Spring naar inhoud

- - - - -

Soort kat?

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
splitter
splitter
  • 1 berichten

#1 Geplaatst 27 maart 2017 - 02:08

Allereerst: sorry, ik ben nieuw maar heb me niet voogesteld.
Reden daarvoor is relatief simpel: ik ben niet echt van plan hier rond te hangen, omdat ik geen enkele interesse heb in raskatten.
Don't worry: ik heb hetzelfde eigenlijk ook met honden hoor... hou van beide, maar al dat gedoe errond van "zus en zo moeten ze eruit zien" is me nogal wat -excuseer de term- "dikkenekkerig".
Ik heb graag dat het beestje gewoon zichzelf kan zijn en niet "aan mijn idealen voldoet" (je gaat toch ook je kind niet omruilen als diens haarkleur je niet aanstaat e.d.)
Maargoed, dat verklaart dus waarom ik geen voorstel-post maak, en neem het aub niet als een aanval op want dat is zeker niet mijn bedoeling.

En nu, waarom ik dan hier ben...
Mijn katten zijn altijd achtergelaten katten geweest, en ik zou het ook niet anders willen...
maar het probleem dat zich dan stelt is natuurlijk "wat voor kat heb ik", en dan kom je meestal niet verder dan "straatkat" - wat me over het algemeen ook niet stoort (again: als het beestje zichzelf maar is),
maar ik vraag me ondertussen al 19 jaar af wat voor kat deze is, omdat ze zo klein blijft (foto is van 18 jaar terug, en ze is nog steeds hetzelfde formaat.

je ziet haar leeftijd natuurlijk wel, en ergens ga ik me stilaan moeten voorbereiden dat ze niet nog eens 19 jaar bij me zal blijven (*zucht*), maar van formaat is ze dus altijd zo'n kleintje gebleven.
geen van mijn andere katten doorheen de jaren is zo klein gebleven.

dus waarom ik hier ben: kan iemand me vertellen wat voor ras/type kat dit kan zijn, en waarom ze zo klein blijft?
NALA.JPG

DORIS
DORIS
  • 7.655 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 27 maart 2017 - 05:40

Er bestaan ook kleine mensen.Dus je kat is gewoon een kleine HTK.
In verband met raskatten,ik denk niet dat er veel mensen hier bezig zijn met de grote,de kleur en het uitzicht van een raskat.Er zijn veel leden die ,en een raskat en een HTK hebben.Ze maken geen verschil tussen hun.Ikzelf heb ragdolls en gedumpte katjes.Ze zijn me evenveel waard.Ik houd van ragdolls omwille van hun karakter.Ze zijn de honden tussen de katten.Mijn HTK's daar houd ik van omwille van hun iets pittiger karakter.Er is zeker geen sprake van diknekkerij op het forum hier.
Er zijn ook fokkers van raskatten die een HTK hebben en ze evenmin kwijt willen als hun raskatten.
Zo dat wou ik even rechtzetten.Buiten dat toch :hi:  op de kattensite.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.897 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 27 maart 2017 - 08:13

Ik heb een Sphynx, een raskat ja. Maar ik heb haar niet omdat ze een raskat is, maar omdat ze me aansprak. Aan zee (caravan) komen 2 rasloze katjes regelmatig op bezoek bij ons, ze komen binnen en knuffen met ons. Of ze nou ras of rasloos zijn, doet er niet toe. Ze zijn gewoon lief. Ik denk dat de mensen hier op het forum 50/50 hebben van ras en rasloos. Dus blijf gewoon lekker op dit forum. Het gaat hier bijna enkel over de gezondheid van de katjes, niet of ze 'correct' zijn.

Ivm uw vraag, een van de 2 buurtkatten aan zee bij ons kennen we al 4 jaar, maar blijft de grootte van een kitten. Er is niets mis met haar, ze blijft gewoon klein. Ze is als kitten wel gevonden, dus het kan dat ze ondervoed geweest is ervoor en dat ze daarom niet meer groeide.

Bewerkt door BlackScorpion, 27 maart 2017 - 08:13.

Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.601 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 27 maart 2017 - 09:26

Je hebt gewoon een kleine HTK (huis, tuin en keukenkatje).
Hoe groot een kat wordt, hangt af van de voorouders en de gezondheid van de ouderdieren.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

azrael
azrael
  • 356 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 27 maart 2017 - 10:19

Bekijk berichtsplitter, op 27 maart 2017 - 02:08, zei:

al dat gedoe errond van "zus en zo moeten ze eruit zien" is me nogal wat -excuseer de term- "dikkenekkerig".
Ik heb graag dat het beestje gewoon zichzelf kan zijn en niet "aan mijn idealen voldoet" (je gaat toch ook je kind niet omruilen als diens haarkleur je niet aanstaat e.d.)

Ik denk dat je hier een wat verkeerd beeld hebt over de mensen met raskatten. Een klein deeltje zal waarschijnlijk wel freaky bezig zijn met hoe de kat er precies uit ziet of moet zien, maar de meesten houden gewoon van het ras. Zo ook bij ons. Onze Blauwe Brits Korthaar zou op een wedstrijd waarschijnlijk niet in de prijzen vallen, toch is ze voor ons de mooiste van allemaal… (in de veronderstelling dat we het ooit in ons hoofd zouden halen om mee te doen aan een wedstrijd…)
We vinden het ras op zich mooi en de raskenmerken (karakter, gedragingen, noden…) pasten het best bij ons. Dus werd het een Brits Korthaar. Maar ik begrijp wel wat je wil zeggen. En dat het beestje gewoon zichzelf moet kunnen zijn, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.

Machteld.
Machteld.
  • 2.977 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 27 maart 2017 - 13:35

Je hebt gewoon een kleine "straatkat", zoals hierboven al gezegd.
Ik heb twee kleine htk-katten van amper 3kg, ze zijn absoluut niet verwant, de ene hebben we in België als kitten geadopteerd en de andere als volwassen kat in Rusland. Om maar te zeggen dat het niks met ras of soort te maken heeft. En ik ben hier actiever dan veel mensen met raskatten ;)

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP