Spring naar inhoud

- - - - -

Felv tests

• Log in om te reageren
2 reacties op dit onderwerp
Happy4
Happy4
  • 1 berichten

#1 Geplaatst 06 december 2016 - 14:58

Hallo
Ik ben nieuw op dit forum en zou graag jullie mening horen ivm felv testen.
Zes weken geleden werd onze kat ziek. Happy had moeite met darmtransit en verloor 1.5kg op korte tijd (8 naar 6.5kg). Uiteindelijk besliste de DA onder narcose de stoelgang te verwijderen nadat enkele lavementen niet hadden geholpen. Happy was zeer zwak , had geen eetlust meer, ingevallen ogen, had duidelijk pijn.
Uiteindelijk wees een snap test uit dat happy FELV had (volgens de DA was het na enkele seconden duidelijk op de snap test). Happy bleef twee nachten bij de DA aan de serum. De DA gaf happy een levensverwachting van 2 dagen tot een week of zo... Daarna zijn we hem gaan terughalen en zo goed en zo slecht mogelijk verzorgd.
Uiteindelijk na een week begon Happy terug goed te eten, geen pijn meer, ogen ok etc. Hij is nu terug 7.8kg en terug de oude. Omdat we toch onze twijfels hadden ivm de test hebben we vorige week terug  een snap test en een PCR test laten doen in een lab. Het bizarre is dat de snap test nu negatief was maar de PCR test positief. In het labo hebben ze hier geen verklaring voor en de DA ook niet. Ik heb een beetje onderzoek gedaan en nu blijken PCR tests ook niet 100% te zijn...
We zijn nu echter een beetje einde raad... heeft hij nu felv of niet.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er testen die een absoluut 100% resultaat geven?
Alvast bedankt bij voorbaat

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#2 Geplaatst 06 december 2016 - 18:19

Volgens mij is de PCR nauwkeuriger dan de snaptests...
Helaas heb je met iedere test wel "vals positieve" en "vals negatieve" resultaten...

Aangezien ze terug goed is, wat met leucose normaal niet het feit zou zijn... Denk ik dat ze het niet heeft..

mira
mira
  • 307 berichten
  • 10 katten

#3 Geplaatst 06 december 2016 - 18:56

Een kitten van mij werd in 2000 positief getest op fiv (kattenaids), had koorts en lag er lusteloos bij, was ook afgevallen, na paar maanden van om de 3 weken kuur antibiotica en tussenin weer koorts, kwam kitten er bovenop en groeide uit tot een kat van 7.5 kg, zoveel jaar later toen ze ziek werd op 11 jaar deed een andere dierenarts opnieuw een test omdat hij niet wou geloven dat de poes aids had, wel geen snaptest maar via labo, Western Blot test, is enige die betrouwbaar is voor fiv en ja: die was negatief, zovele jaren in de waan geweest dat Lola fiv had... weet niet hoe het met felv of leucose is of daar ook een andere test voor bestaat maar de snaptest is idd dikwijls vals positief, denk ook niet dat je poes leucose zal hebben gezien ze zich toch weer heeft herpakt.