Spring naar inhoud

- - - - -

Omdat huisdier houden geen kinderspel is: de ‘huisdierwijzer’

• Log in om te reageren
2 reacties op dit onderwerp
Kaprice
Kaprice

Grootste luiaard 2016

• 4.294 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 27 oktober 2017 - 07:34

Heeft een cavia vriendjes nodig? Hoeveel eten katten per dag? Minister Weyts lanceert handleidingen om huisdieren te houden.

Elk jaar dumpen nog ruim 16.600 Vlamingen hun huisdier in een asiel, omdat ze de verzorging zwaar onderschatten. Om het ‘wegwerpgedrag’ tegen te gaan, verspreidt Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) gedetailleerde en makkelijk leesbare ‘huisdierwijzers’. Niet alleen meer voor populaire dieren als honden en katten, maar ook voor goudvissen. “Élk levend wezen, hoe klein ook, verdient respect.”
Het ‘rent-a-fish’-project in een Belgisch hotel, dat klanten de mogelijkheid biedt een goudvis te huren voor 3,5 euro per nacht, deed afgelopen zomer nog heel wat stof opwaaien. Vooral dat zo’n vis in een ronde bokaal zat en te weinig bewegingsruimte zou hebben, ook om voldoende zuurstof uit het water te kunnen halen, deed vragen rijzen bij dierenliefhebbers. Liberaal parlementslid Gwenny De Vroe interpelleerde er onlangs zelfs minister voor Dierenwelzijn Weyts over. Die laat nu weten dat zijn diensten een zogeheten ‘huisdierwijzer’ voorbereiden over de goudvis. “Die zal álle informatie bevatten die een eigenaar nodig heeft om zijn goudvis in de best mogelijke omstandigheden te houden”, aldus Weyts. “Kijk, we moeten dit niet op flessen trekken. Maar ik ben minister voor het welzijn van álle dieren, hoe klein ook. Vorig jaar ben ik ook tussenbeide gekomen bij een warenhuis dat een campagne voerde waarbij een gratis goudvis werd meegegeven. Die actie is onmiddellijk stilgelegd. We moeten vermijden dat mensen roekeloos beslissen een levend wezen in huis te halen, zonder dat ze goed beseffen waar ze aan beginnen. Al gaat het ‘maar’ om goudvissen. Dat zijn géén koekjes die je snel even meegraait.”

Website
Elk jaar belanden in Vlaanderen nog bijna 50.000 dieren in een asiel. Een derde daarvan is achtergelaten door de eigenaar. Niet alleen honden en katten, maar ook vogels en knaagdieren. Sommige dieren, zeker vissen, raken zelfs niet meer in een asiel. In zijn strijd tegen het dumpen van dieren heeft Weyts een jaar geleden groen licht gegeven aan het Departement Welzijn voor de website huisdierinfo.be. “Daar vindt iedereen die een huisdier overweegt gedetailleerde, maar toch beknopte en makkelijk leesbare antwoorden over voeding, verzorging, huisvesting en kostprijs van verschillende huisdieren”, zegt woordvoerster Brigitte Borgmans. “De huisdierwijzers (fiche per dier, nvdr.) worden opgemaakt in samenwerking met de Odisee Hogeschool.” Inmiddels zijn er een tiental beschikbaar en er zullen er nog volgen, zoals voor goudvissen.

Of de fiches al veel Vlamingen op andere gedachten hebben gebracht, is volgens minister Weyts voorlopig koffiedik kijken. “Ik kan alleen maar zeggen dat dierenartsen positief reageren.”

Kat

Wat eten ze? Keuze tussen droge brokken, nat voer, kant-en-klaar diepvriesvoer, zelf samengestelde maaltijden en combinaties hiervan.

Waar wonen ze? Zorg voor schone, ruime kattenbakken, met afmetingen van bij voorkeur anderhalve keer de lengte van de kat.

Wat kost het? Aankoop of adoptie kost tussen 80 euro en 1.500 euro. Voor kattenbak, krabmeubel, waterschaal, voederbakje of voederpuzzel en speelgoed reken je minstens 60 euro. Maandelijkse kosten bedragen tussen 20 en 60 euro.

Hoe oud worden ze? 15 jaar en ouder.

Hebben ze vriendjes nodig? Leeft graag samen met baasje(s).
63D69CB4-793B-4180-9AF0-6871C3F9DBE2.jpeg

Bewerkt door Kaprice, 27 oktober 2017 - 07:35.

Syntara
Syntara
  • 2.442 berichten
  • 2 katten

#2 Geplaatst 27 oktober 2017 - 11:36

Ik hoop dat er ook een goede wijzer gemaakt wordt over hamsters. Die worden zo vaak verkeerd gehouden (met meerdere samen en/of in een kleine kooi).

wea
wea
  • 5.908 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 27 oktober 2017 - 13:20

ik ken iemand die een asiel voor vissen opende. Die heeft dat niet lang volgehouden want die werd gewoon overspoeld met vissen. Maar al te vaak krijgen mensen fout advies over hoe groot een vis wordt. Mijn man kent enorm veel van vissen en ziet vaak hoe vissen die wel 30-40 cm worden, verkocht worden zonder dat dit op de bak staat dat die zo groot worden of dat die verkeerd geidentificeerd zijn.

Mijnvader heeft dit nu ook voor. Hij kocht 3 dezelfde vissen en eentje was toch niet hetzelfde en mijn zegt nu dat die 40-50 cm gaat worden. We weten echt niet wat we daar nu mee moeten gaan doen.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...