Spring naar inhoud

- - - - -

Kwaliteit / herkomst diereneten ZooPlus

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
SachaMira
SachaMira
  • 1.124 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 17 juli 2017 - 13:35

Voor het eerst heb ik het RC fit32 droogvoer bij ZP gekocht.  Mijn DA vertelde me een tijdje geleden dat het voer in minder hygiënische omstandigheden gemaakt wordt en vaak uit Polen komt.

Ik heb de lege verpakking van onze vaste dierenwinkel vergeleken met die van ZP.  Onderaan de achterkant van de zak staan idd de letters PL ipv FR.

De brokken uit de zak van ZP zijn iets donkerder van kleur.  Ik denk dat ik de voeding toch terug in onze vaste dierenwinkel ga kopen of een andere webwinkel.

Wat zijn jullie ervaringen met droogvoer van ZP?  Komt deze ook van Polen of een ander land dan deze uit je lokale dierenwinkel?

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.766 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 17 juli 2017 - 16:46

Ik heb eens gekeken naar de RC Gastro die wij voor Luna kopen.
Onderaan de verpakking staat er : manufactured in EU unless identification code is ZA, RU or CN.
Maar deze code vind ik nergens op de verpakking. De (land)codes ZA/RU of CN vind ik er ook niet op terug...dus is dat misschien een goed teken (?)
Bij Miloh zijn voer (Hill's KD) vind ik voor de barcode "PT". Ik weet niet of het landcode is, indien wel zou het voor Puerto Rico kunnen staan (?)

Beiden komen van Zooplus trouwens.

Of het voer dan automatisch minder kwaliteitsvol is, is dan ook nog de vraag.
Kan het zijn dat de samenstelling van het droogvoer dat jij koopt van RC verschillend is, bij de dierenarts t.o.v. bij Zooplus?
Bij bepaalde verzorgingsproducten die aan lagere prijs verkocht wordt (zoals o.a. Action, Wibra, ... ) is de samenstelling verschillend volgens het land waar het product vandaan komt, ook al is de merknaam identiek.
Onze 3 katten krijgen al jaren voer (Purina/RC/Hill's) van bij Zooplus, mijn moeder's kat Hill's CD van bij Zooplus en tot nu toe zijn er toch nooit problemen geweest.

Het is wel interessant om eens uit te zoeken of er verschil in zit.
Ik denk wel dat de dierenartsen en apothekers het verschil merken aan hun inkomsten sinds de duurdere merken online te bestellen zijn vanuit het buitenland, dat zou ook een reden kunnen zijn waarom je dierenarts dat zegt.
Als het er op staat dat het uit Polen komt zal het wel zo zijn natuurlijk, enkel of het dan echt ongezonder is? In Polen werken ze gewoon voor een veel lager loon en dat zou zeker wel een oorzaak kunnen zijn wat het prijsverschil betreft.

Bewerkt door HelpLuckyvinden, 17 juli 2017 - 16:48.

Machteld.
Machteld.
  • 2.802 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 18 juli 2017 - 09:45

Zooplus verkoopt denk ik geen voer uit Rusland, maar ik weet wel dat wanneer je hier RC koopt, het voer lokaal geproduceerd is en van veeeeel slechtere kwaliteit is (landcode RU, maar de invoer/uitvoer van en naar Rusland is zo lastig dat je dit voer in Europa normaal niet zal vinden). Of RC van eender waar degelijk voer is, is een andere discussie, maar er zit wel degelijk verschil op de samenstelling of de kwaliteit van de ingrediënten naar gelang de locatie. Of dat binnen Europa ook zo is weet ik niet, gezien alle ingrediënten binnen de EU in theorie aan dezelfde eisen moeten voldoen (niet dat dat werkelijk zo is). Minder hygiënisch kan zeker, controles zijn niet overal even streng.

Dat de brokken lichter of donkerder zijn kan ook aan het vetpercentage of de hoeveelheid vocht in het voer liggen.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Syntara
Syntara
  • 2.283 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 18 juli 2017 - 10:11

Ik bestel altijd voer bij Zooplus, maar dan wel voer dat niet bij ons in de dierenwinkel te verkrijgen is, dus ik heb sowieso geen keuze. Het kan wel zijn dat het voer in andere landen gemaakt wordt omdat het daar goedkoper is. Of de kwaliteit slechter is, weet ik niet, maar dat zou dan natuurlijk ook wel kunnen.

Het voer dat ik nu geef bevat wel veel meer vlees dan het voer wat je hier in de meeste winkels vindt, dus dat vind ik dan wel weer heel positief en daarom heb ik ook voor dat merk gekozen. Het is wel interessant om te weten hoe het juist zit natuurlijk en dat je op basis daarvan de afweging kunt maken wel voer nu echt het best is. Ik zou vooral kijken naar waar je kat het goed op doet, want dat is ook gewoon heel persoonlijk. Voor mijn hondje had ik supergoed voer qua samenstelling, maar ze deed het er niet goed op. Nu iets minder goed voer (nog altijd wel goede kwaliteit) en ze doet het daar super op.

SachaMira
SachaMira
  • 1.124 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 18 juli 2017 - 10:45

Bekijk berichtMachteld., op 18 juli 2017 - 09:45, zei:

Zooplus verkoopt denk ik geen voer uit Rusland, maar ik weet wel dat wanneer je hier RC koopt, het voer lokaal geproduceerd is en van veeeeel slechtere kwaliteit is (landcode RU, maar de invoer/uitvoer van en naar Rusland is zo lastig dat je dit voer in Europa normaal niet zal vinden). Of RC van eender waar degelijk voer is, is een andere discussie, maar er zit wel degelijk verschil op de samenstelling of de kwaliteit van de ingrediënten naar gelang de locatie. Of dat binnen Europa ook zo is weet ik niet, gezien alle ingrediënten binnen de EU in theorie aan dezelfde eisen moeten voldoen (niet dat dat werkelijk zo is). Minder hygiënisch kan zeker, controles zijn niet overal even streng.

Dat de brokken lichter of donkerder zijn kan ook aan het vetpercentage of de hoeveelheid vocht in het voer liggen.

Mijn DA had het over de hygiëne van de machines waarmee de voeding gemaakt wordt.  In Polen zijn de normen veel minder streng dan in Frankrijk.  Voor de rest ziet de zak er hetzelfde uit.

Wat  RC betreft staat dit aan de achterzijde onderaan (niet bodem).  Er staat dan de houdbaarheidsdatum gevolgd door cijfers en letters.  Bij de zakken die in de lokale dierenwinkel gekocht zijn staat er 2x FR tussen de cijfers. Bij de zak van ZP staat 1x FR en 1x PL tussen de cijfers.
Daarom denk ik dat mijn DA gelijk had over de herkomst van de voeding.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.766 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 18 juli 2017 - 11:26

Ik heb nog eens gekeken en op de verpakking van Royal Canin Gastro die wij bij Zooplus kopen staat er 2x de code FR.