Spring naar inhoud

- - - - -

Te hoge nieuwwaardes

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.685 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 20 april 2017 - 19:25

Naar aanleiding van verkeerde reactie (overgeven, geen eetlust meer) op Loxicom hebben we Miloh zijn bloed laten analyseren.
Over wat vooraf ging had ik een topic geopend : http://www.kattensit...oh#entry1731116

Vandaag mochten we bellen voor de uitslag en verschillende nierwaardes staan te hoog ; Fosfaat, Ureum en Creatinine (x3).

Miloh gaat dus dagelijks Fortekor moeten nemen (2.5 mg), alsook moet hij overschakelen naar Hill's KD.
Voordien at hij Hill's CD om blaasgruis te voorkomen, de KD werkt niet tegen blaasgruis maar zijn nierwaardes laten dalen is nu veel belangrijker.

We vroegen naar de prognose en de dierenarts heeft zich niet uitgesproken in tijd ofzo. Ze zei dat we het konden rekken met medicatie en de niertjes eigenlijk kapot zijn :(
Het zou nu ook niet meer van de medicatie kunnen zijn, aangezien het nu bijna 2 weken geleden is dat hij die Lexicom kreeg.
Toch merken we een lichte verbetering in eetlust. Hij eet terug spontaan zijn brokjes terwijl hij een aantal dagen enkel nog een beetje at als we yoghurt/kippenhartjes/kip of iets anders aanboden waar hij meer verzot op was.
Ook is hij actiever dan tijdens de vorige dagen toen hij bijna niets at.

Het slechte nieuws is nog een beetje aan het bezinken.
Ik hoop dat hij met die medicatie en aangepaste voeding toch nog vele jaren bij ons mag blijven (hij is nu 7,5 jaar), maar vrees er wat voor.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 20 april 2017 - 19:36.

lilymaya
lilymaya
  • 6.817 berichten

#2 Geplaatst 20 april 2017 - 20:05

Dat is idd slecht nieuws
Maar hopelijk kan hij met aangepaste voeding nog een tijdje bij jullie blijven.

lilymaya
lilymaya
  • 6.817 berichten

#3 Geplaatst 20 april 2017 - 20:26

MMisschien heb je hier wat aan

http://barf-natuurli...eet_katten.html

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.685 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 20 april 2017 - 22:09

Bekijk berichtlilymaya, op 20 april 2017 - 20:26, zei:

MMisschien heb je hier wat aan

http://barf-natuurli...eet_katten.html
Bedankt Lilymaya :hug:
Ik zat ook met die vraag : of we hem nu nog rauw mogen geven omdat Miloh zo gek is van kippenhartjes en kippenlever.
Ik heb het nu eens snel doorgenomen en merk dat het net over rauwvoer gaat in geval van nierproblemen, dus echt wel informatie waar we iets gaan aan hebben.
Morgen ga ik het nog eens rustig doorlezen en het is dan ook fijn om -voor het gene ik er nu al snel over las- te weten dat we hem dit niet hoeven af te nemen.

mira
mira
  • 237 berichten
  • 9 katten

#5 Geplaatst 20 april 2017 - 22:36

Mij is altijd verteld dat nierpatiënten beter geen kip en zeker geen rood vlees krijgen, vis kan uiteraard wel, wat betreft de medicatie, ik gaf indertijd aan Fonzie geen Fortekor maar Pronefra, is eigenlijk geen medicijn wel supplement en bijkomend gaf ik Rehmania, kruiden van huisdierendokter.nl wat er voor zorgt dat nieren niet verder achteruit gaan, heb daar zelf heel goede resultaten mee gehad, altijd het proberen waard volgens mij.

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 10.989 berichten
  • 1 katten

#6 Geplaatst 21 april 2017 - 08:10

Cloe kreeg fortekor, ze is nog 3 jaar goed geweest.
Geen leuk nieuws om te krijgen, zeker niet als ze nog zo jong zijn.

Geplaatste afbeelding

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.098 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 21 april 2017 - 08:20

Slecht nieuws inderdaad maar met de nodige voeding kan hij echt nog jaren verder.
Mijn kater kittie had dit ook en is 18 j geworden.
Zoals Lilymaya zegt probeer rauw te voeren met eventueel dieFortekor en laat  hem na een tijdje terug testen je gaat verschieten van  de uitslag.
Het belangrijkste is dat hij blijft eten en heel veel drinken!

Bewerkt door ROSETTA, 21 april 2017 - 08:21.

Geplaatste afbeelding

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.685 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 21 april 2017 - 15:19

Bedankt voor jullie reacties :hug

Ik heb de middelen eens opgezocht waar je het over had Mira. Ze lijken wel interessant om te geven, enkel heb ik geen idee in combinatie met zijn medicatie of dit een goed idee is.

Inge, 3 jaar is zo voorbij en te kort (dat is het altijd hé als we er ééntje moeten afgeven :( ), maar het is wel langer dan ik me gisteren voorstelde toen we het slechte nieuws kregen.

Het is hoopgevend te lezen dat jouw kater toch zo'n mooie leeftijd gehaald heeft ondanks zijn slechte nieren Rosetta.
Met rauwvoer gaan we nog even afwachten ; ik lees erover op verschillende sites en vind er zo'n tegenstrijdige informatie over dat het echt verwarrend is.
Vooral als het om nierpatiënten gaat. Wat vaak terug komt is opletten met veel eiwitten en ureum. Als er dan rauw gegeven wordt las ik ook dat spiervlees beter verteerbaar zou zijn, orgaanvlees zou eerder af te raden zijn.
Miloh at vaak kippenhartjes en lever. Deze zouden we hem in eerste instantie niet meer geven, maar ik zoek wel verder welk rauwvoer wel aan te raden is omdat hij dat zo graag eet en ik hem niet teveel wil ontzeggen. Toch ben ik echt wel bang om iets verkeerd te doen.

Vandaag heeft hij zijn eerste pilletje genomen, we geven hem dat rechtstreeks in zijn muiltje. Natuurlijk vindt hij dat niet leuk en ik hoop dat hij het zal willen blijven innemen. Niet terug gaat uitspugen ofzo in de toekomst.
We hadden ook een zak Trovet RID mee van bij de dierenarts, omdat het toch nog een paar dagen zal duren voor de Hill's KD van bij Zooplus er zal zijn.
Hij was in ieder geval tevreden met zijn nieuwe voeding, is heel enthousiast beginnen eten nadat we zijn bord vulden.
Kleine hoeveelheden, maar het is toch al iets en hij lust het :eat2
Miloh is nog steeds een "papflessertje" ; we vonden hem toen hij een vijftal weken jong was en hij kreeg in het begin speciale kattenmelk voor kittens via een papfles.
Daar zijn we uiteraard mee gestopt na een tijdje maar op een zeker moment merkten we dat hij -als volwassen kat- aan de kast stond en met zijn pootje die papfles probeerde te pakken.
Sindsdien gaven we hem nog eens sporadisch kattenmelk en later zijn we dit blijven doen met water.
Sinds hij duidelijk veel meer dorst heeft de laatste weken krijgt hij elke avond zijn fles met water en als het kan ook nog overdag.
Er staan 3 verschillende potten met water in huis, toch gaat hij nog altijd aan de kraan zitten om te drinken.

Ik las gisteren ook nog ergens iets over de creatinine in het bloed dat minder hoopgevend is.
Deze waarde zou pas te hoog komen te staan wanneer 3/4 van de nieren niet meer werkt.
Deze stond bij Miloh 3x te hoog vertelde de dierenarts.
Dus zou maximum nog 1/4 van zijn nieren werken als die informatie klopt :(
Ik denk niet dat dit omkeerbaar is.

Maar we kunnen er maar het beste van proberen te maken met wat het nu is.
En hij is vandaag in ieder geval al redelijk actief geweest, heeft zelfs gespeeld en gerold ; lijkt op die momenten allesbehalve ziek.
Momenteel lijkt hij terug even uitgeteld. Hij zat aan de kraan en ik heb hem uiteindelijk water uit zijn fles laten drinken omdat hij niet naar de potjes ging met water. Hij ligt nu in de zetel en is een dutje aan het doen.
Gisteren leek hij ook een periode actief en speels, tegen de late namiddag ging hij in de zetel liggen en 's avonds wou hij ook niets meer eten.
Hopelijk komt daar snel verandering in met zijn medicatie.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 21 april 2017 - 15:21.

mira
mira
  • 237 berichten
  • 9 katten

#9 Geplaatst 21 april 2017 - 17:19

Slechte nierwaardes hoeven inderdaad niet altijd het einde te zijn, ik gaf die Rehmania, dierenarts waar ik destijds ging zei dat het geen kwaad kon in combinatie met andere medicatie, ik geef het trouwens ook nog aan andere poes maar dan tegen blaasgruis in combinatie met cortisone die die poes krijgt voor haar ademhaling, ik weet dat Fonzie zijn nierwaardes er door verbeterd waren na paar maanden opnieuw bloed testen. Rauwe vis kan zeker geen kwaad als hij toch graag rauw eet, nu Fonzie at desondanks ook nog wel eens kip en zelfs rood vlees en heb er nooit iets nadeligs van gezien. Het niet willen eten kan al eens voorkomen maar meestal is dat van voorbijgaande aard.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.685 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 22 april 2017 - 01:11

Bekijk berichtmira, op 21 april 2017 - 17:19, zei:

Slechte nierwaardes hoeven inderdaad niet altijd het einde te zijn, ik gaf die Rehmania, dierenarts waar ik destijds ging zei dat het geen kwaad kon in combinatie met andere medicatie, ik geef het trouwens ook nog aan andere poes maar dan tegen blaasgruis in combinatie met cortisone die die poes krijgt voor haar ademhaling, ik weet dat Fonzie zijn nierwaardes er door verbeterd waren na paar maanden opnieuw bloed testen. Rauwe vis kan zeker geen kwaad als hij toch graag rauw eet, nu Fonzie at desondanks ook nog wel eens kip en zelfs rood vlees en heb er nooit iets nadeligs van gezien. Het niet willen eten kan al eens voorkomen maar meestal is dat van voorbijgaande aard.
Die Rehmania lijkt me wel interessant omdat het ook tegen blaasgruis werkt.
Onze Miloh kreeg hiervoor Hill's CD maar aangezien hij nu van voeding overschakelt voor zijn nieren ben ik bang dat hij opnieuw last zou krijgen van blaasgruis.
Ik hoop dat het niet het einde hoeft te betekenen en leer hier ook wel bij op dat vlak door jullie ervaringen.
Ook, toen we vandaag bij de dierenarts achter zijn medicatie en voeding gingen, was er toevallig net een man die ook achter dezelfde voeding kwam voor zijn kat.
We hebben een kort gesprek gehad waarbij hij vertelde dat zijn kat nu dankzij de voeding al 3 jaar goed functioneert.
Maar we weten natuurlijk niet welke problemen die kat had, welke nierwaarden, de oorzaak, enz...en sinds ik las dat de creatinine pas te hoog komt te staan in het bloed wanneer minstens 3/4 van de nieren niet goed meer werkt durf ik amper te hopen dat Miloh nog vele jaren te wachten staan.
Ik hoop het met gans mijn hart, want wil hem -net als onze andere lieverds- nog heel veel jaren bij ons :hug:
Toch ben ik bij elk sprankeltje hoop die opduikt bang dat ik me ga vastklampen aan het idee dat alles goed komt en als dat niet zo is de klop nadien nog groter zal zijn.
Anderzijds is het voor iedereen beter dat we er vanuit gaan dat hij nog vele jaren bij ons zal mogen vertoeven. Ik geloof ergens wel dat katten aanvoelen hoe wij denken, of tenminste met welke gevoelens we rondlopen.
En dat wil ik dan ook niet dat hij en onze andere katten hier dagelijks voelen dat er verdriet hangt en angst om verlies.

Rauwe vis lust hij ook wel, onze meisjes ook (Luna iets minder) ; als het geen kwaad kan is dat dan alvast iets dat hij tussendoor nog eens mag eten.

Het is zo raar ; we zeiden vroeger dat onze Miloh heel zijn leven hetzelfde voer zou moeten eten voor zijn blaasgruis. Elke dag Hill's CD..hij kreeg wel eens rauw om de zoveel dagen en dat was dan steeds feest voor hem om eens iets anders te mogen eten.
Nu verandert dat plots, zal Miloh niet heel zijn leven Hill's CD moeten eten. Wat eigenlijk leuk is voor hem nu, daar hij dezelfde brokjes al jaren at, en helemaal niet leuk aangezien de reden waardoor hij nu andere voeding moet krijgen.
Het is allemaal zo dubbel en zo onverwachts...

Willebil
Willebil
  • 135 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 22 april 2017 - 17:04

Ik spreek uit ervaring...: je wereld staat echt op zijn kop dan.
En alles draait even alleen om je kat en zijn slechte nieren...
Je kan niet geloven en accepteren dat je katje opeens zo ziek is en je zoekt overal naar lotgenoten en verhalen met een positief vervolg...
Verhalen die hoop geven op de toekomst die opeens zo onzeker lijkt.

Onze Cleo was nog maar net 3 jaar en 3 maanden oud toen ze de diagnose kreeg, ik was er echt kapot van. Dit kon niet waar zijn.
Dankzij een second opinion en prima behandeling bij een geweldige dierenarts heeft Cleo het gered. We zijn nu 2 1/2 jaar verder en Cleo doet het super.
Ongelooflijk, ons medische wondertje... De nierwaarden zijn nog steeds iets te hoog, maar kennelijk kan ze het hebben (kijk naar de kat, niet naar de cijfers!).
Ze is prima op gewicht en is levendig, speels, lief en soms lekker ondeugend...
Aan niets merk je dat ze zo ziek geweest is, we zijn zo blij met haar...

Het was eerst ook even aftasten met eten. Maar Cleo vindt de KD-brokjes gelukkig erg lekker. Het speciale natvoer moet ze niet, wat ze wel erg lekker vindt is ansjovis met tonijn van almo nature (bij zooplus). Daar krijgt ze twee keer per dag een paar theelepeltjes van naast haar brokjes en daar zit dan toch extra vocht in (en kan geen kwaad volgens de dierenarts). Daar overheen krijgt ze Ipakitine-poeder als extra ondersteuning voor de nieren.
En smorgens een half tabletje benacor5 in d'r mond met als beloning daarna een cosma snack snoepje gedroogde kip. Als ze haar pilletje moet roep ik haar en dan komt ze altijd vrolijk aangerend. Dus een kwelling is het zeker niet.

Omdat Cleo een paar keer blaasontsteking gehad heeft, krijgt ze om de dag ook een half tabletje Cystease ter ondersteuning van de blaasfunctie. Ook dat helpt goed, geen blaasproblemen meer...

Hopelijk krijg je mede door dit verhaal weer hoop, het kan echt weer beter gaan!
Miloh is relatief nog helemaal niet oud, hopelijk knapt hij weer goed op!

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.685 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 22 april 2017 - 18:35

Bekijk berichtWillebil, op 22 april 2017 - 17:04, zei:

Ik spreek uit ervaring...: je wereld staat echt op zijn kop dan.
En alles draait even alleen om je kat en zijn slechte nieren...
Je kan niet geloven en accepteren dat je katje opeens zo ziek is en je zoekt overal naar lotgenoten en verhalen met een positief vervolg...
Verhalen die hoop geven op de toekomst die opeens zo onzeker lijkt.

Onze Cleo was nog maar net 3 jaar en 3 maanden oud toen ze de diagnose kreeg, ik was er echt kapot van. Dit kon niet waar zijn.
Dankzij een second opinion en prima behandeling bij een geweldige dierenarts heeft Cleo het gered. We zijn nu 2 1/2 jaar verder en Cleo doet het super.
Ongelooflijk, ons medische wondertje... De nierwaarden zijn nog steeds iets te hoog, maar kennelijk kan ze het hebben (kijk naar de kat, niet naar de cijfers!).
Ze is prima op gewicht en is levendig, speels, lief en soms lekker ondeugend...
Aan niets merk je dat ze zo ziek geweest is, we zijn zo blij met haar...

Het was eerst ook even aftasten met eten. Maar Cleo vindt de KD-brokjes gelukkig erg lekker. Het speciale natvoer moet ze niet, wat ze wel erg lekker vindt is ansjovis met tonijn van almo nature (bij zooplus). Daar krijgt ze twee keer per dag een paar theelepeltjes van naast haar brokjes en daar zit dan toch extra vocht in (en kan geen kwaad volgens de dierenarts). Daar overheen krijgt ze Ipakitine-poeder als extra ondersteuning voor de nieren.
En smorgens een half tabletje benacor5 in d'r mond met als beloning daarna een cosma snack snoepje gedroogde kip. Als ze haar pilletje moet roep ik haar en dan komt ze altijd vrolijk aangerend. Dus een kwelling is het zeker niet.

Omdat Cleo een paar keer blaasontsteking gehad heeft, krijgt ze om de dag ook een half tabletje Cystease ter ondersteuning van de blaasfunctie. Ook dat helpt goed, geen blaasproblemen meer...

Hopelijk krijg je mede door dit verhaal weer hoop, het kan echt weer beter gaan!
Miloh is relatief nog helemaal niet oud, hopelijk knapt hij weer goed op!
Inderdaad Willebil, bij elke positieve ervaring -zoals de jouwe- krijgen we terug wat hoop dat het nog niet zo dramatisch hoeft af te lopen zoals we een beetje voor vrezen.
Daarom ook dank voor je reactie en ervaring met Cleo zijn nierproblemen :hug:

We denken volgende week sowieso nog eens te bellen naar de dierenarts om te vragen of we eens mogen langs gaan voor wat meer informatie.
We zitten nog met wat vragen, zoals o.a. na hoeveel tijd we best nog eens een bloedanalyse laten doen, maar ook betreffende het risico op blaasgruis. De middelen zoals jij vernoemt en Mira ga ik allemaal opschrijven en zo kunnen we dan ook op dat moment eens vragen aan de dierenarts welk we best kunnen gebruiken.

Onze Miloh eet ondertussen nog altijd kleine hoeveelheden maar wel duidelijk met smaak ;)
En drinken doet hij ook regelmatig + is erg speels op sommige momenten.
Ik denk inderdaad dat we ons best wat meer focussen op de kat en minder op de cijfers.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 22 april 2017 - 18:37.

Willebil
Willebil
  • 135 berichten
  • 7 katten

#13 Geplaatst 22 april 2017 - 18:43

Nou, dat klinkt best positief hoor! Beetje eten, beetje drinken en beetje spelen, hartstikke fijn!
Als hij zich slecht zou voelen zou hij dat zeker niet doen. Probeer daarvan te genieten...

Goed dat je een vragenlijstje maakt voor de dierenarts!
Onze Cleo (is trouwens een poesje :catangel ) moest in het begin elk kwartaal op controle (bloedonderzoek), daarna elk halfjaar en nu 1x per jaar!

Laat je niet gek maken, we duimen voor jullie!

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.685 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst Gisteren, 21:43

We zijn vandaag met ons vragenlijstje naar de dierenarts geweest en hebben toch wat antwoorden gekregen waar we iets mee kunnen.
Over blaasgruis hoeven we ons niet teveel zorgen te maken omdat Miloh voordien op Hill's CD stond en het dan geen struviet zal geweest zijn (anders krijgen ze Hill's SD). Oxalaat stenen zouden door de Hill's KD zelfs voorkomen worden.
Orgaanvlees raden ze ons af omdat het teveel eiwitten bevat, er was ook nog een andere reden maar ik kom niet meer op momenteel, sowieso zou spiervlees altijd beter zijn.
Vis mag ook. Wel liever gekookt of gegrild dan rauw om parasieten te voorkomen.

Miloh eet nog steeds kleine hoeveelheden maar het zou tot 3 maanden kunnen duren voor we daar verbetering in merken.
Zolang hij eet en drinkt (doet hij nog altijd evenveel) is het goed.
Na een maand behandeling zouden we best opnieuw zijn bloed eens laten analyseren.

Ze gaat er nog steeds van uit dat hij voordien (voor de Lexicom) met zijn nieren moet gesukkeld hebben.
Ze was dan ook verwonderd toen we vertelden dat wij voordien nooit gemerkt hebben dat Miloh zoveel dronk. Integendeel ; Miloh was de kat die naar ons inzien net zo weinig dronk.
Ik las op verschillende sites negatieve ervaringen met middelen als Lexicom (= hetzelfde als Meloxicam of Metacam), in de Engelstalige bijsluiter zou ook in drukletters vermeld staan dat het gevaarlijk is voor katten omdat ze er nierfalen kunnen door ontwikkelen.
Hij heeft het wel maar 2x gekregen, nadien zijn we ermee gestopt omdat hij braakte en niet meer wou eten.
Maar de ene kat zal er gevoeliger op reageren dan de andere waarschijnlijk. Misschien dat gevoelige katten al bij kleine hoeveelheden nierfalen ontwikkelen.

Nu dat we zijn bloeduitslag thuis hebben bekeken valt me ook op dat zijn witte bloedcellen iets te laag stonden : 4,9 terwijl het minimum 5 moet zijn.
Dat is maar een miniem verschil, maar aangezien hij kort voordien sukkelde met zijn pootje (daarom werd er ook medicatie opgestart waaronder Lexicom) zou ik eerder gedacht hebben dat zijn witte bloedcellen hoger (of iets te hoog) zouden staan.
Want als er ontsteking is reageert het lichaam toch door witte bloedcellen aan te maken (?).

We zullen natuurlijk wel zien hoe het verder evolueert en wat er zal veranderd zijn bij zijn volgende bloedanalyse.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, Gisteren, 21:44.