Spring naar inhoud

- - - - -

Kat allergisch voor hamster?

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
jacob
jacob
  • 813 berichten
  • 5 katten

#1 Geplaatst 07 januari 2017 - 16:25

We hebben sinds een aantal weken een hamstertje maar nu blijkt een van de coontjes hevige jeuk en schilftertjes te hebben sindsdien.
Kan en kat allergisch zijn aan de hamster of zou het eventueel hooi/zaagsel zijn dat problemen geeft?

Mel's Bengels
Mel's Bengels
  • 178 berichten
  • 9 katten

#2 Geplaatst 08 januari 2017 - 13:25

En je hebt uitgesloten dat de hamster geen "beestjes" heeft meegebracht ?

Katten kunnen jammer genoeg aan veel allergisch zijn .
MelsBengals

Syntara
Syntara
  • 2.403 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 08 januari 2017 - 19:36

Ik denk zelf dat het eerder het zaagsel zal zijn. Bij hamsters zelf veroorzaakt dat ook vaak een allergie of huidproblemen. Ook zijn er veel mensen die last hebben van allergie door het stof van het zaagsel. In theorie kan je ook wel allergisch zijn aan hamsters (en ik denk dat dat bij de kat dus ook wel zal kunnen), maar ik zou zeker eerst aan de bodembedekking denken. Zelf ben ik daar ook allergisch voor en wat bij mij heel goed werkt is een combinatie van Carefresh en Safebed (allebei van Zooplus).
Carefresh absorbeert beter, maar door de combinatie met Safebed kunnen ze er beter gangen in maken. Ook is Carefresh duurder dan Safebed en bij een geschikte kooi heb je al snel enkele pakken Carefresh nodig wat redelijk duur wordt, dus vandaar dat ik de combinatie van de twee heel handig vind :) .

Misschien heb je je al goed ingelezen, maar ik kom helaas enorm veel mensen tegen die hun hamsters veel te klein houden en in volledig ongeschikte kooien waardoor de hamsters erg gefrustreerd en verveeld raken (tralieknagen, stereotiep gedrag, agressie,..) . Dus als je wilt, kun je ook altijd eens kijken op de facebookpagina van onze hamsteropvang (link in mijn onderschrift). Bij de notities op die pagina staat heel wat informatie :)

Ephiny
Ephiny
  • 3.874 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 08 januari 2017 - 20:43

Bekijk berichtSyntara, op 08 januari 2017 - 19:36, zei:

Ik denk zelf dat het eerder het zaagsel zal zijn. Bij hamsters zelf veroorzaakt dat ook vaak een allergie of huidproblemen. Ook zijn er veel mensen die last hebben van allergie door het stof van het zaagsel. In theorie kan je ook wel allergisch zijn aan hamsters (en ik denk dat dat bij de kat dus ook wel zal kunnen), maar ik zou zeker eerst aan de bodembedekking denken. Zelf ben ik daar ook allergisch voor en wat bij mij heel goed werkt is een combinatie van Carefresh en Safebed (allebei van Zooplus).
Carefresh absorbeert beter, maar door de combinatie met Safebed kunnen ze er beter gangen in maken. Ook is Carefresh duurder dan Safebed en bij een geschikte kooi heb je al snel enkele pakken Carefresh nodig wat redelijk duur wordt, dus vandaar dat ik de combinatie van de twee heel handig vind :) .

Misschien heb je je al goed ingelezen, maar ik kom helaas enorm veel mensen tegen die hun hamsters veel te klein houden en in volledig ongeschikte kooien waardoor de hamsters erg gefrustreerd en verveeld raken (tralieknagen, stereotiep gedrag, agressie,..) . Dus als je wilt, kun je ook altijd eens kijken op de facebookpagina van onze hamsteropvang (link in mijn onderschrift). Bij de notities op die pagina staat heel wat informatie :)

Ben jij dan niet diegene die De knabbelaar 'overneemt'?
Dacht dat ik daar iets van gelezen had op facebook én volgens mij op Beestenfeest ook.

On topic denk ik dat het idd eerder aan de bodembedekking zal liggen. Heb het zelf ook meegemaakt met muisjes die allergisch waren aan zaagsel.

Ik gebruik nu voor de hamsters hennepvezel en carefresh, samen met hooi. De hennep kan je ook bij Zooplus kopen, maar is een stuk goedkoper bij bv Drdknaagdierwinkel.be.

Maar om zeker te zijn, zou ik mss toch eerst eens bij je da langsgaan om te kijken of het wel een allergie is. Het zou bv toeval kunnen zijn en dat je kat van iets anders last heeft.
Those who don't believe in magic, will never find it

Syntara
Syntara
  • 2.403 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 09 januari 2017 - 13:03

Bekijk berichtEphiny, op 08 januari 2017 - 20:43, zei:

Ben jij dan niet diegene die De knabbelaar 'overneemt'?
Dacht dat ik daar iets van gelezen had op facebook én volgens mij op Beestenfeest ook.

De Knabbelaar is nu eerder opgesplitst in enkele andere opvangen, dus het is niet dat hamsteropvang Nona echt De Knabbelaar overneemt. Enkele mensen die bij De Knabbelaar hoorden, zijn een eigen opvang begonnen ( De Kleine Knager, Het Knaagtandje (al is dat vooral konijnen volgens mij) en dan Nona) en andere mensen zijn nu medewerker geworden bij opvang Hakuna Matata. Hamsteropvang Nona is dus ook opgericht door enkele medewerkers van De Knabbelaar die ik ook al kende en ik heb dan aangeboden om te helpen. De opvang is zeker niet van mij, maar ik help wel :)

Bewerkt door Syntara, 09 januari 2017 - 13:06.