Spring naar inhoud

- - - - -

Kattin en kitten

• Log in om te reageren
21 reacties op dit onderwerp
Hanimal
Hanimal
  • 1 berichten

#1 Geplaatst 02 november 2017 - 00:03

Goeieavond,
Ik ben ten einde raad,
Ik heb een kattin van 7j, deze is altijd alleen geweest, nu ben ik gaan samenwonen en wilde we voor haar een speelkameraadje, wat leven in huis, wat beweging want ze is ook beetje te dik.
Deze nieuwe kitten(kattin) is er nu bijna 2maanden. Begin veel grommen en blazen, felifriends gaan halen en dit leek een beetje te helpen. Ze blies enkel nog als de klein haar deed verschieten door plots op de zetel te springen waar ze slaapt, of als ze te dicht kwam als ze aan de raam zit (haar plekje) groot liep achter klein en eens andersom, speels.
Nu sinds een dag of 4-5 is de oude poes heeeeel erg grumpy. Blazen en grommen bij alles, ook naar mij en mn vriend, er is niets veranders van eten of kattenbak of dergelijk. Zelf eet ze nog goed enzo...
Daarnet nog met haar aan het spelen op bed, kleine komt binne en direct grom tijdens het spelen. Ik speel gwn verder en wil haar even later aaien en direct een mep met nagels en een diepe grom. Ik snap noet wat er gebeurt is. Het doet me zoveel pijn.
Geef ik haar ruimte? Haal ik ze uit elkaar? Is mijn kat plots jaloerser, de kleine is zeer aanhankelijk naar mij toe. Ik geef haar al extra aandacht, en iets lekkers als ze in een goede bui is. Is ze gwn veel te verwend? Help? Ik word er zo verdrietig van.  De kleine valt de oude nooit lastig trouwens, behalve door actief op en neer te lopen in huis maar daagt haar niet uit, haar aanwezigheid is genoeg.
Mn hart breekt echt.
Ik weet dat het soms veel geduld vraagt. Snap gwn niet hoe het van ok terug zo mis gaat

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#2 Geplaatst 02 november 2017 - 08:00

Hoe oud was je kitten toen je het in huis nam?

Ze leren veel (vooral de kattentaal) van hun mama en nestgenootjes.
Stoppen met krabben en bijten, omgaan met frustraties,....

Dit proces is pas afgerond op 16 weken leeftijd.

Veel hangt dus al af van de leeftijd waarop je je kitten had.

Het enige wat je nog kan doen is:
A: ofwel geduld hebben, maar gezien je nu al 2 maand bezig bent, is de kans groot dat het goed gaat komen uit zichzelf.

B: een her-introductie doen.   De katten scheiden, elks in aparte ruimtes steken en opnieuw aan elkaar voorstellen.

Bewerkt door Evyke81, 02 november 2017 - 09:25.

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

BlackScorpion
BlackScorpion
  • 9.504 berichten
  • 1 katten

#3 Geplaatst 02 november 2017 - 08:32

Evy, ik denk dat het kitten nu 2 maanden bij hen is, niet dat het 2 maanden is? :)
Geplaatste afbeelding

Evyke81
Evyke81
  • 3 katten

#4 Geplaatst 02 november 2017 - 09:18

Bekijk berichtBlackScorpion, op 02 november 2017 - 08:32, zei:

Evy, ik denk dat het kitten nu 2 maanden bij hen is, niet dat het 2 maanden is? :)
Ha ja, nu je het zegt :p
ff mijnen tekst aanpassen dan :mrgreen:

Geplaatste afbeelding
www.kattenopvangwaasland.com

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#5 Geplaatst 02 november 2017 - 16:05

Ik zou de oudere kat medisch eerst eens laten nakijken als ze zo plots veranderd is van gedrag en dit ook naar jou en je vriend doet. Als je het kitten al 2 maand hebt, lijkt mij niet dat dat de oorzaak is van nu opeens de gedragsverandering.

Het kan best zijn dat ze ergens pijn heeft en daardoor veel minder kan verdragen.

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.426 berichten

#6 Geplaatst 02 november 2017 - 21:10

Zijn er momenten dat ze wel goed overeenkomen en vlak bij elkaar liggen bijvoorbeeld?  Ik ken twee katten die elkaar het bloed onder de nagels wegpesten als ze wakker zijn en in mekaars buurt zijn maar als ze gaan dutten dan moeten ze samen op één kussen geperst liggen of in één mand want anders dan is er geen land mee te bezeilen.  Zo vreemd :o

Maar de oudere bleef wel grommen, niet?  Dus ze heeft de kleine nooit volledig aanvaardt dan?  Hoe oud is het kleintje nu trouwens?  Misschien dat ze geslachtsrijp aan het worden is en op één of andere manier stoort dit de oudere kat?

Pootje
  Gillian

Rustig terug aan het inlezen nu na het verlof.  

Elke kat is een wonder op zich ...

Choucky
Choucky
  • 56 berichten

#7 Geplaatst 03 januari 2018 - 08:55

Heb hier hetzelfde probleem, wel maar 8 dagen het kitten erbij.
Grote blijft maar grommen!
Trage introductie ging moeilijk, kitten bleef maar luid miauwen als ik hem alleen in zijn kamertje achterliet.
2 maanden zullen ik en de katten trouwens nooit volhouden.

Hoe is het nog verder afgelopen hanimal?

Ik krijg stilaan spijt dat ik een kitten erbij heb genomen 😭 stress voor iedereen...

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#8 Geplaatst 04 januari 2018 - 14:29

Bekijk berichtChoucky, op 03 januari 2018 - 08:55, zei:

Trage introductie ging moeilijk, kitten bleef maar luid miauwen als ik hem alleen in zijn kamertje achterliet.

Ik krijg stilaan spijt dat ik een kitten erbij heb genomen stress voor iedereen...

Bij 8 dagen zou ik nog wat meer geduld hebben. Het kan echt wel wat tijd vragen voor ze aan elkaar wennen :)

Bekijk berichtChoucky, op 03 januari 2018 - 08:55, zei:

Ik krijg stilaan spijt dat ik een kitten erbij heb genomen stress voor iedereen...

Bij 8 dagen zou ik nog wat meer geduld hebben. Het kan echt wel wat tijd vragen voor ze aan elkaar wennen :)

Eibhlin
Eibhlin
  • 14.724 berichten
  • 3 katten

#9 Geplaatst 04 januari 2018 - 14:33

Hier heeft dat ook echt maanden geduurd eer fluf de 2 kleintjes tolereerde.
Dikke maatjes gaat ze er nooit met worden. Maar ze slapen nu wel gewoon relatief dicht bij elkaar.
Lopen elkaar voorbij, zitten voor de ruit enz zonder veel problemen.

Geplaatste afbeelding

Choucky
Choucky
  • 56 berichten

#10 Geplaatst 17 januari 2018 - 00:18

Zitten nu aan week 4 en nog steeds geen vorderingen 😣
De oude poes blijft "bokkig" grommen en blazen...

Overal lees je:
Geef de grote aandacht - wil ze niet, ze loopt weg
Speel met de 2 samen, mission impossible - grote speelde al niet vaak en zodra het kitten enthousiast meedoet, is het grommen en blazen.

Nu heb ik 2 probleemkatten:
Een grote die ik "eenzaam" dacht en boos (gestrest) en een kitten die zich eenzaam voelt (wil zo graag bij de grote, zit zielig naar haar te piepen maar hij krijgt dan een mep)

Wat kan ik nog meer doen?

Had ik dat geweten was ik er nooit aan begonnen.

Welke termijn is realistisch om een knoop door te hakken?  
We kunnen moeilijk wij als gezin en de katten zelf voor 10 jaar in een koude oorlog leven!!!

Syntara
Syntara
  • 2 katten

#11 Geplaatst 17 januari 2018 - 11:43

Bekijk berichtChoucky, op 17 januari 2018 - 00:18, zei:

Zitten nu aan week 4 en nog steeds geen vorderingen ������
De oude poes blijft "bokkig" grommen en blazen...

Overal lees je:
Geef de grote aandacht - wil ze niet, ze loopt weg
Speel met de 2 samen, mission impossible - grote speelde al niet vaak en zodra het kitten enthousiast meedoet, is het grommen en blazen.

Nu heb ik 2 probleemkatten:
Een grote die ik "eenzaam" dacht en boos (gestrest) en een kitten die zich eenzaam voelt (wil zo graag bij de grote, zit zielig naar haar te piepen maar hij krijgt dan een mep)

Wat kan ik nog meer doen?

Ik zou toch echt proberen om eens een trage introductie te doen, hoe moeilijk het ook is. Dat heeft veel meer kans om uiteindelijk te slagen.

Hoe lang je moet afwachten, is natuurlijk jouw keuze. Ik ben nu een jaar bezig met de introductie tussen de katten en het gaat nu redelijk goed. ik had mij er op voorhand wel op ingesteld dat dit lang kon duren, omdat het twee niet-sociale katten zijn.

Sowieso vind ik 4 weken dus echt nog niet zo lang. Ik zou toch enkele maanden langer afwachten en dan ook rekening houden of er iets van vooruitgang is. Zelf zou ik zeker ook een trage intro volledig vanaf 0 proberen en eventueel een gedragstherapeut. Maar dat hangt misschien ook af van hoeveel je aan het kitten gehecht bent hoeveel je er nog voor over hebt om te proberen.

Bewerkt door Syntara, 17 januari 2018 - 11:44.

gillian-kat
gillian-kat
  • 1.426 berichten

#12 Geplaatst 17 januari 2018 - 14:49

Heb je al eens geprobeerd om ze terug apart in kamers te zetten en dan geleidelijk aan ze aan de geur al te laten wennen door met een washandje of zo de geur van de één erop te nemen en die dan op de ander te strijken?

Pootje
  Gillian

Rustig terug aan het inlezen nu na het verlof.  

Elke kat is een wonder op zich ...

Machteld.
Machteld.
  • 3.586 berichten
  • 2 katten

#13 Geplaatst 17 januari 2018 - 19:12

Hier heeft het (met een langzame introductie, dus de nieuwkomer in een aparte kamer en heel traag laten wennen) toch ook een jaar geduurd voor ze helemaal op hun gemak waren hoor. Onze ex-zwerver heeft nooit geleerd om te spelen, wat nog wel eens voor frustratie zorgt bij onze actieve eerste kat.

Es wütet, kratzt und beißt und kreischt, und wühlt sich durch mein weiches Fleisch

Das Vieh, es lässt mir keine Ruh, ich lock es an und greife zu.

Nein, tu mir nichts! Kann nichts dafür, ich bin doch nur ein wildes Tier.

- Die kleine Ballade vom schwarzen Schmetterling, ASP

Malou
Malou
  • 1.047 berichten
  • 4 katten

#14 Geplaatst 17 januari 2018 - 20:47

Ik heb een beetje het omgekeerde voor met onze jongste (intussen ongeveer 10 maanden) en een een kattinnetje (van een jaar of 7)  dat we al hadden en dat eigenlijk altijd een beetje een alleenloper is geweest met eigen plekjes en een sterke voorkeur voor mijn zoon, die ze, als hij thuis is, voor zich alleen opeist.

De jongste grolt hier op de oudste.

In het begin vermeed mamzel zoveel mogelijk alle contact met de jongste, of liet ze van ver merken dat hij niet te zot moest doen. Hij respecteerde dat, week af, of legde zich braafjes neer op de grond tot madam gepasseerd was en hij weer verder kon. Maar op een bepaald moment, toen hij wat ouder was en op de kast kon springen, zag dat kattinnetje hem vanop een kast aan de andere kant van de living op een van haar lievelingsplekjes zag springen. Ze is in een flits van die kast, over de zetels, recht naar de plek waar de kleine zat gesprongen om hem vierkant van die plaats te duwen.

Daarna vertrouwde de kleine haar niet meer en grolde hij zodra hij haar ook maar zag.

De grote botsing is intussen zo ongeveer een half jaar geleden en hij doet het nog, maar het is intussen wel verminderd. Bij nieuwkomers zorg ik altijd voor extra slaapplekken (dozen op de grond, onder een tafel, een extra kussen op de kast, ...). Ik ben bij die twee blijven geurtjes uitwisselen door nu eens de ene, dan de andere te strelen, passeerde als ik de ene vast had toevallig langs de andere zodat ze op veilige afstand aan elkaars zicht konden wennen, en probeerde hen lekkere dingen (bv. overschotjes kip) samen in 1 bord te presenteren. Dat is een goeie truc gebleken om die twee zonder miserie de koppen bij elkaar te laten steken.

Intussen kunnen ze 'in het passeren' al even aan elkaars neusje ruiken zonder veel gezever. Op goeie momenten. Op andere momenten zal mamzel de kleine nog wel eens beloeren alsof het een vreemde kat is die van haar terrein moet gejaagd en hem een tik gaan geven als hij zit waar het haar niet zint. Maar hij is intussen niet meer zo vlot te verjagen en minstens even groot en sterk als zij. Hij heeft ook zijn eigen plekjes gevonden en hoeft niet meer zo nodig op madam haar plekjes rond te hangen. En hij is geen super wilde kitten meer.

Ik denk niet dat die twee ooit samen in een mand gaan liggen (dat doet de kleine wel met de 2 andere katten in huis), dat kattinnetje ligt sowieso altijd alleen. Zolang mamzel bij ons is, moet er ook geen andere kat meer bijkomen. Het is duidelijk dat ze niet teveel gezelschap wil en met ouder worden zal dat ook wel niet verbeteren. Maar ik denk wel dat ze met nog wat tijd en boterhammen elkaars aanwezigheid zullen aanvaarden.

Bewerkt door Malou, 17 januari 2018 - 20:48.

Elma
Elma
  • 3 katten

#15 Geplaatst 19 januari 2018 - 19:54

Ik heb hier ook 2 ruziemakers. Sienna blaast al als ze Butler onverwacht ziet en haalt dan naar hem uit. Butler is intussentijd bang geworden van haar, maar als hij de kans krijgt probeert hij toch met haar te vechten als wij et niet zien. Ik kan ze redelijk "in bedwang" houden door verbaal te reageren met een harde stem. Gelukkig hebben ze hier veel ruimte (binnen en buiten), waardoor ze elkaar zowat kunnen vermijden. Tijdens het nat voederen eten ze in de keuken, maar Sienna zit dan op tafel en Butler op de grond en nadien gaat Butler spontaan terug naar de veranda. Ze kunnen rustig in de zelfde kamer zitten, maar met een zekere afstand. Het probleem is dat Butler nooit heeft leren spelen toen hij nog in Bokrijk woonde. Hij is hier pas op 1?5 jaar oud gekomen.
Wijlen ons Misty was ook een kattin die geen gezelschap duldde. Ze was 10 jaar lang speels geplaagd door haar zoon en was nogal strijdvaardig geworden door zijn geplaag. Toen haar zoon overleed hebben we dan ook 2 kittens gehaald in het asiel (Sienna en Lexy), zodat zij samen konden spelen en Misty met rust lieten. Misty heeft eens een paar keer goed duidelijk gemaakt aan de 2 kittens dat ze met rust gelaten wilde worden en dat hebben die 2 gerespecteerd tot ze stierf. Lexy was zelfs de ganse dag bij haar op haar laatste dag. Ook d opvangkittens lieten Misty direct gerust, omdat ze het hen direct duidelijk maakte.
Wat ik geleerd heb uit al die contacten tussen katten, is dat je vooral alle katten gelijk aandacht moet geven, want ze worden wel degelijk jaloers als je één meer aandacht geeft dan de andere. Ik zie dat heel duidelijk aan de ogen van Sienna en Butler. Butler is vooral de kat van mijn man en Sienna is van mij. Als ik Butler aai, dan staart Sienna naar Butler en Butler doet hetzelfde als mijn man Sienna aait. Ze hebben een langzame introductie gehad, maar dat heeft niks opgeleverd. Als Butler 's avonds met mijn man gaat slapen, dan vrolijken Sienna en Lexy ook ineens op en worden ze heel speels. Dat zijn ze niet als Butler erbij is. Zylkène en Feliway Friends hebben hier niks opgeleverd, alleen afstand houden en mekaars slaapplaats en etensbakje (nat voer) respecteren. Van de eettoren eten ze allemaal, maar ieder op zijn eigen moment.

Groetjes van Elma
Mijn katjes: Lexy (ros) Sienna (wit -tricolore) Butler (zwart) = K3
en Flippy, de valkparkiet, is de baas. Geplaatste afbeelding