Spring naar inhoud

- - - - -

Wantoestanden in Belgische slachterij!

• Log in om te reageren
98 reacties op dit onderwerp
Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#46 Geplaatst 26 maart 2017 - 21:43

Het is juist voor de discussie dat iedereen zijn mening,argumenten en feiten aandraagt,zodat iedereen zich gehoord dan wel uitgesproken voelt,niet altijd leuk maar wel zinvol,eens worden we het niet helemaal,maar een ding staat toch vast,iedereen die aan deze discussie deelneemt komt op zijn/haar manier op voor dieren en walgt van de praktijken op die slachterij,ik ga er vanuit dat wij allemaal op onze eigen manier dierenliefhebber zijn.

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.701 berichten
  • 5 katten

#47 Geplaatst 26 maart 2017 - 21:48

Bekijk berichtDuchess, op 26 maart 2017 - 21:43, zei:

Het is juist voor de discussie dat iedereen zijn mening,argumenten en feiten aandraagt,zodat iedereen zich gehoord dan wel uitgesproken voelt,niet altijd leuk maar wel zinvol,eens worden we het niet helemaal,maar een ding staat toch vast,iedereen die aan deze discussie deelneemt komt op zijn/haar manier op voor dieren en walgt van de praktijken op die slachterij,ik ga er vanuit dat wij allemaal op onze eigen manier dierenliefhebber zijn.

Natuurlijk Duchess, maar dat kan ook alleen maar als al die aangehaalde feiten worden erkent ;)

Duchess
Duchess
  • 863 berichten

#48 Geplaatst 26 maart 2017 - 21:54

Bekijk berichtThundernimf, op 26 maart 2017 - 21:48, zei:

Natuurlijk Duchess, maar dat kan ook alleen maar als al die aangehaalde feiten worden erkent ;)

Dat is helemaal juist;)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.209 berichten
  • 3 katten

#49 Geplaatst 26 maart 2017 - 21:59

http://www.varkensleedvlaanderen.be/

Bite back (voor wie hen niet kent, een organisatie die zich inzet tegen dierenleed) heeft undercover in 9 slachthuizen gefilms. Op de site staan de resultaten.

Bewerkt door Eibhlin, 26 maart 2017 - 21:59.

Geplaatste afbeelding

Jacqje
Jacqje

Beste kater 2016

Schattigste kitten 2016

Mooiste langharige raskat 2016

• 850 berichten
  • 3 katten

#50 Geplaatst 26 maart 2017 - 22:10

Bekijk berichtThundernimf, op 26 maart 2017 - 21:29, zei:

Daar gaat het me niet om Jacqje. Ik kan de grote queeste tegen vleeseteres of tegen vegetariërs gewoon niet verdragen. Niemand heeft volledig gelijk in deze discussie, maar er wordt wel steeds met zeer zware uithalen gegooid. Als vleeseter laat ik me niet zeggen dat ik verantwoordelijk ben voor de taferelen in die slagerij. Net zoals een vegetariër zich niet moet laten zeggen dat hij verantwoordelijk is voor het afbranden van het regenwoud opdat er meer landbouwgrond vrij komt. Dat soort uitspraken zet mijn haren overeind. Er zit zo veel meer nuance in alles, maar voor het gemak van een discussie gaan veel mensen daar aan voorbij.

Dit is dus niet op feiten gebaseerd.

Dit is wel een feit:

Het is een feit dat sommige soja wordt verbouwd in voormalig oerbos. Deze soja wordt echter zelden gebruikt voor menselijke consumptie en vind je niet of nauwelijks terug in plantaardige producten. Soja waar oerbossen voor gekapt is, wordt voor het grootste deel gebruikt als veevoer. In totaal wordt 70% van de wereld sojaproductie gebruikt als veevoer. De dieren die dit eten worden vervolgens gebruikt voor de productie van vlees en zuivel. Je zou dus kunnen zeggen dat je indirect meer soja eet met een omnivoor eetpatroon dan wanneer je volledig plantaardig eet. Er zijn namelijk veel meer kilo’s plantaardig voedsel nodig om 1 kilo dierlijk product te produceren. Voor een kilo rundvlees heb je zo’n zeven kilo plantaardig krachtvoer nodig. Het is daarom milieuvriendelijker om zelf de soja te eten in plaats van het eerst te voeren aan veedieren.

Bewerkt door Jacqje, 26 maart 2017 - 22:10.

Geplaatste afbeelding

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.701 berichten
  • 5 katten

#51 Geplaatst 26 maart 2017 - 22:30

Bekijk berichtJacqje, op 26 maart 2017 - 22:10, zei:

Dit is dus niet op feiten gebaseerd.

Dit is wel een feit:

Het is een feit dat sommige soja wordt verbouwd in voormalig oerbos. Deze soja wordt echter zelden gebruikt voor menselijke consumptie en vind je niet of nauwelijks terug in plantaardige producten. Soja waar oerbossen voor gekapt is, wordt voor het grootste deel gebruikt als veevoer. In totaal wordt 70% van de wereld sojaproductie gebruikt als veevoer. De dieren die dit eten worden vervolgens gebruikt voor de productie van vlees en zuivel. Je zou dus kunnen zeggen dat je indirect meer soja eet met een omnivoor eetpatroon dan wanneer je volledig plantaardig eet. Er zijn namelijk veel meer kilo’s plantaardig voedsel nodig om 1 kilo dierlijk product te produceren. Voor een kilo rundvlees heb je zo’n zeven kilo plantaardig krachtvoer nodig. Het is daarom milieuvriendelijker om zelf de soja te eten in plaats van het eerst te voeren aan veedieren.

Je gaat voorbij aan mijn punt, Jacqje. Lees alsjeblieft mijn post opnieuw en kijk waar ik die uitspraak mee vergelijk. :)

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.289 berichten
  • 3 katten

#52 Geplaatst 27 maart 2017 - 20:38

Bekijk berichtEibhlin, op 26 maart 2017 - 21:59, zei:

http://www.varkensleedvlaanderen.be/

Bite back (voor wie hen niet kent, een organisatie die zich inzet tegen dierenleed) heeft undercover in 9 slachthuizen gefilmd. Op de site staan de resultaten.
YouTube staat vol van die "undercover" filmpjes, gefilmd in verschillende "geciviliseerde" landen. Ik heb vroeger als tiener op een varkensboerderij meegeholpen in de vakanties. Ik moet zeggen dat ik die toestanden daar nooit gezien heb. De varkens hadden de ruimte, veel modder buiten om in te woelen en af en toe liep een varken zichzelf eens dood. Dan was de boer er het hart van in. Ik heb zelf 13 biggen ter wereld geholpen. Dat gebeurde in de rustige omgeving en elke big kreeg direct attentie bij de geboorte en werd direct nagekeken. Maar nu is het massaproductie, maar dat hoeft nog niet tot wantoestanden te leiden. Kijk maar: https://www.youtube....h?v=7HZ-QbJbyuQ
Maar je kunt altijd wel een stok vinden om te slaan. Daarom moet je niet alle "vleeseters" overtuigen om veganist te worden.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.209 berichten
  • 3 katten

#53 Geplaatst 27 maart 2017 - 21:19

Ik ben zelf ook nog op boerderijen geweest tijdens mn opleiding dierenzorg. Mij gaat het ook niet alleen om die mishandeling. Ik zie gewoon niet in waarom mensen zo veel vlees moeten eten. Mensen eten echt veel meer dan ze nodig hebben om gezond te zijn. Het was vroeger een luxeproduct dat enkel gegeten werd op speciale momenten. Dat is nog zo bij bv stammen of bepaalde volkeren. Hier is dat iets gewoon geworden, spotgoedkoop. Je kan nu toch niet zeggen dat 30 000 varkens die per dag geslacht worden een futiliteit is?
Daarnaast ben ik geen veganist en overtuig ik niemand om veganist te worden. Maar men moet gewoon niet hypocriet gaan doen dat ze iets erg vinden en er mogelijks aan mee doen. Dat is niet enkel met dit onderwerp. Heel wat kleren, voorwerpen die we in ons huis hebben zijn ook gemaakt op de rug van een ander. Voor mij steekt dierenleed daar boven uit waardoor ik het me wel erg aan trek en er ook iets aan wil doen.

Veel van die blinde briesende vleeseters vragen overigens zelden tot nooit naar je diepere mening over vlees eten enzo. Het beperkt zich steeds tot die standaard zaken. Mijn mening is wel iets genuanceerder dan dat zwart wit beeld...

Bewerkt door Eibhlin, 27 maart 2017 - 21:20.

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.881 berichten
  • 1 katten

#54 Geplaatst 27 maart 2017 - 21:28

Even over de tanden van een mens vs herbivoor of omnivoor of carnivoor.
Ik heb vandaag nog gelezen dat het menselijk gebit het dichtste bij apen komt van alle dieren.
En laten apen nu geen andere dieren eten, enkel fruit, groenten, noten, etc.
Gewoon om even dat feit juist te zetten :-)
Geplaatste afbeelding

juleken
juleken
  • 7.137 berichten

#55 Geplaatst 27 maart 2017 - 22:06

Bekijk berichtBlackScorpion, op 27 maart 2017 - 21:28, zei:

Ik heb vandaag nog gelezen dat het menselijk gebit het dichtste bij apen komt van alle dieren.

:duim:

Jacqje
Jacqje

Beste kater 2016

Schattigste kitten 2016

• 850 berichten
  • 3 katten

#56 Geplaatst 28 maart 2017 - 09:56

In een Nederlands tv programma gingen ze laatst een rauwe tong proberen door te bijten met onze tanden.
Dat lukte dus echt niet.
Geplaatste afbeelding

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.289 berichten
  • 3 katten

#57 Geplaatst 28 maart 2017 - 16:25

Je moet ook wel weten dat een varken gelijk gaat liggen krijsen, als je hem nog maar vast neemt (niet de varkens die als huisdier leven, maar de boerderijvarkens). En ja, de vleesconsumptie mag naar beneden. Ik eet maximum nog 400 gr vlees per week. Ik vind dat genoeg. Ik eet ook vis (2x per week), maar vraag me niet om zuiver vegetarisch of zelfs veganistisch te gaan eten, want dat lukt me niet. Ik lust wel eens een stukje lekker gereedgemaakt vlees, maar niet te veel. TE is nooit goed.
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

Jacqje
Jacqje

Beste kater 2016

Schattigste kitten 2016

• 850 berichten
  • 3 katten

#58 Geplaatst 28 maart 2017 - 18:26

Gelukkig zijn er tegenwoordig prima vleesvervangers die echt niet meer van echt te onderscheiden zijn.
Ik had vandaag een saucijzenbroodje die geen vlees bevatte maar totaal niet van een echte te onderscheiden was.
Geplaatste afbeelding
Geplaatste afbeelding

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.701 berichten
  • 5 katten

#59 Geplaatst 28 maart 2017 - 18:31

Bekijk berichtBlackScorpion, op 27 maart 2017 - 21:28, zei:

Misschien volgende keer wat bronnenonderzoek doen voordat je zaken voor waar aanneemt. Apen zoals de Bonobo en de chimpansee, die één van de sterkste genetische verwantschap hebben met mensen eten ook vlees.

http://www.nvddieren...orrjlcordef.pdf
http://library.sandi...bo/bonobo.htm#6
https://www.quest.nl...-voor-de-bonobo
...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.852 berichten
  • 3 katten

#60 Geplaatst 28 maart 2017 - 18:34

Ik weet niet zeker of ik de smaak van vlees zou missen als ik er geen meer zou eten.
Denk dus niet dat ik naar vleesvervangers zou zoeken die lijken of smaken naar vlees.
Daarentegen zou ik het wel belangrijk vinden om alles binnen te krijgen van de nodige nutriënten die in vlees zitten, en daar dus van weten welke ik meer moet eten om geen mogelijke tekorten te veroorzaken.

De smaak van vis zou ik wel missen. Vis en zeevruchten.
Onze vissen zien nochtans ook af wanneer ze gevangen worden :(
Ik las daar jaren geleden een artikel over in de Eos en verschoot daar toen echt wel van.