Spring naar inhoud

- - - - -

Olmense Zoo dicht?!

dierenwelzijn

• Log in om te reageren
46 reacties op dit onderwerp
gillian-kat
gillian-kat
  • 81 berichten

#1 Geplaatst 11 oktober 2017 - 23:16

Ben enorm verschoten toen ik vandaag het nieuws hoorde over de directe sluiting van de Olmense Zoo.  Ik was nu wel geen fervente bezoeker daar maar toen ik er laatst was een paar jaar geleden zag het er toch echt niet zo slecht uit als het rapport van Dierenwelzijn lijkt te doen willen geloven.  Oké, niet alles was perfect - waar wel? - maar je zag toch dat ze druk bezig waren met dierenverblijven te creëren die een pak aangenamer waren voor de dieren.  En er waren al een paar mooie voorbeelden zoals de savana met verschillende dierensoorten samen en ook het berenbos en de lynxen met hun grote loop en mooie enorme rots om lekker op te luieren en zonnebaden.  Persoonlijk vin dik dat de dieren in de Antwerpse Zoo bijvoorbeeld heel wat slechter af zijn omdat er daar meer in kleine tralie kooitjes zitten (of toen toch nog als ik het vergeleek).

Zijn er mensen dier er meer recenter nog zijn geweest en is het daar dan echt zo achteruitgegaan sinds ik er laatst was of is Dierenwelzijn hier weer een serieuze kemel aan het schieten?

(natuurlijk is het nog altijd preferabel dat dieren vrij kunnen leven en niet in een zoo.  Dat is waarom ik ze ook niet zoveel meer bezoek als vroeger ondanks de inspanningen die men doet om de dieren toch een beetje een aangepaste omgeving te geven om in te leven)

Pootje
  Gillian

hilleke
hilleke
  • 19.366 berichten

#2 Geplaatst 11 oktober 2017 - 23:33

Als ik lees wat er nu in de media verschijnt, dat dieren overdag niet naar binnen kunnen en een kleine luifel hebben om te schuilen, zodat ze toch zichtbaar zouden zijn voor bezoekers. Dan komt het dier niet op de eerste plaats. Dat is jammer.
Ik herinner mij als kind dat we soms naar de zoo of Planckendael gingen en dat ik het dan niet fijn vond dat sommige dieren binnen stonden.
Maar een dier moet zich nu eenmaal af en toe even kunnen verschuilen.

Ook zie je als bezoeker niet hoe het er achter de schermen aan toe gaat.

Blijkbaar zijn er al heel wat waarschuwingen geweest dus ik vertrouw erop dat de inspecteurs gehandeld hebben in het belang van de dieren, zoals het hoort.

gillian-kat
gillian-kat
  • 81 berichten

#3 Geplaatst 11 oktober 2017 - 23:42

Toen wij gingen konden de dieren wel vrij binnen en buiten lopen.  Als ze binnen zaten, had je pech als bezoeker en kon je of te wel wachten en hopen dat ze na hun dutje een verschijning maakten, of je wandelde door en stelde jezelf tevreden met het info bordje en de foto daarop :)   Niet dat dit zo veel nodig was omdat er op die borden ook wel goed stond aangegeven op welke tijdstippen de schuwere dieren meestal wel buiten te "spotten" waren en dan kon je even terug gaan naar daar en ze alsnog zien.  Zeker als je ging rond voedertijd.

Als je dan het rapport moet geloven, dan zou dit ineens veranderd zijn dan???  Lijkt me toch vreemd.

ooggetuigen, iemand?????

Pootje
  Gillian

DORIS
DORIS
  • 7.649 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 12 oktober 2017 - 05:11

Een zoo vind ik zowiezo zielig.Maar ik vind ook dat onze minister een klein beetje overdrijft.Hij zou beter zijn neus in de broodfok steken en daar eens grote kuis maken.
Met halal slachten en slachthuizen is het net hetzelfde.Veel getrommel en toeters en daar gebeurt niets.

• Adopteer een kat! Je hebt een baasje nodig

Ida
Ida
  • 49 berichten

#5 Geplaatst 12 oktober 2017 - 07:43

Ik kan er ook niet zoveel over zeggen. Was er ooit maar 1 keer en dat is ook al een tijdje geleden.
Ik was toen wel onder de indruk van een aantal verblijven. Het berenverblijf zag er echt wel goed uit. Ze hadden veel ruimte om zich in het groen weg te steken.
Er waren inderdaad toen ook nog wel een aantal verblijven die aan vernieuwing toe waren.

Maar volgens mij worden ze er beter verzorgd dan de ouderen onder ons in een woonzorgcentrum.
De "stront" hangt na een maand nog steeds aan hun bed.
Het weinige, afgemeten en onsmakelijk eten dat ze krijgen (alle dagen een afgeleide van gehakt) wordt vaak al weer weggenomen nog voor ze zijn begonnen.
Degene die het toch opeten, hebben nadien diarree. Het vlees ligt de hele nacht in een zeer warme ruimte te ontdooien.
Als ze geluk hebben kunnen ze naar buiten kijken door hun raampje, maar de zon voelen op hun huid is een ander verhaal.
Daarvoor heb je familie nodig.
Als je geen familie hebt, die zich over je ontfermt ... heb je pech.
Ze moeten gaan slapen op bevel, opstaan op bevel, gewassen worden op bevel, eten op bevel, gaan plassen op bevel, ...
Ik denk dat ik liever in de Olmense zoo zal verzorgd worden.

Bewerkt door Ida, 12 oktober 2017 - 07:46.

Ida
Ida
  • 49 berichten

#6 Geplaatst 12 oktober 2017 - 08:28

Ik vraag me ook af of het nu beter zal zijn voor de dieren ?
Wat gaat er nu met hen gebeuren ?
De helft naar andere dierentuinen die dan ook overbevolkt zullen zijn ?
De andere helft een spuitje ? Voer voor de leeuwen ?
In afwachting komt er geen geld meer binnen voor de verzorging.
De verzorgers kunnen niet meer betaald worden, zijn hun werk kwijt.
Wie gaat er nu met welk geld voor die dieren zorgen ?
Gaan bv de beren, die toch wel een mooi verblijf hadden, naar een mooier en beter verblijf mogen ?

Daarnaast vind ik het straf dat de broodfok in omstandigheden die niet mogen getoond worden, gewoon mag blijven bestaan.
Er is hier een gekende "broodfokwinkel" die in hun advertenties zelfs waarschuwen voor broodfokkers en waar naïevelingen  zeker in trappen.
Zij hebben zelfs toestemming gekregen om nog uit te breiden. Hoe is dat dan mogelijk ? Zij mogen blijven bestaan.
Die dieren worden weggestoken, niemand kan zien hoe ze mishandeld worden en een dieronwaardigbestaan moeten leiden.
Maar iedereen weet het wel. Het wordt gewoon toegestaan.

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.884 berichten
  • 1 katten

#7 Geplaatst 12 oktober 2017 - 08:29

Ik ben er nooit geweest, maar wat van het luipaardwelp dat van de moeder weggenomen werd, in een klein kot gezet werd zonder schuilmogelijkheden in de regen?
Geplaatste afbeelding

Ida
Ida
  • 49 berichten

#8 Geplaatst 12 oktober 2017 - 08:33

Bekijk berichtBlackScorpion, op 12 oktober 2017 - 08:29, zei:

Ik ben er nooit geweest, maar wat van het luipaardwelp dat van de moeder weggenomen werd, in een klein kot gezet werd zonder schuilmogelijkheden in de regen?
Als dat waar is, is dat onbegrijpelijk en ontoelaatbaar.
Maar is dat een reden om de zoo te sluiten ?
Dan moeten er ook veel rusthuizen sluiten.
Ik denk dat je problemen op een andere manier moet aanpakken.

JessaRaquel
JessaRaquel
  • 16.988 berichten
  • 1 katten

#9 Geplaatst 12 oktober 2017 - 08:53

Een ding hoop ik dat de dieren nu nog verzorgt worden en eten krijgen .Heeft die minister tijd gemaakt om zelf te gaan kijken . Broodfok mag dan wel zoals puppyhouse hier in de buurt . Ik begrijp van België niets meer .
Geplaatste afbeelding
Als-ie spint is -ie blij ...als-ie gromt is-ie boos...als-ie slaapt is-ie lief :paw :cattailwag

Ephiny
Ephiny
  • 3.873 berichten
  • 4 katten

#10 Geplaatst 12 oktober 2017 - 09:46

Ik ga er ook vanuit dat er een reden is waarom de zoo moest sluiten. Wat mij betreft ging Planckendael ook dicht. De Zoo van Antwerpen ben ik al te lang niet meer geweest, dus geen idee hoe het daar is.
En ja, er is nog veel werk ivm dierenwelzijn. Maar op sommige vlakken gaan we toch langzaam maar zeker vooruit.

Dat er ook rusthuizen moeten gesloten worden, vind ik een andere zaak. Het ene heeft toch niks met het andere te maken? Daar moet idd ook iets aan gedaan worden. Maar wil dat dan zeggen dat er intussen op andere gebieden niet moet ingegrepen worden?
Those who don't believe in magic, will never find it

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.211 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 12 oktober 2017 - 10:49

Goh, ik denk dat ze wel gegronde redenen hadden zeker. Liever zo dan wanneer het weer veel te laat is!
Ik ben er zelf nooit geweest dus geen idee van wat en hoe.

Geplaatste afbeelding

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.884 berichten
  • 1 katten

#12 Geplaatst 12 oktober 2017 - 10:58

Ida, op 12 oktober 2017 - 08:33, zei:

Als dat waar is, is dat onbegrijpelijk en ontoelaatbaar.
Maar is dat een reden om de zoo te sluiten ?
Dan moeten er ook veel rusthuizen sluiten.
Ik denk dat je problemen op een andere manier moet aanpakken.

De rotte voeding, opgestapelde uitwerpselen, ...? Er zal wel reden genoeg zijn.
Geplaatste afbeelding

Syntara
Syntara
  • 2.394 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 12 oktober 2017 - 11:54

Ik moet zeggen dat ik het ook maar een slechte zoo vond de keren dat ik er was. Er was wel verbetering voor een aantal dieren en kooien, maar er waren er nog steeds heel veel die wel echt slecht zaten in mijn ogen. Dat er aan gewerkt werd, vond ik wel positief, maar aan de andere kant zou het toch nog erg lang duren voor alle dieren goed zitten in het tempo dat er nu aan gewerkt werd.

In Planckendael en de Zoo van Antwerpen is ook niet alles perfect, maar ook daar is er de laatste jaren echt wel veel verbetering geweest, vind ik. En als ik dat vergelijk met de Olmense zoo zitten de dieren echt een stuk beter. Toen ik enkele maanden geleden in Antwerpen was, vond ik alleen veel vogels nog echt klein zitten en ook nog 2 luipaarden die nog in hun oude kooien zaten die dringend groter zouden mogen zitten. De andere kooien vond ik er ok tot heel ruim uitzien.

In Planckendael vond ik ook de meeste dieren wel goed zitten op enkele uitzonderingen na. Natuurlijk ken ik niet genoeg van alle diersoorten om te kunnen inschatten hoeveel ruimte ze echt nodig hebben om gelukkig te zijn, dus wat ik er oké vind uitzien, is misschien helemaal niet ok en omgekeerd zijn er andere dieren die misschien echt niet veel ruimte nodig hebben.

hilleke
hilleke
  • 19.366 berichten

#14 Geplaatst 12 oktober 2017 - 13:15

Bekijk berichtEibhlin, op 12 oktober 2017 - 10:49, zei:

Goh, ik denk dat ze wel gegronde redenen hadden zeker. Liever zo dan wanneer het weer veel te laat is!
Ik ben er zelf nooit geweest dus geen idee van wat en hoe.

Inderdaad, als ze niets doen is het ook niet goed.
En die dieren moeten nu niet onmiddellijk weg he, er wordt een oplossing gezocht.
Hun kooi wordt niet zomaar opengezet zodat ze hun plan maar moeten trekken...

gillian-kat
gillian-kat
  • 81 berichten

#15 Geplaatst 12 oktober 2017 - 13:19

Bekijk berichtDORIS, op 12 oktober 2017 - 05:11, zei:

Een zoo vind ik zowiezo zielig.Maar ik vind ook dat onze minister een klein beetje overdrijft.Hij zou beter zijn neus in de broodfok steken en daar eens grote kuis maken.
Met halal slachten en slachthuizen is het net hetzelfde.Veel getrommel en toeters en daar gebeurt niets.

Amen daarop!  Hij komt genoeg in het nieuws met grote projecten en zo maar als het gaat om een paar diertjes of slechts één diertje dan is Dierenwelzijn niet geïnteresseerd in de zaak.  Althans toch niet Dierenwelzijn van de provincie Antwerpen.

Net zoals met al die zever en het lawaai rond dat kittens moeten gechipt zijn nu en gesteriliseerd/gecastreerd als ze van eigenaar veranderen.  Doe maar eens melding van al de kittens die nog steeds gratis en ongechipt en onbehandeld worden verhandeld op het internet;  Het interesseert DierenWelzijn provincie Antwerpen niets.  Waarom dan die wet als men toch niet optreedt als ze wordt overtreden?

Pootje
  Gillian

Bekijk berichtIda, op 12 oktober 2017 - 07:43, zei:

Ik kan er ook niet zoveel over zeggen. Was er ooit maar 1 keer en dat is ook al een tijdje geleden.
Ik was toen wel onder de indruk van een aantal verblijven. Het berenverblijf zag er echt wel goed uit. Ze hadden veel ruimte om zich in het groen weg te steken.
Er waren inderdaad toen ook nog wel een aantal verblijven die aan vernieuwing toe waren.

Maar volgens mij worden ze er beter verzorgd dan de ouderen onder ons in een woonzorgcentrum.

Ik denk dat ik liever in de Olmense zoo zal verzorgd worden.

Oei, ik heb de reportage opgenomen maar nog niet bekeken.  Klinkt alsof ik nog wat te zien ga krijgen :o

Maar ik had dus ook wel inderdaad toen het gevoel dat men er echt mee bezig was om alles te verbeteren.  Natuurlijk kan je niet overal tegelijk bezig zijn en je moet ook de ruimte hebben er voor en het geld.  Maar zoals ze nu worden afgeschilderd klinkt het alsof ze niets meer voor de dieren verder hebben gedaan ter verbetering nadat wij er waren geweest.

En zijn ze daar trouwens ook niet gaan filmen voor dat programma van VTM "Vinger aan de Poot"?  Zagen zij dan al die inbreuken niet of mochten ze enkel op slechts bepaalde plaatsen komen?

Pootje
  Gillian