Spring naar inhoud

- - - - -

eerste keer kat met chronische nierproblemen

• Log in om te reageren
26 reacties op dit onderwerp
Fieah
Fieah
  • 12 berichten

#1 Geplaatst 31 juli 2017 - 09:38

Hey allemaal, ik ben nieuw hier en zit natuurlijk al direct met een vraag... als er al een topic over is, kan iemand mij dan misschien de link sturen? Sorry maar ben even ten einde raad :(

Ik heb Midas sinds 2 jaar uit het asiel en de laatste tijd was hij erg afgevallen en omdat zijn adem heel erg stonk had ik eens naar zijn tanden gekeken en had wat tandsteen gezien. Dus ik ben met hem vorige maandag naar de dierenarts gegaan en omdat ik vertelde dat hij was afgevallen, de hele tijd zeurt voor vlees en dat hij veel dronk EN zij hoorde dat hij een hartruis heeft wilde ze toch zijn bloed testen.
Nu moeten jullie weten dat Midas van ALLES bang is. Zelfs na 2 jaar loopt hij nog weg als we in de zetel zitten en ik teveel beweeg. Dus de bloedname was vrij traumatisch voor hem al ten eerste.
De volgende dag (dinsdag) hadden we de uitslag: Zijn nierwaarden waren ongelooflijk hoog, de dierenarts kon niet geloven dat Midas nog at en speelde want hij zou zich eigenlijk heel ziek moeten voelen. Dus ik heb  hem 's avonds binnen gedaan omdat hij 3 dagen aan het infuus moest liggen. Wat wel raar was, was dat zijn T4 (schilklier) heel erg laag was. De dierenarts had verwacht dat die ook te hoog ging zijn... Het infuus steken was weer geen pretje maar het moest.

We zijn hem dan elke dag gaan bezoeken bij de dierenarts en elke keer was hij heel blij om ons te zien en begon onmiddelijk te spinnen als hij door had dat wij het waren. Hij kreeg ook Science Plan Renal droog + vleesje en at dat redelijk goed (vooral het vleesje).

Vrijdagochtend heeft de dierenarts dan opnieuw bloed moeten nemen (daar was ik niet bij, bij de eerste keer bloed nemen en bij het infuus steken heb ik hem vastgehouden). Omdat zijn beide pootjes al geprikt waren en ze er niet veel bloed meer van kreeg heeft ze wel bloed uit de hals moeten nemen. Toen ik 's avonds Midas ging halen om naar huis te gaan vertelde ze dat hij heel gestresseerd was geraakt en dat ze hem medicatie had moeten geven om vocht af te drijven (ivm zijn hartruis omdat dat anders te zwaar belast zou worden). Toen ik Midas uit de kooi wilde halen was hij ook niet blij om mij te zien zoals de vorige dagen wel het geval was. En eens hij in zijn draagmandje zat plaste hij alles onder...
En de uitslag van de nieuwe bloedtest: nog steeds te hoge nierwaarden (maar wel al gedaald) en nog steeds te lage T4. Dus nu is Midas een nierpatiëntje...

Thuisgekomen verstopte hij zich direct maar ik heb hem dan maar gerust gelaten.

Intussen is het weekend voorbij en Midas is nog steeds niet gelijk hij was. Normaal loopt hij mij constant achterna en "babbelt" ook de hele tijd en nu verstopt hij zich en reageert eigenlijk op niets... De dierenarts denkt dat het is van de stress en teruggaan met hem lijkt me ook geen goed idee. Alles is nog onderzocht net voor hij naar huis mocht dus behalve zijn nieren zou alles in orde moeten zijn... Het lijkt wel op hij depressief is!!

En dan nu het grootste probleem: hij eet bijna niet. Midas is al een magere kat, dus hij heeft al geen reserve... Zijn nierdieetvoer wat hij bij de dierenarts wel at wil hij nog niet eens bekijken. Het enige waar hij een paar hapjes van neemt is gekookte kip of het vleesje wat hij kreeg voor we wisten dat hij ziek was (ik weet dat dit niet goed is, maar had gebeld naar de dierenarts en "slecht" eten is beter dan helemaal niet eten). Ik heb ook al geprobeerd de gekookte kip onder zijn nierdieet te mengen of om het warm te maken maar het helpt niet.

Ik heb nu op zooplus verschillende merken nierdieet besteld maar dat gaat pas morgen of overmorgen aankomen.

Dus ik heb eigenlijk een paar vragen:
- Wat denken jullie dat er met Midas aan de hand kan zijn (depressie of gewoon de nasleep van een stressvolle situatie, of iets anders?)
- zou ik het riskeren om de dierenarts er weer bij te halen (stress, zelfs als zij thuis zou komen, hij is bang van vreemden in huis)
- Weten jullie nog tips om hem aan het eten te krijgen?

bedankt om te lezen!

DORIS
DORIS
  • 7.649 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 31 juli 2017 - 10:11

Als de T4 te laag is moet hij medicatie krijgen die dan weer slecht is voor de nieren.
Qua droge voeding geef ik RC special.Dat eten ze graag hier.Natte voeding:RC zakjes.Kip en tonijn hebben ze graag maar geen rund.Het beste is dat je in het begin zijn gewone voeding mengt met de niervoeding en elke dag wat minder gewoon en meer niervoeding.Nierpatientjes zijn moeilijke eters.
Sommige katten hebben graag Hill's.
Ik zou toch eens goed overleggen met de da qua medicatie en voeding.
De kat moet blijven eten al is het maar een beetje.
Is ze heel klein?

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Fieah
Fieah
  • 12 berichten

#3 Geplaatst 31 juli 2017 - 10:45

Hey Doris, hij moet geen medicatie krijgen, niet voor zijn nieren en ook niet voor zijn schilklier.
Normaal komt een te lage T4 niet voor bij katten (de DA zei dat als katten iets aan hun schildklier hebben, dat het dan juist te hoog is, en die medicatie is slecht voor de nieren).
Zijn T4 was bij het 2de ondezoek bijna terug binnen de normale waardes dus de DA denkt dat het met de nieren te maken had.

Het eten wat ik had meegekregen was met tonijn smaak, misschien dat het daaraan lag...

Ik heb nu Royal Canin, Happy Cat, Kattovit en Hill's (maar een andere smaak dan Tonijn) besteld, ook in verschillende smaken... Ben benieuwd.

Midas is geen kleine kat, ook niet echt groot, meer gemiddeld (hij is een Europese korthaar), maar te mager....

DORIS
DORIS
  • 7.649 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 31 juli 2017 - 10:59

Ik had een kat met dwerggroei.De T4 was te laag en moest heel vaak bloed laten nemen.
Mijn da neemt altijd bloed in de hals want dat gaat veel vlotter.
In plaats van een pak niervoeding te bestellen kun je ook verschillende zakjes ,doosjes en heel kleine zakjes droogvoeding kopen bij bijna alle dierenartsen.Dan kun je zien welke voeding het katje het liefste eet.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Syntara
Syntara
  • 2.393 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 31 juli 2017 - 11:06

Het is zo moeilijk te zeggen natuurlijk, maar persoonlijk zou ik nog even afwachten. Ik denk dat het wel kan dat hij nog moet bekomen van de dierenarts. Zeker omdat hij er toch een aantal dagen moest blijven en al een stressgevoelige kat is van zichzelf. En hij is dan ook net onderzocht door de dierenarts, dus normaal zou die dan ook niet direct iets nieuws vinden, denk ik.
Als hij zo nog een weekje blijft of het erger wordt in plaats van beter, zou ik wel de dierenarts er weer bijhalen, ook al geeft dat dan natuurlijk weer stress. ik zou dan idd de dierenarts aan huis laten komen. Dat zal nog stress geven, maar misschien toch net iets minder omdat hij niet vervoerd moet worden en in zijn vertrouwde omgeving zit.
Wat hier het best gegeten wordt, zijn dingen die sterk ruiken. Bvb vis, tonijn, maar ook zakjes natvoer van verschillende merken. Ik zou inderdaad een aantal merken proberen en kijken of hij toch niet een van die merken wilt eten.

Ik heb een hondje gehad met nierproblemen en zij begon inderdaad ook slechter te eten sinds ze dat had. Zij at het dieet van Hill's het liefst. Ze heeft ook periodes gehad dat ze ook daarvan niet wilde eten en ook weinig dronk en dat ze dan erg verzwakte. Wij hebben haar er uiteindelijk enkele keren doorgekregen door haar vooral veel te laten drinken. Steeds drinken aanbieden en dat wat op haar neusje doen tot ze uiteindelijk zelf begon te drinken. Ik merkte dat het snel beter ging wanneer ze toch enkele keren goed gedronken had. Uit zichzelf dronk ze ook niet of heel weinig in die periodes. Vanaf ze minder zwak werd, ging het eten dan ook weer beter.

Mijn katten drinken ook heel graag Viyo (http://www.medpets.b...o recuperation/). Misschien dat je hem zo wat meer kunt laten drinken en er zitten ook voedingsstoffen in. Misschien wel best eerst overleggen met de dierenarts of dat niet heel slecht is voor de nieren.

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 3.847 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 31 juli 2017 - 11:43

Onze Miloh is ook nierpatiënt en moet naast zijn niervoeding (Hill's KD) dagelijks een pilletje Fortekor nemen.
In het begin, toen het nierfalen vast gesteld werd, at hij ook heel weinig.
Maar moet wel zeggen met de medicatie erbij dat we na een paar dagen toch al merkte dat hij meer eetlust had, al was dat nog niet zoals voordien.

Jouw katje heeft natuurlijk aan het infuus gelegen om zijn nieren te "kuisen", dit hebben ze niet gedaan bij Miloh.
Ofwel omdat het bij hem nog niet zo bedreigend was (zijn waarden stonden nochtans ook veel te hoog en hij at zo goed als niets meer), ofwel omdat zij dat heel zelden doen om de kat een trauma te besparen.
Ik weet daardoor niet hoe het zit na het infuus of de nierwaarden dan terug volledig op peil staan. Zo niet vraag ik me af waarom er naast aangepaste voeding niet (tijdelijk) medicatie aangeraden werd voor Midas.

Dat hij stress opgelopen heeft door de onderzoeken en het verblijf bij de dierenarts is natuurlijk niet onlogisch.
Maar aangezien er zoveel speelt ; de nieren, de schildklier en de stress zou ik toch nog eens het advies vragen van de dierenarts (als is dat maar even bellen) of eventueel een tweede advies.

Fieah
Fieah
  • 12 berichten

#7 Geplaatst 31 juli 2017 - 13:27

Drinken is voor Midas geen probleem, elke keer als ik het water ververs gaat hij drinken.

Ik vond het ook raar dat hij geen medicatie moest, maar de DA zei dat de waardes zoals ze nu zijn onder controle kunnen blijven met enkel een aangepast dieet. Natuurlijk moet hij regelmatig gecontroleerd worden.

Ik ben nu op het werk maar mijn vriend is van thuis uit aan het werken en stuurde net dat Midas uit zichzelf in de zetel is gaan liggen en aan het spinnen was. Dat lijkt mij positief...?

Willebil
Willebil
  • 146 berichten
  • 7 katten

#8 Geplaatst 01 augustus 2017 - 10:23

Ik zou het ook even tijd geven, even aanzien. Het is niet niks voor een kat, al die onderzoeken, een vreemde omgeving, al die enge mensen die aan hem willen zitten. En dat terwijl hij toch al niet lekker is... En voor een onzekere verlegen kat is dit nog heftiger.
Als hij er nu lekker bij ligt is dat een voorzichtig goed teken, hij voelt zich weer meer op zijn gemak.

Wat eten betreft is het een tijdje uitproberen, wat hij vandaag lekker vindt laat hij morgen misschien staan. Op een gegeven moment komt er een favoriet uit, zal je zien! Omdat hij moet herstellen van al het gedoe en de onderzoeken enzo eet hij nu nog wat minder dan normaal. En nierkatjes zijn vaker misselijk, dan wil je zelf ook niet veel eten toch?!

Nierkatjes zullen altijd extra zorg en aandacht vragen, maar als alles straks op de rit staat en Midas ontdekt dat zijn vertrouwde leventje in zijn eigen huisje gewoon doorgaat komt alles tot rust. En vergeet je soms gewoon dat hij "ziek" is...

Dat je vol vragen zit en nu onzeker bent is heel logisch en komt mij (en vele anderen van ons!) helemaal bekend voor. Ook dat wordt beter.
En als je iets niet vertrouwt, bel dan gewoon je dierenarts. Daar is hij voor en je bent zeker niet de enige met vragen.

Hou ons op de hoogte!

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.226 berichten

#9 Geplaatst 01 augustus 2017 - 15:19

Bekijk berichtFieah, op 31 juli 2017 - 13:27, zei:

Drinken is voor Midas geen probleem, elke keer als ik het water ververs gaat hij drinken.

Ik vond het ook raar dat hij geen medicatie moest, maar de DA zei dat de waardes zoals ze nu zijn onder controle kunnen blijven met enkel een aangepast dieet. Natuurlijk moet hij regelmatig gecontroleerd worden.

Ik ben nu op het werk maar mijn vriend is van thuis uit aan het werken en stuurde net dat Midas uit zichzelf in de zetel is gaan liggen en aan het spinnen was. Dat lijkt mij positief...?

Ik begrijp niet goed waarom je geen medicatie hebt gekregen, ik heb zelf een poes gehad met nierproblemen. Ze volgde een nierdieet en elke dag fortekor.
Nierkatten zijn slechte eters, je moet heel vaak wisselen en zoeken wat ze graag lusten. Bij zooplus hebben ze idd veel keuze. Wat mijn katje altijd aan het eten hielp was slagroom uit de spuitbus. Kan geen kwaad voor de nieren maar niet elke kat kan het verdragen

Geplaatste afbeelding

Fieah
Fieah
  • 12 berichten

#10 Geplaatst 02 augustus 2017 - 10:21

Hey allemaal,

het gaat al beter met Midas. Hij is beginnen eten en is gisteren uit zichzelf bij mij in de zetel komen liggen. Hij is nog wat schichtig maar dat zal hopelijk nog wel goedkomen.

Maar nu wil hij ineens niet meer op de kattenbak... Hij plast tegen de muren en de drolletjes heb ik al een paar keer langs de kattenbak gevonden. We hebben 2 grote bakken die schoon zijn en het is hetzelfde grit als altijd. Ik heb de deksel eergisteren van één bak af gehaald maar hij blijft tegen de muur plassen. (het is de muur in de woonkamer, dus niet waar de kattenbak staat). Wat is dat nu weer??? :onzeker:

Willebil
Willebil
  • 146 berichten
  • 7 katten

#11 Geplaatst 02 augustus 2017 - 12:32

Zou nog stress kunnen zijn, manier van aandacht vragen. Kan ook dat hij juist door de stress een blaasontsteking opgelopen heeft.
Ik zou het plasje zeker even na laten kijken door de dierenarts!

Fieah
Fieah
  • 12 berichten

#12 Geplaatst 02 augustus 2017 - 13:03

Bekijk berichtWillebil, op 02 augustus 2017 - 12:32, zei:

Zou nog stress kunnen zijn, manier van aandacht vragen. Kan ook dat hij juist door de stress een blaasontsteking opgelopen heeft.
Ik zou het plasje zeker even na laten kijken door de dierenarts!

zijn urine is donderdags onderzocht en hij is vrijdags naar huis mogen gaan, kan dat op die ene dag toch nog een blaasontsteking zijn dan?
Ik zal vanavond eens bellen naar de DA....

Fieah
Fieah
  • 12 berichten

#13 Geplaatst 02 augustus 2017 - 19:27

Zo ik heb net met de DA gebeld.
Hij moet nog geen fortekor omdat er geen eiwitten in zijn urine zaten en de waarden nog maar net te hoog waren. Over 3 maanden moet hij op controle en als de waarden dan niet constant (of gedaald) zijn moet hij wel aan de fortekor.

Het sproeien is volgens de DA nog een nasleep van de stress...

Inge91
Inge91

Liefste engeltje 2016

• 11.226 berichten

#14 Geplaatst 03 augustus 2017 - 09:41

Bekijk berichtFieah, op 02 augustus 2017 - 19:27, zei:

Zo ik heb net met de DA gebeld.
Hij moet nog geen fortekor omdat er geen eiwitten in zijn urine zaten en de waarden nog maar net te hoog waren. Over 3 maanden moet hij op controle en als de waarden dan niet constant (of gedaald) zijn moet hij wel aan de fortekor.

Het sproeien is volgens de DA nog een nasleep van de stress...

Van de fortekor moet je geen schrik hebben, het is ook goed voor zijn hart. Het is oorspronkelijk medicatie voor het hart.
Het bestaat in smakelijke tabletten dus makkelijk om te geven.
Hopelijk is het nog niet onmiddellijk nodig maar bij twijfel zou ik er toch aan beginnen.
Ik probeer mee te volgen als ik tijd heb, dus als je nog vragen hebt...

Geplaatste afbeelding

Fieah
Fieah
  • 12 berichten

#15 Geplaatst 03 augustus 2017 - 12:00

Bekijk berichtInge91, op 03 augustus 2017 - 09:41, zei:

Van de fortekor moet je geen schrik hebben, het is ook goed voor zijn hart. Het is oorspronkelijk medicatie voor het hart.
Het bestaat in smakelijke tabletten dus makkelijk om te geven.
Hopelijk is het nog niet onmiddellijk nodig maar bij twijfel zou ik er toch aan beginnen.
Ik probeer mee te volgen als ik tijd heb, dus als je nog vragen hebt...

Ja we houden hem goed in de gaten, als hij terug begint over te geven of veel te drinken ga ik onmiddelijk met hem naar de DA.

Intussen eet hij ook weer goed, ook harde brokjes en hij heeft terug meer energie. (wel nog steeds nierdieet natuurlijk. momenteel ben ik het vleesje van royal canin aan het uittesten en droge brokjes van kattovit. Tot zover gaat het goed)
Als hij nu ook eens zou willen stoppen met tegen de muren te sproeien/plassen....