Spring naar inhoud

- - - - -

Ibd of lymphoma -> lymphoma

• Log in om te reageren
62 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 5.832 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 17 september 2017 - 23:10

James heeft zware ibd of lymphoma. Op een echo zijn er vergrote darmwanden gezien. De enige manier om zeker te weten wat het is, is een darmdoorsnede laten wegnemen, wat nogal drastisch is. En zelfs dan is er nog een kleine kans dat er geen duidelijkheid is. Uiteindelijk is de behandeling grotendeels hetzelfde.
Hij doet het eerlijk gezegd echt niet goed. De cortisonen werkten onvoldoende, dus is de dosis verhoogd. Hij staat nu op 1,5 pilletje. De diarree was nog maar 1 a 2 keer per week. Dat is nu sinds een paar dagen weer verergert. Wsl ook omdat ik hem sinds eergisteren op hypoallergeen voer heb gezet. Ibd is soms ook veroorzaakt door voedselallergie.
Het overgeven is vrij goed onder controle mits ik de medicatie stipt geef en hij geen planten eet.
maar zijn gewichtsverlies is continue. Hij eet nog wel redelijk goed, maar zijn darmen zijn wsl gewoon te geïnfecteerd om fatsoenlijk te werken.
Na lang nadenken, toch beslist om geen chemo op te starten. Hij is minstens 11 jaar, wsl zelfs ouder dan 15 jaar en hij voelt zich duidelijk niet goed. Om dan ook nog zijn snorharen te verliezen voor een paar weken extra?

Ik hoop dat de diarree stopt en dat hij op hypoallergeen voer eindelijk wel verbetert. Ik kan dus alle duimen gebruiken want mijn hart breekt bij elke weging om te zien hoe hij achteruit gaat. Hij is gelukkig nog erg aktief, loopt rond, speelt, komt knuffelen....

Hij heeft sinds een paar dagen ook pica.. likken aan stenen, muren,... blijkbaar een teken van bloedarmoede, maar dat is toch niet naar boven gekomen in de bloedtest. Zijn b12 is ook eindelijk weer normaal sinds het laatste bloedonderzoek.

Nog iemand ervaring met dit?

Bewerkt door wea, 04 oktober 2017 - 19:55.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

DORIS
DORIS
  • 7.649 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 18 september 2017 - 05:18

Geen ervaring maar hopelijk wordt hij toch snel beter.Wij zijn zo machteloos en onzeker als het gaat over ons katjes.
  • Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Evyke81
Evyke81

Beste poes 2016

Mooiste kortharige HTK 2016

• Moderator
  • 8.590 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 18 september 2017 - 10:01

Mi Amor heeft megacolon en had gisteren ook diarree.
Met een langharige kat: pret verzekerd. :censored:

Waarschijnlijk heeft hij weer iets gegeten dat niet voor hem bestemd was en dan heeft hij prijs.

Chemo hebben we indertijd ook overwogen bij Chanel, maar werd afgeraden door de dierenarts.
De stress die erbij te pas kwam was zowieso al slecht voor de weerstand en de slaagkansen zijn blijkbaar maar beperkt.

Hoop dat hij terug een (lange) opflakkering krijgt.
Want je lieveling zo zien afzien, is ook onmenselijk :8

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

wea
wea
  • 5.832 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 18 september 2017 - 10:08

Bedankt evy en Doris. Ja, die machteloosheid is gewoon verschrikkelijk. Ik blijf hopen alhoewel beide DA eerder lymphoma vermoeden.

Bij chemo moet idd vaak het bloed gecontroleerd worden, wat ook geen pretje is voor James.

mira
mira
  • 305 berichten
  • 10 katten

#5 Geplaatst 18 september 2017 - 23:54

Onze oude Dolly, 17 van in juni, heeft al sinds 2011 ibd, zij gaat erg op en af, in die jaren heb ik al verschillende keren gedacht dat ik haar kwijt ging geraken omdat ze in een serieuze dip zat van bijna niet meer willen eten, als een hoopje ellende ineen gedoken liggen en niet meer willen buiten gaan. Er zijn nooit biopten genomen omdat ik dat in 2012 bij een andere poes wel liet doen en ik daar nog steeds spijt van heb want de kijkoperatie had haar erg verzwakt en 100 procent zekerheid heb ik nooit gehad of het nu zware ibd of lymphoma was, poes was er zo erbarmelijk slecht aan toe, had ook suiker en doordat ze bijna niet meer at, kon ik niet meer fatsoenlijk insuline spuiten en dat zorgde ervoor dat ze zich nog slechter voelde, kreeg het advies om te laten inslapen maar nu 5 jaar later blijft het aan me knagen, ik heb me toen voorgenomen omdat het toch geen 100 procent zekerheid geeft en toch ook vrij duur is, ik betaalde in 2012 over de 500 euro voor kijkoperatie met nemen van biopten, dit met Dolly niet te laten doen. Als Dolly het moeilijk heeft, dwangvoeder ik met speciale hypoallergeen voeding, want uit zichzelf wil ze dit niet eten, tot nu toe kwam ze er telkens weer bovenop. Nu ik moet zeggen dat ze de laatste maanden ook weer is afgevallen, van 2.7 kg naar 2.4 kg, ze eet nochtans redelijk goed en in stoelgang zie ik geen bloed meer, ik geef haar meestal van Royal Canin, in lauw-warm water opgelost die Convalescence support, daar sterkt ze meestal weer wat van aan. Ik geef haar om de andere dag een half tabletje cortisone, ik ben wel doodsbang dat de ibd zou overgaan in lymphoma want als die darmen ontstoken blijven, is die kans bestaande, het vermageren komt doordat de juiste voedingsstoffen niet fatsoenlijk worden opgenomen door die ontstoken darmen, Dolly heeft nooit echt last gehad van spuitende diarree wel eerder plattere stoelgang die erg fel ruikt, overgeven gebeurt af en toe. Bloedarmoede heeft ze nooit echt gehad, ik heb wel zo een paar poezen gehad wiens afweersysteem volledig gekelderd was tgv kattenaids en fip, die begonnen ook aan stenen te likken en kattebakkorrels op te eten, das nooit een goed teken vrees ik. Hopelijk knapt James toch op, nooit de moed opgeven, zou ik zeggen, ik weet het is moeilijk en telkens onze Dolly een dip had, die soms wel een maand kon duren, dacht ik ook altijd het ergste en je weet het nooit....

wea
wea
  • 5.832 berichten
  • 4 katten

#6 Geplaatst 19 september 2017 - 15:01

Het ziet er idd niet goed uit, maar ik blijf hopen. Zijn gedrag is nog altijd normaal. Ondertussen staat hij nu 24 u op hypoallergeen dieet. In het begin heb ik het een beetje vermengd, maar nu eet hij het. Ik doe enorm veel moeite om hem zoveel mogelijk te doen eten: biedt om het uur eten aan (als ik thuis ben) en zet meerdere bakjes als ik niet thuis ben.

De diarree is weer erger, maar dat is wsl van het veranderen van voer (gaf laatste keer ook een paar dagen meer diarree, is weer iets vaster dan gisteren)
Hij heeft vandaag weer overgegeven, net toen ik dacht dat de medicijnen goed lijken te werken daartegen...

Ik weeg hem even niet meer want ik weet dat het toch blijft zakken, dat zie ik gewoon.

Alle duimpjes draaien hier dat het hypoallergeen dieet een verschil maakt!

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.873 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 19 september 2017 - 15:19

Ik blijf meeduimen!
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 5.832 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 21 september 2017 - 15:09

Update. Hij geeft nu elke dag over op die hypoallergeeen voer, dus dat gaat niet de juiste kant op. Zijn eet lust is ook een pak minder, maar hij zoekt wel naar eten. Ik denk dat ik een ander dieet ga proberen. Dit is het blijkbaar echt niet.

wea
wea
  • 5.832 berichten
  • 4 katten

#9 Geplaatst 22 september 2017 - 10:38

Ok, nieuw voer en nu al 24uur zonder braken! Wel weinig gegeten gisteren, maar deze morgen at hij al weer een beetje meer. En hij loopt nog altijd aktief rond.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.873 berichten
  • 1 katten

#10 Geplaatst 22 september 2017 - 11:52

Goed zo!
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 5.832 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 22 september 2017 - 17:54

Hout vasthouden, maar hij eet weer beter  :dancer:
En het blijft er ook in!

Hij heeft vandaag al meer gegeten dan gisteren tijdens de hele dag.

mira
mira
  • 305 berichten
  • 10 katten

#12 Geplaatst 23 september 2017 - 08:59

Super, ik hoop zo dat het goed mag komen met hem, bij onze Dolly duurt zo een dip meestal ook wel een week of 2-3 en meestal komt ze er dan weer bovenop.

wea
wea
  • 5.832 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 23 september 2017 - 14:45

het is nu al een hele tijd bezig (maanden denk ik), want het gewichtsverlies in het begin verliep nogal subtiel. Tot je ineens ziet: amaai, wat is dit?

Ondertussen nog steeds niet overgegeven, veel minder diarree en hij eet weer beter door met periodes.

Maar... gewichtsverlies blijft. Het gaat precies wel trager want de afgelopen dagen viel hij 50-70gr per dag af, vandaag is dat maar 5gr sinds gisteren. Hij zit nu dan ook al onder de 4 kg. :catsad

De pica is er ook nog steeds.

Hij staat nu dag 3 op dit voer. Al bij al toch duidelijk een verbetering. Vraag blijft wel: als dit zware IBD is, heeft hij een kans op ook verbetering, als dit lymphoma is, is dit gewoon een vertraging van de achteruitgang. Mss maar goed ook dat ik het niet zeker weet zodat ik kan blijven hopen.

mira
mira
  • 305 berichten
  • 10 katten

#14 Geplaatst 23 september 2017 - 22:13

ik ben tot de laatste dag blijven hopen indertijd met Tita,nu 5 jaar geleden, bij haar is het snel gegaan, ergens in mei begonnen en 28 augustus was ze er niet meer, hoeveel precies ze afgevallen was, weet ik niet, wat bij haar het ergste opviel was dat haar vacht heel dun geworden was, heel anders van structuur en niet meer glanste, zij gaf niet echt veel over maar haar stoelgang was wel wat platter, maar ja, waarschijnlijk verloopt dit nog bij iedere kat anders, blijven afvallen is natuurlijk geen goed teken, dit jaar nog meegemaakt met Yirka, in oktober verleden jaar kreeg ik verkeerde diagnose hartspierziekte en in mei moest ik haar laten inslapen wegens longkanker, zij viel ook voortdurend af en daaraan wist ik dat het niet goed ging komen en dat er meer aan de hand was, nu ja, in jouw geval: als de poes op regelmatige basis overgeeft en daarbij nog eens diarree heeft, zal het ook wel normaal zijn dat die gewicht verliest, ik zou de moed nog niet verliezen, de verbetering van 50 gr naar 5 gr is toch ook al wat, of niet ?

welk voer geef je nu momenteel ? Dolly eet niets van dat alles uit zichzelf maar als ze ziek is dwangvoeder ik met Royal canin, iets met eend, sensitive en dat houdt ze wel binnen.

wea
wea
  • 5.832 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 24 september 2017 - 14:46

het afvallen moet idd stoppen, maar hij gaat nu langzaam naar wat hij zou moeten eten voor zijn gewicht. dat is de laatste dagen nog steeds niet gelukt, alhoewel hij vandaag nu op bijna de helft zit wat hij moet binnen krijgen op een dag. (zit op 63 gr en dus nog 77 gr te gaan vandaag)

Ik geeft hem nu tinlo rauwvoer eend. Voederen duurt wel een half uurtje omdat ik het steeds opnieuw voor zijn neus moet zetten en dan ineens maakt hij de klik, ah ja, dit is eten. net alsof zijn maag een diesel is die eerst moet opwarmen en dan ineens likt hij een paar keer en loopt weer weg. Maar als ik het dan weer voor hem zet, eet wij weer een paar likjes en zo gaat dat een tijdje. Als hij erbij gaat zitten weet ik dat het makkelijk gaat worden en hij wel een serieuze portie naar binnen gaat werken.  dat en kleine porties handvoederen is het enige wat werkt. Opwarmen of warm water toevoegen werkt niet. Dan eet hij het helemaal niet.

Als ik mijn andere katten RC geeft dan komt hij wel ineens aangelopen en reageert op de geur. Maar bij die RC heb ik niet de verbetering gezien die ik nu zie. Ik denk dat hij ergens op een van die ingredienten reageert van die RC.

Deze morgen was er weer geen braaksel, wat toch een klein recordje is sinds weken.