Spring naar inhoud

- - - - -

Kat kopen?

kopen kat poes geld hoe

• Log in om te reageren
9 reacties op dit onderwerp
jesuismarit
jesuismarit
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 22 juni 2017 - 19:28

Hallo allemaal,

Ik wil graag een lieve kat :goofy:
Nu heb ik een beetje research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat ik er graag een Britse korthaar erg mooi en leuk vind.
Ik vraag me af of dit wel de goede kat voor mij is. Ik zie ze namelijk verkocht worden voor honderden euro's.
Natuurlijk snap ik dat een kat veel geld kan kosten, ook in onderhoud, maar om nu 200 euro uit te geven vind ik een beetje te gek.
Heeft iemand tips waar ik een kat kan kopen? (hoeft niet perse een britse korthaar te zijn)
groetjes,
Marit :catwalk2

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 2 katten

#2 Geplaatst 22 juni 2017 - 19:52

Mijn kat kostte 1.500 euro ;)

Voor een raskat betaal je vaak veel, dat komt omdat de fokkers testen moeten laten doen, selecties maken om zo goed mogelijke lijnen te hebben, etc. Maar soms zijn er ook herplaatsers, die "kosten" minder. Je kan altijd rondkijken of horen naar een herplaatser Brits Korthaar. Dat zijn iets oudere katten (ik bedoel geen kitten) die vb. geen kittens meer kunnen of mogen krijgen en waar de fokker een nieuw thuis voor zoekt.

Maar als het geen ras moet zijn, dan raad ik een asiel of opvang aan. Daar worden katten en kittens opgevangen, verzorgd, etc. Ga zeker geen gratis katje ergens halen, want die zijn meestal niet in orde wettelijk. Kittens moeten gesteriliseerd zijn en gechipt, anders krijg je een boete, ook als ze gratis zijn.
Geplaatste afbeelding   Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 8.021 berichten

#3 Geplaatst 22 juni 2017 - 19:59

Bekijk berichtjesuismarit, op 22 juni 2017 - 19:28, zei:

Hallo allemaal,

Nu heb ik een beetje research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat ik er graag een Britse korthaar erg mooi en leuk vind.
Ik vraag me af of dit wel de goede kat voor mij is. Ik zie ze namelijk verkocht worden voor honderden euro's.
Natuurlijk snap ik dat een kat veel geld kan kosten, ook in onderhoud, maar om nu 200 euro uit te geven vind ik een beetje te gek.
Heeft iemand tips waar ik een kat kan kopen? (hoeft niet perse een britse korthaar te zijn)
groetjes,
je kan ook herplaatsers kopen die zijn meestal goedkoper.
Maar 200 euro zal je wel zeker kwijt zijn.
Raskatten zijn duur.

Féline
Féline
  • 1.922 berichten
  • 1 katten

#4 Geplaatst 22 juni 2017 - 20:02

Trouwens, de asielen zitten vol met lieve, aanhankelijke poezels die op zoek zijn naar een nieuw, lief baasje

DORIS
DORIS
  • 7.963 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 22 juni 2017 - 20:23

Een britje kost stukken meer dan 200 euro.Zoals Féline al schreef zitten de asielen en opvangen vol met lieverds.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Syntara
Syntara
  • 3.249 berichten

#6 Geplaatst 22 juni 2017 - 20:40

Een raskat kost een stuk meer dan 200 euro. Maar je moet er ook rekening mee houden dat katten tegenwoordig verplicht gechipt en gesteriliseerd moeten worden. Wanneer je een gratis katje neemt, ben je zelf ook al snel meer dan 200 euro kwijt voor inentingen, sterilisatie en chippen. Het 'goedkoopst' is een katje uit een opvang of asiel. Maar ook die kosten toch wel meestal 100-200 euro. Ze zijn dan wel al volledig in orde met sterilisatie, inentingen en chip waardoor dat goedkoper uitkomt dan wanneer je het zelf nog moet laten doen.

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#7 Geplaatst 23 juni 2017 - 10:55

Bovenstaande reacties geven je al goede antwoorden, ik wil er nog even aan toevoegen dat moest je toch een Britje vinden voor €200, er een hoop alarmbellen moeten afgaan! Je hebt dan te maken met een broodfokker en het kitten is waarschijnlijk ziek en de stamboom (als er al een is) nep. Je kan hier op het forum verschillende topics vinden over het herkennen van een goede cattery (dat is dus zeker en vast geen dierenwinkel).

Wij hebben een kitten uit het asiel geadopteerd dat ons €100 + zo'n €150 sterilisatie en inentingen gekost heeft, da's natuurlijk maar het begin want alle katten hebben jaarlijks inentingen nodig en je diertje moet ook naar de dierenarts als het ziek is. Kosten voor degelijk voer (niet de merken uit de supermarkt) en speeltjes lopen ook aardig op. Onze andere kat is een zwerfkat uit Rusland (hier is er geen wetgeving rond dierenwelzijn). Zij was "gratis", gesteriliseerd en ingeënt, en de eerste week heeft ze een oogletsel opgelopen waardoor ze uiteindelijk even "duur" in aanschaf was als onze eerste poes. Staar je dus niet blind op de aanschafprijs, je kan de kosten aan een huisdier niet voorspellen.

Een asielkatje of opvangkatje is denk ik je beste keuze, als je een volwassen kat kiest, is het karakter al gekend. Dan is je kat ook gecastreerd, ingeënt en gechipt volgens de wetgeving.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

jesuismarit
jesuismarit
  • 2 berichten

#8 Geplaatst 25 juni 2017 - 09:05

Dankjewel allemaal!
ik heb hier heel veel aan.

dierenliefhebber8
dierenliefhebber8
  • 63 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 03 juli 2017 - 21:40

Bekijk berichtjesuismarit, op 22 juni 2017 - 19:28, zei:

Hallo allemaal,

groetjes,

Bekijk berichtFéline, op 22 juni 2017 - 20:02, zei:

Trouwens, de asielen zitten vol met lieve, aanhankelijke poezels die op zoek zijn naar een nieuw, lief baasje

Bekijk berichtDORIS, op 22 juni 2017 - 20:23, zei:

Een britje kost stukken meer dan 200 euro.Zoals Féline al schreef zitten de asielen en opvangen vol met lieverds.

hello een britse korthaar zal je indd diep in je portemone mogen scharten ;) voor je eerste kat ? zou ik toch wel eens naar een asiel gaan er zitten daar katjes die een goede thuis zoeken ! en zijn indd ook lieverd's een ras kat of niet ! geloof mij je krijgt er evenveel liefde van terug :duim:

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 04 juli 2017 - 07:56

Ik zou toch ook eerst eens bij een opvang of asiel kijken.
Gisteren stond er op een nieuwspagina dat de asiels nu al vol zitten met gedumpte dieren.
Sommige raskatten vind ik ook echt prachtig en denk van wow mocht ik zo een kat hebben.
Maar toch geef ik liever eentje een goede thuis uit een asiel/opvang.
Daar zitten trouwens ook heel mooie katten. Met een beetje geluk vind je zelfs een kat die op een bepaald ras lijkt.
Mensen dumpen nogal veel...

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: kopen, kat, poes, geld, hoe