Spring naar inhoud

- - - - -

Kat op reis

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
Ailure
Ailure
  • 5.306 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 10 maart 2017 - 22:01

Dag iedereen,

Ik weet het, nog een topic hierover... Maar elke situatie is anders, en ik zit bv niet met een kitten enz. Dus had ik graag advies op maat :)

We denken er aan om in de paasvakantie of in de zomer (ligt aan het weer) een weekendje naar zee te gaan met de caravan. Ik ben al jaren niet meer op vakantie geweest (wegens Sienna), en ik heb er echt eens nood aan om te gaan uitwaaien.

Probleem, zoals de naam van het topic al zegt, de poes... Sienna thuis laten is geen optie omdat ik mij dan geen moment gerust voel, want mijn broer blijft thuis en hij kijkt nergens naar qua deuren. Een kattenhotel gaat die zorgen ook niet wegnemen. Dus andere optie: meenemen.

Eind deze maand wordt ze 3 jaar en ze is nog nooit mee geweest op reis. Ze kent wel het principe van buiten gaan aan de lijn. Idee is dan dus om haar op een stukje privé (achter de caravan bv) buiten te laten terwijl wij aan de caravan zijn. Dan kan ik een oogje in het zeil houden. En wanneer we eens even weg gaan hebben we een redelijk grote bench die zij kent en graag in ligt. Daar zetten we de kattenbak ook in en dan kan ze daar in liggen in de caravan.

We willen het eens uitproberen, tis op zich maar een weekendje... Ze is ook niet gestrest in de auto als ik naar de DA rijd dus de trip zal ze ook wel overleven. Tis nu gewoon een beetje de vraag wat jullie kattenliefhebbers daarover denken. Denken jullie: "ja, probeer maar. Kan goed lopen" of eerder in de richting van "dat moet je een kat van haar leeftijd niet meer aandoen"? Dan blijf ik natuurlijk beter toch thuis en zoek ik andere oplossingen, want zij moet er niet onder lijden...

Bewerkt door Ailure, 10 maart 2017 - 22:02.

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.328 berichten

#2 Geplaatst 10 maart 2017 - 22:34

Ik denk dat je het zeker kan proberen. Ze is nog maar 3 jaar. Waarschijnlijk gaat ze even moeten aanpassen aan de omgeving, maar eens ze het gewoon is zou je haar veel meer kunnen meenemen met de caravan. Cloe was 15 toen ze voor de eerste keer mee naar zee ging, ze was het heel snel gewoon. Het zal natuurlijk afhangen van het karakter van de poes maar jij ken haar het beste
Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.324 berichten

#3 Geplaatst 10 maart 2017 - 22:37

Zo oud is ze nog niet. Ik denk wel dat het moet lukken hoor.

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.329 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 10 maart 2017 - 23:02

Witje was al 8jr toen ze mee ging in haar reismand op de scooter naar mijn ouders, en op de treinrit van 2u naar mijn vriend
Zolang ze zich niet kapot stresst met nieuwe situaties, in de auto of in de caravan zie ik ook voor Sienna geen problemen ;)

Misschien kan je eens een nachtje en/of dagje in de caravan proberen nu hij nog thuis staat, en zien hoe Sienna zich gedraagt.

azrael
azrael
  • 364 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 11 maart 2017 - 07:33

Gezien ze het gewend is om aan de lijn buiten te lopen en ze ook de bench gewend is, denk ik niet dat er problemen zullen zijn als je ze meeneemt. Zeker niet als je zorgt dat je zelf ook wat in de buurt bent in het begin. Katten zijn geen honden natuurlijk, maar ik merk aan de onze dat ze in nieuwe, ongekende situaties toch altijd blij is als ze ziet dat wij er ook zijn. En inderdaad, als de caravan al in uw bezit is, kan je de vakantie al eens simuleren voor haar.
Sowieso de beste oplossing, een vakantie waar je niets aan hebt omdat je niet gerust bent voor Sienna is ook verloren moeite...
Gewoon meenemen, loopt wel vlot volgens mij. Eventueel Feliway of iets dergelijks meenemen?

Ailure
Ailure
  • 5.306 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 11 maart 2017 - 09:13

Positieve reacties... Ik ben opgelucht :)
Zoveel mensen nemen hun kat mee he. Maar ergens heb ik ook angst: als ze zich los kan wrikken is ze weg... Ik ga straks naar de maxizoo voor een goed zittend tuigje waar niet uitgewurmeld kan. Nu laat ik ze gewoon aan een halsbandje uit (zo'n kattebandje met belletje). Dat is toch niet veilig genoeg voor op reis denk ik...

Syntara
Syntara
  • 2.467 berichten
  • 2 katten

#7 Geplaatst 11 maart 2017 - 10:44

Ik zou dat tuigje dan op voorhand ook genoeg testen, want ik weet dat er heel wat honden zijn die gemakkelijk uit tuigjes kunnen ontsnappen. Soms zelfs gemakkelijker dan uit een halsbandje. Wat ze doen bij honden om ontsnappen te voorkomen, is zowel aan een tuigje als een halsbandje aanlijnen voor de zekerheid. Misschien dat dat ook nog een optie is?

Persoonlijk zou ik het trouwens niet doen en eerder zoeken naar een oppas ofzo waar je haar thuis kunt brengen, omwille van het risico. Mijn eigen voorkeur gaat ook altijd uit naar mijn katten thuis laten omdat ik hen de stress van een nieuwe omgeving niet wil aandoen. Maar mijn katten zijn allebei nogal snel gestresseerd. Ik zou hen absoluut geen plezier doen met hen mee te nemen, dus misschien vertekent dat mijn beeld wel wat. Ik ken Sienna natuurlijk net, dus jij zal dat het best kunnen inschatten :)

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.010 berichten
  • 1 katten

#8 Geplaatst 11 maart 2017 - 13:45

Ik hoor veel positieve reacties over de treponti tuigjes...

Mijn kat gaat al van haar 5 maand mee naar zee in de weekends (stacaravan) en naar CenterParcs. Niet hetzelfde natuurlijk, want zij is het gewoon van kitten af. Zij ging ook regelmatig mee buiten, een korte wandeling van 100 meter ofzo aan haar tuigje. Nooit geprobeerd er uit te ontsnappen. Nu wil ze niet meer wandelen, heel soms wel mee buiten zitten, ook aan een tuigje. Ze is ooit 1 keer uit de caravan ontsnapt zonder dat we het wisten. Pas na 10 minuten hadden we het door, maar ze zat gewoon op een van de tuinstoelen rond te kijken en gemakkelijk terug kunnen pakken. Nu hebben we een catproof vliegendeur in de caravan, kan ze niet uit. Vreemd genoeg kan Tink (kleine buurtkat) wel binnen ondanks de vliegendeur...

De onze gaat altijd mee, omdat een pension of oppas niet gaan. Ze is te eenkennig en aanhankelijk. Enige keer dat we het ooit geprobeerd hebben (ze was toen nog geen jaar bij ons) was ze er bijna aan, ze weigerde heel die week te eten en drinken. Dus dan maar geen vakanties en enkel naar de caravan of CenterParcs. Mij ook goed, liever met poezel dan geen poezel!

:)

Bewerkt door BlackScorpion, 11 maart 2017 - 13:47.

Geplaatste afbeelding

Ailure
Ailure
  • 5.306 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 11 maart 2017 - 18:44

Bekijk berichtSyntara, op 11 maart 2017 - 10:44, zei:

Ik zou dat tuigje dan op voorhand ook genoeg testen, want ik weet dat er heel wat honden zijn die gemakkelijk uit tuigjes kunnen ontsnappen. Soms zelfs gemakkelijker dan uit een halsbandje. Wat ze doen bij honden om ontsnappen te voorkomen, is zowel aan een tuigje als een halsbandje aanlijnen voor de zekerheid. Misschien dat dat ook nog een optie is?
Dat is wel een goed idee eigenlijk... Maar dan heeft ze wel 2 dingen aan haar nekje aan. Ik ga dat zeker eens uittesten.

Bekijk berichtBlackScorpion, op 11 maart 2017 - 13:45, zei:

Ik hoor veel positieve reacties over de treponti tuigjes...
Waar kan je die kopen? Of is dat enkel online te bestellen via een eigen site?

Ik ben vandaag naar de Maxi Zoo geweest maar ben stom geweest. Ik heb haar buik- en nekomtrek niet gemeten. Dus ik durfde geen kopen. Ik denk dat ik voor haar zelfs al voor een klein hondentuigje mag gaan :d Ze is groot he. Soit ik heb dat nu wel opgemeten en volgend weekend ga ik daar eens uitleg vragen.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.010 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 11 maart 2017 - 19:35

Ze verkopen die bij Purrfect Design, ofwel ter plekke in de winkel in Antwerpen (poes mag mee om te passen) of via hun webshop. Heb ze zelf nog niet getest, maar ik hoor/lees er veel goeds van. Is ook met verschillende maten.
Geplaatste afbeelding