten
  • 4 katten

#174 Geplaatst 10 januari 2017 - 10:20

Ook de PKD mis is hier.

Zowel HCM als PKD bij een erkend radioloog die er voor gestudeerd heeft.
En de Fiv/Felv en Bloedgroepbepaling.

Maar heel eerlijk?
Afgaande van de foto die je postte; vind ik haar veelste mager om een nest te krijgen.
Met wat ongeluk krijgt ze een nest vn 7 kittens; en hoe ze er nu uitziet; dat overleefd ze nooit.
Daarnaast behoort een fokker bij te dragen aan rasverbetering.
Dan moet je wel een erggggg goede kater zien te vinden die de minpuntjes van je poes kan rechttrekken bij de kittens ervan...

En overleg even met de fokker waar jou poes vandaan komt; ik zou als fokker pislink zijn als er ongevraagd mee gefokt word.
want; niet elke kat is geschikt...

Beetje hard wat ik typ, maar dat kun je verwachten...
Goede cattery's proberen bij te dragen aan het ras en dat word verpest door mensen die zomaar 2 katten op elkaar willen zetten zonder verdere kennis daarvan..

Bewerkt door Tripkippiej, 10 januari 2017 - 10:22.

Stewie22
Stewie22
  • 76 berichten

#175 Geplaatst 11 januari 2017 - 18:21

We zijn bij de da geweest en Millow is kerngezond. Wel vermoed de da dat Millow een kruising is van een britse korthaar/blauwe rus, en dat verklaard waarom ze niet opgezet is. Maar ze kan perfect gedekt worden binnen een aantal maanden mits we de juiste kater vinden voor haar. Na het eerste nestje word Millow ook gesteriliseerd want we gaan niet broodfokken met haar zoals sommige hier denken.

Maar we gaan nog even wachten.

Tripkippiej
Tripkippiej

Snoezigste nestje van 2016

• 3.141 berichten
  • 4 katten

#176 Geplaatst 11 januari 2017 - 18:29

Zonder stamboom ga je bij goede cattery's sowieso niet aan kunnen kloppen.
het verhaal van HMC/PKD , Fiv/Felv en Bloedgroep blijft hetzelfde; kruising of niet...

Vergeet je niet dat je ook al particulier alle kittens verplicht gecastreerd en gesteriliseerd en gechipt/geregistreerd moet laten verhuizen?

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#177 Geplaatst 11 januari 2017 - 18:29

Bekijk berichtStewie22, op 11 januari 2017 - 18:21, zei:

We zijn bij de da geweest en Millow is kerngezond. Wel vermoed de da dat Millow een kruising is van een britse korthaar/blauwe rus, en dat verklaard waarom ze niet opgezet is. Maar ze kan perfect gedekt worden binnen een aantal maanden mits we de juiste kater vinden voor haar. Na het eerste nestje word Millow ook gesteriliseerd want we gaan niet broodfokken met haar zoals sommige hier denken.

Maar we gaan nog even wachten.
ik wou nog zeggen dat ze meer op een blauwe rus lijkt ;)

Stewie22
Stewie22
  • 76 berichten

#178 Geplaatst 11 januari 2017 - 18:55

Bekijk berichtTripkippiej, op 11 januari 2017 - 18:29, zei:

Zonder stamboom ga je bij goede cattery's sowieso niet aan kunnen kloppen.
het verhaal van HMC/PKD , Fiv/Felv en Bloedgroep blijft hetzelfde; kruising of niet...

Vergeet je niet dat je ook al particulier alle kittens verplicht gecastreerd en gesteriliseerd en gechipt/geregistreerd moet laten verhuizen?

Zijn we van op de hoogte indd, maar toch bedankt voor alle uitleg

Bekijk berichtlilymaya, op 11 januari 2017 - 18:29, zei:

ik wou nog zeggen dat ze meer op een blauwe rus lijkt ;)

Ze heeft inderdaad veel van een blauwe rus weg, das nu het nadeel dat we geen stamboom hebben meekregen van Millow. Niet dat ik het erg vind, want persoonlijk vind ik blauwe russen ook niet mis.

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#179 Geplaatst 11 januari 2017 - 19:01

Bekijk berichtStewie22, op 11 januari 2017 - 18:55, zei:

Zijn we van op de hoogte indd, maar toch bedankt voor alle uitleg

Ze heeft inderdaad veel van een blauwe rus weg, das nu het nadeel dat we geen stamboom hebben meekregen van Millow. Niet dat ik het erg vind, want persoonlijk vind ik blauwe russen ook niet mis.
Die zijn zéker  ook mooi :)

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.680 berichten
  • 4 katten

#180 Geplaatst 12 januari 2017 - 13:56

Bekijk berichtStewie22, op 11 januari 2017 - 18:55, zei:

Technisch gezien is ze geen raskat als je geen stamboom hebt.
Want dan kunnen er verschillende rassen in gekruist zitten.

Je kan de kittens dus ook niet verkopen als 'Brits Korthaar' of 'blauwe rus' want je kan dat niet bewijzen.

Het zal dan ook supermoeilijk zijn om een dekkater te vinden, want een goede fokker laat die niet op een kat zonder stamboom zitten.

Bewerkt door Evyke81, 12 januari 2017 - 14:00.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com