Spring naar inhoud

* * * * * 2 stemmen

Mickey Suikerziek.......

• Log in om te reageren
321 reacties op dit onderwerp
Nivo
Nivo
  • 2 katten

#1 Geplaatst 31 oktober 2017 - 10:35

:idea: :idea: Voor mensen die hier ooit op dit topic belanden tijdens een zoektocht, op onderstaande site kan je hulp vinden ;)
https://diabeteskatt...hpbb3/index.php :idea: :idea:

Zojuist belde mijn dierenarts het resultaat door van het bloedonderzoek...........suikerziekte.  Het ergste mogelijk voor haar en mij.

Ze is onhandelbaar voor pilletjes en andere behandelingen, ze laat niks toe.
Elk bezoek aan de da moet ze dan onder narcose :(
Ook mij lukken behandelingen niet. 1 keer en dan is het gedaan

Ze had op de dag dat ik langs ging voor bloedonderzoek ook ineens een gat naast haar anus. Blijkt een anale fistel te zijn. Dit is ook iets die 3 x per dag om aandacht vraagt en mij maar 1 keer lukt, dat terwijl ze on the move is nog wel :(

TIps welkom voor:

voeding
spuitjes geven + aanpak
dingen die ik nog niet weet.......

Nog een belangrijke, mag mijn andere kat mee eten van deze voeding :(

Dank alvast!!

Bewerkt door Nivo, 20 februari 2018 - 22:24.

sorry laatste keer

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 31 oktober 2017 - 13:23

Oei :(

Moet je ze ook insuline inspuiten?

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#3 Geplaatst 31 oktober 2017 - 13:35

mijn da zei dat al aan de tel :( moet donderdag avond weer langs met haar dus zal er dan alles over te weten komen.
Ze is nogthans niet echt vermagerd, ging omdat ze vond ik wel erg grote plasjes moest doen. Ze woog nog 5,8 kg

bestelde daarnet hills md nat en droogvoer. Hopelijk mag mijn grijze daar van mee-eten???

sorry laatste keer

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 31 oktober 2017 - 15:31

Bekijk berichtNivo, op 31 oktober 2017 - 13:35, zei:

mijn da zei dat al aan de tel :( moet donderdag avond weer langs met haar dus zal er dan alles over te weten komen.
Ze is nogthans niet echt vermagerd, ging omdat ze vond ik wel erg grote plasjes moest doen. Ze woog nog 5,8 kg

bestelde daarnet hills md nat en droogvoer. Hopelijk mag mijn grijze daar van mee-eten???

Zo nee, worden het chip-gestuurde eetbakjes vrees ik.

Heb die ook in huis

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.629 berichten

#5 Geplaatst 31 oktober 2017 - 15:39

Spuitje geven op het moment dat ze een dutje doet?  Ze wordt wel wakker natuurlijk als je er vlakbij bent en haar velletje pakt om een spuitje te geven maar dan is ze wel een pak lomer en hanteerbaarder.  Dat is toch zo met mijn Meredith.

Succes ermee :hug:

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

Jefke_Lientje
Jefke_Lientje
  • 1.089 berichten
  • 17 katten

#6 Geplaatst 31 oktober 2017 - 16:12

Toen onze Cookie diabetes had, moesten we insuline geven. Cookie is een rampje voor vaccins of pillen :p
Maar insuline ging supervlot, dagelijks werd voor de spuit ook zijn bloed getest met zo'n suikermetertje.

Cookie zijn waarden waren na een 2-tal weken gestabiliseerd en hij heeft wellicht de diabetis gewoon gekregen door cortisone. Hij krijgt geen insuline meer.

Wij hebben superveel hulp gekregen van www.diabetiskatten.nl, echt een goede site met veel mensen mét kennis ervan...

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#7 Geplaatst 31 oktober 2017 - 19:51

Dank jullie wel. Ben druk overal informatie aan het opzoeken. vond ook een interessante site

http://www.desuikerkat.nl/voeding.html

Ben me nu vooral al aan het voorbereiden om de juiste voeding te vinden.
Las al dat ook de diabetes voeding van Hills niet helemaal super is. Maar heb nu al een bestelling geplaatst :onzeker:

Ze eten nu reeds 3 x per week rauw voer. Niet compleet enkel spiervlees.
las zover dat dit in combinatie met insuline weer slecht samengaat.

Maar eveneens dat koorhydraat rijke voeding het natuurlijke proces van insuline afgifte in het lichaam weer doet afremmen.

voor wie het snapt........ dus die insuline toedienen is enkel als ze veel koolhydraten binnen krijgen.
Overschakelen op een rauw dieet zou de toediening weer niet meer nodig maken

Wat kan ik hier van geloven. Altijd al krijgen ze eiwitrijke voeding, rauw vlees en anders vis. Ook hun natvoer bestond uit goeie merken zonder granen.
Hun brokjes waren ook altijd goed gekozen maar blijkbaar komen hier dus de meeste koolhydraten vandaan.

Ook voor mijn andere kat zou het niet schadelijk zijn om ze compleet op rauw te zetten.
Heb in het verleden al die mixen geprobeerd maar geen luste die.
zit nl te denken om droge voeding geheel te schrappen.

Wil nog eens proberen om wat verschillende merken te testen carnibest en zo meer.

@ Gillian kat: Zo simpel is het nog niet, moet dus 2 x per dag op vaste uren en dit ook nog eens pas nadat ze gegeten hebben.

@ Jefke_Lientje : bedankt voor deze goeie tip!

sorry laatste keer

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.496 berichten
  • 3 katten

#8 Geplaatst 31 oktober 2017 - 20:20

Bij mijn broer en schoonzus hun kleintje (hij noemt zo ;) ) werd ongeveer een half jaar geleden ook diabetes vastgesteld.
Nadat ze verhuisd zijn leek hij niet meer zo actief en zelfs depressief. Ook kreeg hij plots een paar witte vlekken in zijn pels van de ene dag op de andere (hij is een volledige zwarte kater).
Naar aanleiding van hun bezorgdheid en door het feit dat hij toch ook een bepaalde leeftijd heeft lieten ze zijn bloed analyseren en kwam dus de diagnose.

Zij moesten hem spuitjes geven met insuline en ook regelmatig opnieuw zijn suiker laten meten.
Ook kochten ze een toestel om zelf (via de oortjes geloof) bloed te kunnen prikken en de suiker te meten. Het toestelletje word na aankoop best gecalibreerd bij de dierenarts ; dat heeft iets te maken met de waarden die per toestel nogal kunnen verschillen ofzo...
Mijn broer zocht veel op over voeding en hij krijgt natvoer van Granatapet, Mac's Cat en laatst hebben ze ook Leonardo all meat gekocht. Als ik me niet vergis vertelde mijn broer dat het vooral van belang is dat het graanvrij is.

Ze dachten dat hij voor de rest van zijn leven deze spuitjes zou moeten krijgen en dat ze hem zouden moeten blijven regelmatig prikken om te controleren. Maar zijn suikerwaarden bleken zich nogal snel te stabiliseren en hij had steeds minder insuline nodig.
Tot hij op het punt gekomen is nu dat hij zonder zijn spuitjes normale waarden heeft in zijn bloed.
Niemand weet precies wat de oorzaak geweest is of waardoor het nu veel beter met hem gaat.
De witte haartjes die hij kreeg in zijn pels zijn nog altijd wit maar voor de rest is het terug de kater die hij was voor de verhuis.
Levenslustig en terug op gewicht.
Misschien was het de verhuis die hem parten gespeeld had...

Ik hoop dat het voor jouw katje misschien ook van voorbijgaande aard is en het lukt om de spuitjes te geven.
Van de voeding weet ik zeker welke hij krijgt doordat ik de bestellingen bij Zooplus doorgeef ;)
Zelf weet ik er niet zoveel over, ik kan je enkel meegeven wat ik weet van hun kater.

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#9 Geplaatst 31 oktober 2017 - 20:31

Hoi HelpLuckyvinden!!!!!!!!

Je weet niet hoe blij ik ben met jou berichtje! Durfde het niet zeggen omdat het ongeloofwaardig zou lijken. Ik dacht dus ook dat het mogelijk kon komen door een bepaalde ervaring. Enkele maanden geleden was het hier enorm noodweer met overstromende regen en grote hagelstenen. De keuken en veranda liepen onder water en het helse kabaal tegen de rolluiken/dakpannen/ramen/plastiek dak veranda waren oorverdovend. Mickey had ik nog nooit zo angstig gezien, zo luid schreeuwen wist niet dat een kat dat kon. Daarna is ze een paar dagen erg schrikachtig gebleven tot er weer een heftige regenbui kwam was ze terug zo.

Vlak hierna begon ik op te merken dat de kattenbakken veel gebruikt werden ineens. Zo verschil van helemaal nooit omdat ze buiten mogen overdag naar 3 kattenbakken elke nacht veel gebruikt. Daarom was me dit opgevallen dat er iets mis kon zijn en uiteindelijk voor dit bloedonderzoek ging.

Misschien ben ik niet gek om dit te denken, was echt een heel trauma voor haar.

sorry laatste keer

Elma
Elma
  • 3 katten

#10 Geplaatst 31 oktober 2017 - 20:36

Misschien dat deze tip helpt voor het toedienen van medicatie of voor onderzoek op de kop. Zojuist terug van de DA, omdat Sienna nog bruin oorsmeer heeft. Vorige keer moest de DA haar verdoven omdat ze anders het oor niet proper kon maken, zo spartelde Sienna tegen. Nu heb ik Sienna bij de DA in een zak met koord gezet en de koord genoeg dicht getrokken om te beletten dat ze eruit zou kunnen. Een handdoek hielp namelijk niet, dat had ik thuis al geprobeerd. Ze stak altijd haar poot tegen haar kop en kroop er zo uit, met veel geklauw. In die zak (van een warmwaterzak voor in bed) kon ze niet ontsnappen en nu bleef ze heel rustig. De DA heeft haar oor heel gemakkelijk kunnen onderzoeken en ik heb ook in haar oor kunnen kijken, terwijl ik de strop toe hield. Ik heb hier zo'n goede ervaringen bij, dat ik dit nu altijd ga gebruiken als ik Sienna haar oor moet verzorgen.

Je kan dat dus ook gebruiken als je een spuitje moet geven. Maak gewoon een gaatje in de zak, op de plaats waar je het spuitje moet geven.
Onze DA vond het een goed idee. Ze wilde dat zelf ook wel bij patiënten doen, maar ze kreeg er soms negatieve commentaar op, maar een rustige kat behandelen is toch beter dan een stressvolle kat behandelen met kans op krabben bij de mensen.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding

gillian-kat
gillian-kat
  • 2.629 berichten

#11 Geplaatst 31 oktober 2017 - 21:33

Bekijk berichtNivo, op 31 oktober 2017 - 19:51, zei:

@ Gillian kat: Zo simpel is het nog niet, moet dus 2 x per dag op vaste uren en dit ook nog eens pas nadat ze gegeten hebben.

@ Jefke_Lientje : bedankt voor deze goeie tip!

:d :d  Dat is dan inderdaad niet zo gemakkelijk als ik het me voorstelde maar ik zie al wel veel tips en ook veel goed nieuws dus ik duim mee voor een goede afloop.

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

HelpLuckyvinden
HelpLuckyvinden
  • 4.496 berichten
  • 3 katten

#12 Geplaatst 31 oktober 2017 - 23:51

Bekijk berichtNivo, op 31 oktober 2017 - 20:31, zei:

Hoi HelpLuckyvinden!!!!!!!!

Je weet niet hoe blij ik ben met jou berichtje! Durfde het niet zeggen omdat het ongeloofwaardig zou lijken. Ik dacht dus ook dat het mogelijk kon komen door een bepaalde ervaring. Enkele maanden geleden was het hier enorm noodweer met overstromende regen en grote hagelstenen. De keuken en veranda liepen onder water en het helse kabaal tegen de rolluiken/dakpannen/ramen/plastiek dak veranda waren oorverdovend. Mickey had ik nog nooit zo angstig gezien, zo luid schreeuwen wist niet dat een kat dat kon. Daarna is ze een paar dagen erg schrikachtig gebleven tot er weer een heftige regenbui kwam was ze terug zo.

Vlak hierna begon ik op te merken dat de kattenbakken veel gebruikt werden ineens. Zo verschil van helemaal nooit omdat ze buiten mogen overdag naar 3 kattenbakken elke nacht veel gebruikt. Daarom was me dit opgevallen dat er iets mis kon zijn en uiteindelijk voor dit bloedonderzoek ging.

Misschien ben ik niet gek om dit te denken, was echt een heel trauma voor haar.

Ik ben blij dat je er iets aan hebt ;)
Het klinkt inderdaad niet zo gek om dat te denken hoor, als ik het vergelijk met de ervaring van mijn broer en schoonzus hun Kleintje.
Laten we hopen dat het bij jouw katje ook komt door de schrik (en inderdaad lijkt wel eerder een trauma die ze opgedaan heeft) en van voorbijgaande aard is :pray:

mira
mira
  • 651 berichten
  • 10 katten

#13 Geplaatst 01 november 2017 - 12:47

Ik heb al 2 poezen gehad met suikerziekte, Tita, spijtig genoeg gestorven ondertussen, momenteel onze Vince, een dikkerd van bijna 9 kg, hij heeft het ook gekregen door zijn overgewicht vermoed ik, maar pogingen om hem te doen vermageren in het verleden haalden niet veel uit, het was trouwens net in een periode dat hij speciaal voer kreeg om af te vallen, dat hij suikerziekte kreeg, hij dronk erg veel en toen wist ik direct hoe laat het was. Vince is een makkelijke poes en Tita was dat ook dus insuline spuiten voor hun geen probleem. Ik merk ook dat een poes dikwijls niet voelt dat je inspuit, want het naaldje is zo dun en gaat als boter in hun vel.
Tita gaf ik Hills en Vince eet Royal canin, hij pikt soms vd andere poezen, ik heb er nog 9 anderen, das dan al eens graanvrij en dat verdraagt hij totaal niet, heeft dan diarree, dagen aan een stuk, zelf prikken doe ik niet om waardes te meten, ik kocht wel zo een toestel, Vince is super makkelijk maar de paar keren dat ik bloed prikte in zijn oortje, vond hij dat niet zo leuk en bleef niet stilzitten en werd hij nerveus, ik laat wel alle 2-3 maanden bloed prikken bij dierenarts ter controle, nu dat zal voor jou moeilijk worden gezien de poes onhandelbaar is bij dierenarts. Er is ook veel verschil in insuline, bij Tita spoot ik Caninsuline en die heb ik nooit fatsoenlijk ingesteld gekregen, Bij Vince koos ik eerst voor Lantus, nadien schakelde ik over op Prozinc en daarmee zijn zijn waardes prima. Altijd kijken dat poes eet vooraleer je insuline spuit das een belangrijke regel.

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#14 Geplaatst 01 november 2017 - 14:55

Bedankt voor jullie ervaringen!
sorry laatste keer

Nivo
Nivo
  • 2 katten

#15 Geplaatst 03 november 2017 - 11:56

Vanmorgen 1ste spuitje alleen kunnen zetten. Ging even moeilijk omdat ze niet wilde eten, uiteindelijk lukte alles om 10:30 alsnog.
Weet nog niet goed waarop ik moet letten als ze een zogenaamde hype zou krijgen. Ze heeft maar 2 eetlepels willen eten, hopelijk is dat genoeg, dit zou binnen de 2 uur na inspuiten nog kunnen gebeuren.

Kreeg haar even zittend terwijl ze een cosma snack snoepje zat te eten. Heb hier gelijk gebruik van gemaakt.......nek velletje iets optrekken en in de rek onder mijn hand het spuitje er in gestoken. Ze keek direct wel even op maar begon haar nekje te kriebelen en het was ok gelukkig. Ze had niks door.

Even een oefening tot je er handigheid in krijgt. Alleen die regelmaat is moeilijk omdat ze van te voren gegeten moeten hebben.
Ze is nog even vrolijk als anders. Haar goeie humeur is ze niet kwijt geraakt gelukkig.

Herken een suikerkatje, hele tijd drinken en vacht staat wat open. Deze foto's zijn op een half uur genomen

Bijgevoegde thumbnails

• HPIM9676.JPG
  • HPIM9677.JPG
  • HPIM9679.JPG
  • HPIM9682.JPG
  • HPIM9683.JPG

sorry laatste keer