Spring naar inhoud

- - - - -

Kat durft niet meer naar buiten te gaan...

• Log in om te reageren
20 reacties op dit onderwerp
Guest_teleyow_*
Guest_teleyow_*

#1 Geplaatst 27 februari 2009 - 11:42

Sinds enkele weken wil onze kat niet meer naar buiten gaan. Vroeger ging ze elke dag enkele uren naar buiten, maar nu niet meer. Als we haar echter buiten zetten, krabbelt ze terug en staat ze onmiddellijk en angstig aan de achterdeur (ze zakt helemaal door haar poten om haar zo klein mogelijk te maken en kijkt voortdurend rond zich). Indien we haar toch buiten laten staan en wij gaan terug naar binnen, loopt de onmiddellijk weg en verstopt ze haar onder het afdekzeil van de terrastafel (waar ze dan ook voortdurend blijft zitten totdat ze weer binnen mag...). Wellicht is ze heel bang gemaakt door kinderen, andere katten of iets anders...
Dit vinden we erg vervelend want nu zit de kat voortdurend binnen en begint de haar nagels te slijpen overal in het huis...

Iemand enig idee wat ik moet doen?
a) De poes toch elke dag voor een tijdje buiten zetten, en na een tijdje zal ze het weer gewend worden.
b) De poes voorlopig binnen houden en binnen een bepaalde tijd nog eens proberen buiten te zetten.
c) ?

Bedankt alvast!

Guest_Mirella_*
Guest_Mirella_*

#2 Geplaatst 27 februari 2009 - 11:43

Ik zou de poezel gewoon lekker gezellig binnen houden en een krabpaal voorzien voor de nageltjes ;)

Guest_garnet_*
Guest_garnet_*

#3 Geplaatst 27 februari 2009 - 11:44

Mirella zei:

Ik zou de poezel gewoon lekker gezellig binnen houden en een krabpaal voorzien voor de nageltjes ;)

volledig mee eens :)

Guest_teleyow_*
Guest_teleyow_*

#4 Geplaatst 27 februari 2009 - 11:52

Dat krabben kunnen we oplossen, maar ik vind het zo erg dat ze niet meer buiten gaat. Ik zou graag hebben dat ze weer buiten durft te gaan

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#5 Geplaatst 27 februari 2009 - 11:53

d) een leuke krabpaal kopen zoat poeslief de mogelijkheid heeft om haar nageltjes aan iets te krabben.

Als ik dit zo lees is je poes echt bang buiten. Ik zou ze gewoon lekker binnen houden waar ze zich veilig voelt. Je kan allerhande plekjes in huis interessant maken dmv kattenspeelgoed, mandjes en krabpalen.
Speel wat met haar en geef haar het gevoel dat ze welkom is. :)

Als een kat niet naar buiten wil, zou ik dat echt niet forceren. Er zal vast iets gebeurd zijn, waardoor ze nu zo angstig is.

Geplaatste afbeelding

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#6 Geplaatst 27 februari 2009 - 11:53

Pak ze op, stel ze gerust, en maak een rondje door de tuin?

dat werkt bij zwartje als hij verschoten is van iets

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#7 Geplaatst 27 februari 2009 - 11:54

teleyow zei:

Dat krabben kunnen we oplossen, maar ik vind het zo erg dat ze niet meer buiten gaat. Ik zou graag hebben dat ze weer buiten durft te gaan

Waarom is dat erg?
Er zijn tal van katten die een binnenhuis even gewoon zijn hoor. :)
Vind je het niet erger dat een kat naar buiten moet? Ondanks dat ze ongelooflijk bang is...? :catscratchhead

Geplaatste afbeelding

Guest_Mirella_*
Guest_Mirella_*

#8 Geplaatst 27 februari 2009 - 11:56

teleyow zei:

Maar als ze echt niet buiten durft/wilt zou ik ze echt niet laten stressen door haar wel buiten te steken hoor.

Guest_Mirella_*
Guest_Mirella_*

#9 Geplaatst 27 februari 2009 - 11:56

elixeryen zei:

Waarom is dat erg?
Er zijn tal van katten die een binnenhuis even gewoon zijn hoor. :)
Vind je het niet erger dat een kat naar buiten moet? Ondanks dat ze ongelooflijk bang is...? :catscratchhead

Volledig mee eens...

Guest_Vosse_*
Guest_Vosse_*

#10 Geplaatst 27 februari 2009 - 12:07

Ik zou eerst zien of die angst op te lossen is (het is nooit goed dat je met een angstige kat zit, en je hebt kans dat ze later voor iets anders weer schrik heeft).

Als dat niet werkt, en ze blijft liever binnen... ja dan is't binnen he. Ik geef mijn kat ook de optie om naar buiten te gaan gezien hij een poortje heeft, maar hij is niet verplicht hé.

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#11 Geplaatst 27 februari 2009 - 12:07

Zou ik ook doen inderdaad.
Maar aangezien haar angst haar misschien ook enige stress geeft, of andersom, zou je ook eens kunnen proberen iets van A Vogel te geven, als ik nu alleen nog op de naam kwam..

Guest_MissKitty_*
Guest_MissKitty_*

#12 Geplaatst 27 februari 2009 - 12:10

Jah ik ben er ook echt voor om katten binnen te houden hoor, maar angst is alleen niet de juiste rede en is ook niet zomaar opgelost door nooit meer naar buiten te gaan denk ik.

elixeryen
elixeryen
  • 14.834 berichten
  • 6 katten

#13 Geplaatst 27 februari 2009 - 12:14

Misschien ook handig om te weten hoe de poes zich binnen gedraagt. Is ze dan ook angstig?

Geplaatste afbeelding

Bibie
Bibie
  • 5.115 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 27 februari 2009 - 12:20

Misschien is er buiten een dominante kat die haar de stuipen op het lijf heeft gejaagd? Ik zou zeker niets forceren...

Geplaatste afbeelding

Roosje
Roosje
  • 7.935 berichten
  • 2 katten

#15 Geplaatst 27 februari 2009 - 13:15

Zou ze ook binnen laten hoor, na een tijdje vraagt ze misschien zelf terug om naar buiten te mogen, stress is voor niets goed
Geplaatste afbeelding