Spring naar inhoud

- - - - -

Temperatuur binnen nu in de winter

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Rita2016
Rita2016
  • 18 berichten

#1 Geplaatst 16 januari 2017 - 08:47

Hallo,

ik ben er al wat van gaan opzoeken op internet, maar vind het toch beter om het hier aan jullie kattenliefhebbers, te vragen.
Als ik thuis ben, staat de verwarming nu in de winter natuurlijk goed hoog, maar : ik weet niet goed hoe hoog of laag ik de verwarming mag zetten als ik ganse dagen werken ben en mijn kattin blijft de ganse dag binnen ?? Normaal gezien, bij mijn vorige kat (die in mei 2016 overleden is), zette ik de verwarming op 17 of 18° omdat die de ganse dag op mijn bed lag, op een dik warm deken, ofwel in de zetel waar ook een dik deken lag. Deze kattin doet dat niet, op mijn bed gaan liggen als ik er niet ben en ik heb al met zovele truukjes geprobeerd om haar in de zetel te krijgen, op het warme dekentje, maar ze wil niet.

Ik wil niet dat ze het koud heeft als ik er niet ben, maar : ik wil ook zomaar geen verwarming voor niks laten branden, dus : hier mijn vraag : hoe warm moet het binnen zijn als een kat de ganse dag binnen is, nu dat het winter is en nu zeker dat ze deze week zo koud geven ? ik weet het echt niet. Iedereen zegt mij dat ik gek ben om voor een kat de verwarming bvb op 20° te zetten en ja, ik weet het, ik zou een beetje zuiniger moeten zijn op mijn verwarming (ik ben alleenstaande en werk maar 3 dagen per week), maar : ik weet niet goed welke temperatuur ik moet zetten als ik 's morgens vertrek.

Graag wat reacties, ik ga ze misschien deze avond pas zien maar kan misschien onder mijn middagpauze op het werk al eens komen piepen.

Bedankt !!

Rita

lilymaya
lilymaya
  • 7.962 berichten

#2 Geplaatst 16 januari 2017 - 09:01

Ik denk echt niet dat je de verwarming moet opzetten voor je kat.
tenzij het een sphynx  is.
Katten hebben een dikke vacht en kunnen wel wat hebben hoor.
16 graden is zéker  ok

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#3 Geplaatst 16 januari 2017 - 09:43

Mijn ouders zijn heel de dag thuis (gepensioneerd), dus heel de dag staat de verwarming op 21.
Geplaatste afbeelding

Ephiny
Ephiny
  • 4.874 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 16 januari 2017 - 09:52

Hier staat de verwarming ook altijd op 20graden, maar alleen omdat als ik de thermostaat verzet, de boiler afslaat (ja, er moet iets aan gedaan worden, maar voorlopig lukt het zo ook wel).

Mocht ik een deftig werkende verwarming hebben, dan zou ik het overdag ook op een graad of 18 zetten wss. Mss zelfs iets minder.
Geen zorgen om maken, als ze het koud hebben, zoeken ze echt wel een warmer plekje op.
Those who don't believe in magic, will never find it

Kaprice
Kaprice
  • 4.959 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 16 januari 2017 - 10:25

Hier is die snachts geprogrammeerd op 15°, en als ik buitenshuis ga voor langere periode, shoppen ofzo, dan zet ik die ook op nachtregime
Dan is het tss de 20 en 15° minimum in huis…

Kdenk niet dat katten binnenshuis makkelijk last hebben van de kou, want hier heb ik een krabpaal voor het grote raam in de living staan, en daar voel je toch de kou die van het raam afkomt met deze vriestemperaturen, en toch liggen ze er regelmatig op…
Volgens mij hebben ze eerder last van de hitte dan van de kou!

Als je een ganse dag werken bent, zou ik het inderdaad wat overdreven vinden om te stoken tot 20°, zeker nù de energiekost àl zo hoog is  :trance:
Of je moet zieke dieren hebben of oude seniortjes die wat extra verwenning kunnen gebruiken, en natuurlijk ook de bloterikskes die geen pelsen frakske aan hebben  :paw

Bewerkt door Kaprice, 16 januari 2017 - 10:26.

liange
liange
  • 2.395 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 16 januari 2017 - 13:41

Hier dag in dag uit 21 gr vergeten het steeds te minderen

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#7 Geplaatst 16 januari 2017 - 17:47

Hier overdag een 18° ongeveer. Ik zet die af voor ik ga slapen en terug aan als ik thuis kom. Ik heb ze nog niet weten klagen.
Katten hebben ook hun fels om zich warm te houden en desnoods kunnen ze wel ergens in of onder slapen.

azrael
azrael
  • 442 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 18 januari 2017 - 17:23

Dieren passen zich vrij goed aan hun omgevingstemperatuur aan. Hun vacht stelt zich er ook naar. Zolang ze in goede gezondheid zijn en voldoende eten en drinken hebben is er meestal geen probleem. Uiteraard moeten ze de tijd krijgen zich aan te passen. Dus als uw verwarming bij afwezigheid altijd uit staat, en de temperatuur dus met het komen van de winter geleidelijk aan daalde bij uw afwezigheid, dan is er geen probleem. Als de temperatuur contstant op 21° of meer wordt gehouden en dan plots van de ene dag op de andere wordt de verwarming uit gezet bij afwezigheid waardoor de temperatuur daalt naar 16°, dan heeft het dier geen tijd gehad hieraan te wennen en zal het zeker kou hebben.
Hetzelfde geldt voor dieren die nog op de weide staan. Paarden of schapen bvb kunnen de temperaturen van dezer dagen zonder probleem aan, op voorwaarde dat ze in goede gezondheid zijn en voldoende eten en drinken hebben en dat ze continu op de weide gelopen hebben en dus hebben kunnen wennen aan deze temperaturen. Als je een paard de hele herfst zou binnen houden in een warme stal en je zet het nu plots op de weide, dan krijg je problemen...