Spring naar inhoud

- - - - -

Wel of geen kat?

• Log in om te reageren
4 reacties op dit onderwerp
BrittV
BrittV
  • 2 berichten

#1 Geplaatst 17 augustus 2017 - 13:19

Hallo allemaal,
Ik weet niet zo goed waar ik deze vraag neer moet zetten, dus doe ik het maar even hier.

Wij (mijn vriend en ik) zitten namelijk in een dubio.
Wij wonen samen in een appartement, een ruim appartement. Zelf hebben wij een klein hondje.

Het lijkt ons leuk om er ook een kat bij te nemen. Zelf hebben we altijd honden thuis gehad van beide kanten, maar nog nooit katten. Als we een kat zouden willen, zouden we die graag een uit het asiel willen adopteren.
We weten dus niet of dit verstandig is.
Voordeel van het asiel is dat de mensen daar vaak weten wat voor soort kat het is en hoe de afkomst is. Wij zitten trouwens op 1 hoog dus de kat zal niet naar buiten kunnen

Wij hebben totaal geen ervaring met katten dus we weten niet zo goed of we het wel moeten doen. Ik dacht ik plaats dit hier en hopelijk kunnen jullie me een beetje advies geven.

Alvast bedankt :catwalk

Syntara
Syntara
  • 2.469 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 17 augustus 2017 - 14:43

Ik zie helemaal geen problemen bij jullie voor een kat.
Ik zou inderdaad wel eentje nemen van een asiel of kattenopvang, en dan bij voorkeur een waarbij de katten in opvanggezinnen zitten zodat er een goed beeld is van het karakter. Dan kunnen jullie een katje nemen waarvan gekend is dat ze goed met honden kan en dat ze niet de behoefte heeft om buiten te gaan.

Maar ook katten die geen honden kennen, kunnen daar meestal wel aan wennen. Een van onze katten was twee jaar toen we haar in huis nemen en zij heeft wat tijd nodig gehad, maar is uiteindelijk perfect gewend geraakt aan de hondjes. Ook mijn kat van 13 heeft nu nog moeten wennen aan een hondje door omstandigheden (want dat zou ik nu niet aanraden) en zelfs dat gaat nu ook vrij goed na een jaar.

Ik zou wel kiezen voor een volwassen kat, omdat het bij kittens eerder aangeraden is er twee in huis nemen zodat ze gezelschap hebben en samen kunnen spelen.

Verder denk ik ook dat het belangrijk is om je even in te lezen hoe je je hondje aan een kat kunt laten wennen, als hij nog geen katten kent. Ik zou vooral zorgen voor hoge plekjes voor de kat en je hondje vanaf het begin leren dat hij zeker niet achter de kat mag lopen/jagen. Wat ik soms hoor en waar ik wel heel erg tegen ben, is om de kat eerst even in een bench of vervoersbakje te zetten en dan de hond eraan te laten ruiken. Dit is voor de kat erg bedreigend (ook al kent ze honden), omdat ze helemaal niet weg kan en ze waarschijnlijk al niet op haar gemak is in een omgeving die ze niet kent.

Ik zeg dus: doen! En op zoek gaan naar een kat die in jullie situatie past.

Bewerkt door Syntara, 17 augustus 2017 - 14:46.

BrittV
BrittV
  • 2 berichten

#3 Geplaatst 17 augustus 2017 - 14:52

Bekijk berichtSyntara, op 17 augustus 2017 - 14:43, zei:

Ik zie helemaal geen problemen bij jullie voor een kat.
Ik zou inderdaad wel eentje nemen van een asiel of kattenopvang, en dan bij voorkeur een waarbij de katten in opvanggezinnen zitten zodat er een goed beeld is van het karakter. Dan kunnen jullie een katje nemen waarvan gekend is dat ze goed met honden kan en dat ze niet de behoefte heeft om buiten te gaan.

Maar ook katten die geen honden kennen, kunnen daar meestal wel aan wennen. Een van onze katten was twee jaar toen we haar in huis nemen en zij heeft wat tijd nodig gehad, maar is uiteindelijk perfect gewend geraakt aan de hondjes. Ook mijn kat van 13 heeft nu nog moeten wennen aan een hondje door omstandigheden (want dat zou ik nu niet aanraden) en zelfs dat gaat nu ook vrij goed na een jaar.

Ik zou wel kiezen voor een volwassen kat, omdat het bij kittens eerder aangeraden is er twee in huis nemen zodat ze gezelschap hebben en samen kunnen spelen.

Verder denk ik ook dat het belangrijk is om je even in te lezen hoe je je hondje aan een kat kunt laten wennen, als hij nog geen katten kent. Ik zou vooral zorgen voor hoge plekjes voor de kat en je hondje vanaf het begin leren dat hij zeker niet achter de kat mag lopen/jagen. Wat ik soms hoor en waar ik wel heel erg tegen ben, is om de kat eerst even in een bench of vervoersbakje te zetten en dan de hond eraan te laten ruiken. Dit is voor de kat erg bedreigend (ook al kent ze honden), omdat ze helemaal niet weg kan en ze waarschijnlijk al niet op haar gemak is in een omgeving die ze niet kent.

Ik zeg dus: doen! En op zoek gaan naar een kat die in jullie situatie past.

Bedankt voor je berichtje!

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.185 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 17 augustus 2017 - 15:30

Je kan inderdaad beter een iets ouder kat nemen die rustiger is en met honden om kan.
In een dierenasiel kunnen ze u hiermee het best helpen.
Er zijn genoeg katten die daar door omstandigheden terecht komen en die voordien dit al gewoon waren.
Fijn dat je zo een poes wil helpen !!!

Geplaatste afbeelding

Thundernimf
Thundernimf
  • 3.722 berichten
  • 5 katten

#5 Geplaatst 19 augustus 2017 - 19:52

Misschien is het handig om eerst stil te staan bij het waarom jullie een kat in huis willen nemen? :) Waarschijnlijk hebben jullie er wel goed over nagedacht, maar 'het lijkt ons leuk' klinkt nogal vaag. Mochten er goede redenen aanwezig zijn, dan zou ik zoals hierboven al werd gezegd ook voor een volwassen kat uit het asiel gaan om de redenen die al zijn aangegeven.