Spring naar inhoud

- - - - -

speelse kat

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
lotte.poef
lotte.poef
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 02 december 2016 - 10:55

Hallo!

Wij hebben 2 kitten van iets meer van ongeveer 1,5 jaar oud.

Onze kattin is heel speels, maar tot het irritante en stoute toe. Ze hangt in alle decoratie en gordijnen dat je je maar kan inbeelden, 's nachts krabt ze de hele tijd aan de deur van de hal, omdat ze niet vanachter mogen wanneer we slapen (is steeds zo geweest). Zelf de kledij aan het droogrek moet eraan geloven (al verschilende stukken mogen weggooien).

We zijn beetje ten einde raad. Wanneer ze en paar maand oud was heeft ze haar pootje gebroken en 6 weken in een bench moeten verblijven, wanneer we thuis waren mocht ze bij ons komen liggen, zodat ze toch niet heel de tijd in die kooi moest spenderen. We denken dat haar gedrag misschien een gevolg hiervan is.

Hoe dan ook, we zouden ze graag wat braver krijgen, zoals haar broer. Af en toe iets uitsteken hoort er natuurlijk bij, maar dat is dagelijks meerdere keren. Hebben de gebruikelijke zaken al geprobeer (waterverstuiver als ze iets fout doet en "straffen", ze weet goed genoeg dat ze mis is, want we moeten maar met de vinger wijzen en ze is ineens braaf-voor 5 minunten)

Zijn er nog dingen die we kunnen proberen?

lilymaya
lilymaya
  • 7.318 berichten

#2 Geplaatst 02 december 2016 - 11:24

Ik denk niet dat je dat" stout" mag noemen.
Katten doen dat soms ook om aandacht te krijgen.
Hier zit er ook eentje tussen die vanalles doe wat " niet mag" :lachen:  ik noem het gewoon een deugniet...
ik vind  sommige dingen die ze doet  ook niet zo leuk, maar het is en blijft een kat he
ik zeg nee als ze iets doen wat niet mag bij 3 van mijn katten werkt dat, maar de andere trekt er zich niets van aan :trance:

Carowlina
Carowlina

Mooiste (half)langharige HTK/kruising 2016

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 02 december 2016 - 12:11

Veel spelen en veel afwisselen qua aanbod van speelgoed.
Zo is er elke keer iets 'nieuw'. Iets wat altijd blijft staan gaat vervelen. Door af en toe af te wisselen blijft het vaak interessant.
Is er ook voldoende krabgelegenheid (ook vooral in de hoogte, katten zitten heel graag hoog)?

Straffen is iets wat bij een kat niet helpt. Dat kan je dus beter laten ;)
Afleiden is beter :)

lotte.poef
lotte.poef
  • 2 berichten

#4 Geplaatst 02 december 2016 - 12:32

Ja hoor. Geen krabpaal, maar een heel krabcomplex :) 1m80 op 1m50 dat je in de lengte of in een hoek kan zetten.
Afleiden hebben we ook al geprobeerd.
Maar als ze s avonds begint te janken als we gaan slapen of wanneer we wakker worden s nachts (de meest onmogelijk uren) omdat ze weereens aan de deur krabt, kunnen we niet veel afleiden natuurlijk...
En ja, je kan het deugniet noemen, maar het is al maanden aan een stuk elke nacht... Als ik elke nacht te pas en onpas wilde opstaan, waren we wel al aan kinderen begonnen :p

lilymaya
lilymaya
  • 7.318 berichten

#5 Geplaatst 02 december 2016 - 13:02

Kattenspeeltjes zijn idd heel goed :cat
ook veel mee spelen met hengeltjes ed.. dat ze s avonds moe is, slaapt ze misschien meer en laat ze jullie s nachts wel slapen :cat

Carowlina
Carowlina

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 02 december 2016 - 15:00

Leuk, zo'n heel complex! :)
Hier heb ik 1 grote paal en enkele kleinere palen, verspreid over de ruimte.

Heb je de mogelijkheid ervoor te zorgen dat ze niet aan jullie deur kan komen krabben?
Opsluiten ergens in de keuken of living voor 's nachts?

Ik kan goed verstaan dat dit iets héél vervelend is.

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.537 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 02 december 2016 - 20:35

Je kan ook iets tegen die deur hangen, zodat die niet beschadigd wordt en waar zij niet graag tegen krabt. Maar ik laat onze wildebras altijd met een aluminiumballetje spelen. Daar is ze zo wild van, dat ze na 5 minuten uitgeput is. Je kan ook tegen haar zeggen "slaap" als je gaat slapen. Na een tijdje weten ze dan dat jij niet beschikbaar bent. Of de kat op het kattenkasteel zetten en en "mand" zeggen en je duwt haar zachtjes in de mand. Mijn katten verstaan het toch, na een tijdje. Katten kunnen een beperkt aantal woorden gewoon verstaan. Je moet ze wel duidelijk en dominant uitspreken, met steeds dezelfde toon, dan verstaan ze het wel.
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#8 Geplaatst 02 december 2016 - 22:29

Voor het slapen gaan flink spelen met hengeltje of beter nog,laser lampje,wordt ze lekker moe,daarna voeren,dan willen ze meestal wel slapen.dit werkt niet als ze heel de dag kan eten natuurlijk.
En anders rechthoekig lage bak met klein laagje water vullen (hoeft echt maar voor natte pootjes,dus 1of 2 cm)en voor de deur zetten,dus als je de deur dichttrekt deze zo strak mogelijk tegen de deur aan trekken,dan kan ze alleen aan de deur krabben als ze bereid is natte pootjes te halen.(zouden mijn katten juist heel grappig vinden,dus werkt ook niet bij iedere kat)

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.676 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 03 december 2016 - 09:44

Bekijk berichtlotte.poef, op 02 december 2016 - 12:32, zei:

Ja hoor. Geen krabpaal, maar een heel krabcomplex :) 1m80 op 1m50 dat je in de lengte of in een hoek kan zetten.
Afleiden hebben we ook al geprobeerd.
Maar als ze s avonds begint te janken als we gaan slapen of wanneer we wakker worden s nachts (de meest onmogelijk uren) omdat ze weereens aan de deur krabt, kunnen we niet veel afleiden natuurlijk...
En ja, je kan het deugniet noemen, maar het is al maanden aan een stuk elke nacht... Als ik elke nacht te pas en onpas wilde opstaan, waren we wel al aan kinderen begonnen :p

Zo'n krabkasteel klinkt leuk, maar technisch gezien is het vaak niet eens geschikt voor katten.
Een kat wil zich bij het krabben nl kunnen uitrekken.
Palen als deze:
Geplaatste afbeelding
zijn dus eigenlijk ongeschikt.
NERGENS kan een kat zich goed uitrekken zonder gestoord te worden door een mandje of een plankje.
Gemakkelijkheidhalve kiezen ze dan voor een zetel, of deurstijlen.

Krabben is ook het verspreiden van geurvlaggen.  Je paal dus ergens in een hoekje zetten heeft weinig zin.
Best op een plaats waar veel passage is (deuren en zetels)
Dit hoeft niet omvangrijk te zijn, zoiets kan ook perfect:
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Het slopen kan je oplossen (of toch verminderen) door je kat 's avonds bezig te houden.
's avonds geef je ze bvb eten door gewoon brokjes weg te gooien.
Voor elk brokje moet hij werken.  

Na een half uur 'eten' op die manier zal ze al aardig wat energie kwijt zijn.
Geef daarna de rest van het eten in voerpuzzels.
Je kan die zelf maken met wcpapierrolletjes bvb in een schoendoos
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Of eentje kopen
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Een kat jaagt normaal 's nachts.  Je geeft hen dus best iets om zich mee bezig te houden.
Hoe meer je ze kan bezig houden met 'goede' dingen, hoe minder ze je huis slopen

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Carowlina
Carowlina

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 03 december 2016 - 09:58

Niet geschikt zou ik niet durven zeggen hé Evy.
Ik heb ook zo ene hele grote. Ideaal om in grote vaart zo in te racen, vinden ze hier super leuk :) Ze slapen daar ook altijd op.
Maar ik heb er dan ook nog enkele met 1 enkele stam, waar ze dan inderdaad echt degelijk aan kunnen krabben, lekker languit.
Ideale combinatie.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.676 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 03 december 2016 - 10:09

Bekijk berichtCarowlina, op 03 december 2016 - 09:58, zei:

Niet geschikt zou ik niet durven zeggen hé Evy.
Ik heb ook zo ene hele grote. Ideaal om in grote vaart zo in te racen, vinden ze hier super leuk :) Ze slapen daar ook altijd op.
Maar ik heb er dan ook nog enkele met 1 enkele stam, waar ze dan inderdaad echt degelijk aan kunnen krabben, lekker languit.
Ideale combinatie.

Met de problemen die zich hier voordien, is die niet geschikt, ik zal't zo zeggen ;)
Mijn pa heeft bvb geen krabpaal in huis.
En die kat krabt ook nergens aan.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Carowlina
Carowlina

• 8.178 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 03 december 2016 - 10:20

Da zou hier nie waar zijn vrees ik.

DORIS
DORIS
  • 7.684 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 03 december 2016 - 20:06

Ik heb enkel krabtonnen.Ze hebben dat liever.Mss is jouw katje nog aan't "puberen".
Heel veel spelen met de kat helpt.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.537 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 04 december 2016 - 19:09

Een lange krabpaal van een dikke meter hoog, met een stevige plank onder. Dat is wat ze hier het liefste hebben. Als Lexy daar eens aan gaat hangen met zijn 5,5 kilo, dan moet die wel stevig staan. Hij "bokst" er bijna op, zo hevig gaat hij te keer aan die paal. Maar ze hebben hier ook nog veel plaatsen waar ze kunnen liggen. 2 hangmatten aan de centrale verwarming, waar die paal voor staat, zodat ze via die paal ook in die hangmatten kunnen kruipen. Dan hebben ze nog een kattenkasteel waar ze op kunnen spelen en liggen, want boven heb ik 2 kartonnen mandjes gelegd en in de keuken staat nog een plastieken doos met een kussen in, waar Sienna altijd in gaat liggen, omdat ze zich daar veilig voelt voor Butler en dicht bij mij kan liggen. Sienna is zo'n super actieve kattin (een tricolore, die zijn meestal nogal actief). Voor haar heb ik speciaal een voederbal gekocht, waar hun eten juist door kan, als ze met de bal rollen. Ze gebruiken het alle drie. Anders kunnen ze eten halen uit de eettoren, die altijd goed gevuld is. Elke avond gooien we ook brokjes naar Sienna. Ze kent dat al en als ze zo'n brokje vast heeft, dan shot ze er nog eens mee, zodat die verder vliegt en zij ermee kan "voetballen". En met het aluminium balletje speelt ze ook heel graag, of met een stukje plastiek om geldstukken bijeen te doen. Daar kan ze zich uren mee amuseren, tot ze uitgeput op de mat gaat liggen. Het kattenkasteel op de oudere foto is nog zonder de kartonnen mandjes.

Bijgevoegde thumbnails

• eetbal.jpg
  • eettoren.jpg
  • kartonnen mand.jpg
  • langh & Lexy kasteel.jpg

Bewerkt door Elma, 04 december 2016 - 19:12.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding