Spring naar inhoud

- - - - -

vraag over opvoeding

• Log in om te reageren
13 reacties op dit onderwerp
charlotte98
charlotte98
  • 35 berichten
  • 1 katten

#1 Geplaatst 17 juli 2017 - 16:45

hey!

ik ben charlotte en heb sinds vorige maand een kitten die luna noemt. nu heb ik juist een klein vraagje: wat ik ook probeer ik kan haar niet afleren van in mijn handen te bijten.
ik heb al veel tips geprobeerd zoals negeren als ze het doet, eens streng kijken en nee zeggen en dan negeren, andere speeltjes geven, nog meer aandacht geven, ... het help allemaal niet.
zijn er hier mensen die toevallig tips hebben?

grtjs Charlotte

Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.165 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 17 juli 2017 - 18:37

Luide stem laten horen, een luide "nee"
Tik op haar neusje geven
Opstappen en haar ff alleen laten

Ook voldoende speeltjes geven voor de tandjes zoals die petstages chewing speeltjes

Ephiny
Ephiny
  • 3.792 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 17 juli 2017 - 19:36

Hoe oud is je kitten?

Ik moet zeggen dat ik absoluut geen voorstander ben van tikjes geven...
Heb zelf ook katten gehad die dat deden (als kitten dus), gewoon consequent 'nee' zeggen en ze op de grond zetten (of stoppen met spelen). Blijven volhouden, ze leren het echt wel.
En positieve aandacht geven aan positief gedrag helpt ook. Als je kitten speelt zonder in je handen te bijten, aanmoedigen.
Those who don't believe in magic, will never find it

Syntara
Syntara
  • 2.380 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 18 juli 2017 - 10:04

Ik zou ook zeker nooit een tik geven.

Mijn kat deed dit ook toen ze jonger was en ik zei dan ook "Nee". hield mijn hand stil tot ze stopte of ik trok mijn hand traag weg (zodat het niet interessant is) en negeerde haar dan een minuutje.

Ik zou ook proberen van alleen speeltjes te gebruiken waarbij je handen niet binnen bereik zijn zoals hengeltjes ofzo. En wanneer je met kleine speeltjes speelt zoals muisjes deze weggooien. En nooit met je handen spelen. Zodat ze leert dat ze met haar speelgoed mag spelen maar dat er met handen nooit gespeeld mag worden.

Bewerkt door Syntara, 18 juli 2017 - 10:04.

charlotte98
charlotte98
  • 35 berichten
  • 1 katten

#5 Geplaatst 18 juli 2017 - 12:49

hey! zelf wou ik inderdaad ook geen tikjes geven. tot nu toe zeg ik inderdaad een duidelijke nee en negeer haar. als het teveel wordt zet ik haar weg. qua speeltjes heeft ze haar normale kattenspeeltjes en vanals ik iets zie waar ze haar mee bezig kan houden geef ik haar dat ook ( lege keukenrol, ....)
dus voor zover ik het begrijp doe ik het goed tot nu toe?

grtjs

oh en op dit moment is ze 3 maanden. de dierenarts zei wel al dat alles rustiger zal worden na 6 maanden.

Syntara
Syntara
  • 2.380 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 18 juli 2017 - 16:16

Ik denk dat je het inderdaad goed doet nu, hoor :)

Ze is nog erg jong en zo te horen is ze dan ook veel te jong weg gehaald van de moeder. Dat kan ook meespelen. Nu is het daar natuurlijk te laat voor (of misschien is ze gevonden dus was er ook niets aan te doen), maar het wordt eigenlijk sterk aangeraden om kittens pas op 3 maanden te laten verhuizen en ze dus tot die tijd bij de moeder te laten, omdat ze nog heel veel van hun moeder leren op die leeftijd. De moeder leert ze onder andere ook dat het pijn doet als ze met hun nageltjes spelen, dus dat dat niet mag. Kittens die te vroeg bij hun moeder weggehaald zijn, hebben dus vaker het probleem dat ze met hun nageltjes spelen. Daar is nu natuurlijk niets meer aan te doen, maar het is misschien wel goed om te weten voor de toekomst of om als raad te geven aan mensen uit je omgeving.

Maar wanneer ze wat ouder wordt, zal ze wel van zichzelf wat rustiger worden en als je consequent volhoudt wat je nu doet, zal dat ook stilaan wel leren :) . Het kan wel een tijdje duren, dus geduld is wel nodig ;)

Bewerkt door Syntara, 18 juli 2017 - 16:19.

charlotte98
charlotte98
  • 35 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 18 juli 2017 - 18:24

ok, ik ben al blij dat ik het goed doe ;)
ik had nagevraagd bij de dierenarts of het op dat moment kwaad kon om gescheiden te worden ( omdat de moeder een kat van mijn vriendin was en op dat moment ging verhuizen, dus was makkelijk voor allebei) de dierenarts zei dat het geen kwaad kon op dat moment... bedankt om alleszins de tip te geven. volgende keer zal ik wachten tot 3 maanden ;) ze kan idd zelfstandig zonder mama, maar moet alles leren van mij.

grtjs

Syntara
Syntara
  • 2.380 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 18 juli 2017 - 20:32

Wat jammer dat de dierenarts dat advies gaf. Misschien is het een wat ouderwetse dierenarts, want vroeger werden kittens wel vaker vroeger gescheiden. Ondertussen is wel uit onderzoek gebleken dat het belangrijk is dat kittens langer bij de moeder blijven om geen gedragsproblemen te ontwikkelen, dus je zou dan toch verwachten dat een dierenarts daarvan op de hoogte is. Maar nu weet je het dan in ieder geval voor in de toekomst :)

Nog veel plezier met haar en je mag ook altijd nog meer foto's plaatsen zo'n schattig katje ;)

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.145 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 18 juli 2017 - 22:31

Pitou komt van het asiel en is ook veel te snel gescheiden van haar mamma .
Zij bijt ook en eerst was dat in mijn vinger en ik dacht dat dit was door haar tandjes maar de da zei me dat ze  dit waarschijnlijk gaat blijven doen omdat ze niet beter weet.
Ze is nu 14 mnd.en doet het nog altijd wel  minder maar soms bijt ze nog.
Het is soms voor aandacht dan bijt ze en dan zeg ik "nee Pitou "en dan kijkt ze zo lief en stopt ze ,ze weet niet wat ze verkeerd doet.
Haar zusje doet dit dus niet en is vandezelfde nestje.
Voor de rest zijn het echt lieve schatjes .

Ik zou ook laten merken dat dat niet mag en duidelijk "nee "zeggen en dit blijven zeggen dan mindert het wel en misschien stopt ze ermee :)

Geplaatste afbeelding

charlotte98
charlotte98
  • 35 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 18 juli 2017 - 23:38

@syntara die dierenarts die ik toen heb gebeld was inderdaad al wat van leeftijd. het is misschien gelukkig dat ik uiteindelijk toch nog voor een andere dierenarts heb gekozen, zij is wat jonger.

@rosetta het zou kunnen dat het inderdaad aandacht is. ik heb daar al zitten aan denken. in het begin dat ze hier was had ik het nog redelijk druk, waardoor ik enkel 's avonds veel met haar bezig kon zijn. gelukkig heb ik nu wat meer tijd. :)
ik probeer zo veel mogelijk met haar bezig te zijn, maar ze vraagt wel veel (en altijd op het verkeerde moment haha)

maar ondanks alles blijft het een schatje ;)

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.145 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 19 juli 2017 - 15:51

Ja ,als ik soms met Filou bezig ben bijt Pitou mij en ik denk dat ze dat doet omdat ze weet dat ik daar op reageer en dan heeft zij weer aandacht.
Soms probeer ik er niet op in te gaan maar het is moeilijk als je niet reageert denkt ze dat ze dat mag doen en als je wel reageert gaat ze denken dat ze dit moet doen voor aandacht.
Het is niet altijd gemakelijk om de juiste keuze te maken :))

Geplaatste afbeelding

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.142 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 19 juli 2017 - 21:29

Zijn dat geen zogezegde "liefdesbeetjes". Lexy doet dat soms als hij helemaal in extase is van mijn aaien. Dan is hij zo opgewonden en blij dat hij mij lichtjes in mijn hand bijt.
https://www.flair.be...t-van-je-houdt/
7. Ze bijten je heel zachtjes

Dat is een beetje hun variant van een kusje. Soms kan een beet hard aanvoelen, maar ze zijn bij hun soortgenoten gewend dat die een dikke pels hebben.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

charlotte98
charlotte98
  • 35 berichten
  • 1 katten

#13 Geplaatst 21 juli 2017 - 12:00

hey mensen! ondertussen even een update: het is veel verminderd. het gaat inderdaad goed door gewoon heel luid nee te zeggen en mijn hand gewoon te laten liggen. ze probeert dan nog een tweetal keer en dan stopt ze het. ze doet het minder en minder en je ziet dat ze weet dat ik het niet leuk vind. ik denk als ik gewoon zo doordoe dat het wel zal stoppen op een moment. het is juist in de ochtend dat ze veel bijt, maar dat is omdat ze wil dat ik wakker wordt :)

Syntara
Syntara
  • 2.380 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 21 juli 2017 - 12:05

Super dat het al beter gaat :d