Spring naar inhoud

- - - - -

Jong gezin met bejaarde kat zoekt nieuwe vriend: welk ras

• Log in om te reageren
5 reacties op dit onderwerp
Niels83
Niels83
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 04 augustus 2017 - 11:52

Hallo allemaal,

misschien even een kort moment van voorstellen:

Wij hebben een “rescue cat” (Europese korthaar) van 14 die wij kregen toen ze 3 was. De eerste 3 jaar van haar leven was ze mishandeld en het heeft 1,5 jaar geduurd om haar te rehabiliteren tot de vrolijke lieve poes die ze nu is. Ze heeft altijd al epilepsie gehad en sinds een jaar of twee is daar reuma bijgekomen (dus veel zorg en medische kosten nodig). Wij hebben ook een dochtertje van bijna één, die gek is op de dieren die wij hebben, en wilt alles aaien en knuffelen. Dat kan, maar de 14 jaar getraumatiseerde poes met reuma willen wij wat meer ontzien.

Wij zoeken dus een poes of kater die een maatje kan worden voor onze erg vrolijke en lieve dochter. Die samen kunnen opgroeien. Wij hebben een vredig huishouden waar alles in harmonie leeft. Onze Pyrhurra (kleine papagaai) leeft prima samen met onze poes. Ik werk zelf 36 uur in de week om ook een dag extra in de week vrij te zijn voor onze dochter en mijn vrouw werkt buiten de zomervakantieperiode 3 dagen in de week en in de zomervakantieperiode niet. Dus er is vaak iemand thuis voor de poes.

Thuislocatie: Wij hebben een vrijstaande jaren 1930 dijkwoning met 210m² woonoppervlak. Alleen de buitenmuren hebben wij laten staan bij aankoop vorig jaar en wij hebben alles open laten breken. Onze huidige kat kan dus overal in en bij en slaapt bij ons in bed. De trap is open zoals een wenteltrap, dus er is vrij zicht en een minimaal aantal muren. Bij het huis hebben wij een halve hectare grond waar de katten naar buiten kunnen. Wij willen volgend jaar een deel van die tuin geschikt maken voor twee dwerggeitjes waar de kat natuurlijk ook bij kan komen. Onze huidige kat loopt vaak om het huis heen, ze kan naar buiten op dijkniveau via het raam naar het dak van de woonkamer en loopt vaak rondjes voor het huis langs naar het -1 niveau waar de tuin met volwassen walnotenboom is. Achter de tuin is een klein parkje met een sloot.
Wij zijn ons op het moment aan het oriënteren op een kitten om toe te voegen aan ons gezin per eind september. Ook hoor ik graag van u of de kat gewoon naar buiten kan, omdat ik op internet nog vaak lees dat raskatten niet naar buiten kunnen i.v.m. diefstal (kennelijk wilt niemand onze huis-tuin-en-keukenkat stelen). Wij denken zelf aan één van deze rassen (en ik heb wat tekst gestolen van websites):

Noorse boskat
Noorse Boskatten zijn intelligente en zeer speelse katten boordevol energie. Hij heeft een geweldig karakter, ze zijn moedig en kennen geen angst Ze zijn niet nerveus en rusteloos en passen zich snel aan.
Ze kunnen erg goed om met andere katten, honden en kinderen. De Noorse Boskat hecht zich meestal aan één persoon in het bijzonder en de Noor houdt ervan zich in de schoot van die ene persoon te nestelen. Ze houden heel erg van aandacht van mensen, soortgenoten en honden maar kunnen ook heel goed alleen leven.

Balinees
Het karakter van de Balinees is te vergelijken met dat van de Siamees. Ze zijn intelligent, levendig en hebben een sterk eigen karakter. Ze zijn speels en kunnen zich dagenlang bezig houden met allerlei speeltjes. Ze zijn erg gesteld op gezelschap en erg aanhankelijk.

Heilige Birmaan
Heilige Birmanen zijn zachtaardige, rustige en verdraagzame katten. Ze zijn echter wel op hun rust gesteld en u moet er dan ook voor zorgen dat uw kat een rustig plekje heeft om zich even terug te trekken.
Ze houden van gezelligheid en hebben tamelijk veel aandacht en contact met huisgenoten nodig. De omgang met andere katten verloopt meestal zonder problemen. Ze kunnen ook prima samenleven met honden. Ze zijn doorgaans niet luidruchtig. Ondanks hun rustige natuur zullen de meeste op zijn tijd graag spelen en ravotten, maar het is niet zo dat zij de hele woning als speelplaats beschouwen.

Bengaal
De bengaal is een zeer intelligente, vriendelijke, nieuwsgierige en actieve kat. Bengalen houden in tegenstelling tot de meeste katten enorm van water en zelfs van de douche. De Bengaal is zeer sociaal en kan goed om met mens, kat en andere dieren. Ze zijn zeer speels en zeer aanhankelijk. De bengaal is een kruising van een huiskat en de bengaalse tijgerkat (Asian Leopard cat). De eerste kruisingen zijn ontstaan in de Verenigde Staten eind jaren 50.

Ragdoll
De naam 'Ragdoll', hetgeen lappenpop betekent, komt van de bizarre eigenschap dat als je deze kat optilt, dat ze volledig verslapt. De 'Ragdoll' is een van de grootste kattensoorten, een volwassen kater kan tussen de 6 en 8 kilogram wegen en een poes tussen de 4 en 6 kilogram. Ze kunnen tot drie maal groter worden dan een 'gewone' huiskat. Ze is pas na drie jaar volwassen.
Ragdolls zijn vrij rustige, aanhankelijke katten. Het zijn doorgaans geen schootzitters, maar zijn wel altijd in de buurt te vinden, bij voorkeur naast je. Ze volgen je vaak als een hondje waarbij je moet opletten dat ze je niet voor de voeten lopen. Ze zijn heel sociaal, erg op mensen gericht, ontzettend nieuwsgierig en vriendelijk. Ragdolls blijven hun leven lang speels. Ragdolls zijn geschikt voor gezinnen met kinderen en kunnen het ook goed vinden met andere dieren. Het zijn zeer geschikte binnenkatten maar een kattenren of afgesloten tuin wordt ook op prijs gesteld. Ze zijn naïef en worden makkelijk meegenomen.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.705 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 04 augustus 2017 - 12:11

Ik kan geen raad geven, maar wil gewoon even melden dat jullie supergoed bezig zijn! Je ziet toch niet zo vaak dat mensen zich zo voorbereiden op een kat. Nu weet ik enkel niet of een kitten-kitten het beste is voor jullie oudere kat, denk je dat ze overweg gaat kunnen met jong geweld?

Bewerkt door BlackScorpion, 04 augustus 2017 - 12:12.

Geplaatste afbeelding

Niels83
Niels83
  • 2 berichten

#3 Geplaatst 04 augustus 2017 - 12:42

Bedankt Black Scorpion. Het voordeel van een kitten is dat we die kunnen opvoeden met een vogel, waardoor de prooi-jager relatie niet ontstaat. Onze huidige kat tolereert erg veel, zelfs de kleine. Maar wij hopen er vooral op dat de twee kittens in ons huis, de katten-kitten en onze mensen-kitten elkaar gaan opzoeken en entertainen :)

Auryn
Auryn
  • 1.187 berichten
  • 3 katten

#4 Geplaatst 04 augustus 2017 - 16:23

Goh ik weet niet hoe het met andere catteries zit maar bij de catterie waar mijn katten vandaankomen heb ik een contract moeten ondertekenen dat ik mijn katten niet vrij zou laten buitenlopen.

Ik was dit ook niet van plant. Ten eerste woon ik op een appartement vlak aan een heel drukke baan en spoorweg en ook omdat katten die buiten kunnen ook redelijk wat gevaren kunnen tegenkomen die een binnenkat nooit zal tegenkomen.
En inderdaad, zeker als je kat een heel opvallend uiterlijk heeft en vrij benaderbaar is, is er altijd kans op diefstal.

Geplaatste afbeelding

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.085 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 04 augustus 2017 - 19:01

Niels in welke regio woon je? Een asielkitten kan je niet verleiden? Het asiel van Genk puilt momenteel uit van kittens en ook van jonge katten. Ik geef maar een tip.
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet. Geplaatste afbeelding
En 5 opvangkittens.

Syntara
Syntara
  • 2.357 berichten
  • 2 katten

#6 Geplaatst 06 augustus 2017 - 11:59

Persoonlijk zou ik in jullie geval kiezen voor een katje uit een opvang die werkt met opvanggezinnen. En dan een volwassen kat die sociaal is naar andere katten toe en naar mensen, maar rustig. Of voor een herplaatser raskat met dezelfde eisen. Het ras lijkt me dan minder belangrijk dan dat het individuele karakter al gekend is.

De reden dat ik hiervoor zou kiezen, is dat dan het karakter gekend is en dat je dat kunt afstemmen op je eigen kat. Bij een oude kat met al een aantal gezondheidsproblemen, zou ik zeker geen druk, speels kitten zetten. Dat zou voor veel stress kunnen zorgen bij jullie oudere kat. Vandaar dat ik zou kiezen voor een volwassen katje (hoeft niet oud te zijn natuurlijk) waarvan gekend is dat ze rustig is en de andere kat niet zal lastigvallen. In een opvang zittend e katten in opvanggezinnen bij mensen thuis en kunnen ze dus inschatten of het katje goed kan omgaan met kinderen en andere katten zodat je al een heel goed beeld krijgt of de kat in jullie gezin zal passen.

En raskatten van een goede fokker (dus geen broodfokker) mogen inderdaad normaal niet buitenkomen.

Bewerkt door Syntara, 06 augustus 2017 - 12:02.