Spring naar inhoud

- - - - -

Tips gezocht voor buitenlaten binnenkatten

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
StellaCharles
StellaCharles
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 27 juli 2017 - 08:00

Hoi iedereen,

Ik heb twee katten van 5 jaar oud, die zijn opgegroeid in een rijtjeshuis zonder tuin en dus nog nooit buiten geweest zijn. Nu zijn we anderhalve maand geleden verhuisd naar een huis met een tuin in een rustige buurt (residentiële wijk, doodlopende straat) en vind ik het zonde dat de katten niet van de tuin zouden kunnen genieten. Als wij op het terras zitten, zitten ze allebei zielig te miauwen aan het venster (vliegenraam).

Mijn poezebeesten zijn echter niet de meest sociaalste. Ik heb ze in huis genomen toen ze een drietal maanden oud waren, ondervoed, verwaarloosd en waarschijnlijk nog nooit door een mens vastgenomen, en hoewel ze heel erg aan mij gehecht zijn, zijn ze heel schuw tegenover andere mensen. Mijn vriend mag ze nu na ruim een jaar af en toe een keertje aaien. Ze worden niet graag opgepakt, ook niet door mij, en als ze bang zijn, lopen ze ook van mij nog weg.

Onze grootste angst is dus dat we de katten buiten laten, ze in paniek raken, en we ze niet meer naar binnen krijgen, of nog erger, dat ze in paniek een sprintje zetten en we ze nooit meer terug zien. De tuin is afgezet met een stevige schutting (draad met onderaan ingegraven beton) van 1m80 hoog die begroeid is met klimop. Ik weet dat de katten daar makkelijk over geraken, maar ik denk dat de mijne dat pas zouden doen een keer ze wat meer zelfvertrouwen gekregen hebben. De probleempunten zijn twee hekjes van ongeveer 1 m hoog. Eentje geeft uit op onze voortuin en de straat, het ander geeft achteraan de tuin uit op een diepe gracht (die meestal leegstaat) die achter de tuinen doorloopt. Hier kunnen de katten wel zeer gemakkelijk over springen.

We hebben geprobeerd ze een tuigje aan te doen, maar dat was een mislukking. Met veel geduld had één van de katten na dagenlang voorzichtig proberen een tuigje half aan, waarna ze in paniek raakte, zichzelf half verhing en daarna mij open krabde terwijl ik het slotje terug probeerde open te klikken. Nu verstoppen ze zich onder het bed als ik zelfs maar dat tuigje vast neem.

Heeft iemand advies hoe we het beste de katten aanleren om buiten te gaan, of tips over hoe we de hekjes wat meer catproof kunnen maken?

Syntara
Syntara
  • 2.357 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 27 juli 2017 - 11:01

Persoonlijk ben ik helemaal geen voorstander van katten vrij buiten te laten. Het is gevaarlijk voor de katten zelf (en dan niet alleen auto's), maar het veroorzaakt ook overlast bij de andere mensen in de buurt die dan weer eigen middelen gaan gebruiken om katten uit de tuin te houden. Ik vind het nog steeds wat gek dat honden absoluut nergens mogen loslopen en bij katten is dat normaal. Maar dat is natuurlijk mijn eigen mening gewoon, hé. Ik zou dus zelf de katten niet buiten laten, zeker als ze dat niet gewend zijn.

Ofwel zou ik kiezen voor de ideale optie om je tuin volledig af te schermen. Als je al een stevige schutting hebt, is dat gemakkelijk te doen door daarop in een schuine hoek draad te plaatsen of rollen op de schutting te bevestigen, zoals hier: http://www.buitenlev...ng-voor-katten/

Op de poortjes zou ik dit dan op dezelfde manier doen, maar die zullen dan eerst wel hoger moeten gemaakt worden of worden vervangen door andere poortjes. Ook als je de tuin niet wilt beveiligen, lijkt mij de gemakkelijkste optie om de poortjes te vervangen door hogere poortjes. Mijn katten (toen ze nog buiten kwamen) sprongen heel gemakkelijk op 1,80m en in draad kunnen ze ook klimmen, dus als ze sowieso al heel gemakkelijk uit je tuin kunnen, weet ik niet of het dan de moeite is die poortjes te verhogen/te vervangen.

Als je ze gewoon wilt buiten laten, zou ik in ieder geval nog enkele weken/maanden wachten tot ze echt 100% gewend zijn aan jullie nieuwe huis (zodat ze er toch al 8-10 weken wonen). Als ze dan van iets schrikken, heb je toch meer kans dat ze snel terugkomen. Ik zou nu al wat oefenen om hen te laten komen op commando. Bvb als je met een potje snoepjes schudt, dat ze dat geluid kennen en dat ze dan elke keer een snoepje krijgen waardoor ze graag willen komen. Zo kan je hen korte periodes buiten laten om te laten wennen en te kijken hoe ze reageren. Ik zou hen de eerste keren eventjes buiten laten en de deur naar binnen laten openstaan. Wanneer ze dan van iets schrikken, zullen ze normaal wel naar hun vertrouwde omgeving lopen en dus weer binnen gaan. Je kan hen dan na enkele minuten weer naar binnen proberen te roepen met de snoepjes. Zo kan je dan de periodes die ze buiten zijn langer maken. Ik zou in het begin altijd de deur naar binnen laten openstaan zodat ze altijd meteen terug kunnen als ze dat willen.

dierenliefhebber8
dierenliefhebber8
  • 63 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 27 juli 2017 - 16:08

hellow ,

ja ik begrijp je probleem... het is al pluspunt dat je je tuin katten proef probeert te maken .. maar ze zullen wel altijd een manier vinden om uit te breken hoor als ze echt weg willen ;). ik zou indd ook nog beetje wachten als ze nu nog schrik hebben.. maar indd niet elke kat is graag opgepakt en aangeraakt he ;-) ik denk dat het belangrijkst is dat het vertrouwen tussen jullie en de poezen groot moet zijn ;)

ik laat bv mijn poezen alleen buiten als ik thuis ben of mijn vriendin ;) met de achterdeur open dat ze altijd binnen kunnen en ik maak ze indd gewend om te komen als het etenstijd is ;-) laat ze nie buiten als ze net gegeten hebben want anders gaan ze alleen nog maar verder lopen.

ik zou nog even afwachten en als alles oke is zou ik de deur lichtjes open zetten en jezelf buiten zetten en kijken wat ze doen ;) niet elke kat sprint naar buiten he dat gaat meestal heel langzaam :p en zelf weer naar binnen gaan naar paar minuten en de poezen mee roepen en kijken of ze naar je luisteren. panikeer niet als ze dat niet doen je moet snappen het is voor hen ook een beleving de buiten ;). alles komt wel goed ;-) niet iedereen heeft de mogelijkheid om hun tuin katten proef te maken en niet iedereen kan hun katten binnen houden ook ;)

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.139 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 27 juli 2017 - 22:35

Ik heb Pitou en Filou toen ze bij ons zijn gekomen eerst 8 weken binnen gehouden en dan ben ik met hun naar buiten gegaan en
heb hun de tuin laten ontdekken maar alle dagen maar een uurtje ofzo en stilletjes opgebouwd.
Je moet hen leren dat als je hun naam roept ze ook komen .
Je kan ze met bvb eten of snoepjes te geven hen terug binnen krijgen .
Ik laat ze nu overdag buiten en s'avonds blijven ze binnen .
Rond  17 uur roep ik ze en tik op hun voederbakken en dan komen ze.
Ik geef  hen dan vlees en ze zijn er zot van dus dan komen ze echt aangelopen :))
Dan zijn ze moe en blijven ze binnen en s'morgens mogen ze terug buiten.

In de tuin blijven ze niet want ze moeten alles verkennen maar ze zijn in de buurt.

Geplaatste afbeelding

dierenliefhebber8
dierenliefhebber8
  • 63 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 27 juli 2017 - 22:37

Bekijk berichtROSETTA, op 27 juli 2017 - 22:35, zei:

Ik heb Pitou en Filou toen ze bij ons zijn gekomen eerst 8 weken binnen gehouden en dan ben ik met hun naar buiten gegaan en
heb hun de tuin laten ontdekken maar alle dagen maar een uurtje ofzo en stilletjes opgebouwd.
Je moet hen leren dat als je hun naam roept ze ook komen .
Je kan ze met bvb eten of snoepjes te geven hen terug binnen krijgen .
Ik laat ze nu overdag buiten en s'avonds blijven ze binnen .
Rond  17 uur roep ik ze en tik op hun voederbakken en dan komen ze.
Ik geef  hen dan vlees en ze zijn er zot van dus dan komen ze echt aangelopen :))
Dan zijn ze moe en blijven ze binnen en s'morgens mogen ze terug buiten.

In de tuin blijven ze niet want ze moeten alles verkennen maar ze zijn in de buurt.

Zo is dat ;-) en je hebt altijd katten die wat verder gaan dat heet dan avonturiers ;-)

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.139 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 27 juli 2017 - 22:47

Ja Filou is bijna altijd in de tuin maar Pitou  gaat iets verder maar ja dat is dan toch nog bij ons in de straat .
Er zijn bij de buren vijvers enz.... en dan vind ze nogal plezant :))

Geplaatste afbeelding

dierenliefhebber8
dierenliefhebber8
  • 63 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 27 juli 2017 - 23:08

Bekijk berichtROSETTA, op 27 juli 2017 - 22:47, zei:

Ja Filou is bijna altijd in de tuin maar Pitou  gaat iets verder maar ja dat is dan toch nog bij ons in de straat .
Er zijn bij de buren vijvers enz.... en dan vind ze nogal plezant :))

indd katten gaan gewoon graag gaan verkennen... ik heb ook ene gehad die echt ver durvde gaan en ik voelde me er niet goed bij en ik hield die dan een eindje binnen maar die kat was echt ongelukkig. dan zei de DA zelf van je hebt katten die graag verkennen en op avontuur gaan ook bij kattinnen en meestal heb ik wel die pech :(

StellaCharles
StellaCharles
  • 2 berichten

#8 Geplaatst 08 augustus 2017 - 17:59

De tuin volledig catproof maken is voorlopig nog niet aan de orde - als je net een nieuw huis gekocht hebt met nog wat belangrijke kosten aan, is er niet direct budget om poorten e.d. te gaan vervangen, om er maar niet van te spreken dat de buren het misschien niet zullen appreciëren als ze plots een poort van 1m80 zien uitsteken aan het einde van hun tuin :)

We hebben besloten om nog even af te wachten en de katten eerst te leren komen als we met een doosje kattensnoepjes schudden. Binnen een maandje of zo, als we hier 2 maand wonen, mogen ze eens mee naar buiten!

Bedankt voor de tips!

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.795 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 08 augustus 2017 - 19:13

Een poortje hoeft niet persé duur te zijn hoor.
Wij hebben er één gemaakt door gewoon een paneel van 1m80 op maat te zagen en daar een slot op te zetten.
Ik bedoel dan wel een poortje waar je gewoon in en uit de tuin door kan, geen poort waar je met een auto door kan.
Veel maakt het niet uit ; de katten springen daar heel gemakkelijk op en over.
Er bestaat wel een roterend systeem die je kan bevestigen boven een muur of poort. Als ze daar op klimmen draait het zodanig dat ze er niet over geraken.
Bij ons heeft dat geen zin aangezien de zijkanten van onze tuin muren zijn van de buren hun garages met daarboven hun terras + ons terras hoger ligt dan de tuin = van op ons terras kunnen de katten naar de terrassen van de buren.
We kunnen onze tuin en terras dus nooit catproof maken aangezien we afhankelijk zijn van de manier waarop de buren hun terras afmaken.

Het is alvast een goed idee om ze nog een tijd binnen te houden zodat ze kunnen wennen aan hun nieuwe omgeving.