Spring naar inhoud

- - - - -

Tips voor een beginner

Beginner tip verzorging eten opvoeding

• Log in om te reageren
10 reacties op dit onderwerp
Furguson
Furguson
  • 4 berichten

#1 Geplaatst 18 juli 2017 - 14:16

Hallo iedereen!

Mijn vriend en ik nemen binnen een maand een poesje in huis. Beide hebben we nog nooit een kat gehad, enkel honden. Maar we wonen nu samen op een klein appartement en zouden erg graag een katje nemen. Ik ben een enorme kattenliefhebber maar mijn vader heeft er schrik van, vandaar dat we er nooit eentje gehad hebben thuis. Nu ken ik eerlijk gezegd weinig van poesjes. Welke merken voer? Wat heb je allemaal nodig? De ultieme opvoedingstips? Welke krabpaal? Hoe lang kan een kat alleen zijn? Kortom alle vragen die iemand die nog nooit voor een kat gezorgd heeft kan stellen!

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#2 Geplaatst 18 juli 2017 - 16:04

Om te beginnen wordt vaak aangeraden 2 katjes te nemen. Liefst van een asiel of kattenopvang.
Die diertjes zijn in orde met hun inentingen, castratie, chip... Ook gaan die katjes niet veel te jong weg. Vanaf 10 weken is stukken beter dan 8 weekjes.
  • droogvoer: bij mijn keuze van brokken kijk ik naar het vleesgehalte in de ingrediëntenlijst, hoe meer vlees hoe beter. Als je bv kijkt naar whiskas zit daar niks in. Het ingrediënt dat als eerste in de opsomming staat is het meest aanwezig. Staat er dus bv 'rijk aan vlees' zoals whiskas beloofd en je gaat kijken: granen/rijst, blablabla.... leg maar terug (y)
  • natvoer: beetje het zelfde principe. Ik geef mijn katten almo of porta 21. Hier zit geen rommel in zoals smaak en geurstof, te veel suikers enz.
  • kattenbak: ik gebruik fijn zand dat klontert zodat je de bak goed schoon kan houden. Als de bak begint te ruiken giet ik alles weg, effe uitwassen en vers zand er in.
  • krabpaal: groot genoeg zodat de kat zich kan strekken om te krabben. Er zijn veel schattige paaltjes en kleurrijk enzo. Maar die zijn echter vaak veel te kort of snel kapot. Ze zitten graag heel hoog en slapen vaak op hun krabpaal. Ik heb een heel dure van petfun staan. Maar mn 3 katten gebruiken die dagelijks intensief en na 5 jaar is er nog niks aan
  • kommetje: zet nooit je water naast je eten en al zeker je eten en water niet naast de kattenbak. Jij eet ook niet naast je wc :d
  • Kabels: bescherm kabels met kabelbeschermers. Zeker toch als ze er aan kunnen. Kleine katjes (en sommige grote) durven er op bijten wat uiteraard gevaarlijk kan zijn.
  • Algemeen: sommige zaken zijn gevaarlijk voor je kat als ze ze op eten: rekkers, touw/draad, tabak, melkproducten worden vaak slecht verdragen, zoek maar eens naar giftige voedingsmiddelen voor katten.
  • planten in huis: zorg dat je geen giftige bloemen of planten hebt staan. Ze durven wel eens er aan bijten of op eten. Beter een huis zonder bloemen dan een vergiftigde kat.
Dat is zowat waar ik momenteel op kan komen.

Bewerkt door Eibhlin, 18 juli 2017 - 16:06.

Syntara
Syntara
  • 3.174 berichten
  • 2 katten

#3 Geplaatst 18 juli 2017 - 16:38

Ik ben het eens met Eibhlin.

Wat ik nog graag wil toevoegen is dat je er ook rekening mee moet houden dat je de krabpaal best op een plaats zet waar je katje ook graag is en waar ze vaak passeert. Krabben doen ze ook om te markeren, dus wanneer je de krabpaal ergens in een hoekje verstopt, vinden ze dat niet fijn om aan te krabben en heb je meer kans dat ze een andere plek gaan zoeken die voor jou minder fijn is (bvb meubelen).

Qua voer kan je het goedkoopst voer online bestellen bvb bij Zooplus.nl. Daar heb je veel kwaliteitsvoer dat toch een stuk goedkoper is dan wanneer je dat in de winkel koopt. Zelf geef ik Nutrivet. Ook andere spullen zoals bvb een krabpaal zijn daar meestal heel betaalbaar en toch goede kwaliteit. Zelf heb ik een ton en krabpaal van Natural paradise en ik ben heel tevreden over de kwaliteit. Ik vind het stabiele en mooie palen en het is handig dat de mandjes wasbaar zijn. Maar er zijn veel andere goede palen ook, zolang de paal hoog genoeg is dat ze zich kunnen uitstrekken en dat hij stabiel is en niet te hard wiebelt als de kat wilt krabben.

Als je een kitten wilt, zou ik er twee nemen zodat ze gezelschap hebben en samen kunnen spelen. Als je twee kittens neemt, hebben die meestal heel veel aan elkaar. Wanneer je er geen twee wilt, zou ik kijken naar een volwassen kat. Het grote voordeel is dat je dan het karakter al weet, dus je kan dan een kat nemen die het niet erg vindt om zonder andere katten te leven en je kan beter kiezen of je een rustige of speelse of aanhankelijke kat wilt en of je een kat wilt die goed op een appartement kan of die juist graag buiten is, ....

Hoe lang een kat alleen kan zijn, hangt af van de kat. Meestal kan een kat wel een stuk langer/beter alleen zijn dan bvb honden. Mijn katten zijn heel graag bij mij in de buurt, maar overdag als ik weg ben, slapen ze meestal. Dus ze vinden dat ook niet erg om dan alleen te zijn. Als we op vakantie gaan, komt er 1 keer per dag iemand langs. Ze zijn bang van vreemde mensen, dus vragen daar dan ook geen aandacht aan. dus dan zitten ze eigenlijk een week alleen en dat is wel lang voor hen. Als ik terugkom, merk ik wel dat ze mij gemist hebben. Toch is dat nog de beste oplossing want ze naar een pension brengen of naar iemand anders thuis, geeft veel meer stress.

Qua opvoeden zou ik proberen vooral te vermijden dat ze bepaalde dingen kunnen doen (gevaarlijke dingen weg leggen, bepaalde ruimtes in het begin afsluiten,..). Het is moeilijk om een kat iets af te leren (ze zijn slim genoeg, maar doen dat dan bvb als je niet thuis bent), maar ik vind de meeste katten van zichzelf al best goed opgevoed zijn. Als ze iets verkeerd doen, is dat meestal vooral een teken dat er iets niet in orde is. Als ze bvb niet op de kattenbak willen gaan, kan dat iets medisch zijn of een teken dat ze de kattenbak of het grit niet fijn vinden. Als ze aan meubels krabben, kan je een extra krabpaal geven of de krabpaal verplaatsen naar die plaats.

Kittens vinden natuurlijk altijd wel iets om kattenkwaad uit te halen, maar meestal wordt dat ook vanzelf beter als ze ouder en rustiger worden.

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.751 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 18 juli 2017 - 16:50

Bekijk berichtSyntara, op 18 juli 2017 - 16:38, zei:

Kittens vinden natuurlijk altijd wel iets om kattenkwaad uit te halen, maar meestal wordt dat ook vanzelf beter als ze ouder en rustiger worden.
Meestal wel :d Andere blijven kitten in hun hoofd zoals mijne Finn :lachen:

Misschien ook even zeggen. Niet alle katten zijn knuffelkatten of schootzitters.
Ik heb er zelf 3 waarvan 2 vrij solitair zijn. Mijn kattin wordt bijvoorbeeld absoluut niet graag opgepakt, dat doe ik dus nooit.
Wel komt ze soms om aaikes vragen als ik in de zetel zit. Ze gaat echter nooit op mn schoot liggen.
De andere komt soms eens aaikes vragen, wordt graag gepakt maar wederom, komt nooit op de schoot liggen.

De 3de is een echte flos, ligt in mijn armen te slapen, slaapt bij mij in bed.

Het is dus moeilijk om echt je vast te pinnen op 'ik wil...'

Bewerkt door Eibhlin, 18 juli 2017 - 16:50.

Syntara
Syntara
  • 3.174 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 18 juli 2017 - 17:04

Bekijk berichtEibhlin, op 18 juli 2017 - 16:50, zei:

Meestal wel :d Andere blijven kitten in hun hoofd zoals mijne Finn :lachen:
Haha :lachen:

En ik heb dan wel weer twee schootzitters :)

Maar ik denk inderdaad als je echt een bepaalde karaktertrek wilt, zoals een schootzitter dat je dan best kijkt naar een herplaatser of katje uit een opvang waarvan het karakter gekend is. Bij een kitten is dat nog moeilijk te zeggen.

Bewerkt door Syntara, 18 juli 2017 - 17:05.

charlotte98
charlotte98
  • 97 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 18 juli 2017 - 23:45

Bekijk berichtSyntara, op 18 juli 2017 - 16:38, zei:

Ik ben het eens met Eibhlin.

Wat ik nog graag wil toevoegen is dat je er ook rekening mee moet houden dat je de krabpaal best op een plaats zet waar je katje ook graag is en waar ze vaak passeert. Krabben doen ze ook om te markeren, dus wanneer je de krabpaal ergens in een hoekje verstopt, vinden ze dat niet fijn om aan te krabben en heb je meer kans dat ze een andere plek gaan zoeken die voor jou minder fijn is (bvb meubelen).

Qua voer kan je het goedkoopst voer online bestellen bvb bij Zooplus.nl. Daar heb je veel kwaliteitsvoer dat toch een stuk goedkoper is dan wanneer je dat in de winkel koopt. Zelf geef ik Nutrivet. Ook andere spullen zoals bvb een krabpaal zijn daar meestal heel betaalbaar en toch goede kwaliteit. Zelf heb ik een ton en krabpaal van Natural paradise en ik ben heel tevreden over de kwaliteit. Ik vind het stabiele en mooie palen en het is handig dat de mandjes wasbaar zijn. Maar er zijn veel andere goede palen ook, zolang de paal hoog genoeg is dat ze zich kunnen uitstrekken en dat hij stabiel is en niet te hard wiebelt als de kat wilt krabben.

Als je een kitten wilt, zou ik er twee nemen zodat ze gezelschap hebben en samen kunnen spelen. Als je twee kittens neemt, hebben die meestal heel veel aan elkaar. Wanneer je er geen twee wilt, zou ik kijken naar een volwassen kat. Het grote voordeel is dat je dan het karakter al weet, dus je kan dan een kat nemen die het niet erg vindt om zonder andere katten te leven en je kan beter kiezen of je een rustige of speelse of aanhankelijke kat wilt en of je een kat wilt die goed op een appartement kan of die juist graag buiten is, ....

Hoe lang een kat alleen kan zijn, hangt af van de kat. Meestal kan een kat wel een stuk langer/beter alleen zijn dan bvb honden. Mijn katten zijn heel graag bij mij in de buurt, maar overdag als ik weg ben, slapen ze meestal. Dus ze vinden dat ook niet erg om dan alleen te zijn. Als we op vakantie gaan, komt er 1 keer per dag iemand langs. Ze zijn bang van vreemde mensen, dus vragen daar dan ook geen aandacht aan. dus dan zitten ze eigenlijk een week alleen en dat is wel lang voor hen. Als ik terugkom, merk ik wel dat ze mij gemist hebben. Toch is dat nog de beste oplossing want ze naar een pension brengen of naar iemand anders thuis, geeft veel meer stress.

Qua opvoeden zou ik proberen vooral te vermijden dat ze bepaalde dingen kunnen doen (gevaarlijke dingen weg leggen, bepaalde ruimtes in het begin afsluiten,..). Het is moeilijk om een kat iets af te leren (ze zijn slim genoeg, maar doen dat dan bvb als je niet thuis bent), maar ik vind de meeste katten van zichzelf al best goed opgevoed zijn. Als ze iets verkeerd doen, is dat meestal vooral een teken dat er iets niet in orde is. Als ze bvb niet op de kattenbak willen gaan, kan dat iets medisch zijn of een teken dat ze de kattenbak of het grit niet fijn vinden. Als ze aan meubels krabben, kan je een extra krabpaal geven of de krabpaal verplaatsen naar die plaats.

bij het laatste van die ruimtes heb ik ervaring en heb je zeer gelijk. mijn kitten wou altijd om een of andere reden haar behoeft in de keuken doen. ik heb toen altijd de keuken dichtgelaten. na 2 dagen flink in kattenbak terug opengedaan. hierna ging ze terug in de keuken, dus heb ik hem weer dicht gedaan. dit tot ze door had dat als ze in de keuken wou zijn, ze dan gewoon in de kattenbak moest blijven gaan :) katten zijn echt wel zeeeer slimme dieren!

Machteld.
Machteld.
  • 2 katten

#7 Geplaatst 19 juli 2017 - 09:21

Te slim voor hun eigen goed vaak :louche:
Je hebt al veel goede tips gekregen, vooral de twee kittens tegelijk adopteren of een volwassen kat die graag op zichzelf is, is belangrijk. Twee kittens spelen met elkaar en vernielen je appartement minder :)
Ik wilde nog even zeggen over het catproof maken van je huis: je kan het zo gek niet bedenken of je kitten doet het. Je moet echt goed rondkijken en nadenken wat er allemaal mis kan gaan. Ga ook eens op de grond liggen en bekijk elke kamer vanop kittenhoogte: kabels, gevallen en vergeten stukjes plastiek, het haar dat in je wasbak achterblijft, kleine openingen waar je denkt dat ze nooit in passen, planken waar ze volgens jou nooit kunnen opspringen, die onsmakelijke nepplant, keukenkastjes,... alles kan een risico zijn.

Gelukkig worden de meeste katten wel rustiger wanneer ze opgroeien. De mijne niet :)

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Furguson
Furguson
  • 4 berichten

#8 Geplaatst 20 juli 2017 - 09:52

Super bedankt voor alle tips. We gaan sowieso naar een asiel. Een vriendin van mij werkt bij de poezen in het Asiel van Sint Truiden dus dat stond al vast. Kitten of volwassen zijn we nog niet uit, we gaan eerst op gesprek gaan bij het asiel. En dat 2 kittens beter is als 1 begrijp ik maar dat mocht helaas niet van de huisbaas. 1 kat was al een serieuze gunst van de huisbaas.

Syntara
Syntara
  • 3.174 berichten
  • 2 katten

#9 Geplaatst 20 juli 2017 - 11:00

Super dat jullie sowieso naar een asiel gaan. Als twee kittens niet mag, zou ik zeker kiezen voor een volwassen katje. Die zal het huis veel minder afbreken, dus voor de huisbaas zal dat ook fijner zijn ;)

Alvast veel plezier met jullie eerste katje :)

indian
indian
  • 57 berichten

#10 Geplaatst 21 juli 2017 - 15:49

Ik ben zelf van 2 fretten in huis naar 2 fretten en 5 poezen gegaan(heb een zwangere poes van de straat met haar 4 kittens in huis gehaald.
Van in het begin duidelijke grenzen stellen,wat wel en niet mag.Hen niet forceren iets te doen maar alles op hun eigen tempo,de ene is nu éénmaal rapper dan de andere.
Dingen,die ze kunnen omstoten vastplakken met sterke plakband.
Gevaarlijke planten weg en vervangen door kattengras;lavendel,en kruiden(rozemarijn,peterselie,oregano):zijn ze hier gek op en is ongevaarlijk.
Plaatsjes in huis gemaakt speciaal en alleen van hen.Ook hoogtes gemaakt:dmv schappen en mandjes,die op kasten staan.
Ik heb hen ook van kleins af het principe:play,hunt,eat,sleep aangeleerd.Dus hem of haar van in het begin gewoon maken om eerst wat te spelen(15 minuten à half uurtje) zodat de poes haar energie kwijt kan ,haar laten jagen op een prooi.Dan te eten geven,waarna ze zich zal gaan poetsen en aan haar schoonheidsslaapje beginnen.
Ik weeg hun eten elke morgen af,zowel het natvoer als het droogvoer.Deze hoeveelheid verdeel ik dan over de dag,in 3 à 5 porties(mamapoes moet trouwens speciaal voeder hebben omdat ze voedselallergie heeft)
Ook veel aandacht geven aan kleine dingen,die in ons ogen ongevaarlijk zijn maar in de ogen van de poes tot veel spel kunnen leiden,maar jammer genoeg ook tot veel gevaar:bv elastiekjes,clips,medicatie,glazen voorwerpen,ramen...
Eigenlijk moet je alles bekijken door de ogen van de poes en gaandeweg merk je ook wel in wat ze interesse heeft,dus wat je moet veranderen of niet
Ik wens je alvast veel plezier met jullie eerste poesje,super dat je een diertje uit het asiel een mooie thuis wil geven

Bij mij zitten ze als ik gaan werken ben  in de veranda(dan zo'n 7 uur weg),die ik volledig heb ingericht voor hun:ze wonen daar trouwens samen met 3 vogelkooien,waar 14 vogels inzitten,waar ze nog nooit niks aan hebben gedaan.Integendeel vaak liggen ze gewoon te slapen op zo'n kooi,met een vogel op zo'n 10 cm onder hen.Ook m'n fretjes vinden ze normaal:die mogen uiteraard wel niet uit hun kooi als de poezen binnen zijn,want ieder moet zich natuurlijk veilig blijven voelen.Ben ik thuis dan spelen ze in hun kattenren(verlengde van m'n veranda )of lopen ze in huis rond.

Elma
Elma
  • 3 katten

#11 Geplaatst 21 juli 2017 - 19:16

Bekijk berichtFurguson, op 20 juli 2017 - 09:52, zei:

Super bedankt voor alle tips. We gaan sowieso naar een asiel. Een vriendin van mij werkt bij de poezen in het Asiel van Sint Truiden dus dat stond al vast. Kitten of volwassen zijn we nog niet uit, we gaan eerst op gesprek gaan bij het asiel. En dat 2 kittens beter is als 1 begrijp ik maar dat mocht helaas niet van de huisbaas. 1 kat was al een serieuze gunst van de huisbaas.
Hey Furguson, als je ervaring wilt opdoen met katten, dan kan je misschien eens naar het asiel van Genk gaan. Ik doe opvang voor hen en kreeg vandaag een mailtje dat ze dringend op zoek zijn naar helpende handen. Hier de tekst uit de mail:
Beste vrijwilliger
zoals jullie weten is het tijdens de zomer altijd alle hens aan dek in het asiel!
Er is een groter verloop van dieren die binnenkomen en verzorgd moeten worden. Ondertussen zijn ook enkele vrijwilligers op verlof waardoor de gegarandeerde bezetting in het gedrang komt en we soms zelfs zonder extra helpende handen de standaardverzorging moeten geven aan onze honden en katten.
Daarom een dringende oproep!
Moest je toch nog ergens een extra vrij moment hebben om te kunnen helpen in het asiel dan ben je meer dan welkom!
Laat aan de verantwoordelijke voor de katten, Debbie ( debbie@dierenasielgenk.be ) weten wat voor jou lukt en dan maken velen handen licht werk.
Alvast een dikke merci voor jouw inzet!
Lees ook maar eens dit:
Bijgevoegd bestand  kattenverzorging.doc   45K   80 downloads

Daar staat alles in, wat je moet weten om een kitten in huis te halen. Veel is hier al gezegd, maar dit kan je afdrukken, want het is een WORD-document.
Mocht je nog geen kitten uitgekozen hebben, lees dan eens het topic over de kittens die we nu opvangen: http://www.kattensit...gemengd-nestje/

Gemengd nestje.jpg

Die 4 katertjes (zwartje niet) zullen binnen 14 dagen wel klaar zijn. Maar in het asiel van Genk is er nu al keuze genoeg. De adoptieboxen zitten blijkbaar vol. Dus keuze genoeg.

Groetjes van Elma
Mijn katjes zijn allemaal van mei 2014: Lexy (rosse kater) Sienna (wit -tricolore kattin) Butler (zwarte kater) = K3 Geplaatste afbeelding
Mijn YouTube kanaal: https://www.youtube....11Elma02/videos

Ook gelabeld met één of meerdere van deze sleutelwoorden: Beginner, tip, verzorging, eten, opvoeding