Spring naar inhoud

- - - - -

Kat plast op deurmat

• Log in om te reageren
29 reacties op dit onderwerp
Jelle84
Jelle84
  • 1 berichten

#1 Geplaatst 09 oktober 2017 - 17:46

Onze kat plast steeds op onze deurmat. We hebben in twee slaapkamers vast tapijt, daar doet ze het gelukkig niet.
Een deurmat hebben we weggedaan. Eerst verplaatsten we die stapje per stapje richting de kattenbak en ze volgde die ook. Maar bij een nieuwe deurmat, zelfs op andere plek (dus zeker geen geur die er hing), was het weer van dat.
De mat had zelfs een ruwere structuur.
Nu willen we graag een deurmat 😀, maar weten niet meer hoe we dit kunnen vermijden. De klassieke trucjes hebben we ook al toegepast

dolfjeweerwolfje
dolfjeweerwolfje
  • 13.819 berichten
  • 4 katten

#2 Geplaatst 09 oktober 2017 - 19:58

Hier ook. Reden, katten aan de andere kant van de deur 's nachts.... Hier dus geen mat meer.... (maar wel dikwijls plasjes).

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.311 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 09 oktober 2017 - 20:41

Spuit eens een mengeling van 1/3 water met 2/3 azijn op de mat. Katten houden niet van azijn. Om de urinegeur weg te krijgen kan je UF2000 spuiten. Dat helpt heel goed. Ik heb het dit weekend nog gebruikt omdat Sienna in haar verdoving bij de DA, geplast had in de zetel. UF2000 (of Biotex groen helpt ook) op de plek gespoten, wat ingewreven en een uur nadien ging Butler op die plaats liggen en hij rook al niks meer.
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

gillian-kat
gillian-kat
  • 102 berichten

#4 Geplaatst 10 oktober 2017 - 11:41

Hoi Elma, bij die mengeling, moet het water dan lauw of warm zijn?  Of gewoon koud water mixen met azijn?

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

wea
wea
  • 5.835 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 10 oktober 2017 - 17:39

Ben je zeker dat het geen medisch probleem is? naast de bak plassen al is het op dezelfde plek, kan ook door medisch probleem zijn.
There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.311 berichten
  • 3 katten

#6 Geplaatst 10 oktober 2017 - 20:02

Bekijk berichtgillian-kat, op 10 oktober 2017 - 11:41, zei:

Hoi Elma, bij die mengeling, moet het water dan lauw of warm zijn?  Of gewoon koud water mixen met azijn?

Pootje
  Gillian

Gewoon koud hoor. Ik heb zo'n spuitbusje klaar staan in de keuken voor als het eens nodig is. Het is maar dat de azijn verdund moet worden, ander stinkt het te fel en dan gaan de katten er echt serieus van lopen.
Ik heb ook zo'n kat gehad, die altijd plaste op tapijten. Dat deed ze vanaf het moment dat we die 2 kittens in huis hadden gehaald (Lexy en Sienna). Zij was een echte kattin die geen andere katten rond zich duldde. Ik heb haar volledig door de DA laten onderzoeken en ze was kerngezond, maar ze was volgens de DA een echt karakterkatje, ook bij de DA, die kon er ook niet alles mee doen. We hebben haar dikwijls genoeg moeten verdoven (roesje) om haar nagels eens goed te kunnen knippen. Het gaat er niet uit, dus moet je maatregelen treffen. Laat jouw kat anders ook eens nakijken bij de DA, dan kan je dat al uitsluiten.

Onderaan een foto van het karakterkatje Misty.

Misty tuintafel.JPG

Bewerkt door Elma, 10 oktober 2017 - 20:05.

Groetjes van Elma

gillian-kat
gillian-kat
  • 102 berichten

#7 Geplaatst 10 oktober 2017 - 20:22

Wat een schatje die Misty :jump:

Mijn kat Clarky heeft last van blaasgruis door een genetisch defect (waarschijnlijk ook waarom zijn mama hem achterliet als kittentje van drie dagen :| ) en eerst was het om zijn probleem te signaliseren dat hij het deed maar nu is het onder controle met medicatie en toch durft hij wel eens de stouterik uithangen en niet de kattenbak gebruiken als er weer eens vreemd bezoek is geweest.  Steeds op dezelfde plek dan dus misschien eens proberen preventief daar te spuiten als we weten dat er iemand gaat langskomen.  :x   En dan maar hopen dat hij gene nieuw lievelingsplekje uitzoekt ...  :d

Pootje
  Gillian

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.311 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 10 oktober 2017 - 20:39

Zet de kattenbak dan eens op die plaats waar hij altijd plast. Dat doe ik ook altijd als ik opvangertjes heb. En bij Butler heb ik het maar 1 keer moeten doen (hij kwam uit Bokrijk en kende geen kattenbak, dus plaste hij in een hoekje van de kamer) en toen wist hij het. Nu gaan mijn katten allemaal in de tuin en begraven alles mooi (dat deed Misty ook niet = karakterkatje die dominant wil zijn).
Groetjes van Elma

gillian-kat
gillian-kat
  • 102 berichten

#9 Geplaatst 10 oktober 2017 - 23:15

Hebben we al geprobeerd.  Hij plaste toen gewoon tegen de buitenkant van de kattenbak :d  Onderschat onze Clarky niet :lol2:

Pootje
  Gillian

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.311 berichten
  • 3 katten

#10 Geplaatst 11 oktober 2017 - 21:21

Volhouden.
Groetjes van Elma

gillian-kat
gillian-kat
  • 102 berichten

#11 Geplaatst 11 oktober 2017 - 23:03

En mensen laten struikelen over de kattenbak omdat hij dan net achter de inkomdeur staat in het gangetje en ze er over moeten springen :d   Kan eigenlijk wel eens leuk zijn.  En een goede work-out voor het bezoek :heart:

Hij doet het gelukkig niet altijd, dus ik vind het nu niet zo'n groot probleem.  Maar wel leuk om die mix van azijn en water te hebben om eens te proberen als hij het nog eens in zijn lieve hoofdje haalt.  Ik ben benieuwd of het dan werkt (zit nu als een gek te duimen dat haar kat eens naast de kattenbak plast :lol2:)

Pootje
  Gillian

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.311 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 12 oktober 2017 - 21:05

Pas op, die azijn is om katten weg te houden van een plaats, niet om de urine weg te houden. Ik gebruikte dat destijds om mijn katten duidelijk te maken dat ze niet de trap op mochten. Beetje azijn met water op de 2 onderste tappen en dat hielp. Ze verkopen in de handel allerlei spullen om katten te verjagen, maar dat helpt allemaal niet. Die azijnmengeling komt van een vriend die 80 jaar is en dat vroeger gebruikte om katten weg te houden uit zijn keuken (van zijn restaurant).
Groetjes van Elma

gillian-kat
gillian-kat
  • 102 berichten

#13 Geplaatst 12 oktober 2017 - 22:25

Elma, op 12 oktober 2017 - 21:05, zei:

Pas op, die azijn is om katten weg te houden van een plaats, niet om de urine weg te houden. Ik gebruikte dat destijds om mijn katten duidelijk te maken dat ze niet de trap op mochten. Beetje azijn met water op de 2 onderste tappen en dat hielp. Ze verkopen in de handel allerlei spullen om katten te verjagen, maar dat helpt allemaal niet. Die azijnmengeling komt van een vriend die 80 jaar is en dat vroeger gebruikte om katten weg te houden uit zijn keuken (van zijn restaurant).

Dat had ik door hoor  :d   Maar als ik het direct doe nadat hij heeft geplast daar, dan leert hij misschien dat plasjes buiten de kattenbak op die plek niet oké zijn (hij vindt het toch altijd leuk om er bij te zitten als het opkuist :love3: )

Pootje
  Gillian

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.311 berichten
  • 3 katten

#14 Geplaatst 13 oktober 2017 - 19:55

Eigenlijk zou je het moeten doen voor hij geplast heeft, dan vermijdt hij die plek en leert het hopelijk af.
Groetjes van Elma

gillian-kat
gillian-kat
  • 102 berichten

#15 Geplaatst 14 oktober 2017 - 21:19

Mijn moeder heeft vandaag de tip gegeven om eerst eens even op een klein stukje van de tegel te spuiten om te zien dat die niet wordt aangevreten door de azijn.  Kan ik ineens al eens zien wat hij van de geur vindt :d   En als die geen fan is, dan even sproeien na de poets hier als de vloer droog is en afwachten dan ...

Pootje
  Gillian