Spring naar inhoud

- - - - -

overschakelen op rauw voer

• Log in om te reageren
26 reacties op dit onderwerp
wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#1 Geplaatst 21 oktober 2017 - 15:57

makkelijker gezegd dan gedaan blijkbaar.

2 van de 4 eten nu rauw. De andere 2 nog niet. Ik mix altijd een beetje rauw voer onderaan hun eten en geef daarboven hun normaal eten. Maar het gemixte deel blijft steeds liggen.

Er is wel wat vooruitgang want in het wordt nu al aanvaard dat er rauw voer in hun bakje ligt. Voorheen weigerden ze gewoon te eten als er zelfs een miniscule hoeveelheid in zat.

Bizar hoe ver de kat verwijdert kan zijn van hun natuurlijk voer.

Heb nu gelezen dat ik best naast het gemengde ook steeds een klein broke niet gemend in hun bordje leg. Maar het is niet uitzonderlijk dat het maanden kan duren eer ze overschakelen.

volhouden dus...

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#2 Geplaatst 21 oktober 2017 - 17:34

bij sommigen gaat het omschakelen heel snel, bij anderen duurt het langer.

Waar meng je het nu mee? met brokjes of met natvoer?
met natvoer is het doorgaans makkelijker mengen, maar als ze natvoer niet graag eten gaat dat wat lastig natuurlijk ;)

meestal als ze het gemengde niet eten zit er teveel doorheen. Probeer eens om wat minder vlees door het gewone voer te mengen. Meestal werkt dat wel.

Geplaatste afbeelding
Groetjes van Wendy en de poezenbende

lilymaya
lilymaya
  • 7.324 berichten

#3 Geplaatst 21 oktober 2017 - 18:09

Klein beetje kippenlever tussen mengen wil ook wel al eens helpen .
Of een beetje Viyo saus erover. ..
En natvoer van Almo oid werkt hier ook wel.

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.185 berichten
  • 4 katten

#4 Geplaatst 22 oktober 2017 - 09:08

Het gaat hen om de geur en als er iets in zit wat ze kennen en graag mogen gaan ze het zeker opeten.
Je kan best natvoer mengen met rauw en steeds meer rauw en altijd iets minder natvoer.
Hier meng ik een ietsie pietsie van een vlootje door hun rauw voor de geur en het wat smakelijker te maken voor hun.
Wat geef je voor rauw voer?
Mijn 2 ragdolls eten al jaren rauw voer en mijn 2 andere katjes die kwamen van het asiel en eten nu ook met veel plezier rauw.

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#5 Geplaatst 23 oktober 2017 - 13:26

ik geef idd nat voer. Van rauw voer is vooral de bandit erg populair bij mijn andere 2 katten. Nu zit mijn diepvries vol van allerlei soorten rauw voer omdat James met zijn ziekte steeds nieuw voer moest hebben omdat hij wiegerde voer te eten als hij krampen kreeg/misselijk werd (die werden veroorzaakt door zijn ziekte en niet het voer). Dus dat moet ik ook nog weg krijgen. Dat lukt met Roosje en Ozzy door dat wat te mengen met bandit.

Tinlo catterymix eten ze hier echt niet.

Ik zal eens proberen met nog minder te mengen door hun natvoer.

Ik begin toch wat hoop te hebben voor zelda, die heeft gisteren toch een beetje gemengd voer gegeten. Maar Tinka is en blijft koppig blijkbaar.

Het plan is 3 keer per dag rauw geven.  Nog een vraagje, staan er bij jullie ook nog steeds brokken voor als ze een tussendoortje willen?

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#6 Geplaatst 23 oktober 2017 - 18:46

nee, hier staan geen brokken. Sterker nog, als je nog brokjes hebt staan (als tussendoortje) zullen ze dat eerder eten dan het natvoer of vlees. Want de brokjes zijn ze immers gewend en bovendien zitten daar dingen in waar ze errug verslaafd aan (kunnen) zijn ;)

Dus, brokjes weghalen, en alleen natvoer met het vlees erdoor geven. Dan zit de buik niet vol met brokjes en zullen ze eerder van het natvoer/vlees eten.

Geplaatste afbeelding

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.185 berichten
  • 4 katten

#7 Geplaatst 23 oktober 2017 - 19:32

Ik geef Filou en Pitou overdag  brokjes en S’avonds een bakje rauw voer .
Maar ze zijn echt zot van die rauw voer  want het is meteen op en dus zijn de brokjes geen probleem.
Xeon en Tobyn krijgen alleen rauw voer omdat ze niets anders mogen eten (krijgen anders diaree).
Als ze rauw voer nog moeten leren eten kan je best alleen  rauw voer geven tot ze het graag eten anders gaan ze het nooit eten als ze brokjes krijgen.
Hier was het met Xeon en Tobyn ook zoeken wat ze graag hadden en als ze bvb.iets veranderden aan de mix .moesten ze het niet meer hebben.
Nu maak ik zelf rauw voer en doe die in bakjes in de diepvries.
Ze krijgen dus altijd hetzelfde rauw voer maar ik meng een beetje natvoer erdoor voor de smaak en geur.

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#8 Geplaatst 24 oktober 2017 - 18:23

Zelda eet al goed van het gemend nu. Tinka ook, maar toch nog iets minder enthousiast. Het brokje rauw blijft wel onaangeroerd liggen. Ik denk dat ik een paar dagen dit ga aanhouden voor ik er meer in meng. Toch blij om te zien dat ze er al van eten. In  het begin weigerden ze het te eten als er zelfs maar 1 klein brokje in hun voer zat.

Omdat ik zo'n 12 uur per dag van huis ben als ik naar het werk ga, kan ik niet anders dan ook brokjes geven. Dat is echt te lang om zonder eten te zitten. Nu zijn ze niet zo dol op brokjes, ze hebben liever nat voer. Dus als ik ze roep voor nat voer, komen ze doorgaands wel gauw af.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#9 Geplaatst 24 oktober 2017 - 22:00

hier zit er meestal ook zo'n 12 uur tussen. ze krijgen voor ik naar werk ga en dan als ik weer terug ben. Het liefst zou ik 3x per dag geven, maar dat zit er helaas niet in. Tenzij ik de loterij win en kan gaan rentieren zullen het dus met twee maaltijden per dag moeten doen.

Ze zijn er aan gewend en het zijn niet direct dunnetjes, dus lijkt het mij niet helemaal verkeerd te zijn ;)

Geplaatste afbeelding

lilymaya
lilymaya
  • 7.324 berichten

#10 Geplaatst 24 oktober 2017 - 22:06

Bekijk berichtginnie, op 24 oktober 2017 - 22:00, zei:

hier zit er meestal ook zo'n 12 uur tussen. ze krijgen voor ik naar werk ga en dan als ik weer terug ben. Het liefst zou ik 3x per dag geven, maar dat zit er helaas niet in. Tenzij ik de loterij win en kan gaan rentieren zullen het dus met twee maaltijden per dag moeten doen.

Ze zijn er aan gewend en het zijn niet direct dunnetjes, dus lijkt het mij niet helemaal verkeerd te zijn ;)

Dan heb je geluk dat het kan :)
Hier wordt er gekotst als er te veel tijd tussen zit:(

wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#11 Geplaatst 27 oktober 2017 - 13:16

en we hebben een kleine doorbraak!!!! :dancer:

Zowel Zelda als verbazingwekkend genoeg ook Tinka staan nu op een mengeling van 50% rauw 50% nat voer. Blijkt dat tinlo Kip voor Tinka iets is wat ze wel redelijk lust.

De brokjes staan er ook nog, maar ik heb een goede brok nu die geen smaak of geurstoffen heeft. Dus ik denk dat daardoor het rauw wel aantrekkelijker wordt.

ginnie
ginnie
  • Admin
  • 12.780 berichten
  • 13 katten

#12 Geplaatst 27 oktober 2017 - 17:48

super! Dat is een hele grote stap voorwaarts!

Het is ook voor hen wennen he, opeens een hele andere structuur en smaak. Valt niet mee..... Als ze eenmaal aan de nieuwe structuur en smaak gewend zijn kun je ze ook andere dingetjes gaan geven. Stukjes rauwe kip bijvoorbeeld, of hart. (rund of lam).

Maar voor nu eerst maar eens wennen aan de kvv! Gaat de goede kant op :d

ik heb inderdaad geluk dat ze niet gaan overgeven als ze lang niet hebben gegeven.
We hebben ze wel laten wennen hoor. Eerst de brokjes twee keer per dag neerzetten, daarna natvoer twee keer per dag neerzetten en daarna pas natvoer mengen met vlees. En steeds natuurlijk een poosje zo laten staan.
Ze waren bij ons snel gewend moet ik zeggen, binnen een week of drie zaten ze op een na allemaal aan de kvv. Alleen Cansu heb ik nooit op de kvv gekregen. Ze lag niet goed in de groep. Na twee jaar proberen om haar permanent terug in de groep te krijgen vonden we een perfecte plek voor haar en hebben we haar geplaatst. We hebben haar toen dat duidelijk was ook niet meer geprobeerd over te zetten naar vers. Ze zou in haar nieuwe huisje brokjes krijgen. Dus niet langer geplaagd.

Geplaatste afbeelding

ROSETTA
ROSETTA
  • 1.185 berichten
  • 4 katten

#13 Geplaatst 30 oktober 2017 - 19:50

De aanhouder wint!
Super en ook zeer goed voor de poezels :)

Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 31 oktober 2017 - 14:12

ondertussen status quo.
Als ik het probeer te vermeerderen, dan eet zowal Zelda als Tinka het niet meer. Maar ondertussen heb ik me er al bij neergelegd dat als 50% rauw met 50% nat voer het eindresultaat is, ik daar ook al heel content mee ben. Ik ga het nu een tijd zo houden en ik zie wel wat er gebeurt. Ik blijf wel een klein stukje ongemengd rauw in hun kommetjes leggen. Zowel Zelda als Tinka zijn eigenlijk toch al seniortjes en dat maakt het niet makkelijk.

Gisteren maakte mijn man ineens de omperking: 'tiens, dat is nu toch al lang geleden dat er een kat heeft overgegeven'. En inderdaad, vroeger hadden we af en toe wel eens katten die hun brokjes/nat voer onverteerd terug opbraken en dat zien we nu niet meer.

Hetgeen mij erg bijblijft is een zinnetje in een reportage over dierenvoer. Een spijtoptant van een fabrikant zei dat ze niet de vraag stellen ' hoeveel proteinen moet er in het voer zitten', maar de vraag : 'hoe weinig proteinen kunnen we in het voer steken zonder dat het dier ziek wordt'.

wea
wea
  • 5.928 berichten
  • 4 katten

#15 Geplaatst 07 november 2017 - 16:05

Mengeling is nu 80% rauw en 20% nat voer