Spring naar inhoud

- - - - -

spiraaltje

• Log in om te reageren
25 reacties op dit onderwerp
Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 27 januari 2017 - 08:39

Even een vraagje,
Heeft er iemand ervaring met een spiraaltje als anticonceptie middel?

Ik heb altijd de pil genomen tot 3 jaar geleden, dan heeft mn man zich laten steriliseren dus ben ik volledig gestopt met de pil.
Toen ik de pil nam ben ik verschillende keren moeten veranderen omdat ik tijdens de eerste 2 dagen van mn maandstonden migraine kreeg. Uiteindelijk nam ik de pil met de laagste dosering hormonen maar na een half jaar ofzo kreeg ik weer hoofdpijnen.
Na het stoppen met de pil ben ik 2,5 jaar migraine vrij geweest (tijdens mn regels) maar nu wordt het precies alleen maar erger. Zware migraine, 2-3 dagen aan een stuk, overgeven, duizelig, ...
En ik vroeg me af of dit te verhelpen is met een staafje in de arm of een spiraaltje? Of dat het dan ook gewoon kwestie van tijd (gewennig) is vooraleer ik weer met dzelfde problematiek zit?

Iemand die er ervaring mee heeft?
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 27 januari 2017 - 08:42

Ik heb een tijd terug ook elke keer als ik mn maandstonden had last gehad van hormonale migraine. Ik neem mn pil al sinds mn 16 en dat kwam plots. De dokter wist niet zeker of dat met mn pil te maken had, ik heb al een heel lichte. Ze zei dat de enige optie medicatie was. Nu vreemd genoeg een maand of 2 na dat ik dat gaan vragen ben is dat plots vanzelf weer gestopt. Ik heb daar zeker een jaar last van gehad en nu niet meer.
Geplaatste afbeelding

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 27 januari 2017 - 08:45

Ik neem nu brufen forte 600 4x per dag en dat helpt niet echt. Mag van mn dokter geen dafalgan meer nemen omdat dat te licht is. Maar verder stelde hj helemaal niets voor. Dat zit in de familie, tja ...
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 27 januari 2017 - 08:53

Bekijk berichtSteffie_G, op 27 januari 2017 - 08:45, zei:

Ik neem nu brufen forte 600 4x per dag en dat helpt niet echt. Mag van mn dokter geen dafalgan meer nemen omdat dat te licht is. Maar verder stelde hj helemaal niets voor. Dat zit in de familie, tja ...
Zij stelde een soort migraine medicatie voor maar dan specifiek voor hormonaal gerelateerde migraine. Bij mij begon dat altijd 2 dagen na het stoppen met mn pil (als ze er door kwamen dus) tot ik mn pil terug nam. Bij het nemen van mn pil was dat echt direct weg. Probleem met die medicatie was dat je dat 3 weken geloof ik voor je stopweek moet beginnen nemen. Daarom heb ik dat niet gedaan want ja... 3 weker er voor is dus eigenlijk zowat constant dat nemen. Ook bestond dat niet in kleine dozen maar moest ik meteen een groot pak kopen.

Bewerkt door Eibhlin, 27 januari 2017 - 08:54.

Geplaatste afbeelding

Seabert
Seabert
  • 4.653 berichten

#5 Geplaatst 27 januari 2017 - 08:58

Hier ook een steriele man. Ik was de eerste tijd daarna ook gestopt met de pil maar wegens;

- héél erg onregelmatig
- heel lange en hevige bloedingen
- hééééél humeurig :s
- vreetbuien
- erge buikkrampen

Ben ik dan toch maar weer de pil gaan slikken.
Op aanraden van de huisarts + gyneacoloog ben ik een groot half jaar geleden overgeschakeld op een spiraal.
Sindsdien zijn mijn regels nog 2X doorgekomen of zo maar nu toch al een maand of 3 "bezoekloos" - schijnt normaal te zijn :d .
En dus ook geen vervelende bijwerkingen meer, maar die had ik tijdens het pilgebruik ook niet. De reden om van de pil naar spiraal over te schakelen had daar niets mee te maken bij mij maar met ouder worden :o . Dan heb je kans op hersenbloedingen als je de pil lang gebruikt.

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 27 januari 2017 - 09:01

Bekijk berichtSeabert, op 27 januari 2017 - 08:58, zei:

Hier ook een steriele man. Ik was de eerste tijd daarna ook gestopt met de pil maar wegens;

- héél erg onregelmatig
- heel lange en hevige bloedingen
- hééééél humeurig :s
- vreetbuien
- erge buikkrampen

Ben ik dan toch maar weer de pil gaan slikken.
Op aanraden van de huisarts + gyneacoloog ben ik een groot half jaar geleden overgeschakeld op een spiraal.
Sindsdien zijn mijn regels nog 2X doorgekomen of zo maar nu toch al een maand of 3 "bezoekloos" - schijnt normaal te zijn :d .
En dus ook geen vervelende bijwerkingen meer, maar die had ik tijdens het pilgebruik ook niet. De reden om van de pil naar spiraal over te schakelen had daar niets mee te maken bij mij maar met ouder worden :o . Dan heb je kans op hersenbloedingen als je de pil lang gebruikt.

Ja mn ma zei me dat ook onlangs dat ik beter kan stoppen bla bla omdat ik nu toch al bijna 4 jaar single ben. Maar ik heb schrik voor dus inderdaad die problemen die ja mogelijks kan krijgen als je ze niet pakt. Mn grootvader is gestorven aan een hersenbloeding en mn grootmoeder heeft eens een herseninfarct gehad. Daarom zou ik die volgens mn ma niet TE lang mogen nemen.
Geplaatste afbeelding

Seabert
Seabert
  • 4.653 berichten

#7 Geplaatst 27 januari 2017 - 09:20

Bekijk berichtEibhlin, op 27 januari 2017 - 09:01, zei:

Mn grootvader is gestorven aan een hersenbloeding en mn grootmoeder heeft eens een herseninfarct gehad. Daarom zou ik die volgens mn ma niet TE lang mogen nemen.

Het is als je ouder wordt, rookt, in de familie,... Dat je in de risicogroep valt. Kunnen nog een paar dingen zijn maar die ontgaan mij nu...
Het is alleen het ouder worden dat geldt voor mij,  maar ik ken ook een paar mensen (mijn leeftijd) die een hersenbloeding hebben gehad en ja, dan krijg je daar toch schrik van...
En uiteindelijk is het wel makkelijk ook dat je aan die pil niet moet denken. Ik vergat dat nogal eens en bij mij was het dan meteen een fameuze bloeding van minimum een week. Ook de pil doornemen lukte niet bij mij, ze vonden mij toch... :louche: .

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.601 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 27 januari 2017 - 09:21

Ik heb vorige week mijn spiraaltje laten vervangen door een nieuw en ik wil echt niets anders meer.

Oke, het plaatsen is efkes ambetant, maar ik heb al 5 jaar mijn regels niet meer.
De eerste maanden na het plaatsen heb je wel nog licht bloedverlies, maar het is daarna helemaal gestopt.

Geen geklooi met maandverbanden, tampons, pillen die je kan vergeten.
Oke, het kost wel 170 € in totaal maar je bent 5 jaar gerust en bespaart in maandverbanden en zo :-)

Nooit wil ik nog iets anders.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Cisca
Cisca
  • 13.507 berichten

#9 Geplaatst 27 januari 2017 - 09:26

Ik heb 11 jaar de prikpil gehad, nergens geen last meer van, enkel na de 1e spuit dat je een maand of 3 wat bloedverlies kan hebben, maar na de 2e spuit heb ik gewoon al die jaren geen regels gehad en ook niet de bijbehorende kwalen

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 27 januari 2017 - 09:29

Ik gebruik al enkele jaren de Nuvaring en wil niets anders meer. Mijn 'wekkertje' herinnert me er aan wanneer die uit en in moet. Regelmatige maandstonden, niet hard, geen pijnen, etc. Pil is niet goed voor mij, kan er niet tegen.
Geplaatste afbeelding

Seabert
Seabert
  • 4.653 berichten

#11 Geplaatst 27 januari 2017 - 09:43

Maar nu ik eraan denk.... Ik ben niet zeker dat je een spiraal kan hebben als je geen kinderen hebt (van jezelf ).

Wegens de doorgang te smal...?

Bij mij hebben ze dat eerst uitgemeten en dat was geen probleem maar aangezien mijn gyneacologe dat zo zei denk ik dat het dat bij sommigen wél een probleem kan zijn...?

lilymaya
lilymaya
  • 7.204 berichten

#12 Geplaatst 27 januari 2017 - 10:10

Bekijk berichtSeabert, op 27 januari 2017 - 09:43, zei:

Maar nu ik eraan denk.... Ik ben niet zeker dat je een spiraal kan hebben als je geen kinderen hebt (van jezelf ).

Wegens de doorgang te smal...?

Bij mij hebben ze dat eerst uitgemeten en dat was geen probleem maar aangezien mijn gyneacologe dat zo zei denk ik dat het dat bij sommigen wél een probleem kan zijn...?

denk idd  dat het inbrengen het vrij pijnlijk is bij vrouwen die nog nooit zwanger zijn geweest

Steffie_G
Steffie_G
  • 13.830 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 27 januari 2017 - 10:59

Dat ik mn maandstonden nog zou krijgen maakt mij op zich niets uit. Als die migraine maar weg is.
Mss toch maar best eens bij de gynaecoloog gaan horen dan.
Ik heb ook al gehoord dat het plaatsen van een spiraaltje bij vrouwen die nog geen kinderen hebben gehad vrij pijnlijk en moeilijk is, maar soms hoor je toch ook mensen bij wie het geen probleem was. Zal van je lichaam en pijngrens afhangen zeker?
Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.231 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 27 januari 2017 - 11:03

Ik ben er ooit eens voor gaan vragen en tegen mij zei de gyne dat ik het ook niet kon om dus die reden van geen kinderen. Dat is nu een goeie 7 jaar geleden dat ik dat gaan vragen ben. Maar ik dacht onlangs ergens eens iets gelezen te hebben dat er nu een nieuw soort zou bestaan die wel geschikt is voor als je nog geen kind gehad hebt.

Bewerkt door Eibhlin, 27 januari 2017 - 11:03.

Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.601 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 27 januari 2017 - 12:08

Bekijk berichtSteffie_G, op 27 januari 2017 - 10:59, zei:

Dat ik mn maandstonden nog zou krijgen maakt mij op zich niets uit. Als die migraine maar weg is.
Mss toch maar best eens bij de gynaecoloog gaan horen dan.
Ik heb ook al gehoord dat het plaatsen van een spiraaltje bij vrouwen die nog geen kinderen hebben gehad vrij pijnlijk en moeilijk is, maar soms hoor je toch ook mensen bij wie het geen probleem was. Zal van je lichaam en pijngrens afhangen zeker?

Doordat ze in je baarmoederhals zitten prutsen, krijg je gewoon erge menstruatiekrampen.
Sommige gynaecologen raden dan ook al op voorhand een pijnstiller aan.

Ze meten die dan ook eens, hoe diep die is en dat doet bij niemand deugd.
Kinderen gehad ja of nee.

Het verwijderen deed meer pijn dan het plaatsen maar de dag erna voel je dat al niet meer.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com