Spring naar inhoud

- - - - -

Nierinsufficiëntie bij kat - Welk eten?

• Log in om te reageren
32 reacties op dit onderwerp
Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#1 Geplaatst 16 maart 2017 - 09:54

Ons Beauke heeft ondertussen de gezegende leeftijd van (bijna) 17 jaar. :dancer:
Ondanks dat ze nog springlevend rondloopt en gekke kuurtjes heeft, kreeg ze onlangs de diagnose 'nierinsufficiëntie'

Van de DA kreeg ze een kuurtje AB ingespoten en een kuurtje met pilletjes voor haar blaasje.
Als deze kuur op was, moest ik overschakelen op voer voor katten met nierinsufficiëntie.    Van de DA kreeg ik nu alvast een paar zakjes mee van RC.
Dat is ze normaal gewoon van te eten, mits ze deze ook in brokjes-vorm krijgt.

Maar....onze dame eet daar niet van..... :onzeker:  
Inge (Van Cloe) had me al advies gegeven over het toevoegen van haarbalpasta.  Dit hielp de eerste paar likjes wel (ze lust graag die pasta), maar van zodra ze aan de RC natvoer komt, stopt ze met eten.....

Mijn DA zegt dat je een kat wel 10x iets moet voorschotelen eer dat ze iets aanneemt.   Maar onze Nio zit daar dan die lekker geurende Almo te eten, en ons Beau MOET die lekker niet geurende niervoeding eten....ik snap haar ook wel.

Is er iets wat ik kan doen?  Iets wat ik kan toevoegen om het haar smakelijker te maken?

Kortom....... :help: :help: :help:

Bijgevoegde thumbnails

• 228729_rc_ageing12insosse_8.jpg

Geplaatste afbeelding HAPPINESS......IS BEING OWNED BY A CAT!!  
WHEN I NEEDED A HAND, I FOUND YOUR PAW

lilymaya
lilymaya
  • 7.196 berichten

#2 Geplaatst 16 maart 2017 - 10:31

Viyo misschien.

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 16 maart 2017 - 11:04

Viyo is toch meer voor de weerstand van de darmpjes niet?  Of zie ik dat nu verkeerd? :onzeker:   Kan ook eh?

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.889 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 16 maart 2017 - 11:40

Ik ben bang dat zolang ze Nio zijn Almo ziet en ruikt eten, het moeilijk of onmogelijk gaat blijven. Sierra weigerde haar RC (voor maag) ook zolang er Schesir in de buurt was. We hebben alles buiten de RC weg gedaan en blijven volharden. Het is soms nog moeilijk, maar ze eet het nu toch. Maar bij 2 katten kan je moeilijk de ene geen eten meer geven. Kan je Nio niet apart eten geven waar Beau het niet kan zien of ruiken en dat ze de blikjes niet meer kan zien?

Oh ja, als Sierra moeilijk doet, strooien we vermalen (in de koffiemaler) gevriesdroogde tonijn over haar natvoer. Van Cosma ofzo, klein beetje poeder.

Bewerkt door BlackScorpion, 16 maart 2017 - 11:41.

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.227 berichten

#5 Geplaatst 16 maart 2017 - 11:49

Moeilijk als je meerdere katten hebt natuurlijk ;) misschien eerst beginnen met de niervoeding en daar een klein beetje Almo onder mengen.

Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.227 berichten

#6 Geplaatst 16 maart 2017 - 12:01

http://www.zooplus.n...CFdVAGwod3pAKxQ

Deze voeding vond cloe het lekkerste, misschien eens proberen. Gooi het andere nooit weg, een kat met nierinsufficientie eet heel kieskeurig en wil regelmatig wisselen.
Lust hij geen harde brokken? Die vallen gewoonlijk meer in de smaak. Ik kan even niet op het merk komen dat cloe graag at. Ik post het wanneer het me terug binnen schiet

Vraag aan de dierenarts misschien ook fortekor, smakelijke tabletten. Dat zorgt voor een goede doorbloeding en lagere druk in de nieren

Heb jij trouwens die voeding van de foto gekregen als nierdieet? Dat is helemaal geen nierdieet, er moet renal opstaan.
Dit is de niervoeding van RC

Bijgevoegde thumbnails

• IMG_1801.JPG

Bewerkt door Inge91, 16 maart 2017 - 11:57.

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.196 berichten

#7 Geplaatst 16 maart 2017 - 13:19

Ja, maar kan je misschien  gebruiken als sausje over hetgeen ze niet graag eet...

Bekijk berichtInavanthielen, op 16 maart 2017 - 11:04, zei:

Viyo is toch meer voor de weerstand van de darmpjes niet?  Of zie ik dat nu verkeerd? :onzeker:   Kan ook eh?

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.048 berichten
  • 17 katten

#8 Geplaatst 16 maart 2017 - 19:34

Hier kreeg rosty k/D van hills... Misschien lusten ze dit liever ?

Rosty kreeg dagelijks medicatie, semintra voor zijn nieren... Als hij deze medicatie dagelijks kreeg, was dieet volgens onze dierenarts zelfs niet nodig...

DORIS
DORIS
  • 7.649 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 16 maart 2017 - 19:44

Hier krijgen ze de zakjes renal tonijn en kip van RC.De rund lusten ze niet.Droge voeding van RC:renal special.
In het begin mengde ik een beetje almo natuur met de dieetvoeding.Na een paar dagen wat minder almo.Tot ze die RC aten.Nu is er geen probleem meer.Hope mag gewone voeding krijgen maar hij is verzot op RC renal.Het kan geen kwaad voor de gezonde katten mits ze een beetje gewone voeding bij krijgen.Tegen dat ze het moeten eten zijn ze het gewoon.Nierfalen is zowiezo de ziekte waar veel oudere katten mee geconfronteerd worden.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.150 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 16 maart 2017 - 19:56

Je hebt heel veel keus in Nierdieet .
Kijk maar eens bij bvb medpets
Hills-Royal canin-specific - trovet enz.....
Sommige dierenartsen hebben daar ook proefzakjes van dan moet je niet altijd van die grote zakken kopen.
Er bestaat ook iets dat je over  het eten kan doen dat je normaal gebruikt.
Ik denk dat het inpaktine heet vind je ook bij medpets
Dit had ik gekregen van de da voor mijn kater die nierproblemen had en ook niets luste .

Geplaatste afbeelding

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#11 Geplaatst 16 maart 2017 - 20:12

Bekijk berichtInge91, op 16 maart 2017 - 12:01, zei:

http://www.zooplus.n...CFdVAGwod3pAKxQ

Deze voeding vond cloe het lekkerste, misschien eens proberen. Gooi het andere nooit weg, een kat met nierinsufficientie eet heel kieskeurig en wil regelmatig wisselen.
Lust hij geen harde brokken? Die vallen gewoonlijk meer in de smaak. Ik kan even niet op het merk komen dat cloe graag at. Ik post het wanneer het me terug binnen schiet

Vraag aan de dierenarts misschien ook fortekor, smakelijke tabletten. Dat zorgt voor een goede doorbloeding en lagere druk in de nieren

Heb jij trouwens die voeding van de foto gekregen als nierdieet? Dat is helemaal geen nierdieet, er moet renal opstaan.
Dit is de niervoeding van RC

Heb die renal inderdaad gekregen. (Foto had ik van internet gehaald en was idd nie de goeie)
Vandaag heeft ze van dat zakje met rund gegeten.   Dat ging redelijk...toch staat er nog een half potje te wachten.  

Onze Nio krijgt zijn Almo op de tafel.  Ons Beau kan hier niemeer op springen.  Vandaag gaf ze er niets om.   Ik heb zelfs Duvelke kittenvoer gegeven (op het keukenaanrecht) en ook daar gaf ze niet echt om.    Dus ik heb de indruk dat die met rund redelijk gaat......ik zeg wel redelijk.....

Heb nu nog een zakje RC Renal met kip en tonijn liggen.    Benieuwd of ze die wel goed eet.

Oh ja...brokjes zou ook mogen, maar ze heeft geen tandjes meer (Nio ook niet trouwens), maar ik zie dat ze toch natvoer veel lekkerder vind.   De DA vond dat ze beslist meer natvoer dan droogvoer mocht eten.   Gewoon omdat ze hare leeftijd al meeheeft.

Bewerkt door Inavanthielen, 16 maart 2017 - 20:15.

Inavanthielen
Inavanthielen

Knapste senior 2016

• 4.571 berichten
  • 2 katten

#12 Geplaatst 16 maart 2017 - 20:20

Bekijk berichtROSETTA, op 16 maart 2017 - 19:56, zei:

Je hebt heel veel keus in Nierdieet .
Kijk maar eens bij bvb medpets
Hills-Royal canin-specific - trovet enz.....
Sommige dierenartsen hebben daar ook proefzakjes van dan moet je niet altijd van die grote zakken kopen.
Er bestaat ook iets dat je over  het eten kan doen dat je normaal gebruikt.
Ik denk dat het inpaktine heet vind je ook bij medpets
Dit had ik gekregen van de da voor mijn kater die nierproblemen had en ook niets luste .

Bedankt voor de tip Rosetta...ik neem het mee naar de DA als ze hier echt blijft weigeren.

Bekijk berichtDORIS, op 16 maart 2017 - 19:44, zei:

Hier krijgen ze de zakjes renal tonijn en kip van RC.De rund lusten ze niet.Droge voeding van RC:renal special.
In het begin mengde ik een beetje almo natuur met de dieetvoeding.Na een paar dagen wat minder almo.Tot ze die RC aten.Nu is er geen probleem meer.Hope mag gewone voeding krijgen maar hij is verzot op RC renal.Het kan geen kwaad voor de gezonde katten mits ze een beetje gewone voeding bij krijgen.Tegen dat ze het moeten eten zijn ze het gewoon.Nierfalen is zowiezo de ziekte waar veel oudere katten mee geconfronteerd worden.

Eigenlijk exact wat mijn DA ook vertelde.
Mengen en steeds wat minderen....het zou voor onze Nio ook geen kwaad kunnen.   Voor een kitten wel

Syntara
Syntara
  • 2.396 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 16 maart 2017 - 20:33

Voor ons hondje (is natuurlijk een groot verschil) raadde onze dierenarts de het nierdieet van Hill's aan, omdat de meeste hondjes dat lekkerder vonden blijkbaar. Ik veronderstel dat er voor katten ook wel een nierdieet van Hill's zal bestaan, dus misschien dat je dat ook eens zou kunnen proberen.

DORIS
DORIS
  • 7.649 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 16 maart 2017 - 21:11

Het bestaat idd ook van Hills.Flair at dat heel graag. De andere minder.RC heeft een fellere geur en daarom eten de katten het meestal liever.Je kunt het ook een beetje warm maken.Sommige katten eten het dan gemakkelijker.
Katjes met nierproblemen zijn moeilijke eters.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.227 berichten

#15 Geplaatst 17 maart 2017 - 08:12

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 16 maart 2017 - 19:34, zei:

Hier kreeg rosty k/D van hills... Misschien lusten ze dit liever ?

Rosty kreeg dagelijks medicatie, semintra voor zijn nieren... Als hij deze medicatie dagelijks kreeg, was dieet volgens onze dierenarts zelfs niet nodig...

Semintra is nieuwer dan fortekor en zou inderdaad nog beter zijn volgens mijn da, hij vind het toch het beste om de voeding ook aan te passen, daaraan zie je dat elke dierenarts er anders over denkt

Bekijk berichtInavanthielen, op 16 maart 2017 - 20:12, zei:

Heb die renal inderdaad gekregen. (Foto had ik van internet gehaald en was idd nie de goeie)
Vandaag heeft ze van dat zakje met rund gegeten.   Dat ging redelijk...toch staat er nog een half potje te wachten.  

Onze Nio krijgt zijn Almo op de tafel.  Ons Beau kan hier niemeer op springen.  Vandaag gaf ze er niets om.   Ik heb zelfs Duvelke kittenvoer gegeven (op het keukenaanrecht) en ook daar gaf ze niet echt om.    Dus ik heb de indruk dat die met rund redelijk gaat......ik zeg wel redelijk.....

Heb nu nog een zakje RC Renal met kip en tonijn liggen.    Benieuwd of ze die wel goed eet.

Oh ja...brokjes zou ook mogen, maar ze heeft geen tandjes meer (Nio ook niet trouwens), maar ik zie dat ze toch natvoer veel lekkerder vind.   De DA vond dat ze beslist meer natvoer dan droogvoer mocht eten.   Gewoon omdat ze hare leeftijd al meeheeft.

Er zijn heel veel soorten voeding om te proberen, natvoeder is idd het beste zeker om extra vocht binnen te krijgen

Bekijk berichtDORIS, op 16 maart 2017 - 21:11, zei:

Het bestaat idd ook van Hills.Flair at dat heel graag. De andere minder.RC heeft een fellere geur en daarom eten de katten het meestal liever.Je kunt het ook een beetje warm maken.Sommige katten eten het dan gemakkelijker.
Katjes met nierproblemen zijn moeilijke eters.

Hills luste cloe totaal niet, het is echt zoeken wat jou katje het liefste eet. Het zijn echte moeilijke eters, ik heb er grijze haren van gekregen ;)
Hopelijk vind je snel een voeding die ze graag eet

Bewerkt door Inge91, 17 maart 2017 - 08:06.

Geplaatste afbeelding