Spring naar inhoud

- - - - -

Feliway Friends ja of neen?

vechtende kater

• Log in om te reageren
43 reacties op dit onderwerp
Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.464 berichten
  • 3 katten

#1 Geplaatst 31 oktober 2017 - 20:58

Onze Butler is nog altijd scherp als hij Sienna kan aanvallen. Sienna is intussentijd nog maar een schaduw van zichzelf, zolang Butler in de buurt is. Als Butler de kans ziet en ziet dat ik niet in de buurt ben, dan valt hij Sienna aan, die dan een schreeuw laat horen, die zelfs de buren kunnen horen. Gevolg, ze verliest een aantal plukken haar en komt heel gestresseerd uit het gevecht. We berispen Butler altijd e zeggen dat hij buiten moet gaan (wat hij ook heel gehoorzaam doet). Gisteren was het echter heel erg. Plots hoorde ik Sienna weer schreeuwen, in de slaapkamer. Ik ging kijken en zij lag op haar rug en Butler stond met zijn voorpoten op haar oksels en hij beet terwijl in haar keel. Van schrik heeft Sienna op de grond geplast, tijdens het gevecht. Butler valt ook geregeld Lexy aan, maar die is veel groter en zwaarder. Lexy reageert niet, maar jankt alleen maar een klein beetje. Butler is dus duidelijk dominant. Dat heb ik vandaag allemaal aan de DA verteld en zij raadde Feliway Friends voor in het stopcontact aan. Zylkène heeft namelijk niks geholpen bij Sienna. Zolang als Butler in de leefruimte is, ligt Sienna in haar mand op de veranda. Daar komt ze praktisch niet meer uit. Lexy ligt meestal in de living boven op het kasteel. Butler dwaalt rond.
Als Butler om middernacht met mijn man gaat slapen, dan herleven die 2 helemaal. Ze worden weer aanhankelijk naar mij toe en beginnen te spelen en gaan ook naar buiten. Sienna komt dan in de living liggen of spelen. Ik zie duidelijk een heel verschil in gedrag van Sienna, maar ook wel een beetje van Lexy, als Butler weg is (gaan slapen). In het begin dat Butler bij ons kwam wonen, was dit gedrag er nog niet. Toen gedroeg hij zich nog tegenover de 2 apen, maar nuis dat dus heel anders geworden. Sienna zit wel al een tijdje met een oorontsteking, kan dat er ook iets mee e maken hebben?
De DA raadde dus die Feliway Friends aan. Heeft iemand daar ervaringen mee op gebied van vechten door een dominante kater? Ze zijn natuurlijk allemaal geknipt.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, die de baas is. Geplaatste afbeelding

gillian-kat
gillian-kat
  • 292 berichten

#2 Geplaatst 31 oktober 2017 - 21:39

Ah, ik heb dat hier geprobeerd gehad maar het heeft hier spijtig genoeg niets uitgehaald.  Als je commentaren op verkoopsites mag geloven dan helpt het bij sommige wel en bij andere niet dus proberen kan natuurlijk geen kwaad.

Wij hebben onze dominante kater hier een beetje zijn eigen plekje in huis gegeven dat de andere nu wat mijden.  We hebben daar zijn lievelingsmandje, kussen en krabpaal geplaatst en hij zit daar nu vooral en laar de rest met rust tenzij die het wagen te dicht bij zijn mandje, kussen of krabpaal te komen.  Wat nu dus voor veel blaasconcerten en gegrom opnieuw zorgt want Halsbandje doolt wel naar zijn spullen op tijdens zijn blinde wandelingetjes.  Gelukkig heeft hij Halsbandje nog niet aangevallen en draait Halsbandje zich altijd direct om als het blazen en grommen begint.

Maar misschien een idee als Butler ook zo zijn eigen lievelingsspullen heeft?

Succes ermee!

Pootje
  Gillian

Elke kat is een wonder op zich ...

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.464 berichten
  • 3 katten

#3 Geplaatst 31 oktober 2017 - 21:54

Bekijk berichtgillian-kat, op 31 oktober 2017 - 21:39, zei:

Maar misschien een idee als Butler ook zo zijn eigen lievelingsspullen heeft?

Succes ermee!

Pootje
  Gillian

Die heeft hij zich al toegeëigend. Hij leeft gelukkig meer op grondniveau en de 2 apen (Sienna en Lexy) zitten meer ergens op. Dus daar is al wat gescheiden, maar soms komen ze elkaar tegen en dan ligt het er natuurlijk bovenarms op. Sienna wil nu ook alleen nog eten als ze haar voerbakje op de tafel krijgt, terwijl Butler op de grond eten krijgt. Lexy krijgt ook op de grond en dan komen de 2 katers overeen. Maar Sienna, die trekt zich altijd terug en dat vind ik zo zielig voor zo'n levendig kattinnetje tricolore met ook een uitgesproken karakter van een tricolore = heel speels.
Groetjes van Elma

Machteld.
Machteld.
  • 3.042 berichten
  • 2 katten

#4 Geplaatst 01 november 2017 - 10:06

Feliway is niet goedkoop, maar het proberen waard. Zoals Gillian zegt werkt het niet bij alle katten, maar dat kan je niet op voorhand weten.
Wij hebben hier de verstuiver gehad toen we een tweede kat wilden adopteren, of die gewerkt heeft weet ik niet. Ik gebruik wel nog steeds de Feliway spray voor hun transporttas als ze naar de dierenarts moeten of er lang in moeten zitten. Daarbij merk ik wel een effect, je moet na het sprayen even wachten om de tas te gebruiken, maar de katten komen er meteen op af.

Wel triest dat Butler de anderen zo onder de knoet heeft :(

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Syntara
Syntara
  • 2.432 berichten
  • 2 katten

#5 Geplaatst 01 november 2017 - 11:08

Ik denk dat het wel iets kan doen, maar dat het het probleem ook niet opeens gaat oplossen.
Bij mijn kat haalde Feliway vroeger ook niet veel uit, maar dat probleem was ook te groot om even snel met Feliway op te lossen :)

Persoonlijk zou ik dan eerder een goede gedragstherapeut laten komen. Dat kost natuurlijk veel, maar de kans dat het helpt, lijkt me wel groter.

mira
mira
  • 342 berichten
  • 10 katten

#6 Geplaatst 01 november 2017 - 12:55

Ik nam in april een kitten in huis, toen 3 maanden en halfwild, ondertussen tam en een verwend nest, merkte van in het begin dat het heel dominant was, verdraagt enkel katers in zijn buurt, met andere vrouwtjes wil het niet veel te maken hebben. Het plaste overal in huis en aanvankelijk had het een blaasontsteking en dacht de dierenarts dat het plassen daardoor kwam maar nadien bleef het overal plassen om te markeren, soms op kussen hond, in manden andere poezen, gisteren nog op keukentafel op plastieken zak die ik er even neerlegde, vrij vervelend want mijn wasmachine draait sinds enige maanden overuren. Dierenarts stelde ook Feliway friends voor, het helpt volgens mij geen donder. Heb ook gewone spuitbus om lokaal te verstuiven, ook hiermee slechts tijdelijk effect...Poes Yora zit ook voortdurend overal tegen aan te wrijven om te markeren, ik weet ook niet zo dadelijk hoe dit op te lossen.

gillian-kat
gillian-kat
  • 292 berichten

#7 Geplaatst 01 november 2017 - 15:54

Bekijk berichtElma, op 31 oktober 2017 - 21:54, zei:

Die heeft hij zich al toegeëigend. Hij leeft gelukkig meer op grondniveau en de 2 apen (Sienna en Lexy) zitten meer ergens op. Dus daar is al wat gescheiden, maar soms komen ze elkaar tegen en dan ligt het er natuurlijk bovenarms op. Sienna wil nu ook alleen nog eten als ze haar voerbakje op de tafel krijgt, terwijl Butler op de grond eten krijgt. Lexy krijgt ook op de grond en dan komen de 2 katers overeen. Maar Sienna, die trekt zich altijd terug en dat vind ik zo zielig voor zo'n levendig kattinnetje tricolore met ook een uitgesproken karakter van een tricolore = heel speels.

ik dacht meer van op verschillende verdiepingen in huis :d   Onze Clarky zit bijvoorbeeld benedenvloers en onze Neko op de eerste verdieping.  Ze hebben daar allebei hun eigen kattenbak en eten- en drinkbakje dus ze zwerven niet zoveel naar elkaars verdieping.

Pootje
  Gillian

gillian-kat
gillian-kat
  • 292 berichten

#8 Geplaatst 01 november 2017 - 16:00

Naast Feliway heb je ook Felisept bij Zooplus: http://www.zooplus.n...#q=felisept  Ik gebruik hier de spray weleens, maar kan niet echt zeggen dat het helpt.  Ze ruiken het alleen wel heel graag en gaan dan rollen op de plekken waar je net hebt verstoven :d

niet zelf geprobeerd maar: Sanal tabletjes: https://www.brekz.be....be...n.html  

Of het merk Beaphar: https://www.brekz.be...ond-en-kat.html (niet zelf geprobeerd)
https://www.brekz.be...pot-on-kat.html (dit wel geprobeerd maar hielp hier niet)

Pootje
  Gillian

Bewerkt door gillian-kat, 01 november 2017 - 16:02.

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.464 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 01 november 2017 - 19:42

Onze DA drukte erop dat ik de Feliway Friends verstuiver moest pakken. Die zou meer specifiek werken bij vechtende katten. Ik ga toch eens de verstuiver kopen en uitproberen.
Bedankt allemaal voor de info.

Bewerkt door Elma, 01 november 2017 - 19:42.

Groetjes van Elma

gillian-kat
gillian-kat
  • 292 berichten

#10 Geplaatst 01 november 2017 - 22:35

Ben benieuwd

Succes! :love3:

Pootje
  Gillian

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.464 berichten
  • 3 katten

#11 Geplaatst 02 november 2017 - 21:02

Nu moet ik die halve trouwboek nog wakker schudden om het eindelijk eens online te gaan bestellen. :trance:
Groetjes van Elma

gillian-kat
gillian-kat
  • 292 berichten

#12 Geplaatst 02 november 2017 - 21:11

:d :d :d :d :d :d :d :d :d :d :d

Elma
Elma

Leukste opvangkatje 2016

• 3.464 berichten
  • 3 katten

#13 Geplaatst 03 november 2017 - 15:07

Oef, de Feliway Friends is besteld en ook de oorreiniger.
Groetjes van Elma

mira
mira
  • 342 berichten
  • 10 katten

#14 Geplaatst 03 november 2017 - 20:26

Elma, ik wil je zeker niet teleurstellen maar hier helpt die verstuiver totaal niet: onze kleine blijft andere poezen aanvallen en de stuipen op het lijf jagen. Ben eens benieuwd wat het bij jou gaat doen...groetjes mira.

gillian-kat
gillian-kat
  • 292 berichten

#15 Geplaatst 03 november 2017 - 21:19

Ben ook benieuwd en duim alvast voor succes in jouw huishouden, Elma!

Pootje
  Gillian