Spring naar inhoud

- - - - -

zindelijkheidstraining kitten

• Log in om te reageren
8 reacties op dit onderwerp
Leader_of_the_pack
Leader_of_the_pack
  • 6 berichten

#1 Geplaatst 09 augustus 2017 - 15:13

Dag iedereen,

Ik heb 2 volwassen katten (8 en 3,5 jaar), en heb er sinds een paar weken een kitten bij. Allen zijn intussen dikke vriendjes, en het lijkt er op dat ze zich allemaal goed voelen bij elkaar. Ze spelen samen, liggen samen, slapen samen, de ene wast de kitten zelfs soms,.. Ik denk niet dat er een probleem is met het samenleven. Het gaat heel erg goed.

Nu, mijn kitten leert op de kattebak te gaan. Kakjes liggen al netjes in de bak, plasjes, daar gaat het nog af en toe fout mee. Hij plast af en toe gewoon op de mat die een halve meter voor de kattebak ligt... Ik vind het vreemd, want hij weet de bak goed staan, weet hoe hem te gebruiken, en ik denk niet dat hij op een andere plaats gaat plassen.

ik zetb hem af en toe gewoon in de bak, soms doet hij dan precies alsof hij een plasje maakt, maar als hij de bak dan verlaat is er niets te zien?

iemand tips voor verdere training? :-)

Ephiny
Ephiny
  • 3.740 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 09 augustus 2017 - 19:19

Mss toch eens mee nr de dierenarts gaan. Als een kat naast de bak plast, is er meestal een medische oorzaak. En dat hij soms lijkt te plassen, maar het toch niet doet, mss doet het pijn ofzo?
(Hij miauwt er niet bij?)

En anders mss die mat eens weghalen. Als hij er eens per ongeluk op geplast heeft en de geur is er niet helemaal uit, blijft hij het daar mss doen omwille vd geur.

Fijn wel dat ze allemaal al zo goed overeenkomen!
Those who don't believe in magic, will never find it

Willebil
Willebil
  • 144 berichten
  • 7 katten

#3 Geplaatst 09 augustus 2017 - 20:05

Misschien heeft hij een blaasontsteking, ik zou in ieder geval een plasje door de dierenarts laten onderzoeken!

Syntara
Syntara
  • 2.357 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 09 augustus 2017 - 20:23

Je kan ook eens een ander type kattenbak proberen dan wat je nu hebt. Misschien heeft het kitten bvb een grotere voorkeur voor een open kattenbak. En eens ander kattengrit uitproberen. Misschien vindt hij/zij het grit niet zo fijn waardoor de mat aangenamer is.

Verder ben ik het eens met de reacties. Heel vaak is er een medische oorzaak bij katten die niet op de bak gaan, zelfs bij jonge kittens, dus ik zou dit ook eens laten nakijken door een DA.

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.085 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 09 augustus 2017 - 20:47

Als een kat of kitten ergens plast waar het niet mag, zet dan daar voorlopig een kattenbak op die plaats. Dan hebben ze het direct door. Denk er ook aan om geen citroen of javel te gebruiken om dingen mee af te wassen, want de geur lokt katten om daar te plassen. Als ze allemaal zo goed overeen komen, lijkt het me niet dat dit kitten een territoriumplas gedaan heeft. Dat doen volwassen katten meer. Ben je zeker dat het het kitten was dat die plas gedaan heeft?
Je kan ook sproeien met een mengeling van 1/2 azijn en 1/2 water, daar houden de katten niet van en dan komen ze er niet meer. Azijn stoot af, citroen en javel trekken aan. Of de korrels staan hem niet aan, maar dat is meestal bij "lastige katten" het geval.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet. Geplaatste afbeelding
En 5 opvangkittens.

Leader_of_the_pack
Leader_of_the_pack
  • 6 berichten

#6 Geplaatst 09 augustus 2017 - 21:01

bedankt voor de reacties!! ik laat de DA komen, het is binnenkort toch tijd voor de vaccinaties van alle 3. Ik bel hem morgen eens op.
ik ga ook de kattenbak op de plaats zetten.
Azijn heb ik al geprobeerd, plast er gewoon overheen, de hooligan :louche:
De kattenbakvulling veranderen hou ik als laatste optie.. Het is zo'n goeie, organische, welriekende, en de 2 andere katten willen liefst van al die..

ik ga aan de slag!

Ephiny
Ephiny
  • 3.740 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 10 augustus 2017 - 06:59

Mss ook nog even zeggen dat je voor drie katten best meerdere kattenbakken zet. Weet niet hoeveel je er nu hebt?
Dan kan je nog eentje vullen met ander grit en de rest met wat je nu gebruikt.
Those who don't believe in magic, will never find it

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.085 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 10 augustus 2017 - 17:18

In principe moet je voor elke kat een aparte kattenbak zetten en dan nog eentje er bovenop. Ons Misty moest altijd 2 bakken hebben, alhoewel ze een grote tuin had. Een bak voor de drol en een voor de plas. En als er al iets in de bak lag, dan ging ze erlangs. Was een erg "zindelijk" katje.
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet. Geplaatste afbeelding
En 5 opvangkittens.

Leader_of_the_pack
Leader_of_the_pack
  • 6 berichten

#9 Geplaatst 12 augustus 2017 - 09:26

Kattenbaken inderdaad genoeg aanwezig.
En zoals ik eerder vermeldde, gaat hij voor de grote boodschap zonder problemen op de kattebak.. Hij heeft dus geen moeite met de korrels of het ligt niet aan de kwestie of hij de kattebak comfortabel vindt of niet, want dat is wel het geval denk ik dan.

Ik heb intussen de mat weggedaan, en heb nog geen accidentjes gevonden, maar heb hem ook nog niet zien plassen. Ik hou naarstig alle hoeken en gaten in't oog :kboe