Spring naar inhoud

- - - - -

Ideeën om leven aangenamer te maken voor blinde kat

blind blinde kat

• Log in om te reageren
16 reacties op dit onderwerp
gillian-kat
gillian-kat
  • 303 berichten

#1 Geplaatst 28 oktober 2017 - 11:46

Hallo,

één van mijn zwervertjes, Halsbandje, die hier een onderdak in een huisje buiten heeft gevonden en hier gevoederd en verder verzorgd wordt, is ineens blind geworden.

Na een bezoek aan de dierenarts blijkt dit het gevolg te zijn van een te hoge bloeddruk.  Hij krijgt daar nu medicatie voor maar het is niet zeker dat hij ook zijn zicht zal terugkrijgen.

Omdat Halsbandje nogal eens naar de straat durft te wandelen, hebben wij geprobeerd om hem binnen in huis te nemen.  Momenteel gaat dit redelijk goed.  Halsbandje heeft zich eigenlijk snel geschikt naar het binnenleven (mijn andere binnen schatten zijn iets minder enthousiast :( ) maar het lijkt me dat hij toch iets mist nu hij het bruisende buitenleven niet meer heeft.

Mijn vraag is dan ook:

heeft iemand tips of ideeën om het leven voor een blinde kat (mocht hij inderdaad zijn zicht niet terugkrijgen en ook voor nu terwijl hij nog steeds blind is) leuker en aangenamer te maken?  Meer stimulerend?

Dank je wel.  En hier is de schat:

Halsbandje (2) (480x640)

Halsbandje (1) (480x640)

Prachtige engel, niet?

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 8.993 berichten
  • 1 katten

#2 Geplaatst 28 oktober 2017 - 13:13

Goh, de tuin catproof afmaken dat hij wel in de tuin kan, maar niet verder? Een bak vullen met aarde en er gras in laten groeien voor binnen, dat hij in het gras kan liggen en knabbelen? Zelf geen ervaring met blinde katjes.
Geplaatste afbeelding

wea
wea
  • 5.908 berichten
  • 4 katten

#3 Geplaatst 28 oktober 2017 - 17:05

een tip die ik ooit heb gehoord is zo weinig mogelijk veranderen in huis omdat ze een mentale map maken. Als er dan spullen van plaats veranderen is dat voor hun erg stresserend.

Ik zou ook denk: buiten zoveel mogelijk binnen halen met doze met bladeren bv.

There is no point in arguing with cats as they always get what they want...

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

Mooiste kortharige raskat 2016

• 1.059 berichten
  • 17 katten

#4 Geplaatst 28 oktober 2017 - 17:34

Onze blinde Ina gaat niet buiten. In de zomer is ze twee keer mee geweest naar buiten maar daar panikeert ze echt dus laten we het maar zo...

Ina geniet van het leven als luie donder :loveshower:  Ze heeft twee favoriete bezigheden namelijk slapen en eten :lachen:
Soms speelt ze wel met muisjes, valeriaankussentjes en probeert ze ook te voetballen.
Ze springt op krabpalen, in de zetel, doet de trap... net zoals iedere andere kat.

Ook staat er hier eigenlijk nooit iets op zijn plaats. Af en toe komt er een bench bij, gaat er een weg, komt er een extra krabpaal, wordt een krabpaal verzet, staat er een doos in de weg ofzo maar daar heeft ze echt geen probleem mee. Ze heeft nog nooit ergens tegengelopen ofzo...

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.478 berichten
  • 3 katten

#5 Geplaatst 28 oktober 2017 - 19:03

Als een kat blind is, schakelt ze over op reukzin. Dus zou je best geurspeelgoed aan hem geven. Die valeriaankussentjes en muizen gevuld met catnip zijn hier ook de favoriet van onze ziende katten. Misschien eens proberen?
Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

gillian-kat
gillian-kat
  • 303 berichten

#6 Geplaatst 29 oktober 2017 - 15:01

Bekijk berichtBlackScorpion, op 28 oktober 2017 - 13:13, zei:

Goh, de tuin catproof afmaken dat hij wel in de tuin kan, maar niet verder? Een bak vullen met aarde en er gras in laten groeien voor binnen, dat hij in het gras kan liggen en knabbelen? Zelf geen ervaring met blinde katjes.

De tuin catproof maken is spijtig genoeg geen optie.  Dan kunnen de andere zwervertjes er niet meer vrij in en uit :d   Maar ik dacht wel om in de lente, zomer en herfst als het mooi weer is en ik zelf buiten bezig ben, om hem dan mee te nemen en in een rennetje te zetten zodat ik vlakbij ben mocht er iets zijn en zodat hij wat buitenlucht kan opsnuiven.

Ik vind je idee om een grasbox te maken wel leuk.  Dat kan wel iets voor hem zijn.  En dan plaatsen op ene plekje waar het zonnetje wat binnenschijnt en voila, meneer kan zonnen en inbeelden dat hij buiten is :d  

Merci voor het idee.

Pootje
   Gillian

Bekijk berichtwea, op 28 oktober 2017 - 17:05, zei:

een tip die ik ooit heb gehoord is zo weinig mogelijk veranderen in huis omdat ze een mentale map maken. Als er dan spullen van plaats veranderen is dat voor hun erg stresserend.

Ik zou ook denk: buiten zoveel mogelijk binnen halen met doze met bladeren bv.

Die tip had ik ook al gekregen en we zijn ons best aan het doen om daar zo goed mogelijk rekening mee te houden.   Geen stoelen meer die niet direct terug onder tafel worden geschoven of zetels die rondzwerven in de woonkamer meer :d
En ook als we in zijn buurt zijn, even iets zeggen dat hij weet wie er passeert want dat lijkt hij precies wel graag te weten. :love3:

Ik ga eens kijken om een grasbox te maken met een stukje gazon uit de tuin.  Dan heeft hij lekker zijn eigen bekend gras :d

Merci om mee te denken.

Pootje
  Gillian

gillian-kat
gillian-kat
  • 303 berichten

#7 Geplaatst 29 oktober 2017 - 15:14

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 28 oktober 2017 - 17:34, zei:

Onze blinde Ina gaat niet buiten. In de zomer is ze twee keer mee geweest naar buiten maar daar panikeert ze echt dus laten we het maar zo...

Ina geniet van het leven als luie donder :loveshower:  Ze heeft twee favoriete bezigheden namelijk slapen en eten :lachen:
Soms speelt ze wel met muisjes, valeriaankussentjes en probeert ze ook te voetballen.
Ze springt op krabpalen, in de zetel, doet de trap... net zoals iedere andere kat.

Ook staat er hier eigenlijk nooit iets op zijn plaats. Af en toe komt er een bench bij, gaat er een weg, komt er een extra krabpaal, wordt een krabpaal verzet, staat er een doos in de weg ofzo maar daar heeft ze echt geen probleem mee. Ze heeft nog nooit ergens tegengelopen ofzo...

Was Ina eerst een buitenkat?  Ik denk dat ons Halsbandje dat wel leuk gaat vinden.  Hij heeft hier jaren bij ons gewoon in de tuin geleefd zonder ooit enige interesse om binnen te komen.  Dus ben ik wel blij dat hij nu niet zoveel problemen maakt van het feit dat hij binnen is gemoeten.  Ik ga alvast proberen bij mooi weer volgend jaar of hij het ziet zitten om wat in een rennetje te zitten als ik zelf buiten bezig ben.  Is het toch niks voor hem, dan is het maar zo, maar dan heb ik de optie toch geprobeerd :cat

Halsbandje vertoont nog niet veel goesting in speelgoed.  Hij kent het misschien ook niet echt.  In ieder geval loopt hij het kattenkruid speelgoed dat ik heb geprobeerd gewoon voorbij zonder enige vorm van interesse :d   Maar misschien heeft hij het momenteel nog gewoon te druk met alles te verkennen en zijn weg te plannen.  Hoewel ik moet zeggen dat ik er van verschiet hoe goed en snel hij met alles weg lijkt te zijn.  Gisteren was hij ook ineens op de zetel gesprongen maar dat vond hij toch een beetje te vreemd nog dus direct er terug af.  Maar een kattenluikje?  Ik heb verdorie katten die na vier jaar nog niet weten hoe ze dat ding moeten gebruiken en voor wie je portiertje moet spelen maar Halsbandje was er na anderhalve dag al mee weg en hij amuseert zich enorm vandaag met van de ene ruimte in de andere te glippen via de luikjes :loveshower: :loveshower: :loveshower:

Halsbandje loopt wel tegen veel op.  Het is soms precies een flipperkast.  Bong, andere kant op, bong, terug naar de andere kant sturen, bong, opnieuw terug van koers veranderen, bong ...  Hij zou nogal punten scoren als het echt een flipperkast was :d

Merci voor je antwoord

Pootje
  Gillian

Bekijk berichtElma, op 28 oktober 2017 - 19:03, zei:

Als een kat blind is, schakelt ze over op reukzin. Dus zou je best geurspeelgoed aan hem geven. Die valeriaankussentjes en muizen gevuld met catnip zijn hier ook de favoriet van onze ziende katten. Misschien eens proberen?

Momenteel loopt hij kattenkruid speelgoed gewoon voorbij.  :d   Maar ik ga wel eens verschillend kattenkruid speelgoed proberen want het één ruikt niet als het ander :love3:

Merci om mee te denken.

Pootje
  Gillian

Machteld.
Machteld.
  • 3.060 berichten
  • 2 katten

#8 Geplaatst 30 oktober 2017 - 13:43

Bekijk berichtgillian-kat, op 29 oktober 2017 - 15:14, zei:

Momenteel loopt hij kattenkruid speelgoed gewoon voorbij.  :d   Maar ik ga wel eens verschillend kattenkruid speelgoed proberen want het één ruikt niet als het ander :love3:
Wij hebben een ex-zwervertje dat ook niet weet hoe te spelen. Zij reageerde wel op zo'n Kong knuffelspeeltje met kattenkruid, maar niet alle katten kunnen het ruiken. Intussen kan ze al (dwaas starend) naar een veer aan een hengel meppen, maar bij een blinde kat werkt dat vast niet. Misschien kan je een hengel zoeken die een duidelijk "swoesj" geluid maakt als je ermee zwaait? Onze poes werd ook (helaas maar een halve dag) helemaal gek van een gedroogde konijnenpoot (excuses aan de tegenstanders, maar prooidier lokt meestal wel reactie uit). Bij Eiland Sajo verkopen ze speeltjes met vacht: http://www.kattenhengels.be/nl/

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

• 1.059 berichten
  • 17 katten

#9 Geplaatst 30 oktober 2017 - 17:00

Bekijk berichtgillian-kat, op 29 oktober 2017 - 15:14, zei:

Was Ina eerst een buitenkat?  Ik denk dat ons Halsbandje dat wel leuk gaat vinden.  Hij heeft hier jaren bij ons gewoon in de tuin geleefd zonder ooit enige interesse om binnen te komen.  Dus ben ik wel blij dat hij nu niet zoveel problemen maakt van het feit dat hij binnen is gemoeten.  Ik ga alvast proberen bij mooi weer volgend jaar of hij het ziet zitten om wat in een rennetje te zitten als ik zelf buiten bezig ben.  Is het toch niks voor hem, dan is het maar zo, maar dan heb ik de optie toch geprobeerd :cat

Halsbandje vertoont nog niet veel goesting in speelgoed.  Hij kent het misschien ook niet echt.  In ieder geval loopt hij het kattenkruid speelgoed dat ik heb geprobeerd gewoon voorbij zonder enige vorm van interesse :d   Maar misschien heeft hij het momenteel nog gewoon te druk met alles te verkennen en zijn weg te plannen.  Hoewel ik moet zeggen dat ik er van verschiet hoe goed en snel hij met alles weg lijkt te zijn.  Gisteren was hij ook ineens op de zetel gesprongen maar dat vond hij toch een beetje te vreemd nog dus direct er terug af.  Maar een kattenluikje?  Ik heb verdorie katten die na vier jaar nog niet weten hoe ze dat ding moeten gebruiken en voor wie je portiertje moet spelen maar Halsbandje was er na anderhalve dag al mee weg en hij amuseert zich enorm vandaag met van de ene ruimte in de andere te glippen via de luikjes :loveshower: :loveshower: :loveshower:

Halsbandje loopt wel tegen veel op.  Het is soms precies een flipperkast.  Bong, andere kant op, bong, terug naar de andere kant sturen, bong, opnieuw terug van koers veranderen, bong ...  Hij zou nogal punten scoren als het echt een flipperkast was :d

Ina werd gevonden in onze schapenstal, ze heeft een kogel achter haar oor waardoor ze blind is op haar ene oog. (andere oog is door niesziekte in het verleden wss). Dus wellicht was ze een buitenkat...

Mss kan je de tuin catproof maken en werken met een chipkattenluik. Dit hebben wij in onze achterdeur... Zo kunnen opvangers niet buiten, de andere wel. Mss is dit een optie zodat je zwervertjes wel binnen in de tuin kunnen én buiten ?

gillian-kat
gillian-kat
  • 303 berichten

#10 Geplaatst 30 oktober 2017 - 22:59

Bekijk berichtMachteld., op 30 oktober 2017 - 13:43, zei:

Wij hebben een ex-zwervertje dat ook niet weet hoe te spelen. Zij reageerde wel op zo'n Kong knuffelspeeltje met kattenkruid, maar niet alle katten kunnen het ruiken. Intussen kan ze al (dwaas starend) naar een veer aan een hengel meppen, maar bij een blinde kat werkt dat vast niet. Misschien kan je een hengel zoeken die een duidelijk "swoesj" geluid maakt als je ermee zwaait? Onze poes werd ook (helaas maar een halve dag) helemaal gek van een gedroogde konijnenpoot (excuses aan de tegenstanders, maar prooidier lokt meestal wel reactie uit). Bij Eiland Sajo verkopen ze speeltjes met vacht: http://www.kattenhengels.be/nl/

Zal dan eens achter zo'n Kong speelgoedje kijken.  Met echte vacht, sorry maar ik ben daar niet voor.  Ik weet dat katten jagers zijn en zo en ik hou niet minder van ze als ze met een prooi afkomen, maar ik heb het toch liever niet.  Ik zie alle diertjes graag (op dikke vette spinnen na :d )  Maar ik zag Halsbandje eigenlijk ook nooit echt jagen toen hij nog wel zag en buiten zat.  De anderen komen geregeld met cadeautjes maar bij hem was het cadeau altijd een kopje tegen je been.  Ik denk dan ook niet dat ik hem dan wel een plezier doe met echte vacht speelgoed.  Maar ik onthoud het wel.  Je weet nooit dat ik uit armoei toch overstag ga en het probeer.

Bedankt voor de tips.

Pootje
  Gillian

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 30 oktober 2017 - 17:00, zei:

Ina werd gevonden in onze schapenstal, ze heeft een kogel achter haar oor waardoor ze blind is op haar ene oog. (andere oog is door niesziekte in het verleden wss). Dus wellicht was ze een buitenkat...

Mss kan je de tuin catproof maken en werken met een chipkattenluik. Dit hebben wij in onze achterdeur... Zo kunnen opvangers niet buiten, de andere wel. Mss is dit een optie zodat je zwervertjes wel binnen in de tuin kunnen én buiten ?

Maar allé, die arme schat :hug: :hug: :hug:   Wat die moet meegemaakt hebben.  Gelukkig is ze bij jullie terecht gekomen.

Dan ga ik een chip moeten laten steken in al mijn zwervertjes hier en ik vrees dat dit  niet geapprecieerd worden.  Er zijn er nog steeds bij die ik niet kan aanraken en na één keer in de vangkooi te hebben gezeten om toen hun ballen te laten verdwijnen :d  mijden ze de vangkooi als de pest.  Net zoals die laatste die ik nog steeds moet hebben en die er niet in wil kruipen :r :r :r :r   maar ik geef niet op!  Bij één heeft het ook 9 maanden geduurd maar hij is kittenproof geworden uiteindelijk :loveshower: :loveshower: :loveshower: :loveshower:

Pootje
  Gillian

En een hele dikke knuffel voor schat Ina :hug:

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

• 1.059 berichten
  • 17 katten

#11 Geplaatst 31 oktober 2017 - 16:14

Bekijk berichtgillian-kat, op 30 oktober 2017 - 22:59, zei:

Maar allé, die arme schat :hug: :hug: :hug:   Wat die moet meegemaakt hebben.  Gelukkig is ze bij jullie terecht gekomen.

Dan ga ik een chip moeten laten steken in al mijn zwervertjes hier en ik vrees dat dit  niet geapprecieerd worden.  Er zijn er nog steeds bij die ik niet kan aanraken en na één keer in de vangkooi te hebben gezeten om toen hun ballen te laten verdwijnen :d  mijden ze de vangkooi als de pest.  Net zoals die laatste die ik nog steeds moet hebben en die er niet in wil kruipen :r :r :r :r   maar ik geef niet op!  Bij één heeft het ook 9 maanden geduurd maar hij is kittenproof geworden uiteindelijk :loveshower: :loveshower: :loveshower: :loveshower:

Pootje
  Gillian

En een hele dikke knuffel voor schat Ina :hug:

Ja als ze zo wild zijn is dat idd moeilijk :)

Onze drie wild leven in de voortuin (met 4 eigen katten) en de andere blijvers kunnen in de catprooftuin :)

gillian-kat
gillian-kat
  • 303 berichten

#12 Geplaatst 31 oktober 2017 - 21:45

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 31 oktober 2017 - 16:14, zei:

Ja als ze zo wild zijn is dat idd moeilijk :)

Onze drie wild leven in de voortuin (met 4 eigen katten) en de andere blijvers kunnen in de catprooftuin :)

Waah, dan heb jij er ook wel wat, niet?  Leuk :loveshower:   Het is altijd tof als mensen zich het lot van de schatjes aantrekken.

Pootje
  Gillian

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje

• 1.059 berichten
  • 17 katten

#13 Geplaatst 01 november 2017 - 20:46

Bekijk berichtgillian-kat, op 31 oktober 2017 - 21:45, zei:

Waah, dan heb jij er ook wel wat, niet?  Leuk :loveshower:   Het is altijd tof als mensen zich het lot van de schatjes aantrekken.

Pootje
  Gillian

Ja nogal, wij hebben een kattenopvang dus ja ;)
Dikke 40-tal in huis :p

Nivo
Nivo
  • 5.690 berichten
  • 2 katten

#14 Geplaatst 01 november 2017 - 21:32

Bracht kort geleden zelf een bezoek waar een blind katje was. Had een bakje met gras mee en wat speelmuisjes die geluid maken.
Dat gras was echt een enorm succes heel aantrekkelijk dus zou dat zeker proberen.
(je vroeg trouwens wat een wasmachine lekbak was, google dat even ;)

http://www.zooplus.n...t_catnip/364895
http://www.zooplus.n...alletjes/380414
http://www.zooplus.n...aterijen/627948

deze was ook een succes zitten ook ritsel stukken in http://www.zooplus.n...abmatten/277867

sorry laatste keer

gillian-kat
gillian-kat
  • 303 berichten

#15 Geplaatst 01 november 2017 - 22:36

Bekijk berichtJefke_Lientje, op 01 november 2017 - 20:46, zei:

Ja nogal, wij hebben een kattenopvang dus ja ;)
Dikke 40-tal in huis :p

In huis?! Jezus, hoe doe je dat of is het dan een groot huis?  En in opvang - permanente opvangertjes of zitten er ook tussen die nog ene thuis zoeken?

Super van je zeg!

Pootje
   Gillian