Spring naar inhoud

- - - - -

Heel erg wennen, zo zonder kat...

• Dit onderwerp is gesloten Dit onderwerp is gesloten
11 reacties op dit onderwerp
thuismama
thuismama
  • 5 berichten

#1 Geplaatst 09 februari 2017 - 16:53

Hoi,

Vreemd dat ik lid word van dit forum op een moment dat ik voor het eerst in mijn leven geen kat heb.
Als kind hadden we er thuis altijd een paar rondlopen en toen we trouwden was zowat het eerste cadeau van mijn echtgenoot... een prachtig meisjeskitten: een Heilige Birmaan. We woonden op een appartement, dus een eerder rustige poes leek ons een goed idee. Dat hebben we geweten! Ze is later mee verhuisd, werd de schrik van alle buurtkatten, heeft onze kinderen moeten leren verdragen (dat heeft wat moeite gekost, ze was zo gewend aan alle aandacht), kortom, ze is net geen 20 jaar geworden en was op het einde nog liever als in het begin, en nog steeds even koppig.
Ze nam al jaren medicijnen tegen artrose maar was verder heel gezond. Vorige week bleek ze plots ziek. Een operatie had misschien nog gekund, maar ach, dat leek me zo egoïstisch. Zo'n beestje van in mensenjaren net geen 100 ga je toch niet meer laten opnemen, opensnijden, pijn laten hebben om dan over een maand of zo vast te stellen dat ze iets anders mankeert? In de herfst heeft ze nog een arrogant jong kattebeest uit de tuin gejaagd, tot over de muur, dikke staart en alle haren recht,... Ik herinner me haar liever zo dan al sukkelend. Dus, spuitje laten geven.
En daar zijn we dan, een week zonder kat.
Wennen, dat wel. Ik verwacht elke ochtend een boze miauw om eten, elke avond een knuffelkat op schoot. Niet dus.
Nu wil ik heel graag een ander kitten. Probleem: we hebben emigratieplannen en gaan over twee jaar op een boot leven. Vermoedelijk is een kitten dus geen goed idee. Ik dacht ook oprecht dat ik me met dat idee verzoend had, maar nu denk ik toch, zo'n kattebeest,... zou dat nu echt niet kunnen wennen op een boot als ze dat van jongsaf kende? Misschien een Turkse Van? Die zouden geen schrik hebben van water?
Is er iemand die ervaring heeft met een kat op een boot? Is er iemand die een betrouwbare cattery van Turkse Vans kent waar ik dat soort dingen kan vragen?
Alvast bedankt!
Groetjes

Nathalie

PS Laatste foto van mijn Birmaantje

Bijgevoegde thumbnails

• vanilla.jpg

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016
        Mooiste kortharige HTK 2016

• Admin
  • 8.680 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 09 februari 2017 - 17:30

Dag Nathalie,

Mijn ouders hadden een zeiljacht en elke vakantie was dus bij ons op het water te doen.
En we zijn vaak mensen tegengekomen met een katje aan boord.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

wendyv123
wendyv123
  • 4.370 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 09 februari 2017 - 17:30

Volgens mij gebeurt dat in Nederland wel meer dat katten op een woonboot leven. Er zijn vast wel instanties voor mensen op een woonboot en misschien kan je es contact met hun opnemen ivm hun ervaring ?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.012 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 09 februari 2017 - 19:05

Eerst en vooral, veel sterkte.

Ik heb ook al vaker gehoord en fotos gezien van katten aan boord, dat moet zelfs geen Turkse Van zijn, ook "gewone" katten kunnen wennen aan een leven op een boot. Misschien in het begin aan een tuigje ofzo. Ik weet enkel niet hoe het is voor een kat die eerst 2 jaar in een huis woont en daarna aan boord. Misschien zijn er mensen met ervaring die hierbij kunnen helpen.
Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.926 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 09 februari 2017 - 19:29

Veel sterkte gewenst met het verlies van jouw katje.

Ik denk niet dat je voor op een woonboot naar een bepaald ras moet gaan zoeken.
Waar wij vroeger woonden, en regelmatig gingen wandelen en fietsen langs de Leie, passeerden we regelmatig aan een woonboot waar de kat binnen achter het raam zat of buiten op de boot.
Het was een witte kat, op het eerste zicht geen bepaald ras.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 09 februari 2017 - 19:30.

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.060 berichten
  • 17 katten

#6 Geplaatst 09 februari 2017 - 20:03

Twee van onze opvangers zijn op de leeftijd van 1 jaar verhuisd naar mensen die een B&B hebben op een boot...

Die twee hebben zich daar erg goed op aangepast :)

De eerste maanden mochten ze enkel binnen maar op de duur liepen ze ook op het dek enzo

thuismama
thuismama
  • 5 berichten

#7 Geplaatst 09 februari 2017 - 20:46

Iedereen alvast bedankt voor het medeleven en de goede raad. We gaan niet direct op een 'woonboot' op zijn Nederlands leven. We spreken hier over een flink zeiljacht waarmee we oa de oceaan gaan oversteken. Wel een grote catamaran, dus vrij stabiel en genoeg plaats, maar niettemin een boot op het open water waar poes maar af en toe de gelegenheid zal hebben om aan land te gaan, ... en dan misschien soms nog mee het vliegtuig op moet. Ze kan wel als kitten al wennen aan de boot. We gaan er vanaf volgende herfst al regelmatig langere periodes wonen. Ach, misschien toch beter om het idee uit mijn hoofd te zetten. Je kunt niet alles hebben tenslotte,...

lilymaya
lilymaya
  • 7.325 berichten

#8 Geplaatst 09 februari 2017 - 21:08

Sterkte met het verlies van je katje.

Waarom zou je het niet doen?
Katten kunnen daar zéker aan wennen.

lathyrus
lathyrus
  • 3 katten

#9 Geplaatst 09 februari 2017 - 22:25

innige deelneming bij je grote verlies
Goed dat je er allemaal de tijd voor neemt om er goed over na te denken
Geplaatste afbeelding

Machteld.
Machteld.
  • 3.101 berichten
  • 2 katten

#10 Geplaatst 10 februari 2017 - 08:10

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar katten werden vroeger altijd meegenomen aan boord van handelsschepen om de ratten in toom te houden. Dus wennen aan op zee zijn kunnen ze best.
Met maar één zeilreis ooit achter de rug kan ik verder niet veel zeggen, maar met het nodige creatieve kattenmeubilair is er zeker even veel ruimte op een zeewaardige boot als in veel appartementen.
Natuurlijk zal niet elk katje zich vlot aanpassen. Misschien ga je beter voor een uitbundige wildebras die gek is op nieuwe omgevingen. En eerst binnenhouden natuurlijk. Ik zou me enkel zorgen maken over katten in de touwen :p

Met onze eerste kat hebben we al gevlogen (we zijn zelf expats), weliswaar met haar bij ons in de passagiersruimte, en dat viel al bij al wel mee. Maar ik heb al minder goede verhalen gehoord met katten die bij lange vluchten in het ruim moeten.

Bewerkt door Machteld., 10 februari 2017 - 08:10.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Seabert
Seabert
  • 4.758 berichten

#11 Geplaatst 10 februari 2017 - 09:16

Bekijk berichtEvyke81, op 09 februari 2017 - 17:30, zei:

Mijn ouders hadden een zeiljacht en elke vakantie was dus bij ons op het water te doen.
En we zijn vaak mensen tegengekomen met een katje aan boord.

Hier hetzelfde, vaak gaan zeilen met de ouders en in elke haven kom je wel boten tegen met kat(ten) aan boord.
Vrienden van ons nemen ook gewoon hun kat mee als ze gaan zeilen. Ik denk als het katje dat vroeg genoeg gewoon gemaakt is dat dit geen enkel probleem mag zijn.

Blijf jezelf.... er zijn al anderen genoeg  Geplaatste afbeeldingGeplaatste afbeelding

Cisca
Cisca
  • 13.508 berichten

#12 Geplaatst 10 februari 2017 - 13:29

Heel veel sterkte met het verlies van jullie schat.

Volgens mij kan een kat best leven op een boot hoor