Spring naar inhoud

- - - - -

grootte kattin

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Guest_scalea_*
Guest_scalea_*

#1 Geplaatst 23 september 2009 - 22:47

Ik heb een kattin van 1 jaar en 4 maanden oud. Het is een siamees van het traditionele type (thai). Ik overweeg om haar te laten dekken. Nu vroeg ik mij af of de grootte van de kattin belangrijk is. Mijn kattin is namelijk redelijk klein en aan de magere kant. Haar gewicht schommelt tussen 2700 g en 2800 g. Wat ik ook probeer, het lukt niet om haar gewicht te laten toenemen. Haar schofthoogte is ongeveer 22 cm.

Kan haar kleine gestalte aanleiding geven tot problemen bij de zwangerschap of de bevalling? Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan kittens die te vroeg geboren worden omdat er te weinig plaats is om verder te groeien, of moeilijkheden met de geboorte wegens een te smal bekken.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#2 Geplaatst 25 september 2009 - 12:16

Is ze vaak krols? Geef je haar de pil?

feroesti
feroesti
  • 7.453 berichten

#3 Geplaatst 25 september 2009 - 22:47

Ik zou er toch geen mega grote kater aan verparen.
Verder heb je ook kans als je voor een kleine kater kiest dat de kittens natuurlijk niet verbeterd worden, maar ook net zo klein en smal zijn.
Gulden middeweg, geen joekel, maar ook geen mimi.

Wat bevallen betrefd is het altijd een risico. Kleine poezen kunnen soms zeer grote kittens geven en grote poezen kleine kittens. Zoiest heb je niet in de hand...Bovendien heb je bij kleinere nestjes zoiezo iets grotere kittens en bij grote nesten iest kleinere.

Wel zeker zijn dan de poes gezond is, dat er geen medische verklaring achter haar klein en smal zijn zit. Ik zou haar zeker goed laten nakijken.

Het kan wel dat ze na het bevallen wel goed uitzet. Ons Kiké was ook mimi en smal. Na haar nest van 5 kittens is ze wel breder geworden en 'lijkt' ze stukken groter. Een colorpoint brit poes is wel pas volwassen als ze minimum 2 jaar oud is. Hoe het zit bij siamezen weet ik niet...

Guest_scalea_*
Guest_scalea_*

#4 Geplaatst 01 oktober 2009 - 21:10

Ze krijgt de pil niet. Ik geef dat liever niet. De dierenarts heeft het ook afgeraden omdat er na het geven van de pil naar het schijnt meer kans is op misvormde of gehandicapte kittens. Dit kan je wel voorkomen door na het geven van de pil, de kattin eerst een paar keer opnieuw krols te laten worden voor je haar laat dekken.

Wat betreft haar krolsheid: ik heb er geen idee of het veel of weinig is. Ze is pas voor de eerste keer duidelijk krols geworden toen ze ongeveer één jaar oud was. De tweede keer was drie weken er na. Omdat ze in haar krolse periode nauwelijks wil eten terwijl ze al zo mager is en ook erg veel lawaai maakt en dit in heel de appartementsblok te horen is, ben ik op zoek gegaan naar een manier om de krolsheid te onderdrukken. De pil is dan de meest logische optie, maar dat wou ik liever niet gebruiken. Op internet las ik over een natuurlijke manier om krolsheid tijdelijk te onderdrukken. Het komt er op neer dat je de kattin het idee geeft dat ze gedekt is door met een wattenstaafje even een klein stukje in de vulva te gaan. Het wordt blijkbaar vaak toegepast door fokkers. In tegenstelling tot honden, hebben katten zelden last van schijnzwangerschap, dus zijn er eigenlijk weinig neveneffecten (zeker in vergelijking met het geven van de pil).
Ik heb dit dus uitgeprobeerd toen ze de tweede keer krols was. Hierna heeft het ongeveer drie maanden geduurd voor ze voor de derde keer krols was. Ze heeft wel tussen door momenten gehad dat ze aanhankelijker was en veel kopjes gaf maar dan zonder het luide miauwen en zich op de grond gooien en rollen. In totaal is ze dus tot nu toe drie keer krols geweest.

Op welke ziekten laat je een siamees best testen?

Weet er iemand wanneer een siamees volledig volwassen is?

henny
henny
  • 1.601 berichten

#5 Geplaatst 02 oktober 2009 - 10:09

scalea zei:

Ze krijgt de pil niet. Ik geef dat liever niet. De dierenarts heeft het ook afgeraden omdat er na het geven van de pil naar het schijnt meer kans is op misvormde of gehandicapte kittens. Dit kan je wel voorkomen door na het geven van de pil, de kattin eerst een paar keer opnieuw krols te laten worden voor je haar laat dekken.

Wat betreft haar krolsheid: ik heb er geen idee of het veel of weinig is. Ze is pas voor de eerste keer duidelijk krols geworden toen ze ongeveer één jaar oud was. De tweede keer was drie weken er na. Omdat ze in haar krolse periode nauwelijks wil eten terwijl ze al zo mager is en ook erg veel lawaai maakt en dit in heel de appartementsblok te horen is, ben ik op zoek gegaan naar een manier om de krolsheid te onderdrukken. De pil is dan de meest logische optie, maar dat wou ik liever niet gebruiken. Op internet las ik over een natuurlijke manier om krolsheid tijdelijk te onderdrukken. Het komt er op neer dat je de kattin het idee geeft dat ze gedekt is door met een wattenstaafje even een klein stukje in de vulva te gaan. Het wordt blijkbaar vaak toegepast door fokkers. In tegenstelling tot honden, hebben katten zelden last van schijnzwangerschap, dus zijn er eigenlijk weinig neveneffecten (zeker in vergelijking met het geven van de pil).
Ik heb dit dus uitgeprobeerd toen ze de tweede keer krols was. Hierna heeft het ongeveer drie maanden geduurd voor ze voor de derde keer krols was. Ze heeft wel tussen door momenten gehad dat ze aanhankelijker was en veel kopjes gaf maar dan zonder het luide miauwen en zich op de grond gooien en rollen. In totaal is ze dus tot nu toe drie keer krols geweest.

Op welke ziekten laat je een siamees best testen?

Weet er iemand wanneer een siamees volledig volwassen is?

Wat jammer dat er dierenartsen zijn die niet weten waar ze over praten.
De pil heeft geen invloed op de ontwikkeling van de foetus (bij de mens ook nog nooit van gehoord).
Er worden zelfs gezonde kittens geboren waarvan de poes bijna de gehele dracht de pil gekregen heeft.
Als een poes krols wordt als ze enige tijd de pil gehad heeft kan ze direct gedekt worden.
Het advies een krolsheid over te slaan wordt gevoelsmatig gegeven maar niet uit ratio.
Vaak krols worden geeft kans op baarmoederontstekingen en dan kan je een nestje vaak vergeten.
De wattenstaafjes methode wordt inderdaad wel eens bij katten toegepast maar ik zou het zelf nooit doen. Ik heb daar vroeger wel eens negatieve verhalen over gehoord maar dat is alleen maar 'van horen zeggen' ik heb daar zelf geen ervaring mee. Met de pil des te meer.

Het gewicht van jouw poes is goed voor een Siam.
Welke testen testen verplicht zijn?, ik denk net zoals bij andere rassen.

Henny

Guest_scalea_*
Guest_scalea_*

#6 Geplaatst 02 oktober 2009 - 23:20

In België zijn naar het schijnt enkel "ongezonde" pillen voor katten te krijgen met veel meer negatieve effecten dan de pillen die in Nederland worden verkocht. Kan dit het verschil verklaren tussen de ervaring van Henny en het advies van mijn dierenarts?