Spring naar inhoud

- - - - -

poes met longproblemen mogelijk kanker

• Log in om te reageren
238 reacties op dit onderwerp
mira
mira
  • 264 berichten
  • 9 katten

#1 Geplaatst 13 februari 2017 - 04:41

Op 11 oktober kreeg ik bij poes Yirka de diagnose van hcm, hartspierziekte, na meer dan 3 maanden raadpleegde ik een tweede dierenarts en ondertussen nog een derde en kwamen we uit bij totaal geen hcm, een poes die 3 maanden verkeerde medicatie kreeg en bijna een nierprobleem had hierdoor, bij eventuele fip die dat nadien toch niet bleek te zijn, derde dierenarts zegt duidelijk longprobleem, ik kreeg weer wat hoop dat ik mijn meisje nog bij me zou kunnen houden na 3 maanden van onzekerheid en angst om haar elke dag te kunnen verliezen want de hcm was zogezegd in vergevorderd stadium....ik word stilaan gek van de onzekerheid en het wakker worden in mijn slaap en de angst die me dan bekruipt, men kan namelijk tot op heden geen duidelijke diagnose stellen, op de longfoto zijn wat witte puntjes te zien waarvan niet zo dadelijk gezegd werd dat het kanker is, maar ondertussen is de poes op 4 maanden tijd bijna een kilo kwijt en wil ze nog amper zelf wat eten dus er moet wel iets ernstig aan de gang zijn, het zouden ook longwormen kunnen zijn of een schimmel. Longspoeling laten doen is optie, maar daar komt lang niet alles uit, tweede optie is biopt longen nemen, maar dit is dure en erg zware operatie, 800 euro, borstbeen moet open gehaald worden om bij longen te kunnen en dan 10 dagen wachten op resultaat labo, de poes eet nauwelijks, is dit wel haalbaar om dan te horen te krijgen dat het toch kanker is, langs de andere kant heb ik het er moeilijk mee om haar te laten inslapen zonder echt te weten wat er nu aan de hand is, ondertussen zijn we van oktober tot nu sowieso al 1000 euro' s kwijt aan foute diagnose en hartecho's. Ik ben ten einde raad, ik wil mijn meisje niet verliezen maar wat kan ik nog doen. Ik had in 2011 poes met melkkliertumoren en uitzaaiingen in haar longen maar zij bleef tot op het laatste moment eten, ik blijf hopen dat het geen kanker is, donderdag moet ik opnieuw op controle voor nieuwe foto, ze staat nu 14 dagen op cortisone doch deze doet niets, zelfs de eetlust niet opwekken....
Iemand ervaring met poes met longkanker ? Of is dit lymfeklierkanker, daar werd ook al van gesproken omdat dit ook in de borstkas kan zitten maar normaal gezien is dit dan duidelijk zichtbaar op de longfoto, haar lymfeklieren zijn ook niet gezwollen volgens dierenarts.
Dit is van zaterdag 4 maanden bezig en wat begon met klein beetje hoesten blijft een mysterie maar houdt me al 4 maanden uit mijn slaap, het is een rollercoaster aan emoties: hcm, dan weer niet, nadien fip, ook weer niet en nu longprobleem dat volgens mij meer op longkanker begint te lijken, de poes ademt sinds kerstmis sneller, trekt erg op haar flanken maar komt totaal niet in ademnood, ondanks povere eetlust, gaat ze nog buiten en legt zich dan plat om een vogel te vangen en speelt met kastanjes, maar ja, dat zal het instinct zijn neem ik aan, ik ben hier stilaan kapot aan het gaan en alle hoop aan het verliezen want dit ziet er echt niet goed uit volgens mij....

DORIS
DORIS
  • 7.608 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 13 februari 2017 - 05:25

Hoe erg.
Mss heb je hier iets aan
longtumoren of longkanker | Causus

Meestal zijn er echter bijkomende onderzoeken nodig zoals een RX-foto of een echografie om de locatie en/of grootte van de tumor vast te stellen.
Om te weten om welk type kanker het gaat moet er eigenlijk een biopt genomen worden. Hierbij wordt er dan een klein stukje van het aangetaste weefsel weggesneden. Soms is het ook mogelijk om een diagnose te stellen door het nemen van een ‘fijne naaldaspiraat’ ( een fijne naald wordt in het weefsel gebracht waarbij er dan als het ware cellen worden uitgezogen die dan op een draagglaasje worden uitgesmeerd om te bekijken) of een naaldbiopt (hier wordt er iets grotere naald in een gezwel gebracht en wordt er een klein stukje weefsel verwijderd.
Er wordt ook altijd een algemeen bloedonderzoek uitgevoerd, enerzijds om te zoeken naar bepaalde effecten van kanker anderzijds om te kijken of er geen andere ziekte aanwezig is.
Voor sommige kankers te diagnosticeren zijn er zeer speciale technieken nodig zoals een CT-scan of een MRI-scan. Dit gaat zo zijn voor de diagnose van een hersentumor.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

DORIS
DORIS
  • 7.608 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 13 februari 2017 - 10:32

@ biopt longen nemen, maar dit is dure en erg zware operatie, 800 euro, borstbeen moet open gehaald worden om bij longen te kunnen

Kom net van de da en heb het eens gevraagd.Hij zei dat hij zoiets nooit doet bij vermoeden van longkanker.Een biopt van de longen met een dunne naald kan eventueel maar vooral de echo en de RX bekijken.Als er verschillende plekjes zijn is het totaal onnodig.Een operatie haalt niets uit.Het gebeurt heel zelden dat een kat longkanker heeft.Mss eens naar een ander da gaan.Een dierenkliniek is mss ook een optie.Daar hebben ze alles bij de hand.
Ik zou toch mijn kat niet laten opensnijden voor zo een rede.

mira
mira
  • 264 berichten
  • 9 katten

#4 Geplaatst 13 februari 2017 - 10:37

Dank u Doris voor uw reactie, ik heb ondertussen al alle artikels die ik ook maar kan vinden op internet over longkanker doorgenomen. Het blijkt niet zo eenvoudig te zijn, biopt nemen ja, dat is me dus voorgesteld maar erg ingrijpend: borstbeen open kappen om aan longen te geraken en dan nog 10 dagen wachten, ik kan evt wel zolang dwangvoederen tenminste als poes ondertussen het niet zelf opgeeft. In de dierenkliniek waar ik ga is ct-scan aanwezig en de dierenarts waar ik naartoe ga is oncoloog voor dieren maar het is niet zo simpel om een diagnose te stellen, longspoeling is minst ingrijpend maar dan moeten er al heel wat kankercellen zitten en meegaan met de spoeling om die terug te vinden, zo werd me verteld, dat opzuigen met die fijne naald is me niets van verteld, ik heb vandaag al gebeld om te horen of ik niet eerder langs kan maar alles is volgeboekt dus zal ik tot donderdag nog moeten wachten, poes is nu buiten in het zonnetje, heb haar deze morgen al half blikje natvoer ingelepeld maar uit zichzelf, neen, das elke dag minder....

De dierenarts waar ik nu ga is dus in een dierenkliniek sanimalia, Tom Hendrickx is de dierenarts, oncoloog dus, ik ga het hem zeker vragen donderdag of dat biopt nemen met dunne naald kan, dank u wel om navraag te doen bij je eigen dierenarts, andere meningen betekenen zeer veel voor mij, maar ik heb al naar zoveel dierenartsen gemaild of gebeld, maar ja, kassa kassa, zonder consult krijg je niet veel info los, ik ben al naar drie dierenartsen geweest, ik kan moeilijk blijven rondlopen met Yirka , ik hoop dat ik in de dierenkliniek op de juiste plaats ben, afwachten...

DORIS
DORIS
  • 7.608 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 13 februari 2017 - 11:07

Ik probeer gewoon wat te helpen.Maar de borstkas open doen als er andere middelen zijn vind ik toch er over.Plus dat je dan nog moet wachten op de uitslag.En het katje dan?Uitgezaaide longkanker kun je toch niet genezen.
Alleszins veel sterkte.

mira
mira
  • 264 berichten
  • 9 katten

#6 Geplaatst 13 februari 2017 - 11:45

Het is goed dat je me dat laat weten, dan kan ik het hun donderdag ook voorstellen, ik vind het ook vrij drastisch, ik weet dat ik in 2012 in dezelfde dierenkliniek nog een poes liet opensnijden voor biopten te nemen en 14 dagen later moest ik ze toch laten inslapen, ik had wel graag een diagnose gehad natuurlijk, als het kanker is, kan ik er toch niets meer aan doen en als het uitgezaaid is kan je er inderdaad toch niets meer aan doen, ik heb in 2011 een poes gehad met uitzaaiingen maar die poes vertoonde belange niet dezelfde symptomen dan Yirka nu...

lilymaya
lilymaya
  • 7.099 berichten

#7 Geplaatst 13 februari 2017 - 12:10

Je laat een poes niet zomaar inslapen.  Maar is zó  moeilijk he.
Wens je veel sterkte.  :hug:

Bewerkt door lilymaya, 13 februari 2017 - 12:12.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.418 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 13 februari 2017 - 13:32

Is er een echo genomen of een RX?

En een volledig bloedbeeld?

Bewerkt door Evyke81, 13 februari 2017 - 13:32.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

mira
mira
  • 264 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 13 februari 2017 - 15:27

Das allemaal gebeurd, in bloed niets speciaals naar voren gekomen, rx genomen, zijn wel wat vlekjes op te zien maar van een tumor of uitzaaiingen werd niet dadelijk gesproken, op echo zag men turbulentie in longslagader, dit komt door een longprobleem maar welk ? het beeld dat gezien wordt op rx beantwoordt niet dadelijk aan astma, cortisone behandeling opgestart maar daarop totaal geen reactie en vandaar dat astma of allergie effe aan de kant kan geschoven worden. Er werd ook gesproken van longwormen dat blijkbaar toch ernstige vormen kan aannemen, er kan daar een test op gedaan worden in de uitwerpselen maar omdat het al te lang geleden is, als het longworm is tenminste, het is ondertussen van oktober bezig, longwormen geeft ook symptomen als hoesten en slecht eten omdat de aders naar de longen verstopt raken, het is niet zo simpel om die diagnose te stellen, ik las daar een artikel over van Marc Dirven, universiteit Utrecht waaruit ik kan opmaken dat dit ook voor ernstige problemen kan zorgen die vaak verward worden met astma en zelfs met longtumor.

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Moderator
  • 8.418 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 13 februari 2017 - 16:22

Inderdaad

Ik ken iemand waarvan het katjes 2 x dag 40 minuten in een draagmand moet aerosollen.
Het kraakbeen in zijn oortjes is al aangetast, de aders zijn nu ook kapot aan't gaan.

Ook daar is longworm aangekaart, maar haar vaste dierenarts zegt: 'nee, dat zal wel niet'
Dus er wordt niet voort gekeken.
Het katje ziet er hoe langer hoe slechter uit.

Geplaatste afbeelding

DORIS
DORIS
  • 7.608 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 13 februari 2017 - 16:42

Ze zouden op alles moeten onderzoeken.Tot ze het vinden.Dan pas kan ze echt behandeld worden.

mira
mira
  • 264 berichten
  • 9 katten

#12 Geplaatst 14 februari 2017 - 00:04

Ik heb niets te verliezen, ik heb voor mezelf besloten om de longworm niet over het hoofd te zien omdat er enorm veel vd symptomen bij mijn poes passen, heb verleden week al pipet Advocate in nek gedaan, Milbemax gegeven, zaterdag met haar naar dierenarts gegaan om te vragen of het kwaad kan om meermaals te ontwormen, neen dus opnieuw Milbemax voor de 2de week op rij gegeven, moet normaal 4 weken achter mekaar, maar na 2 tabletten Milbemax ben ik nu overgegaan naar Panacur, dat zou dagelijks 14 dagen moeten gegeven worden, ben ik op andere website tegen gekomen. De poes wordt er zeker niet slechter van want ze is vandaag, de zon scheen wel, meer buiten geweest en heeft iets beter gegeten, toeval of niet, we zullen zien, ik blijf de Panacur verder geven, ik heb al 2 poezen verloren verleden jaar aan plots hartfalen, ik zou er niet mogen aan denken maar ik kan niet anders, misschien was longworm toen ook wel oorzaak, ik ontworm elke 3 maanden maar dat blijkt niet voldoende te zijn, ze hadden me gezegd om mijn hond elke maand te ontwormen met Milbemax voor die longworm omdat het gevaarlijk was maar dat het voor poezen eigenlijk nog gevaarlijker is, werd me niet verteld, longworm zorgt uiteindelijk voor hartfalen indien het niet onder controle geraakt en ik heb spijtig genoeg kostbare tijd verloren doordat ik foute diagnose kreeg bij dierenarts van hcm, het is pas van over 2 weken terug dat het woord: longprobleem viel en meteen door een jonge dierenarts de vraag werd gesteld of er thuis veel slakken zaten en ja, die zaten hier in de zomer met massa's, overal op en in te kruipen, ook op eetbakjes van buitenpoezen waar mijn eigen poezen ook al wel eens een korreltje van aten, trouwens als ze een muis of vogel eten die een besmette slak heeft gegeten, is het ook prijs dus longworm, lang niet zo onschuldig en heus niet opgelost door 1 pilletje Milbemax om de 3 maanden, ik ga vanaf nu alleszins alle poezen elke maand ontwormen.
Krijg ik nu donderdag toch te horen dat het kanker is, ja, dan is er niets meer aan te doen, maar ik wil voor mezelf de longworm niet uitsluiten, er zit immers turbulentie en druk op Yirka haar longslagader, zou dus best kunnen doordat de aders naar longen verstopt zitten met wormen, bij de ene poes al wat erger dan bij de andere, helaas niet te zien op foto of echo, via Baermann methode wel larven terug te vinden in ontlasting, tenminste binnen de zoveel tijd na besmetting, bij mijn poes al te lang geleden gezien ze in oktober eerste keer is beginnen te hoesten. Enfin, ik ben zelf geen dierenarts maar probeer nuchter na te denken en ik weet wel dat je niet alles mag geloven wat je op internet leest, maar ik raad elke poezeneigenaar en dierenarts aan om het artikel van dr Marc Dirven, cardioloog universiteit Utrecht te lezen want dan geloof je niet wat je leest en dan pas weet je wat longworm kan teweeg brengen...

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Moderator
  • 8.418 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 14 februari 2017 - 00:07

Ben je zeker dat je al die ontwormingen bij elkaar mag geven?
Dat is normaal behandelen met advocate of broadline in de nek, 3x met 1 maand tussen.

En dan moet er ook een mestonderzoek gedaan worden.
Daar is dat normaal ook zichtbaar

Geplaatste afbeelding

mira
mira
  • 264 berichten
  • 9 katten

#14 Geplaatst 14 februari 2017 - 00:19

De poes kreeg sowieso al om de 14 dagen een pipet ofwel Broadline ofwel Advocate voor een vlooienallergie die ze al eerder had, werd me door een dermatoloog aangeraden om enkel deze 2 producten te gebruiken omdat Frontline niet meer voldoende helpt tegen vlooien. Ik heb dit besproken met de jonge dierenarts en ze zei dat ik er geen kwaad mee kon doen om te dikwijls te ontwormen, je moet dat natuurlijk niet elke week een gans jaar aan een stuk blijven geven, maar die Panacur wordt bijvoorbeeld ook vaak ingezet bij giardia en moet dan ook dikwijls in 2 series van 5 dagen gegeven worden, 10 tabletten in totaal dus, longworm is soms heel hardnekkig, ik heb de vraag gesteld of het nog zinvol was om mestonderzoek te doen maar dierenarts zei dat dit waarschijnlijk niets meer ging opleveren qua larven omdat de poes tussenin ontworming kreeg via pipet maar misschien is het niet voldoende geweest om de longworm, als die er zit, uit te roeien, zo zei de dierenarts, de poes lijkt er alleszins niet zieker van te worden dan dat ze al aantal weken is.
Men zegt ook dat de poes tijdelijk zieker kan worden tijdens de behandeling als er longworm zit, want de dode wormen blijven in aders zitten.

Met de pipet 2 wekelijks ben ik pas van half december begonnen omdat de poes al een tijd last had van uitslag, ze krabte haar gans kopje open, gewone dierenarts wist niet wat het was, hij gokte op vanalles maar dermatoog wist dadelijk na onderzoek onder microscoop dat het om vlooienallergie ging, ik zag gauw verbetering na een maand waren wondes genezen.
Tevoren ontwormde ik slechts 1 keer om de 3 maand met Milbemax en eigenlijk gaf ik zo van rond de lente tot in najaar om de 6 weken een pipet tot voor kort Frontline maar dat werkt al helemaal niet tegen longworm...

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

• Moderator
  • 8.418 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 14 februari 2017 - 00:28

Hoeveel tijd zit er tussen al die ontwormingen?

Want ik lees hier broadline, milbemax, Advocate en panacur.
Uiteindelijk is het allemaal vergif, als je dat op korte tijd geeft, kan ik mij niet inbeelden dat dat gezond is.

Broadline is 3-4 weken werkzaam - bevat 75 mg praziquantel
Milbemax gedurende een maand - bevat 40 mg praziquantel
Advocate is een maand werkzaam en panacur mag enkel in cycli van 2-3 dagen gegeven worden.

Ik vind de massa ontworming die in je kat zit vreselijk hoog....

Geplaatste afbeelding