Spring naar inhoud

- - - - -

HomeMade…

• Log in om te reageren
7 reacties op dit onderwerp
Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.332 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 30 maart 2017 - 15:41

Ideaal als digestief, maar ook als basis voor een verrassend aperitief: limoncello. Maak ‘m zelf en schenk een flesje als origineel cadeau :
UN LIQUORE DI LIMONE PER FAVORE!
Limoncello is een Italiaanse drank op basis van citroenen. Oorspronkelijk werden enkel citroenen uit de regio rond Sorrento gebruikt. De limoncello uit deze streek draagt vandaag de naam Liquore di Limone di Sorrento I.G.P.

De likeur wordt meestal heel koud gedronken, zo’n 4° C. Het ideale drankje na het diner om het eten te laten zakken. Tegenwoordig is het ook heel erg hip (én lekker) om hem te mengen met proscecco of als basis van een gin cocktail. Beiden even lekker!

DIT HEB JE NODIG
4 citroenen
500 ml alcohol 90%
600 ml water
400 g griessuiker

ZO MAAK JE ‘T
Spoel de citroenen en schil ze met een dunschiller.
Doe de schillen in een kom en giet er 500 ml alcohol (90%) bij.
Dek de kom af met vershoudfolie en laat de schillen een week rusten op een donkere plaats.
Breng nadien het water met de griessuiker aan de kook. Giet de alcohol met de citroenschillen erbij en laat nog even koken.
Laat een uur afkoelen, zeef en giet in flessen.

Bewerkt door Kaprice, 30 maart 2017 - 15:41.

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.332 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 30 maart 2017 - 15:52

Homemade sinaasappellikeur
Benodigdheden voor ± 0,7L sinaasappellikeur:
500 ml brandy, heb de goedkoopste gekocht die ik kon vinden
6-8 biologische sinaasappels
200 ml water
100 gram kristalsuiker

Bereidingswijze:
Schil de sinaasappels (met een dunschiller of gewoon een mes), maar zorg dat je zo min mogelijk van het witte mee schilt.
Neem dan een grote pot of fles die je goed kunt afsluiten en stop hier de schillen sinaasappel in. Van de rest van de sinaasappels maak je maar een lekker sapje ofzo..Giet de brandy bij de schillen en laat zo minimaal 4 weken op een donkere, koele plek lekker marineren. Vergeet niet af en toe te schudden.
Wanneer je tevreden bent over de likeur; zet een koffiefilter in een trechter op een maatbeker en filter de likeur.
Maak in de tussentijd de suikersiroop door het water met de suiker te verwarmen zodat het suiker oplost. Laat dan de siroop afkoelen. Meng de siroop met je sinaasappellikeur totdat je de smaak te pakken hebt die je lekker vindt. Misschien hou je van een hele zoete likeur (dan doe je alle siroop erbij) of misschien van een wat meer alcoholische likeur, dan doe je niet alle siroop erbij.

Bewerkt door Kaprice, 30 maart 2017 - 16:06.

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.332 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 30 maart 2017 - 16:05

Aardbeienlikeur…
Benodigdheden:
aardbeien
wodka
suiker
water

Bereidingswijze:
Was de aardbeien, maak ze schoon en snij door de helft. Neem een afsluitbare pot en stop die zo vol mogelijk met de verse aardbeien. Ik had een potje van 200ml en daar kon ik ongeveer 200 gram aardbeien in kwijt. Je moet niet gaan proppen, dan druk je gelijk alle aardbeien stuk. Schenk dan wodka in de pot tot net onder de rand. Tik een beetje tegen het glas zodat alle luchtbellen uit het potje zijn, misschien kan je dan nog een beetje wodka toevoegen.
Draai de deksel op de pot en zet ongeveer een week op een donkere, koele plek weg. Heb je die niet; zet het potje dan gewoon in de koelkast.
Na een week heeft de wodka een prachtige rode kleur gekregen van de aardbeien en kunnen we gaan zeven.
Zet een fijne zeef op een maatbeker, giet het potje leeg en druk met een rubberen spatel zoveel mogelijk wodka uit de aardbeien. Gebruik geen ijzeren lepel, dan krijg je een metalige smaak aan je likeur door het raspen van de lepel op de zeef. Je zult zien dat er in het vocht wat ‘fliepeltjes’ aardbei zitten, ik vond dat niet zo erg; wil je een echt helemaal heldere likeur zeef de wodka dan nog een keer door een koffiefilter.
Kijk nu hoeveel wodka je hebt; dat is een richtlijn hoeveel suikersiroop je ongeveer nodig hebt. Ik had iets meer dan 150ml vocht en hou niet van tè zoete likeur, dus heb 75 gram water en 35 gram suiker genomen. Dus ongeveer 1/2 water van mijn hoeveelheid wodka en de helft suiker van het water.
Als je voor de eerste keer de likeur maakt kan je best iets meer suikersiroop maken. Dan kan je daarna kijken hoeveel je nodig hebt voor je eigen smaak. Misschien heb je liever een iets sterker likeurtje of juist een minder sterk likeurtje.
Breng het water met de suiker aan de kook totdat alle suiker opgelost is. Laat afkoelen en meng met de aardbeienwodka.
Giet in een mooie fles en klaar is je zelfgemaakte aardbeienlikeur! Bewaar in de koelkast.

Bewerkt door Kaprice, 30 maart 2017 - 16:06.

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.346 berichten

#4 Geplaatst 30 maart 2017 - 17:56

Mmmmm limoncello, ik moet het toch eens proberen zelf te maken. :)

Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.332 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 30 maart 2017 - 18:47

Voordeel met t zelf maken is dat je zelf kiest hoeveel suikersiroop je toevoegt hé
En het zelf maken is echt heel simpel!

Steffie_G
Steffie_G
  • 14.049 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 30 maart 2017 - 21:46

Klant van ons maakt ook zelf limoncello en grand marnier etc. Ik heb onlangs een flesje limoncello meegekregen en dat is echt heel lekker
Geplaatste afbeelding

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.346 berichten

#7 Geplaatst 31 maart 2017 - 08:09

Bekijk berichtKaprice, op 30 maart 2017 - 18:47, zei:

Voordeel met t zelf maken is dat je zelf kiest hoeveel suikersiroop je toevoegt hé
En het zelf maken is echt heel simpel!

Heb je dit recept al zelf gemaakt?

Geplaatste afbeelding

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.332 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 31 maart 2017 - 09:37

Nee citroenen en alcohol staan wel op mijn boodschappenlijstje  ;)